Ei varmaan mene takarenkaat sisempänä kuin sisäkuvin eturengas.
Etupää vie.. Takapää vikisee ja seuraa perässä.
Laskennallinen säde voi olla pienempi.. Mut silti.. Kääntökeskiöhän kääntyy karkuuun sitämukaa kun keula kääntyy sisemmäs.
Yllättävää, että ajokortilliselle aikuisellekin voi olla uusi ajatus, että perä oikaisee kurveissa. Taisi olla vain ajatuskupru. No, oppia ikä kaikki.
Kohta tulee taas lumi maahan, niin pääsette kokeilemaan, millä kääntökulmalla Quatrovelon kapeamman takapään sisempi rengas kulkee samaa sädettä ja uraa kuin sisempi eturengas.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 27 Elo 2021, 09:00
Kirjoittaja takakeno
Ei ole perä luistanut pahasti minullakaan.
Takapyörät on siis kapeammalla raidevälillä.
Tosiaan, jos kääntää loivasti, niin lumeen tulee kolme uraa.
Ei ole pakko tehdä neljää uraa, jos ei halua.
Autojen kyseessä ollen yli- ja aliohjausta säädetään myös kallistuksenvakaimien jäykkyyksillä ja kiinnityksillä. Tuossa Quatrovelossahan on täysin kallistuksenvakaajaton peräosa.
Taka-akselin kallistuksenvakaaja lisäisi yliohjautuvuutta. Kallistuksen vakaajan jäykistäminen huonontaa kyseisen akselin pitoa, mikäli se on ainoa muutos. Löysemmäksi sitä pitäisi saada ja vakaajattomaa ei voi enää löysentää.
Jos siis haluaa kallistuksenvakaajalla muuttaa käytöstä, pitää sellainen lisätä vähintään etuakselille.
Tästä voi katsoa miten mä EN päässyt Milanilla 50 kilometriä tunnissa.
En minäkään päässyt Milanilla 50 kilometriä tunnissa edes Nokialla. Minä kun olen niin vanha ja huonokuntoinen... Ikinä koskaan en ole esim. Cooperin testissä juossut yli 2800 metriä (ja sekin lukion kolmannen luokan syksyllä). Mutta olen silti aika ylpeä siitä, että pystyin ajamaan Nokialla 46,1 km. Hip!