liput/viirit/valot

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
fillarji
Viestit: 154
Liittynyt: 28 Kesä 2014, 21:37

liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja fillarji »

Tästä on varmaan jo keskusteltu mutta tässä tulee: ajattelin hommata low racerin ja tuli mieleen kysyä millaisia viirejä tai valoja kannattaa käyttää että muut pyöräilijät (+autoilijat) huomaisivat pyörän kaupunkiajossa? Ei ole tarkoituksena ajaa pelkästään kaupungissa tietenkään mutta tuleehan näitä tilanteita missä pitää tulla huomatuksi.

Aika monella näyttäisi olevan perus pieni oranssi kolmioviiri liehumassa. Ajattelin että ehkä parempi vaihtoehto olisi tämän tyyppinen lippu, onko suosituksia mistä tällaisen voisi ostaa?:
Kuva

Entä miten valojen kanssa, riittääkö että laittaa pyörän taakse renkaan korkeudelle vai kannattaako viritellä joku putki jonka päähän sitten kiinnittää sen valon esim noin 1,5 metrin korkeuteen?

Sitten vielä mikä olisi paras tapa kiinnittää viiri pyörään?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

fillarji kirjoitti:

Tästä on varmaan jo keskusteltu mutta tässä tulee: ajattelin hommata low racerin ja tuli mieleen kysyä millaisia viirejä tai valoja kannattaa käyttää että muut pyöräilijät (+autoilijat) huomaisivat pyörän kaupunkiajossa?

Anteeksi vaan, mutta käsitykseni on, että mitkään viirit eivät mitään auta. Ainoa, mikä auttaa on se, että lähtee siitä, että on liikenteessä näkymätön. Ja ajaa siis niin, että kukaan ei muka näe sinua. Samaa periaatetta pitää tietenkin noudattaa nojapyöräilijöiden lisäksi myös pystypyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden. Lähde siitä, että kukaan ei näe sinua, niin voit säilyä hengissä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse käytän kirkkaita valoja yötä päivää joka auttaa että autoilijat näkee pyörän, mutta kuten Ari tuossa kommentoi ei kannata odottaa että jengi näkisi sut tai liiemmin mitään muutakaan liikenteessä.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja samuel »

Itsellä pää keikkuu n. 125 sentin korkeudessa, joka on sama kuin 7v tyttärelläni.
Ajattelin vielä laittaa tolpan niskatuen jatkeeksi ja sinne ledivalot palamaan, valkosta, keltasta ja punaista.
Yhdellä 14500- eli AA-kokoisella litiumakulla setti palaisi n. 10 tuntia.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla on tuolta aikoinaan alesta hankittu - kun ajelin tosi matalalla rakkineenlla - se oli käytössäkin.

https://squareup.com/market/bentrider-store

Kuva

Kuva

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla on maasturissa niskatuessa teline ja etuvetosella sekä lowracerilla kypärässä Planet Bike SuperFlash -takavalo jota pidän vilkkutilassa aina tien päällä. Jos on huonompi keli (sumua tai sadetta) niin samasta löytyy myös Turbo-malli jossa tuplateho.

Maantiellä on aina etuvalona B&M Ixon IQ led-valo pienemmällä teholla. Kun otin valon messiin loppui maanteillä vastaantulevien järjetön ohittelu kohdalla lähes kokonaan.

Tuota takavaloa tulee myös pidettyä maastolenkeillä, sen vilkkuessa ei voi metsästäjät sanoa etteivätkö olisi erottaneet minua hirvestä tai muusta riistasta.

Teitä pitkin ajellessa ei ole tullut toista (maantie-) pyöräilijää vastaan jolla olis ollu valot. Yleensä on vielä tummat vaatteet ja kypärä jolloin etenkin aurinkolasit päässä illan hämärtyessä kyseiset liikkujat näkee kunnolla vasta aika läheltä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
fillarji kirjoitti:

Tästä on varmaan jo keskusteltu mutta tässä tulee: ajattelin hommata low racerin ja tuli mieleen kysyä millaisia viirejä tai valoja kannattaa käyttää että muut pyöräilijät (+autoilijat) huomaisivat pyörän kaupunkiajossa?

Anteeksi vaan, mutta käsitykseni on, että mitkään viirit eivät mitään auta. Ainoa, mikä auttaa on se, että lähtee siitä, että on liikenteessä näkymätön. Ja ajaa siis niin, että kukaan ei muka näe sinua. Samaa periaatetta pitää tietenkin noudattaa nojapyöräilijöiden lisäksi myös pystypyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden. Lähde siitä, että kukaan ei näe sinua, niin voit säilyä hengissä.

Ari kiteytti asian hyvin. Saapihan sitä viirin laittaa ei se ainakaan vähennä näkymistä. Viiri vaan tulee pari metriä perässä joka tapauksessa ja kun ihminen ei ymmärrä mitä näkee hänelle tulee ajatus ettei näe - tuossa pitäis olla viiri, valot ja poliisisaattue :wink: Joskus viiriä olen käyttäny, muistan kun laitoin viirin pyörään, ajoin kylälle ja ensimmäinen puolituttu ihminen vastaan tullessaan sanoi "kun sinua ei näe" :?
Monet käyttää valoja päivällä sekä eteen ett taakse, miusta parantavat näkymistä vaikka olisivat matalallakin.
Viiri lowracerissa on vähän ku apupyörät Harrikassa - tai jotain.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Monet käyttää valoja päivällä sekä eteen ett taakse, miusta parantavat näkymistä vaikka olisivat matalallakin.

Juuri näin. Siksihän Suomeen säädettiin aikanaan taajaman ulkopuolelle valopakko (joka nyt on EU:n toimesta vesitetty niin että "säästösyistä" päivävaloiksi riittää led-tuikut eteen ja takana ei muka valoja tarvita).

PW kirjoitti:

Viiri lowracerissa on vähän ku apupyörät Harrikassa - tai jotain.

Sanos muuta. Kaikkea muuta kuten vaatetusta tms olen valmis käyttämään näkyvyyden parantamiseksi mutta viiriä ei tule ikinä. Kyllä näinkin pitäis näkyä:

Kuva

Kuva

Tässä muuten MetaPhysic:n versio valoineen:

Kuva

Ja siitä huolimatta illan hämärtyessä meinas tulla auto kolmion takaa päälle kun ajoin suoraa tietä johon autoilijalla oli risteyksessä hyvä näkyvyys. Ei tajunnut mun läsnäoloa ennen kuin rinnalla koputtelin kuskin ikkunaan... vaikea sanoa mikä tuossa olisi auttanut.

Tuo räikeä asustus on erityisesti hyvä jos joutuu ihmisten ilmoilla ajamaan, ja pyöräteille. Kesäksi tuli hankittua myös keltainen T-paita mutta sitä tuli pidettyä vain pari kertaa ennen RRF-paitoja, toisaalta ihmisten ilmoilla ajan vähän näin kesäaikaan.

Ajarmala:n neuvo on sama mitä olen itse ensimmäisen pyörä-auto kolarin jälkeen noudattanut hyvällä menestyksellä. Lisäksi kun pistää "tietokoneen" laskemaan koko ajan vaihtoehdot mitä tehdään jos tilanne lähtee kehittymään huonompaan suuntaan... samaa tarvittiin maantiepyöräkisoissa ja tietysti maastossa rymytessä yksin tai kisoissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä aiempaa keskustelua viirin / lipun sijoittamisesta. Ensimmäiseen viestiin liitetyn videon katsomalla voi arvioida, miten paljon viiri sitten lopulta lisää näkyvyyttä.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2054&
Minä esitin tuossa ketjussa aikanaan - ja esitän nytkin - että paras turvavaruste on valo. Taakse kirkas vilkkuva punainen, lyhyen varren päähän niin, että valo on kuskin vasemman olkapään kohdalla ja eteen sytytettävä ja sammutetettava etuviistoon kirkasta valkoista näyttävä varoitusvalo, jota ohjataan painonapilla, tai muuten vilkkuva siten, että sillä voi varoittaa risteävän tien kulkijoita tai eteen kääntyviä ja tietysti normaali ajovalo suoraan eteen.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 54&#p25252
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 66&#p25266
Nämä siis samasta syystä, kuin aikanaan määrättiin pakolliseksi myös päiväsaikaan valojen käyttö moottoriliikenteelle.
Punainen vilkku taakse ja kirkas ajovalo eteen aina maantien laitaa ajettaessa ja kevytväylällä ja kaupungissa etusektoriin vilkkuva, vain tarpeen vaatiessa käytettävä varoitusvalo kääntyviä ja puskista eteen tunkevia varten.

Silti tuo ajarmamalan ohje on paras turva(varuste).

ajarmala kirjoitti:

Lähde siitä, että kukaan ei näe sinua, niin voit säilyä hengissä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja kmb »

jori kirjoitti:

Silti tuo ajarmamalan ohje on paras turva(varuste).

ajarmala kirjoitti:

Lähde siitä, että kukaan ei näe sinua, niin voit säilyä hengissä.

Tarttis vaan joka kerta ajaa ojaan maantieltä kun havaitsee että auto tulee takaa jos tuota ohjetta oikeasti noudattaisi. Eli kun käytännössä ei kuitenkaan voi toimia tuon ohjeen mukaan niin näitä viiri- ja valokeskusteluja on ihan hyvä käydä.

Mulla on tällainen kumilenksulla kiinni kypärän päällä (osoittaa siis taaksepäin): http://www.wigglestatic.com/product-med ... &h=900&a=7
Käytän tuota myös valoisaan aikaan maantieajossa lähinnä siinä toivossa, että autoilijat näkevät kaukaa ja ennakoivat, eli esim. eivät lähde ohittamaan toista autoa niin että oltaisiin kolme rinnan sitten minun kohdalla tms.

Viirinä on valmistajan oma, joita saa näköjään ostettua tuolta: http://www.icletta.com/shop/flagge-ice- ... -gelb.html
olen miettinyt että pitäisikö tuota vähän tuunata, siihen voisi ehkä nepparilla liittää jonkun irrotettavan liehukkeen.

Etuvalona DealExtremen "niitä valoja", tulee myös aurinkoisessa säässä käytettyä samasta syystä kuin perävaloa (tosin viimeaikoina ei ole tullut viitsittyä).

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja jori »

kmb kirjoitti:
jori kirjoitti:

Silti tuo ajarmamalan ohje on paras turva(varuste).

ajarmala kirjoitti:

Lähde siitä, että kukaan ei näe sinua, niin voit säilyä hengissä.

Tarttis vaan joka kerta ajaa ojaan maantieltä kun havaitsee että auto tulee takaa jos tuota ohjetta oikeasti noudattaisi. Eli kun käytännössä ei kuitenkaan voi toimia tuon ohjeen mukaan niin näitä viiri- ja valokeskusteluja on ihan hyvä käydä.

Mulla on tällainen kumilenksulla kiinni kypärän päällä (osoittaa siis taaksepäin): http://www.wigglestatic.com/product-med ... &h=900&a=7
Käytän tuota myös valoisaan aikaan maantieajossa lähinnä siinä toivossa, että autoilijat näkevät kaukaa ja ennakoivat, eli esim. eivät lähde ohittamaan toista autoa niin että oltaisiin kolme rinnan sitten minun kohdalla tms.

Viirinä on valmistajan oma, joita saa näköjään ostettua tuolta: http://www.icletta.com/shop/flagge-ice- ... -gelb.html
olen miettinyt että pitäisikö tuota vähän tuunata, siihen voisi ehkä nepparilla liittää jonkun irrotettavan liehukkeen.

Etuvalona DealExtremen "niitä valoja", tulee myös aurinkoisessa säässä käytettyä samasta syystä kuin perävaloa (tosin viimeaikoina ei ole tullut viitsittyä).

Harvoin nuo autoilijat aivan ojan reunaa ajelevat, vaikkei siellä ketään olisikaan. Autolla kun ei lain mukaan saa piennarta pitkin ajella.

Vilkkuva takavalo on erinomainen turvavaruste maantien laidassa ajelevalle. Olen kuitenkin huomannut, että sijoittamalla valon pyörän vasempaan reunaan kiertävät autot hiukan kauempaa. Tämä johtunee siitä, että ovat tottuneet autoissa siihen, että vasemman takavalon vasemmalla puolella ei ole mitään muuta, kuin peili. Jos ajelee trikellä ja pitää kirkasta takavaloa keskellä pyörää, voi takavalo häikäistä varsinkin pimeällä niin, ettei takaa tulevalla autoilijalla ole käsitystä, että pyörä jatkuu vielä valon vasemmalle puolelle lähes puoli metriä ja ohittamiseen varattu marginaali pienenee huolestuttavan vähäiseksi. Takkavalon kannattaa siis olla sivusuunnassa summittain samalla kohdalla, johon muukin pyörä loppuu, jolloin autoilijan autoliikenteessä oppima ohitusmarginaali on myös autoilijan tarkoittama, eikä esim. leveän vastaantulijan sattuessa kohdalle nipistetä tilaa oikealta, jossa sitä ei ole.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitoin aikanaan pyörään vilkkuvalon kepinnokkaan parikymmentä senttiä vielä vasemmastaolkapäästä ulos kun enempi maantienlaitaa ajelin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja kmb »

jori kirjoitti:

Jos ajelee trikellä ja pitää kirkasta takavaloa keskellä pyörää, voi takavalo häikäistä varsinkin pimeällä niin, ettei takaa tulevalla autoilijalla ole käsitystä, että pyörä jatkuu vielä valon vasemmalle puolelle lähes puoli metriä ja ohittamiseen varattu marginaali pienenee huolestuttavan vähäiseksi.

Häikäisemisestä tuli mieleen tämä: http://mccraw.co.uk/blinding-lights-reduce-road-safety/

Tuosta takavalosta minkä kuvan edellisessä viestissä linkkasin löytyy "economy"-moodi, joka on hyvä pimeällä ajoon, en usko että häkäisee liikaa (toki saattaa häikäistä sen verran että kauempaa ei hahmota pyörän muotoa). Lisäksi se ei vilku, mikä käsittääkseni on myös hyvä kun pimeässä ollaan. Ilmeisesti vilkkuvan valon etäisyyttä on hankalempi arvioida.

Tuollainen takavalo kepinnokassa sivulla -virtys olisi varmaan aika hyvä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Käytän trikessä viiriä mutta luulen että värikäs vaatetus ja kypärä näkyvät paremmin. Viiri toisaalta auttaa näkymistä paikoissa, joissa koko ajokki jää jonkun esteen taa piiloon, silloin näkyy edes viiri. Nyt vaan pohdin että noinkohan mahdan kaksipyöräiseen mitään viiriä laittaa. Se on kuitenkin hiukan korkeampi kuin trike ja näkyvyys pitäs olla parempi.

Kaikkein paras kommentti oli kinneristä kun ihmeteltiin miksei siinä ole viiriä...ööh, mitä se viiri enää näkyvyyteen auttaisi sellaisessa :roll: ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Takavalon kannattaa siis olla sivusuunnassa summittain samalla kohdalla, johon muukin pyörä loppuu, jolloin autoilijan autoliikenteessä oppima ohitusmarginaali on myös autoilijan tarkoittama, eikä esim. leveän vastaantulijan sattuessa kohdalle nipistetä tilaa oikealta, jossa sitä ei ole.

Pimeän aikaan kun pitää kahta valoa kummassakin reunassa näyttää isommalta kuin polkupyörä :wink:

Vastaa Viestiin