Pienet kysymykset nojapyöristä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jooseha kirjoitti: 05 Touko 2022, 23:12
Vilijami kirjoitti: 24 Elo 2021, 18:58

Nykyisin sinkulassakin pitää olla kaksi erillistä jarrulaitetta.

Osaisko joku sanoa löytyykö tuolle väittämälle säädösperuste vai onko se vain normaalia nettipaskaa :?

Tuon kirjoittaessani jo tiesin, että väite on fiktiota. Halusin vain tietää tietääkö muut sitä :D

Ajoneuvolaki 13 § sanoo liikenne- ja viestintäviraston antavan tarkemmat määräykset rakenteesta.
Kyseinen määräys sanoo seuraavaa:

Yksivaihteisessa polkupyörässä, jota ei ole tarkoitettu yhden tai useamman matkusta-
jan kuljettamiseen, voi olla vain yksi jarrulaite.

-

Samaten ajoneuvolaissa on maininta ettei vanhojen ajoneuvojen tarvitse täyttää nykyisiä määräyksiä.

13 §
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet

Liikenteessä käytettävän ajoneuvon on vastattava ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohdan tai myöhemmin voimassa olleita vaatimuksia, jollei toisin säädetä tai määrätä.

Se väite, joka on myös esiintynyt, että vanhat pyörät olisivat laittomia uuden lain takia on siis myös selkeästi virheellinen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti: 08 Touko 2022, 08:44

13 §
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet

Liikenteessä käytettävän ajoneuvon on vastattava ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohdan tai myöhemmin voimassa olleita vaatimuksia, jollei toisin säädetä tai määrätä.

Se väite, joka on myös esiintynyt, että vanhat pyörät olisivat laittomia uuden lain takia on siis myös selkeästi virheellinen.

En kiistä, mutta tuo punaisella merkitty on melko kryptinen ilmaisu. Mitähän varten se on lisätty. Luultavasti vain hämäyksen vuoksi. :wink:

Mikä vika siinä olisi ollut, tai miten asia olisi muuttunut, jos se olisi ollut näin:
"Liikenteessä käytettävän ajoneuvon on vastattava ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton aikaan voimassa olleita vaatimuksia, jollei toisin säädetä tai määrätä." Liian selkeä kai. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ehkä esittämäsi sanamuoto olisi selkeämpi, mutta sen merkitys olisi myös eri.

Tuolla varmistetaan se, että ajoneuvon valmistumisen jälkeen mahdollisesti tulleet lievennykset vaatimuksiin ovat sovellettavissa vanhaan ajoneuvoon. Myös jo kumotut lievennykset. Esittämälläsi tavalla kirjoitettuna monesta vanhasta ajoneuvosta olisi tullut laiton, koska ne on jo ehditty muuttaa käyttöönottoajankohtaa uudempien määräyksien mukaisiksi. Nykyinen sanamuoto mahdollistaa esimerkiksi vanhojen polkupyörien muuttamisen sähköavusteisiksi ja jo muutettujen sellaisena säilyttämisen :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti: 08 Touko 2022, 12:31

Ehkä esittämäsi sanamuoto olisi selkeämpi, mutta sen merkitys olisi myös eri.

Tuolla varmistetaan se, että ajoneuvon valmistumisen jälkeen mahdollisesti tulleet lievennykset vaatimuksiin ovat sovellettavissa vanhaan ajoneuvoon. Myös jo kumotut lievennykset. Esittämälläsi tavalla kirjoitettuna monesta vanhasta ajoneuvosta olisi tullut laiton, koska ne on jo ehditty muuttaa käyttöönottoajankohtaa uudempien määräyksien mukaisiksi. Nykyinen sanamuoto mahdollistaa esimerkiksi vanhojen polkupyörien muuttamisen sähköavusteisiksi ja jo muutettujen sellaisena säilyttämisen :wink:

Tällä on luultavasti haettu sitä, että aiemmin laillinen ei muutu uuden lain perusteella laittomaksi. Mahdollistaa toki vanhoilla vehkeillä rusinoiden pullasta poimimisen :) mikä on valvonnan mahdollistamiseksi lähes välttämätön sivutuote.

Eikös tuo jo kirjattu: "jollei toisin säädetä tai määrätä", ole juuri tuota myöhemmin tehtävään muutokseen varautuva ilmaisu ja siinä jo valmiina. Sehän on juurikin varaus myöhemin tuleville määräyksille.

Minä en hahmota, miten tuossa kummassakaan versiossa ilmaistaisiin määräysten lieventämisestä tai kiristämisestä yhtään mitään. Vai onko se jokin yleinen periaate, että kerran hyväksytty ei voi muuttua laittomaksi pelkästään uudella määräyksellä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 08 Touko 2022, 08:44

Se väite, joka on myös esiintynyt, että vanhat pyörät olisivat laittomia uuden lain takia on siis myös selkeästi virheellinen.

Miten todennat polkupyörän iän?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti: 08 Touko 2022, 12:57

Eikös tuo jo kirjattu: "jollei toisin säädetä tai määrätä", ole juuri tuota myöhemmin tehtävään muutokseen varautuva ilmaisu ja siinä jo valmiina. Sehän on juurikin varaus myöhemin tuleville määräyksille.

Tuo kohta lienee siellä sen takia, että voidaan antaa nimenomaan myös vanhoja koskevia määräyksiä ja säädöksiä. Varoituskolmio vanhoissa autoissa on tälläinen poikkeus. Eri asiat haluttaneen korostetusti sanoa erikseen.

jori kirjoitti: 08 Touko 2022, 12:57

Vai onko se jokin yleinen periaate, että kerran hyväksytty ei voi muuttua laittomaksi pelkästään uudella määräyksellä.

Noin se on ollut ajoneuvojen kohdalla aina eikä sitä ole uuteenkaan lakiin nähty tarpeelliseksi muuttaa. Perustelut pitää kysyä ministeriöstä, jossa laki on kirjoitettu :wink:

Viimeksi muokannut jooseha, 08 Touko 2022, 13:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 08 Touko 2022, 12:57

Miten todennat polkupyörän iän?

Miksi tarvisi? Se on viranomaisen ongelma, jos asiaan haluaa puuttua :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 08 Touko 2022, 13:50

Miksi tarvisi? Se on viranomaisen ongelma, jos asiaan haluaa puuttua :wink:

Ei ole. Vakuutusyhtiö vaatii asiakasta antamaan luotettavan selvityksen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 08 Touko 2022, 08:44

Yksivaihteisessa polkupyörässä, jota ei ole tarkoitettu yhden tai useamman matkusta-
jan kuljettamiseen, voi olla vain yksi jarrulaite.

Koko kappale kuuluu näin:
Kuitenkin poikkeuksena standardeista SFS-EN 14764 ja EN ISO 4210:2014, vain tavaran taikka yhden tai useamman matkustajan kuljettamiseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, on kuitenkin oltava kaksi erillistä jarrulaitetta. Yksivaihteisessa polkupyörässä, jota ei ole tarkoitettu yhden tai useamman matkustajan kuljettamiseen, voi olla vain yksi jarrulaite.

Jos poimii lakitekstistä vain yhden lauseen niin se on selkeä, mutta niinkuin helposti huomaa edellä, lakitekstin peräkkäiset lauseet ovat ristiriidassa. Yksivaihteinen vai enemmän kuin kaksi vaihdetta? Jämäkkää yksiselitteistä kantaa tästä ei ole, mutta ainakin toistakymmentä epäselvää kohtaa löytyy laista, asetuksista, määräyksistä ja ohjeista.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kuten sanoin antamaani kysymykseen vastaus on selkeä :wink:

Noi standardit mistä aikaisempi teksti puhuu. En ole löytänyt mikä edellyttäisi niitä noudattamaan :? Tuon määräyksen sanamuotohan ei sitä määrää. Jos se on aiemmassa kappaleessa mainittu eu-direktiivi, ei se koske yksittäisvalmisteita tai -maahantuotuja eli sen valvonta on käytännössä mahdotonta :roll:
Fillarit ovat kansallisen sääntelynalaisia laitteita eli niistä ei ole omaa eu-lainsäädäntöä. Sieltä ei siis kyseistä velvoitetta löydy.

Mutta mutta jos tuon lainaamasi kappaleen lukee tarkasti, huomaa ettei lauseet ole keskenään ristiriidassa. Ensimmäinen puhuu tavara/matkustaja pyörästä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta ja jälkimmäinen vain kuljettajan laitteesta, jossa on yksivaihde.

Ja mun mielestä koko tieliikennelainsäädännön uudistus oli virhe. Mitään sellaista ei tehty mitä ei olisi voinut edelliseen kokonaisuuteen helposti täydentää. Kaikki kirjoitettiin vaan uusiksi lähinnä sanajärjestyksiä tarkoituksella vaihtaen, koska haluttiin uusi muttei erilainen. Hölmöläisten touhua :shock:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 08 Touko 2022, 19:19

Mutta mutta jos tuon lainaamasi kappaleen lukee tarkasti, huomaa ettei lauseet ole keskenään ristiriidassa. Ensimmäinen puhuu tavara/matkustaja pyörästä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta ja jälkimmäinen vain kuljettajan laitteesta, jossa on yksivaihde.

Jos lukee vielä tarkemmin, niin tavara/matkustajapyörien jälkeen on ”ja” sana.
”ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, on kuitenkin oltava kaksi erillistä jarrulaitetta.”

Shinryuu
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 15:53
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja Shinryuu »

Millä nimellä tämän tyyppinen osa mahtaa esiintyä? Rear seat mount on lähin mitä osaan veikata, mutta en ole toistaiseksi löytänyt paljon tietoa. Velomotionin tikkupyörässä minulla on portaaton kiinnitys, mutta kuvassa näkyvä olisi minusta fiksumpi vaihtoehto säätöjen ja tukevuuden kannalta.

Screenshot_2022-08-18-20-55-58-23_ed7821ed99ee442dec4ede205e7971d6.jpg
Screenshot_2022-08-18-20-55-58-23_ed7821ed99ee442dec4ede205e7971d6.jpg (288.02 KiB) Katsottu 2882 kertaa
Somy74
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2012, 21:19
Paikkakunta: Liminka

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja Somy74 »

Seat bracket tai seat adapter löytyy ainakin joidenkin valmistajien sivuilta

Somy

Shinryuu
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 15:53
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja Shinryuu »

Somy74 kirjoitti: 19 Elo 2022, 09:45

Seat bracket tai seat adapter löytyy ainakin joidenkin valmistajien sivuilta

Jees, laitampa muistiin. Kiitos.

Shinryuu
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 15:53
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pienet kysymykset nojapyöristä

Viesti Kirjoittaja Shinryuu »

Tällä hetkellä pyörässä on tiller ohjaus ja haluan muuttaa sen toisenlaiseen, joka käyttäisi aero bareja. Tiedän suurin piirtein mitä osia tarvitsen, mutta haluan vielä kysyä miksi pystyputkeen on kiinnitetty kiinnityspantoja? Näitä näkee lähes tulkoon jokaisessa kuvassa joita näen. Tuo alempi varmaan pitää asiat paketissa vai onko tuossa joku välikappale jota en nyt vain hoksaa?

IMG_1388.jpg
Vastaa Viestiin