Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 04 Syys 2022, 20:55

Kolmas vaihtoehto olisi suht pystyssä ajettava MBB, jonka en usko silti nousevan liukkaita ylämäkiä ja polkiessa on helpompi saada pito loppumaan ohjaavalta renkaalta.

Ääni tälle ja takakiekkoon sähköveto, niin jopa on talvipeli!
AWD on se juttu talvella ja muutenkin sähköistys lisää talvipyöräilyä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mutta muistutuksena kuitenkin nojakin huonommuudesta pystypyörään verrattuna taviajossa.. Jos pito äkillisesti katoaa ja tarvitsisi saada tukijalka heti maahan, on noja-asento, varsinkin loiva sellainen-
huomattavan hankala. Suhteellisen pysty nojakulma ja matala kampikeskiö auttaa asiaa jonkinverran, mutta epäilen ettei nojakilla ole mahdollista saavuttaa pystärin ketteryyyttä. Siinä kun ketterävartaloinen saa silmänräpäyksessä tukijalan maahan.

En väitä etteikö nojakilla normaalissa talvikelissä olisi ihan jees kurvailla.. Muistutuksena vain hankalia olosuhteita silmälläpitäen.

Erinäisiä kertoja jäätiköllä selällään maanneena suosittelen sellaista midracer korkeutta.. Joitain kertoja korkealta maahan tömähtänenä huomannu että higracer- korkeus alkaa jäätiköllä käymään jo häntäluun päälle! :D

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 819
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Härski kirjoitti: 05 Syys 2022, 08:28

suosittelen sellaista midracer korkeutta.. Joitain kertoja korkealta maahan tömähtänenä huomannu että higracer- korkeus alkaa jäätiköllä käymään jo häntäluun päälle! :D

Samaa mietin, mutta miten yhdistää midracer-korkeus, 622-kiekot ja takaveto? No, luopumalla takavedosta ja valitsemalla MBB, mutta sen huonoja puolia ovat tosiaan mäkien nousu (ellei ole sähköä takana) ja ohjaavan pyörän pito. Sorallakin tulee jo kuumottavia tilanteita, kun mutkassa polkaisee liian kovaa ja edestä katoaa hetkeksi pito.

Jos tekisi sellaiset turvakaaret penkin sivuille ottamaan kaatumiset vastaan. Saisivat olla suht järeät, etteivät olisi kertakäyttöisiä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Härski »

Unohda suosiolla mbb, joka on liian hidaslikkeinen ja kömpelö herkkyyttä vaativaan liukasajoon. Sekin on kokeiltu. :roll:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Härski kirjoitti: 05 Syys 2022, 10:05

Unohda suosiolla mbb, joka on liian hidaslikkeinen ja kömpelö herkkyyttä vaativaan liukasajoon. Sekin on kokeiltu. :roll:

Ei kai sentään. Kyse on vaan pyörän ominaisuuksista.

Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti: 05 Syys 2022, 15:42
Härski kirjoitti: 05 Syys 2022, 10:05

Unohda suosiolla mbb, joka on liian hidaslikkeinen ja kömpelö herkkyyttä vaativaan liukasajoon. Sekin on kokeiltu. :roll:

Ei kai sentään. Kyse on vaan pyörän ominaisuuksista.

Kuva

Ja kuskin ominaosuuksista :mrgreen: Jääräpäiset itäsuomalaiset ajaa mbb-pyörillään talvetkin kun eivät voi myöntää, ett ei niillä voi ajaa talvella! :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tottakai voi.
Eriasia on että onko se optimaalinen vekotin kyseiseen tarkoitukseen.

Voihan jeepilläkin ajaa formularadalla.
Jne.

Sitäpaitsi.. Itäsuomalaisena pidän itseäni, vaikka tällä hetkellä asunkin missä sattuu!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Härski kirjoitti: 05 Syys 2022, 17:24

Sitäpaitsi.. Itäsuomalaisena pidän itseäni, vaikka tällä hetkellä asunkin missä sattuu!

Joo. Mutta susta on jotenkin se mahorkan haju ja aivotoiminnan puute karsiutunut ja oot tuommoinen maalikylän poika.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kiitos kauniista sanoista.

Se on myrkkykylä.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 819
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ajaako joku talvella nojakkia nastat vain eturenkaassa?

Pystärillä ajelen lähes aina nastat vain edessä, ja taakse, missä on isompi osa painosta, saa rullaavamman renkaan. Pidon rajat löytää myös turvallisemmin kun takarengas alkaa ensin luistaa. Nojakilla luisun korjaaminen on varmaan vähän vaikeampaa...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Polkumies kirjoitti:

Ajaako joku talvella nojakkia nastat vain eturenkaassa?

Pystärillä ajelen lähes aina nastat vain edessä, ja taakse, missä on isompi osa painosta, saa rullaavamman renkaan. Pidon rajat löytää myös turvallisemmin kun takarengas alkaa ensin luistaa. Nojakilla luisun korjaaminen on varmaan vähän vaikeampaa...

Sanoisin että nojakissa kunnon talvirengas molempiin päihin. Nojakilla on tosiaan vaikeampi korjata, jos takarengas lähtee luisumaan. Oman kokemuksen mukaan sekä etu-, että takarenkaan luisuminen johtaa kaatumiseen.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaihdoin penkin tandemista läskiin kun näytti keli kovin liukkaalta tuossa kotikadulla. No siihen kerkes joku heittää vähän sepeliä pintaan ja Vuoksenvarren pyörätiekin oli runsaasti hiekotettu. Lyhyt testi, kaikki vaikutti olleen ok jos tuolla taas tän talven kulkis. Pitäs tihentää polkemiseen ryhtymisväliä kun se joka kerralla tuntuu niin raskaalta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 01 Tammi 2023, 14:07

Pitäs tihentää polkemiseen ryhtymisväliä kun se joka kerralla tuntuu niin raskaalta.

Kumpi? Polkeminen vai ryhtyminen?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti: 02 Tammi 2023, 12:51
PW kirjoitti: 01 Tammi 2023, 14:07

Pitäs tihentää polkemiseen ryhtymisväliä kun se joka kerralla tuntuu niin raskaalta.

Kumpi? Polkeminen vai ryhtyminen?

Polkeminen fyysisesti, ryhtyminen ehkä henkisesti.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Shinryuu
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 15:53
Paikkakunta: Oulainen

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Shinryuu »

Kesät ja talvet tullut pyöräilyä, myös työmatkat. En ole vielä kokeillut nojapyörää talvella, mutta huomenna ajattelin kokeilla asiaa. Hommasin nimittäin Suomi Tyresin nastarenkaat alle :wink:

EDIT1. Lisätäämpäs kuva ennen h-hetkeä.

Kustomoitu Velomotion Stick
Kustomoitu Velomotion Stick
Vastaa Viestiin