Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Juu, pelkkää huopaa :mrgreen: Kai sinne pitäs liimata kumia kun viittis. Osaa olla liukas tossun pohja pakkaslumellakin ja kestäskin pidempään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pistä perinteisesti nahkaa ja jätä kumit moderneille ihmisille :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti: 12 Tammi 2022, 08:52

Pistä perinteisesti nahkaa ja jätä kumit moderneille ihmisille :wink:

Ajattelin aivan samaa, kunnes mietin miten sen saa kiinni. Maitoliimaa kai käytettiin ennen. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eihän nahan liimaamisessa ole ongelmaa ja jos ei usko, voi sen vaikka ommella kiinni :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 12 Tammi 2022, 08:57
jooseha kirjoitti: 12 Tammi 2022, 08:52

Pistä perinteisesti nahkaa ja jätä kumit moderneille ihmisille :wink:

Ajattelin aivan samaa, kunnes mietin miten sen saa kiinni. Maitoliimaa kai käytettiin ennen. :roll:

Oma muistikuva meijän perheen huopatossuperinteestä on, ett niihin ois iskä liimannu kumilevystä pohjat - täällä modernissa kaakossa -60 luvulla :mrgreen:
Mikä siinä muuten on, ett huopikas aiheuttaa huvittuneisuutta? Muistelen, ett kansakoulussakin sai kuulla jos töppösissä meni kouluun. Yhä tuntuu herättävän huomiota ja naurua - eipä siinä naurua mahtuu :mrgreen: Sama ilmiö kun mainitaan huovutus :? :mrgreen: Villahuumori omalajinsa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Tapasin perjantaina Siilinkarilla kokeneen jääpyöräilijän. Sanoi joskus palelluttaneensa varpaansa noissa hommissa, joten oli rakentanut itselleen suojat, ettei toistu. Nämä on tehty ohuesta solumuovista mustalla jesarilla teippaamalla. Oli tavattoman tyytyväinen näihin ja sanoi ettei ole yhtään kertaa enää tämän jälkeen palellut varpaita. Pystypyöräilijällä ei kai sitten muualta jalasta palelekaan. Kuvasta näkyy huonosti, mutta noissa on vain ohut kuminauha kantapään takaa pitämässä paikoillaan. Ihan hyvin näytti toimivan myös kävellessä.

Varpaiden pakkassuojat.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti: 13 Helmi 2022, 20:39

joten oli rakentanut itselleen suojat ettei toistu. Nämä on tehty ohuesta solumuovista mustalla jesarilla teippaamalla.

Sama juttu minulla kinnerissä syyskylmillä: sandaalien kärjet pitää lämpöeristää, jotta tarkenee kinneröidä syyskylmillä. Muussa tapauksessa sandaaleissa alkaa varpaat jäätymään vaikka kinnerissä ei ole muuta ilmanvaihtoa kuin etuvalojen reunat. Ja sandaaleilla pakko ajaa, koska isommat kengät eivät mahdu vaikka on 140 mm:n kammet.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Tänään oli aika paha keli pk-seudulla, satoi vettä ja räntää, maassa jäätä, upottavaa sohjoa, syviä vesilammikoita. Tein pitkähkön lenkin, piti säästellä akkua ja ajella vajaa avustusteholla, silti viimeiset pari sataa metriä akku tyhjänä. Kengät ja housut kastui, takki oli onneksi vedenpitävä. No ei ollut nojapyörä, meni vähän off-topic.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 11 Tammi 2022, 21:26

Juu, pelkkää huopaa :mrgreen: Kai sinne pitäs liimata kumia kun viittis. Osaa olla liukas tossun pohja pakkaslumellakin ja kestäskin pidempään.

Älä laita kumipohjia. Kuuntelin juuri asken videon, jossa kerrottiin, kuinka tärkeää on, että edes pienen hetken päivästä maapallon sähkökenttä tuottaa ihmisen korkeussuuntaan potentiaalieron, joka tekee jotain tärkeää. Kuulemma viisi minuuttia päivässä riittää. En ymmärtänyt mitä se tekee, mutta kuulosti tärkeältä. JOka tapauksessa olemme aikanaan olleet sähköisessä kontaktissa maahan jalkojemme kautta. Kumipohjat kengissä ovat uusi keksintö, eikä tuon videon perusteella välttämättä pelkästään hyvä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja MikaH »

jori kirjoitti: 13 Helmi 2022, 20:39

Tapasin perjantaina Siilinkarilla kokeneen jääpyöräilijän. Sanoi joskus palelluttaneensa varpaansa noissa hommissa, joten oli rakentanut itselleen suojat, ettei toistu. Nämä on tehty ohuesta solumuovista mustalla jesarilla teippaamalla. Oli tavattoman tyytyväinen näihin ja sanoi ettei ole yhtään kertaa enää tämän jälkeen palellut varpaita. Pystypyöräilijällä ei kai sitten muualta jalasta palelekaan. Kuvasta näkyy huonosti, mutta noissa on vain ohut kuminauha kantapään takaa pitämässä paikoillaan. Ihan hyvin näytti toimivan myös kävellessä.Varpaiden pakkassuojat.jpg

Joskus ennen vanhaan, kun käytettiin varvaskoukkuja, niihin myytiin samantapaisia tehdasvalmistettuja eristeitä.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Meillä on ainakin täällä Nummelassa tiet jäädytetty tosi hyvin ja huolellisesti. Hiekoitettu ei ole, joten potkukelkalla pääsisi oikein hyvin. Joissakin kohdissa on kivoja 15 cm syviä vesilätäköitä, joissa talvipyörällä varmasti kaatuisi. En ole edes koettanut... Muualla taas on jäisiä luiskia, kun sohjo on jäätynyt muotoonsa - niissäkin menee nurin vaikka on nastarenkaat. Mielenkiintoista tämä talvipyöräily, pahimmat paikat joutuu taluttamaan. Talveksi pitäisi olla jokin nelipyöräinen...

Pari kuvaa Hannankadulta:

hannankatu01.jpg
hannankatu01.jpg (103.3 KiB) Katsottu 3215 kertaa

Ja toiseen suuntaan on niitä 15 cm syviä lätäköitä:

hannankatu02.jpg
hannankatu02.jpg (107.86 KiB) Katsottu 3215 kertaa

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Millaisia kokemuksia on sähköpyörän akunkestosta talvella? Kovalla pakkasella akusta saa vain puolet energiasta irti? Entä kuinka paljon enemmän energiaa kuluu kilometriä kohden? Jos nyt ei ihan hangessa joudu ajamaan...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos akkua säilyttää yön pakkasessa, niin energian saanti pienenee huomattavasti, mutta mikäli akkua säilyttää lämpimässä ja vie ulos vain kun pyöräily alkaa sekä tekee telttapatjasta akulle viimasuojan, niin energian saanti on aika lähellä kesäkeliä.
Energiaa kuluu pikkupakkasella kovalla polanteella lähes samalla lailla kuin kesällä asfaltilla pilvisellä tihkusateella, mutta lauhalla sohjossa tai 10cm hangessa alkaa kulua todella paljon.
Olosuhteet siis vaikuttavat merkittävästi, hyvissä talvioloissa 90% kesärangesta ja huonoissa 10%.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ei huvittaisi taas talvella vaihtaa pystypyörään. Mitä mieltä olette tikkurunkoisesta talvipyöräksi?

Used-Bacchetta-Corsa.jpg
  • yksinkertainen runko (voisi jopa ehtiä rakentaa)
  • ylämäet nousee hyvin, kun paino siirtyy taakse
  • aerodynaaminen (talvella ehkä vähemmän tärkeää)
  • kaatuessa tippuu korkealta
  • pitkä matka saada jalka alas maahan
  • osuuko kantapää eturenkaaseen kun ohjaa yhtään enemmän?
mbb&cf.jpg

Crank-forward-malli sopisi talveen, mutta ne näyttävät epämukavilta ajaa (ei ole kokemusta), vaikeilta tuottaa kovaa polkutehoa ja aerodynamiikka on varmaan niin huono kuin missään polkupyörässä voi olla. Kolmas vaihtoehto olisi suht pystyssä ajettava MBB, jonka en usko silti nousevan liukkaita ylämäkiä ja polkiessa on helpompi saada pito loppumaan ohjaavalta renkaalta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tikkurunkoinen toimii talvella ihan hyvin. Kannattaa vaan suunnitella se kohtuu leveiden renkaiden ympärille.

Vastaa Viestiin