Valot

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Se mikä noissa monitehoisissa häiritsee, on se että sitä nappia saa painella koko ajan, tai ainakin ne muutamat mitä olen käpistellyt toimi noin. Tuo tehonsäätö voidaan toteuttaa fiksusti ja tyhmästi, eli joko se akku tyhjenee melkein samaa tahtia, mutta valo on himmeämpi, tai sitten se valo palaa myös pidempään pienellä teholla. Miten sen sitten saa selville kummalla tavalla se tehosäätö toteutettu? Kaverilla oli se 2 tehoinen, ja siinä se low oli aika hyvä kun pihalla ihmeteltiin pyörää, sitten täysillä se valaiseekin melkein koko kylän :shock: 1-tehoisena se voi olla aika huono ja varsinkin metsäpalovarotuksen aikaan käyttö voi olla haasteellista..

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

...nykyisen lamppuni 180 lumenia on turhan paljon joissakin tilanteissa ... ja nykyinen keikkuu tuolla kypärän päällä.

Eikös sulla ollut Fenixin lamppu - jos muistan oikein. Millä se on sulla kiinni kypärässä?

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja juessi »

tavasti kirjoitti:

Jarilla näytti eilen olevan akkuporakone vesipullon telineessä, ja siitä piuhat valolle.
Jännitteen olisi syytä olla samalla seinällä, muuten ei kai väliä?

Hyvä vinkki :D Porakoneen akun (mulla 12V) hyödyntäminen ei ole käynytkään itsellä mielessä, kameran akkua jossain vaiheessa mietin kyllä.

tavasti kirjoitti:

Jotenkin en pidä ajatuksesta nappiparistot ruokkimassa pyörävaloa. Menee tietysti jos ajaa pimeässä tosi vähän. Itse ottaisin mieluummin jotain joka toimii AAA tai AA akuilla, vaikka:
http://www.fenixvalaisimet.fi/fenix_e01.htm

Tuohon vaihtoehtoon en ollutkaan törmännyt. Vois olla pariston puolesta tosiaan näppärämpi.

Haeskelin tuossa äsken netistä tietoa sellaisesta pyörälampusta, joka toimi pinnoihin kiinnitettävillä magneeteilla (induktioperiaatteella), kun muistin, että olin joskus aiemmin törmännyt sellaiseen. Ja löysinkin valmistajan sivut: http://www.reelight.com. Netistä löytämieni arvoiden

http://kentsbike.blogspot.com/2007/08/r ... light.html
http://www.dooyoo.co.uk/sports-equipmen ... 0/1065761/
http://www.bikecommuters.com/2007/10/09 ... -reviewed/

perusteella tuo vaikuttaa toimivalta ratkaisulta. On käytännössä huoltavapaa LEDin eliniän (100 000 tuntia) ajan. Heikkoutena mainitaan pienehkö valoteho: "riittää näkymiseen, mutta ei ehkä näkemiseen". Mutta jos noita laittais triken keulalle kaks, niin luulis jo näkyvyyden olevan kohtuullinen. Tai sitten valotehoa vois kasvattaa magneetteja lisäämällä. Mutta toisaalta luulen, että 20-tuumaisen renkaan suurempi pyörimisnopeus jo sinällänsä takaa aika hyvän valaisun.

Täytyy hahmotella tässä tarkemmin, miten etuvalot sais kiinnitettyä esimerkiksi triken lokasuojan pidikkeisiin. Aivan ilmaisia kyseiset valot eivät ole: kolmen valon paketille tulis postikulujen (15€) kanssa hintaa 87 eypoa, joten ihan kokeilun vuoksi ei viitsi tilata :roll:

Jari!
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Loka 2008, 21:58

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Jari! »

Ohessa pari kuvatusta koekäytössä olevasta ajovalosta.

Valon aihiona on ollut kolmen SSC-ledin taskulamppu, johon ajetaan ilman rajoitusta kymmenisen wattia tehoa. Täyttä tehoa ei oikein voi käyttää muun liikenteen seassa, joten puolivalokytkentä tiputtaa tehon muistaakseni noin kuudenteen osaan. Täydellä teholla lampulle valehdellaan 700 lumenia. Todellisesta lukemasta en tiedä.

Akkujalkapullo ei oikein sovi tähän pyörään/pullotelineeseen. Toisessa pyörässä pullon saa lukittua korkilla pullotelineen pohjaan. Akku ja sen jalka on sahattu irti noin 20 euron akkuporakoneesta. Tuolla hinnalla saa kaksi akkua, laturin ja reippaasti kapasiteettia tähän tarpeeseen.

Iidesjärvi (Custom).jpg
Iidesjärvi (Custom).jpg (34.74 KiB) Katsottu 5255 kertaa
Ajovalo (Custom).jpg
Ajovalo (Custom).jpg (34.33 KiB) Katsottu 5250 kertaa
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

...nykyisen lamppuni 180 lumenia on turhan paljon joissakin tilanteissa ... ja nykyinen keikkuu tuolla kypärän päällä.

Eikös sulla ollut Fenixin lamppu - jos muistan oikein. Millä se on sulla kiinni kypärässä?

Twofish LockBlocks, https://www.fenix-store.com/product_inf ... cts_id=273

Silikonin tai kumin palanen jossa urat ristissä, ja siihen kaksi velcro-remmiä. Kypärässä sattuu sopivasti olemaan rako keskellä, ja siinä raossa juuri oikeassa kohdassa 'poikkipuu' että lamppu osuu automaattisesti passeliin kulmaan.Kypärää katsomalla tuntuisi että näyttää liian alas, mutta nojakkikäytössä ainakin minulle juuri sopiva. Kirkkain kohta ehkä 15m edessä, mutta hiukan päätään nostamalla saa valoa kauas eteen.
Kuva
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Viikko sitten tilasin lampun, akut ja laturin. Eilen sain akut ja laturin ja tänään pitäs saada se lamppu. Toivottavasti illalla pääsee kirjotteleen käyttökokemuksista :D

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Nuo Reelightit näyttävät olevan sen verran arvokkaita vielä Suomessa, että niitä ei ihan kokeilumielessä viitsisi hankkia.

Olin viime viikolla Köpiksessä käymässä ja siellä minusta noita oli liikkuvista pyöristä (PALJON) ainakin kolmasosassa (vieläkin paljon). Päättelin siitä, että ne eivät voi olla ihan noin kalliita kuin ne Suomessa ovat. Harmi, en ehtinyt tavarataloon katsomaan niiden hintaa oikeasti. Työmatkat...

Helsingissä olen nähnyt vain yhdet tuollaiset käytössä. Näkyyhän se, ja toimii. Ei siitä kyllä ajovaloksi ole, mutta huomioarvo on taattu.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kiinnostaneekohan ketään, noh, pistämpä kuitenkin: http://www.kolumbus.fi/hietala2/jukka/t ... eholed.htm
Sattu chopperifoorumilta silmiini.

Jukka

edit: tais olla samasta projektista tuolla aiemminkin...

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Ja jos hinta ja DIY-henkisyys eivät ole isoin este, tuossapa ledi, joka syö 900-lumenisia lounaaksi:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5766

Ittellä rupeaa 900-lumeninen etuvalo olemaan valmis, kuvia saanee parin päivän sisään. Tuon ympärille siis kehittymässä:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14413
(todellinen lumen-määrä taitaa olla pari sataa alempi.)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Tämmöstä lamppua testailin eilen yhden akun verran, ja täytyy sanoa että on ne noi ledit vaan niin hemmetin hyviä.
Kuva
Valokuvio on ihan käyttökelponen ja kaverin lamppua isompi heijastinosa oli ihan onnistunut valinta. Valo on kirkasta, ei siis sitä perinteistä kelmeää keltaista, ja muutenkin toi vaikuttaa tosi hyvältä. Tuon kun pisti valaisemaan olohuoneen kattoa, niin hyvin näki liikkua ja katsoa telkkaria. Ei varmaan olla enää hyvin kaukana siitä, että asuntojen valaiseminen kannattaa hoitaa ledeillä, kun niiden tehot kasvaa ja toisaalta hinnat laskee yleistymisen myötä.

Pien miinus tuossa on, jos sellasta haluaa hakea. Eli tuossa on se puoliteho toteutettu vastuksella -> pienemmällä teholla ei saa pidempää akunkestoa (mittailin vastuksen kytkimen eri asennoilla). Minua se ei jaksa haitata, koska kuitenkin sitä tulee poltettua täysillä, mutta lähelle valaistessa tuo pienempi teho on hyvä, sillä se täysteho on silloin liian kirkas.

Jos jaksas askarrela, niin pari noita SSC:n P7 emittereitä + 2-2,5 A virtaa antava driveri, niin alkas takuulla näkeen riittävän hyvin. Toisaalta nyt toi lamppu jakso palaa täysteholla hieman yli tunnin joka ei ole yhtään liian kauan (välillä tosin tuli leikittyä ja pistettyä pienemmälle teholle), joten saa riittää tommosenaan. Lisäksi kun tuota vertaa tähän Nebuluksen linkittämään pakettiin, niin ei tuo 53 dollaria ole paha hinta :mrgreen:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Hopea kirjoitti:

Päättelin siitä, että ne eivät voi olla ihan noin kalliita kuin ne Suomessa ovat.

Tai sitten siellä vain valoitta ajamisesta tuleva rikesakko on kalliimpi kuin ne valot. Ainakin kumulatiivisesti, kun joka päivä saa uudet sakot.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Ledien ja akkujen kehitys yhdessä lupaavat meille valoisampaa tulevaisuutta.

Minäkin kun olen värkännyt tähän pystypyörääni "kunnon" ajovalon niin se on tuollainen kilon murikka ohjaustangossa.

Toivon todella kiivasta teknistä kehihitystä.

Asetan toiveeni akkuihin ja lamppuihin. Erillaiset polkian voimista ottamat tehot ovat rasite ja tekevät pyöräilystä nihkeää ja epämukavaa. Nyt syksyn ja talven jo tullen näkee enenevästi pyöräiliöitä jotka polttavat valoja myös päivisin, eli kaiken aikaa. Heillä ilmeisesti on napadynamot ja ilmeisesti luulo että dynamo kuormittaa polkiaa samalla teholla olipa lamppu päällä tai ei. Näin ei tietekään ole vaan se 3 vaatimatonta Wattia ovat kiihtyvyys, paino, kitka sun muiden vastusten lisäksi kuormana ainoastaan siloin kun lamppu palaa eli kuormittaa noiden jo kerrottujen lisäksi. Kannattaa sammuttaa lamppu vaikka on napadynamo.

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Napadynamot ovat tosi hieno keksintö, mutta täytyy muistaa, että kyllä niistä tulee kitkaa vaikkei valot olisikaan päällä. Kuinka paljon kitkaa tulee riippuu mallista. Kun valot ovat päällä kitka on tietysti vielä suurempi. Tämän takia olenkin suosinut omissa pyörissä led-valaisimia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teuvo kirjoitti:

Nyt syksyn ja talven jo tullen näkee enenevästi pyöräiliöitä jotka polttavat valoja myös päivisin, eli kaiken aikaa. Heillä ilmeisesti on napadynamot ja ilmeisesti luulo että dynamo kuormittaa polkiaa samalla teholla olipa lamppu päällä tai ei.

Eipä noissa lampuissa ole aina katkaisimia joista se olisi kätevä sammuttaa. Emännän pyörässäkin lamppu palaa koko ajan jos ei nyppää johtoa irti. Olen päätellyt että lamppu on alun alkujaan tarkoitettu käytettäväksi "pullodynamon" kans...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei se napadynamo juuri viittä wattia enempää ota edes lampulla kuormitettuna. Viisi wattia on vain muutama prosentti pyörän kulkuvastuksista. Rengaspaineissa vastaava ero kulkuvastukseen tulee alle puolen barin paine-erosta. Ilman valoa se on tietysti vielä paljon pienempi tuo kulkuvastusero perusnapaan verrattuna.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin