Valot

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Haluaisin ennemmin lampun sarveen kuin kypärään, kun en edes sellaista käytä :roll:

Juu, on iso ero, onko valaisin päässä vai kampikeskiön etupuolella. Otsalampulla näkyi ohjaustangon rapistunutkin kromaus oikein komeasti, tietä siellä takana ei niinkään. Kun siirsin saman lampun kampikeskiöön kiinni, näkyi tietäkin jo huomattavan hyvin, vaikka valaisin on noihin tuossa edellä esiteltyihin verrattuna kovin vaatimaton.
Taidan rakentaa oikein sarven sille valaisimelle, ettei edes jalat valaistu polkiessa. Kaikki valo menee sinne tiehen, missä sitä tarvitaan.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Taidan rakentaa oikein sarven sille valaisimelle, ettei edes jalat valaistu polkiessa. Kaikki valo menee sinne tiehen, missä sitä tarvitaan.

Kannattaako tuo olleskaan tuo itse rakentaminen kun voi ostaa hintavan "Multi-purpose Accessory Mount"in terracycleltä :)

Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Taidan rakentaa oikein sarven sille valaisimelle, ettei edes jalat valaistu polkiessa. Kaikki valo menee sinne tiehen, missä sitä tarvitaan.

Kannattaako tuo olleskaan tuo itse rakentaminen kun voi ostaa hintavan "Multi-purpose Accessory Mount"in terracycleltä :)

Kuva

Oliko tuo vitsi? :lol:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Kannattaako tuo olleskaan tuo itse rakentaminen kun voi ostaa hintavan "Multi-purpose Accessory Mount"in terracycleltä :)

Eihän nuo mitään kunnon sarvia ole. Jalat vilkkuvat valokeilan sivuilla. Lisää pituutta heti ja kunnon varjostin kuskin suuntaan, niin näkee vähemmilläkin wateilla.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja ukram »

Samalta siteltä löytyy IQ Fly Cyo valo. Se lienee vielä hieman parannettu versio IQ Fly valosta joka mulla on.

Suomalaisista kaupoista noita ei oikein tunnu löytyvän.

marten
Viestit: 46
Liittynyt: 22 Elo 2008, 08:32
Paikkakunta: Turku

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja marten »

Jarcco kirjoitti:

Haluaisin ennemmin lampun sarveen kuin kypärään, kun en edes sellaista käytä :roll:
http://bike-components.de/catalog/Ixon+ ... osCsid=b87
Tuollainen olisi lähinnä sopiva, mikäli vain tehoa on tarpeeksi?

Minulla on Ixon-valaisin, ja mielestäni tehoa on tarpeeksi. Tarvittaessa akkuja voi korvata AA-paristoilla.

Mårrten

Köbenhavns Pedersen 1998 -, Redmount Roller 2005-, QuatreVelo+ 2022-

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Oliko tuo vitsi? :lol:

Tottahan toki.

jori kirjoitti:

Eihän nuo mitään kunnon sarvia ole. Jalat vilkkuvat valokeilan sivuilla. Lisää pituutta heti ja kunnon varjostin kuskin suuntaan, niin näkee vähemmilläkin wateilla.
Jori

Tai pituuden sijaan ainakin isommat tuopit.

Suuntaava valo, niin ei tarvii flägätä!

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Trek r200 kirjoitti:

http://personal.inet.fi/koti/elinajajukka/led/led.htm

Tuolla ainaki luulis näkevän :D

Tahtoo noita supersuperledejä!

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Juu, on iso ero, onko valaisin päässä vai kampikeskiön etupuolella.

Molemmissa on puolensa. Päässä oleva valo kääntyy osoittamaan sinne mihin ikinä katsookin, mutta varjopuolena on juuri kuvaamasi pyörän valaiseminen.
Itse olen kuitenkin ollut varsin tyytyväinen kypärässä olevaan valoon. Ainoastaan sakeassa lumipyryssä on vaikeuksia, valo valaisee naaman edessä olevat lumihiualeet niin että silmiä häikäisee.
Oma lamppuni on suunnilleen tällainen: http://www.fenixvalaisimet.fi/fenix_ld20.htm

Epäilemättä ongelmat kypärävalon/otsalampun kanssa korostuvat jos lamppu on kovinkin leveää valokeilaa heittävää mallia.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minulla nuo kypärävalot ovat varsinaisesti vain huomiovalot kaupunkiajoa varten siis enemmän tai vähemmän valaistuilla kaduilla. Erikseen on sitten valaisin aivan nojakin keulalla pimeäajoa varten.

Aion seuraavassa sh8:ssa sijoittaa valaisimen suojaan kammipuomin sisään. Siellä seon suojassa tölväisyiltä.

sh8:n rakentelu on siinä vaiheessa, että runko on melkein kokonaan hitsattu kasaan. :)

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja juessi »

jviirret kirjoitti:

Itse laittaisin napadynamon ja siihen kuuluvan lampun. Työpaikalla käytössäni on tällainen pystäri ja kyllä sillä näkee. Paljoko näissä lie luxeja? Haittapuolena pieni jarruvaikutus ja ei valaise kun pysähtyy :(

Varmaan aika monilla valmistajilla on nykyään dynamolampuista sellainen versio, että pieni kapasitori latautuu ajaessa. Eli, valoa riittää pariksi minuutiksi paikalla ollessakin, kun kapasitorin lataus purkautuu.

Mulla on Scorpion-trikessa B&M 6 dynamo ja valo, jossa on juurikin tuollainen systeemi, ja se on kyllä aivan toimiva. Mutta allekirjoittaneella vain on pienoinen asenneongelma tuollaisiin tavallisiin dynamoihin liittyen. Kun pystyarkipyörässä on ollut muutaman vuoden ajan napadynamo, niin tuntuu, että rengasta vasten pyörivästä dynamosta lähtee 'korvia särkevä' vinkuna ;) Josta pääsenkin sujuvasti valoihin liittyvään kysymykseen... Olen miettinyt Scorpioniin, joko

1) vesipullon muotoisen akun tai
2) kahden pienen LED-taskulampun hankkimista.

Ensimmäistä olen katsellut netistä, mutta ei ole vielä löytynyt sopuhintaan. Vinkkejä/linkkejä otetaan vastaan :) Pystyykö dynamokäyttöön tehtyyn valoon yhdistymäään muitta mutkitta akun? Vai tuleeko jotain ongelmia vaihtovirta-tasavirta-seikoista?

Jälkimmäiseen liittyen tuumailin, saiskohan kaksi Led Lenser V8 Turbo -valoa etulokasuojien päälle kiinnittämällä pienet ja näppärät valot. Tuleeko jollekulle mieleen joitain potentiaalisia ongelmakohtia tuohon ratkaisuun liittyen?

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Mä ratkaisin(?) lamppu ongelmani eilen. Tilasin tämän lampun, laturin ja kasan akkuja. Lamppu tulee omana pakettinaan ja akut+laturi toisessa -> hinnat jää alle 50e -> pitäs selvitä ilman tulleja. Toiveissa on, että tuon kanssa selviää pyöräilylenkit, koiran ulkoilutukset ja muut pimeellä liikkumiset jne jne. Kaverilla on periaatteessa vastaava lamppu, mutta siinä on tuo heijastin jotain 15-20mm pienempi halkaisijainen.. toivottavasti tällä saa hallitusti leveämmän valokeilan, joka ei olisi aivan niin pistemäinen.

Noille hehkulampuille yms polttimille (poislukien ledit!), on ihan sama saako ne tasa- vai vaihtovirtaa, kunhan jännite on oikea. Kyllä niille siis voi viritellä akut ilman ongelmia. Huomaa vaan hyvin tuon akkujen kehityksen, kun AA-kokoisissa akuissa on nykysellään jotain 2500mAh ja joskus aikanaan 600mAh oli parasta mitä rahalla saa :lol: Ei välttämättä kannata laittaa mitään juomapullon kokoista pakettia, tai no riippuu tietty taas siitä miten monta tuntia tai vuorokautta täytyy selvitä yhdellä latauksella :)

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja tavasti »

juessi kirjoitti:

1) vesipullon muotoisen akun
Pystyykö dynamokäyttöön tehtyyn valoon yhdistymäään muitta mutkitta akun?

Jarilla näytti eilen olevan akkuporakone vesipullon telineessä, ja siitä piuhat valolle.
Jännitteen olisi syytä olla samalla seinällä, muuten ei kai väliä?

juessi kirjoitti:

2) kahden pienen LED-taskulampun hankkimista.
Jälkimmäiseen liittyen tuumailin, saiskohan kaksi Led Lenser V8 Turbo -valoa etulokasuojien päälle kiinnittämällä pienet ja näppärät valot. Tuleeko jollekulle mieleen joitain potentiaalisia ongelmakohtia tuohon ratkaisuun liittyen?

Jotenkin en pidä ajatuksesta nappiparistot ruokkimassa pyörävaloa. Menee tietysti jos ajaa pimeässä tosi vähän. Itse ottaisin mieluummin jotain joka toimii AAA tai AA akuilla, vaikka:
http://www.fenixvalaisimet.fi/fenix_e01.htm

Ja suuren rapakon takaa löytyy valikoimaa, myös tee-se-itse miehille. Ja hinnatkin ovat varsin kohtuullisia.
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.901
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.903

Tuolla näyttäisi olevan myös 900 lumenin led-lamppuja kohtuullisessa 40$ hintaluokassa!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Toi mun linkittämä tuikku pitäs olla kans sillä 900 lumenen emitterillä, vaan kun ei ole selkeästi mainittu mikä bin:ni toi on, niin paha sanoa. Oletettavasti valoa piisaa kohtuudella. Noita hintoja kun katsoo, niin noi emitterit maksaa jotain 20usd, niin ei jaksanut alkaa ite viritteleen sen ympärille lamppua, kun valmiin saa abt 50 usd:lla, eli noin 40 eurolla. Noi litium-akut on kyllä ihan uskomattomia kokoonsa nähden. Sais nyt vaan nopeeta paketin, niin pääsis testaileen :twisted:

Kuvan perusteella toikin pitäs olla sellanen 900 lumenen versio, eli kaippa ne kaikki SSCP7 emitterit pitäs olla 900..
Kuva

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valot

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Toi mun linkittämä tuikku pitäs olla kans sillä 900 lumenen emitterillä .... Oletettavasti valoa piisaa kohtuudella.

Itse kaipaisin lamppua jossa olisi eri teho portaita. Kalliimmissa saattaa olla 8 eri toimintatilaa, mutta nekin mallia high-mid-low, ja loput 5 erilaisia vilkutuksia!
Ja niistä eri tilojen tehoista ei paljoa kerrota, nykyisen lamppuni 180 lumenia on turhan paljon joissakin tilanteissa. Itse käytän eniten 50 ja 100 lumenin tehoja.
Onko 900 lumenin lampun low-tila 200 lumenia? 50-150-400-900 tyylinen porrastus olisi minun makuuni.

Ehkä minä ostan toiseksi lampuksi jonkun noin 100 lumenin lampun, joka tulee pyörän keulaan, ja nykyinen keikkuu tuolla kypärän päällä. Tai pärjään edelleen tuolla yhdellä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin