Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja tm »

Auts! Ison katastrofin ainekset, onneksi henkikulta säästyi. Vaikka kirpaiseekin, niin uutta varustetta saa kaupasta rahalla, toisin kuin oman kropan osia...

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Ei varoitanut mitenkään ennakkoon. Ihmettelin, että hirttikö takapyörä kiinni, kun pyörän takapää kääntyi yhtäkkiä lähes etupyörän rinnalle. Takareiden/pakaroiden nirhautumat tulivat ilmeisesti hiilaripenkin terävähköistä reunoista ja penkin toinen reuna toimi jarruna asvalttia vasten. Olisi varmaan tullut pahemmat jäljet, jos kankku olisi liukunut asvaltilla. Normi maantien asvaltti on kohtuu siloista - tämä asvaltti ei ollut.

Toimiskohan tämä linkki niin ei tarvi foorumille pienentää kuvien resoa):
https://1drv.ms/u/s!Ahz3_ygd7leUhcEuJ7X ... w?e=Uz1iWA

Hitsisaumoista se runko petti.

Mahtaako Raptobike'lla olla mitään aktiviteettia? Tai Elan'in kautta? Jos vaikka ostais uuden rungon.

Edit: Stravan mukaan fillariin on minulla kertynyt runsaat 40 000 kilometriä.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

20210714_151124.jpg
vuoltu kirjoitti: 14 Heinä 2021, 15:52

Ei varoitanut mitenkään ennakkoon. Ihmettelin, että hirttikö takapyörä kiinni, kun pyörän takapää kääntyi yhtäkkiä lähes etupyörän rinnalle. Takareiden/pakaroiden nirhautumat tulivat ilmeisesti hiilaripenkin terävähköistä reunoista ja penkin toinen reuna toimi jarruna asvalttia vasten. Olisi varmaan tullut pahemmat jäljet, jos kankku olisi liukunut asvaltilla. Normi maantien asvaltti on kohtuu siloista - tämä asvaltti ei ollut.

Toimiskohan tämä linkki niin ei tarvi foorumille pienentää kuvien resoa):
https://1drv.ms/u/s!Ahz3_ygd7leUhcEuJ7X ... w?e=Uz1iWA

Hitsisaumoista se runko petti.

Mahtaako Raptobike'lla olla mitään aktiviteettia? Tai Elan'in kautta? Jos vaikka ostais uuden rungon.

Edit: Stravan mukaan fillariin on minulla kertynyt runsaat 40 000 kilometriä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeilen suoraan ilman mitään pienennyksiä.

20210714_151124.jpg
20210714_151155.jpg
20210714_151225.jpg
20210714_151243.jpg
20210714_151249.jpg
20210714_151446.jpg

ED. Hahaa, sehän toimi. Uusi versio kykenee näköjään itsekin pienentämään kuvat 1000 pilkkua leveiksi. :D

Automaattipienennys.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Tihrustan noita kuvia joskus myöhemmin. Nyt on silmät niin auringosta sumeat, ettei jaksa. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ratkeamiskohdan alareuna on tummempi, eli sieltä lähtenyt. No ihme se oiskin, jos ois yläreunasta alkanut murtua :D

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti: 14 Heinä 2021, 22:51

Ratkeamiskohdan alareuna on tummempi, eli sieltä lähtenyt. No ihme se oiskin, jos ois yläreunasta alkanut murtua :D

Miten minusta näyttää siltä, että tuossa ei olisi ollut hitsin palkoa edes ihan koko matkalla? Hmm?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1634
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Härski »

Juu.

Surkeasti hitsatutut kappaleet. Ainoastaan pinnat sulatettu toisiinsa ja viitattu kintaalla hitsin tunkeumalle. Näin saadaan helposti ja halvalla tehtyä hyvän näköisiä tuotteita, mutta totuus tuotteen laadusta on sitten tämmöinen.

Vaihtokuormitettu alumiini, missä on vajaan hitsin takia piikki materiaalin jännityksessä ja vieläpä terävä epäjatkuvuuskohta, aiheuttaa juuri näitä ratkeamia.

Tulee väkisin erään tutun sepän sananparsi mieleen.. "Steel is real!" :wink:

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Huh, kurja juttu!

Pahan näköisesti pettänyt, onneksi ei sulle käynyt pahemmin.
Toivottavasti kipinää löytyy vielä nojapyöräilyyn

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja torneol »

Härski kirjoitti: 15 Heinä 2021, 12:38

Juu.

Surkeasti hitsatutut kappaleet. Ainoastaan pinnat sulatettu toisiinsa ja viitattu kintaalla hitsin tunkeumalle. Näin saadaan helposti ja halvalla tehtyä hyvän näköisiä tuotteita, mutta totuus tuotteen laadusta on sitten tämmöinen.

Vaihtokuormitettu alumiini, missä on vajaan hitsin takia piikki materiaalin jännityksessä ja vieläpä terävä epäjatkuvuuskohta, aiheuttaa juuri näitä ratkeamia.

Tulee väkisin erään tutun sepän sananparsi mieleen.. "Steel is real!" :wink:

En ihan kauheasti noista hitseistä ymmärrä, mutta jos se on kestänyt yli 40 tkm, niin ei se ihan sysipaska voi olla.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eihän se sysipaska ole nuilla kilsoilla, mutta alumiini on ja pysyy potentiaalisen vaarallisena runkomateriaalina, mikäli siitä tehdään teräsrunkoa keveämpi.
Teräsrunko olisi vastaavassa tilanteessa nätisti niiannut, eikä olisi katkennut kerrasta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti: 15 Heinä 2021, 18:20

Eihän se sysipaska ole nuilla kilsoilla, mutta alumiini on ja pysyy potentiaalisen vaarallisena runkomateriaalina, mikäli siitä tehdään teräsrunkoa keveämpi.
Teräsrunko olisi vastaavassa tilanteessa nätisti niiannut, eikä olisi katkennut kerrasta.

Aina joudutaan tekeen komromisseja , kun valitaan aine runkomateriaalille. Yleensä kestävyys ja keveys ei kulje rinnan .
Olisiko tuon rungon tehdä toisella tavalla . Siinä kysymys , kuinka paljon tuohon kohtaan kohdistuu
värinää ja vääntöö .
Ajaja ei kuintenkaan olle mikään höyhensarjalainen , onneksi kuski selvisi suuremmitta vammoitta.
Pahemmin olisi voinut käydä , onneksi oli nojis alla.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja wwhv »

sysipaska tai ei - jos mennään turvallisuus edellä,
niin eihän tuollaista saisi päästä tapahtumaan missään
eikä koskaan, kilometreistä riippumatta (kantavuus
eli painorajat on sitten asia erikseen).

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja TMS »

Oho, aika raju tapaus. Onneksi ei käynyt pahemmin kuskille. Eikö tuossa noin puolessa välissä ole aika selkeä väriero tuossa murtopinnassa? Murtuma olisi hiljalleen siihen asti edennyt ja sitten katkennut kuin kamelin selkä?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä minullekin sellainen vaikutelma tuli, että tuo murtuma olisi ollut havaittavissa rungon tarkastuksella ennen lopullista romahdusta. Väsymissärö on kuitenkin alkanut haarukan sisä- ja alapuolelta, joten ihan helppoa särön havaitseminen ei olisi ollut, mutta selvästikin mahdollista. Väsymismurtumaa on muodostunut (kuvasta ei ihan kunnolla näe, joten varma ei voi olla) parin kolmen sentin verran ennen lopullista romahdusta. :?

Salaa oli murtuma edennyt nähdäkseni haarukan sisäpinnassa, jossa haarukan haarakiilan pyöreää osaa ei oltu hisattu kunnolla kiinni suorien sisäpintalevyjen päihin kuin aivan pinnalta –vain tigillä sulatettu, vaikka levy oli paksua. Tällainen tuottaa erittäin helposti väsyvän rakenteen kappaleiden väliin hitsin alle. :(

Sanoisin, että ehdottomasti suunnitteluvirhe tehdä haarukan sisävuoraus kolmesta palasta ja varsinkin jättää levypalojen hitsaaminen kunnolla kiinni toisiinsa ennen asentamista haarukkaan. Vaikea ymmärtää, miksei tuota haarukan sisäpintaa oltu tehty yhdestä alumiinilveypalasta taivuttamalla. :?

Mitenkähän on näiden paksulta näyttävien jauhemaalausten kanssa. Lienevätköhän niin sitkeitä, etteivät heti murru, vaikka alumiini maalin alla olisi jo muodostanut noinkin pitkän särön. Tuon kyllä näkisi murtuman alkukohdan maalipinnan reunan väristä, onko se ollut sään armoilla, vai murtunut vasta äskettäin. Luupilla pitäisi katsoa, tai ottaa makrokuva. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin