Melkein "läheltä piti" tänään kun kinnerillä tulin Vuoksentietä lehmuskujaa kotiin päin. Kinnerillä siis ajorataa ja takaa auto läks ohittamaan ennen risteystä. Risteytyksestä kääntyi samaan aikaan toinen auto oikealle. Onneksi autojen vauhdit olivat maltilliset, seisoivat siinä vastakkain kunnes ohitin molemmat.
Tämmöstä tilannetta oon uumoillu joskus sattuvaksi koska autot usein ohittaa kinnerin risteyksessä.
Laita vähän speksejä näkyviin, jotta pysyy linjassa aloitetun onnettomuusrekisterin formaatin kanssa. Valokuva paikasta joko nyt, tai jos ei onnistu, niin googlemapsin streetview, tai jotain. Matka risteykseen ja autojen sijainnit hieman tarkemmin. Kaikki tämä ihan vain sitä varten, että tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus oli kerätä materiaalia nojapyörien onnettomuuksista ja niiden mahdollisista poikkeamista polkupyörien ja autojen onnettomuuksien tapahtumakuluista, jotta olisi edes jotain järkevää vastattavaa kysymyksiin nojapyörien turvallisuudesta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Melkein "läheltä piti" tänään kun kinnerillä tulin Vuoksentietä lehmuskujaa kotiin päin. Kinnerillä siis ajorataa ja takaa auto läks ohittamaan ennen risteystä. Risteytyksestä kääntyi samaan aikaan toinen auto oikealle. Onneksi autojen vauhdit olivat maltilliset, seisoivat siinä vastakkain kunnes ohitin molemmat.
Tämmöstä tilannetta oon uumoillu joskus sattuvaksi koska autot usein ohittaa kinnerin risteyksessä.
Laita vähän speksejä näkyviin, jotta pysyy linjassa aloitetun onnettomuusrekisterin formaatin kanssa. Valokuva paikasta joko nyt, tai jos ei onnistu, niin googlemapsin streetview, tai jotain. Matka risteykseen ja autojen sijainnit hieman tarkemmin. Kaikki tämä ihan vain sitä varten, että tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus oli kerätä materiaalia nojapyörien onnettomuuksista ja niiden mahdollisista poikkeamista polkupyörien ja autojen onnettomuuksien tapahtumakuluista, jotta olisi edes jotain järkevää vastattavaa kysymyksiin nojapyörien turvallisuudesta.
Streetview linkki lisätty.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Taannoinen UKK:n pyöräilijän ampumatapaus olikin tähdätty suora laukaus kohteeseen ilman, että metsästäjä oli varma, että se on lintu. Käytännössä keltainen liivi olisi pelastanut, mutta pitääkö metsässä käyttää erikoisvaatetusta, että metsästysaikaan sinne voi mennä ja pysyä hengissä? Tämän tapauksen opeilla luultavasti tekisin niin.
Näin pyöräilijän ampunut metsästäjä kuvaili kuolemaa edeltäviä hetkiä – tilanteen toivottomuus valkeni pian: "Ei helvetti, mitä siellä on"
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Vähän outoja sanavalintoja ja lauseita esim "Metsästäjän mukaan ase laukeaa herkistimen kanssa melkein hipaisemalla, ja samanlainen tähtäämätön laukaus oli lähtenyt lintumetsällä ennenkin – mutta osunut kuitenkin kohteeseen.",
"Kokenut metsästäjä", "Liipasinherkkä ase laukesi vahingossa"
Kovin valitettava tapahtuma
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ollaanpa kuitenkin armollisia. Tämä metsästäjä tuskin teki tuota tahallaan, ja varmasti kärsii tuosta laukauksesta lopun ikänsä. Pitää muistaa, miten vähäisten aistihavaintojen varassa ympäröivästä maailmasta tehdään päätelmiä. Ihminen kun ei oikeasti näe muuta, kuin mitä odottaa näkevänsä.
Kun odottaa näkevänsä jotain, mikä tahansa saattaa näyttää siltä. Joku ei näe oranssia kinneriä liikenteessä, mutta osaa kuitenkin tulla huutamaan, että "eihän sinua näe". Joku ajaa moninkertaistetuilla valoilla varustetun kinnerikön yli, kun sellaista "ei voi näkyä pimeällä tien varressa". Näitä valitettavasti sattuu ja niitä voi yrittää omalta osaltaan vältellä. Onnistumista ei kuitenkaan voi taata.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Taannoinen UKK:n pyöräilijän ampumatapaus olikin tähdätty suora laukaus kohteeseen ilman, että metsästäjä oli varma, että se on lintu.
Mie ymmärsin, ett selittää vahingonlaukaukseksi? Ensin tähtää, sitten ei oo varma mikä on, päättää olla ampumatta mutta herkistin mennyt vahingossa päälle ja ase laukeaa.
Valitettava tapaus myös ampujan kohdalla.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Taannoinen UKK:n pyöräilijän ampumatapaus olikin tähdätty suora laukaus kohteeseen ilman, että metsästäjä oli varma, että se on lintu.
Mie ymmärsin, ett selittää vahingonlaukaukseksi? Ensin tähtää, sitten ei oo varma mikä on, päättää olla ampumatta mutta herkistin mennyt vahingossa päälle ja ase laukeaa.
Valitettava tapaus myös ampujan kohdalla.
Pelottava ajatus, että herkistetyllä liipasimella varustetun kiväärin kiikaritähtäimen kautta katsotaan, mikä joku on, niin kaukaa, ettei paljaalla silmällä erota pyöräilijää linnusta. Tyhmää, mutta ymmärrettävää. Kiikaritähtäimellä voi ampua tarkasti, vaikka olisi huonokin kaukonäkö.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kannellut mukanaan ladattua asetta jolla on ollut tapana laueta itsestään Eihän tuollaisella voi osoittaa kuin ennalta varmistettuun maaliin. Itse en uskaltaisi ladata kuin tyhjällä ampumaradalla.
Kyllä niissä aseissa on varmistimet ihan syystä...
Jos olet aseita käsitellyt tiedät kyllä itsekin, että lähes jokainen työntää sen varmistimen pois päältä ennen kuin ase nostetaan poskelle. Poskella sen pitää olla, että kiikarin läpi mitään näkee. Huono homma, mutta niin se vaan on.
Itse sain aseiden käsittelyyn koulutuksen jo pari vuotiaasta lähtien. Siksi olikin armeijassa aivan hirveää, kun kukaan ei osannut edes perusasioita. Aluksi meni vatsa ihan kuralle, kun kaverit huitoivat (nillä kuuluisilla "tyhjillä" aseilla) välittämättä yhtään, mihin aseen piippu osoitti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Omaa ajatus on, että ase ladataan vasta ampumapaikalla (koskee ampurata ympäristöä ja vastaavaa), metsällä tietysti jahdin alkaessa. Sitten liikutaan varmistin päällä, ennen kuin ollaan varmistettu, mitä ollaan ampumassa. Sitten varmistin pois ja luoti / haulit matkaan.
Omaa ajatus on, että ase ladataan vasta ampumapaikalla (koskee ampurata ympäristöä ja vastaavaa), metsällä tietysti jahdin alkaessa. Sitten liikutaan varmistin päällä, ennen kuin ollaan varmistettu, mitä ollaan ampumassa. Sitten varmistin pois ja luoti / haulit matkaan.
Kysyn sinultakin. Poistatko sinä varmistuksen vasta sen jälkeen, kun ase on jo poskella ja oikeasti näet jo kiikarin läpi. Jos teet näin olet harvinainen poikkeus.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
En harrasta pitkäpiippuisia eikä revolvereissa ole varmistimia...
Silloin kun haulikko- ja kivääriluvat vielä oli, niin varmistimen poistin juuri ennen nostoa. Silloin liipasinsormi kaarella suorana, ei liipasimella. Eikä niitä koneistoja herkistely.
Esim. se vanha Valmetin 16 cal. haulikko, jolla ammuttiin, oli mun kouraan tosi hyvä ergonomialtaan. Varmistin oli muistaakseni helppo tuupata peukulla pois.
Haulikko muutenkin vähän eri kuin luodikko tuossa asiassa...