Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti: 15 Joulu 2021, 20:48

Eniten pipiä sai oikea ranne - sen huomasi kunnolla vasta sitten, kun oli jo käynyt kaupassa. Vasen kylki oli myös kolhiintunut johonkin, samoin kuin vasen sääri.
Pyörän etulokasuojan muovinen pidike murtui ja siihen pitää keksiä huomenna jotain. Lokasuoja laahaa nyt rengasta vasten...

Ranne oli jo parempaan päin, mutta kylki kiusaa yhä pahemmin, joten päätinpä sitten lopulta mennä lääräriin ettei tarvitse koko viikonloppua kitua. Lääkäri kuunteli, koputteli, paineli ja puristeli kylkeä ja määräsi röntgeniin. Konsultoituaan röntgenlääkärin kanssa päätyivät johtopäätökseen: vasemmalta kylkiluut 4-7 ovat murtuneet, mutta pneumothoraxia ei ole. Lääkäri ihmettelikin, että ihmeellisen hyvin pystyn liikkumaan... Kerroin, että kokemusta on vuodelta 2010 liikenneonnettomuudesta ja silloin murtuivat vasemalta luut 3-7... Määräsi vahvoja kipulääkkeitä: naprokseenia ja Panacodia.

Nyt ei tarvitsekaan avata perjantaipulloa, koska voin ottaa reseptin mukaan kaksi Panacodia. Niissä on yhteensä 60 mg kodeiinia, joka metabolisoituu elimistössä morfiiniksi. Harmi vaan, että vain n. 10 % kodeiinista muuntuu näin.

Ehkä sitä saa jo pian nukutuksikin...

Pyörä kävi jo korjauksessa - ei ollut kummoinen homma.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jal ... ti/8244566
Joskus käräjäoikeudessa näinkin päin, kääntyvä kuorma-autoilija tuomittiin kuolemantuottamuksesta.
"Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että polkupyörällä ajetaan risteyksessä liikennesääntöjen vastaisesti suojatietä pitkin, käräjäoikeus perusteli tuomiossaan."

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

https://youtu.be/Ncn2m7nRNss
Kinneri ojaan noin 40sek kohdalla, kuski puhuu turbulenssista, omaan silmään näyttää ett tärinäraita heittää kinnerin ojaan :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 20 Helmi 2022, 11:34

https://youtu.be/Ncn2m7nRNss
Kinneri ojaan noin 40sek kohdalla, kuski puhuu turbulenssista, omaan silmään näyttää ett tärinäraita heittää kinnerin ojaan :?

Juu, selvästikin takapyörän pito katosi tärinäraidan päällä, jolloin kinneri yliohjasi. Yritti korjata ja päätyi ojaan. Selittää tätä kohdassa 3:40. Puhuu turbulenssista, joka voi olla osasyynä tärinäraidan päälle ajautumiseen, mutta ojaan päätymisen syy oli takapyörän pidon katoaminen. Vika ei siis ollut aerodynamiikassa, vaan taas kerran takapyörän pidon menettämisen kriittisyydessä näissä perinteisissä kolmipyöräisissä kinnereissä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 20 Helmi 2022, 12:16
PW kirjoitti: 20 Helmi 2022, 11:34

https://youtu.be/Ncn2m7nRNss
Kinneri ojaan noin 40sek kohdalla, kuski puhuu turbulenssista, omaan silmään näyttää ett tärinäraita heittää kinnerin ojaan :?

Juu, selvästikin takapyörän pito katosi tärinäraidan päällä, jolloin kinneri yliohjasi. Yritti korjata ja päätyi ojaan. Selittää tätä kohdassa 3:40. Puhuu turbulenssista, joka voi olla osasyynä tärinäraidan päälle ajautumiseen, mutta ojaan päätymisen syy oli takapyörän pidon katoaminen. Vika ei siis ollut aerodynamiikassa, vaan taas kerran takapyörän pidon menettämisen kriittisyydessä näissä perinteisissä kolmipyöräisissä kinnereissä.

Kinnerin vai tärinäraidan vika? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, tärinäraita on haitallinen kaikelle hyvälle, mutta tässä kohdassa se vain demosi, miten herkkä kolmipyöräkinneri on takapyörän pidon menetykselle. Jos siltä ei ei vedä renkaita alta tärinäraita, sen tekee mikä tahansa muu pitkittäisura tai kuoppa tai vain liukas paikka. No, senkin se tietysti demosi, etteivät hallintopäätökset noudata mitään logiikkaa, jos niiden tavoitteena on ollut parempi maailma. Ehkä tärinäraidat ovatkin vain keino herättää ihmiset. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Kontiolahdella pyöräilijä kuollut autoilijan ajaessa päälle. Lehtijutun otsikon mukaan autoilija ajautunut vastakkaiselle kaistalle. Kapea tie, ei piennarta.
https://www.karjalainen.fi/maakunta/pol ... 4%C3%A4lle

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

PW kirjoitti: 26 Huhti 2022, 11:48

Kontiolahdella pyöräilijä kuollut autoilijan ajaessa päälle. Lehtijutun otsikon mukaan autoilija ajautunut vastakkaiselle kaistalle. Kapea tie, ei piennarta.
https://www.karjalainen.fi/maakunta/pol ... 4%C3%A4lle

Poliisin mukaan kyseessä "huono tuuri" https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2572 ... 130526ddbf.

Minusta tuurilla ei ole tässä mitään tekemistä jos autoilija ajautuu vastaantulevien kaistan yli ja ajaa pyöräilijän päälle keskellä päivää suoralla tiellä. Onnettomuuskohdassa ei ole mäkiä, mutkia tai muita näkemäesteitä. Normaali viisinumeroinen tie 80 km/h rajoituksella. Normaali = ei piennarta, asfaltti täynnä rakoja, koloja ja paikkoja ja ELYllä ei mitään aikomusta/kykyä peruskorjata. Pikakorjauksena näistä voisi laskea nopeusrajoitusta vähintään 20 km/h pois. Toki se ei käytännössä muuta sitä että autot kaahaa edelleen 90 km/h. Yksi edullinen keino kokeiltavaksi olisi muuttaa nämä hollantilaismallisiksi kyläteiksi. Ehkä siitä varovaisuus- ja ohituskulttuuri lähtisi pikkuhiljaa muuttumaan. Nythän käytännössäkin asia on niin että jos pientareella kulkee jalan/pyörällä niin ei auto voi ohittaa turvallisesti jos vastaan tulee joku. Kylätie tekisi tämän tilanteen näkyvämmäksi ja turvallisemmaksi kaistamaalauksilla ja alennetulla nopeusrajoituksella.

Ja tämä onnettomuus korpeaa eritoten siksi että ajoin tuosta kohdasta lauantaina kaksi tuntia ennen onnettomuutta ensimmäisellä Strada-lenkillä. Kooste Twitterissä jos haluaa seurata, lisäilen ketjuun kun tulee uutta tietoa: https://twitter.com/koiravahti/status/1 ... 9895633920

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tänään 29.4.2022 Sörnäisten rantatiellä, Haapaniemenkadun risteyksessä vastaan tuleva auto lähtikin kääntymään eteen yllättäin vaikka oli ensin pysähdyksissä väistääkseen vastakkaisesta suunnasta lähestyvää pyöräilijää. Jarrutus ja väistö ei riittäneet tilanteessa.

IMG20220429181722.jpg
IMG20220429181748.jpg

Pyörälle vauriot aika vähisiä. Eturatas, etuvalon kiinnike ja stemmin saranapultti katkesi. Stemmin toki vähän vääntyi ja ohjaustangon päässä vähän naarmuja.

IMG20220429172827.jpg

Auto sai rivin reikiä ja jäljet maalipintaa takaoveen eturattaasta.

IMG20220429183011.jpg

Miehelle tuli pääosin isohko nirhauma takareiteen polvitaipeen yläpuolelle.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Autsista, hyvä ettei kuskille käyny huonommin.
Taas iloa siitä että mennään jalat edellä.

Selvisikö mistä sait naarmut?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo Sörnäisten rantatien ja Haapaniementien risteys on laaja ja monimutkainen. Minulle ei oikein hahmottunut mistä kumpikin oli tulossa ja minne menossa ja missä törmäys tapahtui.

Sörkkä-Haapaniemi.jpg

Lähinnä arvaisin, että tuon kuvan harmaan tekstilaatikon alla Teatterikoulun kulmalla. Tuliko auto kuvassa oikealta takaa ja sinä kuvaajan takaa pitkin pyörätietä kuvanottosuuntaan ?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Minä poljin kuvan otto suuntaan eli pohjoiseen ja auto tuli vastaan kääntyen hänen oikealle, eteeni.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mustasudenkorento kirjoitti: 29 Huhti 2022, 19:23

Autsista, hyvä ettei kuskille käyny huonommin.
Taas iloa siitä että mennään jalat edellä.

Selvisikö mistä sait naarmut?

Narmut on lähes varmasti peräisin polkimesta.
Illan ja yön aikana toinen polvi sitten turposi kun se on ilmeisesti vääntynyt/venähtnyt kolarissa niin ettei nouseminen tahdo onnistua.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ari ... #gs.2lr4d3

Kun lukee näitä kommetteja , huomaa että vikaa haetaan aina pyöräilijästä pääasiassa.
Kukaan ei puutu turvaväliin auton ja pyörän välissä . Tätä tää on . :evil: :evil:

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Nojanalle kirjoitti: 02 Kesä 2022, 18:37

Kun lukee näitä kommetteja , huomaa että vikaa haetaan aina pyöräilijästä pääasiassa.
Kukaan ei puutu turvaväliin auton ja pyörän välissä . Tätä tää on . :evil: :evil:

Minusta kyseessä on liikenteessä tapahtuva murros. Infraa ja regulaatiota on tehty viimeiset 60 vuotta autolasit silmillä ja kaikki muu on ollut toissijaista. Ehkä vähän vasemmalla kädellä on sohlattu jotain epämääräistä kevyttäliikennettä, josta kukaan, varsinkaan nykyisten sähköhärveleiden aikana, ei osaa sanoa että mitä se on tarkoittanut ja mitä se nykyään tarkoittaa. Sitowisen Backman kiteyttää tän aika hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=pxngE9n6Kcw.

Murros tulee väistämättä tapahtumaan. Joko vapaaehtoisesti tai sitten väkisin. Se tulee olemaan suurimmalle osalle kivulias prosessi kun länsimaalainen hyvinvointi on vaan kytketty niin voimakkaasti auton ympärille. Voiko ilman autoa olla elintasoa? Monen pitää rakentaa oma identiteetti kokonaan uusiksi. Kun lähdetään miettimään miksi meillä on surkeaa pyöräilyn liikennekulttuuri, infra, lainsäädöntä ja valvonta niin sehän on ihan selvää seurausta tästä. Monessa suurkaupungissa yleisö on havahtunut tähän murrokseen ja on vaatinut nopeasti korjaavia toimenpiteitä. Esim. Pariisin keskustan autokielto ja ajoratojen muuntaminen kävelyn ja pyöräilyn käyttöön. Espanjan lakimuutokset, esim. pyöräilijää ei saa enää ohittaa samalla kaistalla. Alankomaiden tiukka linja autoilijoiden pyöräilijöitä kohtaan tekemien rikkeiden sanktioista ja niiden valvonnasta.

Suomessa tullaan tässä perässä. Joensuussa ja Oulussa ollaan jo pitkällä infran rakentamisen suhteen. Kulttuuri on pikkuhiljaa muuttumassa. Jatkuvaa valvontaa ei juuri ole. Kaipailisin esim. pyöräileviä Poliisin siviilipyöräpartioita. Virkapukuisiakin partioita voisi näkyä enemmän ja muulloinkin kun keskikesän terassikautena. Poliisin ylin johtokin alkaa olemaan murroksesta kartalla, mutta käytännön toteutus vielä ontuu https://twitter.com/HannuKautto/status/ ... 8847412224. Eikä haittaisi että tieliikennelaki olisi tässä asiassa selkeämpi. Siellä voisi olla sellaiset säännöt näihin asioihin että tyhmemmätkin ne ymmärtäisivät. Eikä jotain ympäripyöreää monitulkintaista höttöä. Turvattomaan ohittamiseen pitää olla selkeämmät kriteerit laissa. Kypärää pitää joko pitää tai ei. Jalkakäytävällä&pyörätiellä ei saa ajaa tai pysäköidä autolla. Laki ei ole suositus tai ohjeistus. Sen pitää selkeästi olla on tai ei. Ja kun heikompaa osapuolta kohtaan tekee väärin niin siitä pitää jäädä kiinni ja seurauksien pitää olla tuntuvia. Myös ensimmäisellä kerralla vaikka tekijä olisi ammattiautolija, kännissä, aurinko paistaa silmään, uhrilla ei vilkkuvia jouluvaloja päällä, huono tuuri tai jotain muuta yhtä käsittämätöntä tekosyytä https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2572 ... 130526ddbf

Vastaa Viestiin