Virtausdynamiikkauutisia

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja Härski »

Netistä pompsahti vastaan tiedeuutinen, jossa oli tutkittu kalansuomukuvion vaikutusta virtausvastukseen.

Reippaasti referoituna havaittiin 25 prossaa pienenpi pintakitka nesteessä verrattuna tasaiseen pintaan. Ilmeisti ilmalla ei oltu vielä tutkittu, mut jos toimii ilmallakin noin hyvin, voinee joskus teillä liikkua kalan näköisiä otuk.. Kinnereitä.

https://newatlas.com/aircraft/scales-dr ... ft-design/

Ovelasti virtaus muuttui vähän kuin syöksyvirtaukseksi suomujen välissä, mikäli oikein hiffasin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja PW »

Vai toimisko höyhenpinta ilmaa vasten vielä paremmin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämähän ratkaisisi pohdinnan, miten tekisi tyhjistä lasinpesunestetonkista kinneriin katteen. :D Hitsaamalla suomupeite.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Härski kirjoitti:

Netistä pompsahti vastaan tiedeuutinen, jossa oli tutkittu kalansuomukuvion vaikutusta virtausvastukseen.

Ja eikös Myytinmurtajat tehneet autoonsa golfpallokuvion, jonka väittivät pienentävän polttoaineenkulutusta.
Tiedä sitten, kuinka luotettavan tieteellinen tulos oli...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vuosituhannen vaihteessa uimareilla oli haipuvut. Ei muuta kuin 3D-tulostimella pintakuviota ja ohuen epoksikerroksen teksturointi kinneriin.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajarmala kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Netistä pompsahti vastaan tiedeuutinen, jossa oli tutkittu kalansuomukuvion vaikutusta virtausvastukseen.

Ja eikös Myytinmurtajat tehneet autoonsa golfpallokuvion, jonka väittivät pienentävän polttoaineenkulutusta.
Tiedä sitten, kuinka luotettavan tieteellinen tulos oli...

Tekivät, mutta he teki sen suurentamalla kuoppia jonnekin 10-15 cm halkaisijan paikkelle sen sijaan että pienten kuoppien kuviolla olisi peitetty koko auto.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja torneol »

Alkujaan golfpallot oli nahasta ommeltuja ja täytetty höyhenillä. Myöhemmin tuli kuttaperkkaa ja kovia muoveja. Olivat kuitenkin sileitä.

Osoittautui kuitenkin niin, että paljon pelatut ja ajanoloon kolhuja saaneet pallot lensivät paremmin. Siitä alkoi kolopallon dimppelien alkutaival.

Ei muuta kuin paanukaton tekijöiltä vinkkejä limitykseen ja muurahaiskäpy kinneriä tekemään :lol:.

Nazca Fuego

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja samuel »

Wacky kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Netistä pompsahti vastaan tiedeuutinen, jossa oli tutkittu kalansuomukuvion vaikutusta virtausvastukseen.

Ja eikös Myytinmurtajat tehneet autoonsa golfpallokuvion, jonka väittivät pienentävän polttoaineenkulutusta.
Tiedä sitten, kuinka luotettavan tieteellinen tulos oli...

Tekivät, mutta he teki sen suurentamalla kuoppia jonnekin 10-15 cm halkaisijan paikkelle sen sijaan että pienten kuoppien kuviolla olisi peitetty koko auto.

Tätä minäkin ihmettelin että miksi kuoppien koko piti skaalata auton kokoon. Tämä olisi pitänyt tehdä uudelleen, mutta tietysti rakettiautot ynnä muut räjähdyskelpoiset menee etusijalle.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mielestäni tässä golfpallojutussa on sama idea, kuin lentokoneen siipien winglet (vortex generator?) hommassa. Isosta pyörteestä tehdään pienempi. Eli liikkuvan massan jälkeistä alipainevyöhykettä rikotaan.

Liitteet
1-2.jpg
1-2.jpg (29.58 KiB) Katsottu 2522 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Virtausdynamiikkauutisia

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa on kyse ns. kriittisen virtausnopeuden ilmiöstä. Tämä kriittisyys tarkoittaa, että kyseinen kappale lentää ilman halki nopeudella, jossa laminaarinen virtaus kappaleen ympäri muuttuu turbulenttiseksi vasta samalla hetkellä kun virtaus irtoaa. Noilla kuopilla muutetaan virtaus turbulenttiseksi jo ennen paksuinta kohtaa, mistä syystä turbulenttinen rajakerros pitää virtauksen paksuimman kohdan jälkeenkin kiinni kappaleessa. Vanavedestä tulee kapeampi ja vastuksesta pienempi.

sphere-flow-comparison.jpg
sphere-flow-comparison.jpg (59.74 KiB) Katsottu 2487 kertaa

Noita kuoppia tarvitaan siis vain tietyn kokoisessa ja tietyllä nopeudella lentävissä kappaleissa. Suuren kappaleen kuopat ovat vain haitaksi, sillä sen virtauskenttä on jo luonnostaan turbulenttinen (jos nopeus on riittävä)

Tässä liitteessä on selitetty tuota ilmiötä. Käyristä voi lukea, miten pallon vastus laskee tietyn (vaaka-akseli) Reynoldsin luvun kohdalla rajusti, kun virtaus ehtii muuttua turbulenttiseksi ennen paksuinta kohtaa. Golfpallo on niin pieni, ettei näin ehdi tapahtua ilman että turbuloitumista autetaan kuopilla ja ns. kriittinen Reynoldsin luku saadaan pienennettyä golfpallon normaalille nopeusalueelle.

sphere-drag.gif
sphere-drag.gif (8.19 KiB) Katsottu 2487 kertaa

Kuvassa käyrät alkavat Reynoldsin luvun 40 000 kohdalta. Tämä vastaa golfpallon nopeutta n. 15m/s. Pienimmillään kuoppaisen golfpallon ilmanvastuskerroin on Re 60 000, eli nopeudella 21 m/s. Sileällä golfpallon kokoisella pallolla pienin vastus löytyy Re 400 000 kohdalta, eli nopeudella 143 m/s. (Arvasin golfpallon halkaisijaksi 40 mm)

Reynoldsin luvun voi laskea ilmassa kaavalla
70 x kappaleen pituus (mm) x nopeus (m/s)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin