Jarruissa öljyä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 469
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Laitoin nojikseen Tektro Gemini (hydrauliset levy) jarrut, joihin piti laittaa letku ja nesteet itse, ja onnistuin turaamaan ilmeisesti öljyä jarrupaloille, kun pito on aika kehno vaikka kahva on jäykkä, ts. ilmaa ei ole jarruputkessa. Pysyykö öljy mitenkin kauan paloissa, kun olen vähän toivonut että pidot paranisi itsestään kun vähän ajelee? Nimim. kokeellista levyjarrututkimusta...

Toisaalta jarrupalojen öljyäminen varmaankin lisää palojen ikää?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti: 03 Kesä 2021, 18:33

Pysyykö öljy mitenkin kauan paloissa, kun olen vähän toivonut että pidot paranisi itsestään kun vähän ajelee?

Se ei sieltä lähde kuin polttamalla pois, eli jarrupalat voi joko polttaa tai vaihtaa ja muista myös puhdistaa jarrulevy ettet tahri paloja heti uudelleen.
Kannattaa aina ottaa palat pois kun ilmaa ettei tule ylimääräistä työtä.

Vote
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2017, 11:14

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Vote »

CRC Prakleenia (asetonia) levylle ja palalle, sitten vähän hiomapaperilla uutta pintaa, näin olen omista vehkeistäni saanut ketjurasvan yms. pois...

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 469
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Joo mutta eihän se rasva pysy ketjuissakaan, onko jarrut jotenkin erilaiset tässä mielessä?

Toinen juttu on jarrujen välityssuhde, siis paljonko pala liikkuu suhteessa kahvan liikkeeseen? Luulisin että noissa Tektron jarruissa pala liikkuu enemmin, eli tätä kautta pito olisi heikompi koska kädestä loppuu voima. Toisaalta jarru on helpompi säätää. Onko missään pyörän levyjarrussa speksattu tätä? Jossain Maguran jarruissa säätäminen on niin tarkkaa, että kuluneella jarrupalalla kahva tahtoo aina painua pohjaan, siinä on kai joku jousiefekti sisäänrakennettuna, joka aiheuttaa tämän. :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, tuota "jousiefektiä" sanotaan ilmaksi jarruissa. Jos ilmaa on paljon, on aivan varmaa, ettei jarruvoima pääse nousemaan korkeaksi.

Ketjut säilyvät öljytyn näköisinä monta viikkoa. Jos joku uskaltaa ajella pyörällään ilman jarruja tuon ajan, häipyy öljytyn jarrunkin efekti samassa ajassa. Helpompi kuitenkin pestä palat ja levy brakecleanerilla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti: 06 Kesä 2021, 15:12

Joo mutta eihän se rasva pysy ketjuissakaan, onko jarrut jotenkin erilaiset tässä mielessä?

Jarrupalojen kulutuspinta on huokoista materiaalia toisin kuin ketjut.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joskus 25 vuotta sitten kuplavolkkarin vauhtipyörän pultit jäi kiristämättä kunnolla ja koko vauhtipyörä irtosi moottorin käydessä. Muistaakseni vauhtipyörään oli koneistettu kaulus stefan huulelle. No joka tapauksessa upouusi kytkinlevy öljyyntyi kokonaan.
Peltiseen kurkkupurkkiin litra etikkaa ja kytkinlevy kyytiin. Lopuksi koko hoito retkikeittimen päälle ja sitä keiteltiin puolisen tuntia. Hyvä tuli kytkinlevystä ja matka jatkui. :D

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 469
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Jousiefektillä tarkoitin että en saanut maguran MT6 jarrupaloja tarpeeksi lähelle levyä, kahvan ollessa lepoasennossa, ja tämä tuntui tapahtuvan aina kuluneiden palojen kanssa. Jossain jarruissa on "hana", jonka voi kääntää kiinni sitten kun on saanut sopivan määrän öljyä tungettua jarruputkeen, se ehkä auttaisi? Simppeleissä jarruissa joutuu vaan ilmaamaan jarrut ohjeen mukaan ja toivomaan että jarru toimii sen jälkeen. Paine-efektistä on haittaa jos yrittää käyttää kahta injektioruiskua putken päissä, ruiskun kitkasta johtuen putkeen jää vähän painetta, ja kun ruuvaa ruiskun irti, letkusta valuu jonkun verran öljyä. Tektroa ilmatessa käytin yläpäässä avointa letkua + keräyspulloa, johon työnsin öljyä alapäästä, sitten yläpuolen letku irti ja öljytulppa kiinni, sitten alaruisku irti ja sieltä tulppa kiinni, näin ei juurikaan valunut öljyä vääriin paikkoihin. Muovisessa jarruletkussa on aika paljon venymää, toimii palkeena...

Magurasta luovuin kun muovinen! öljytulppa hajosi ruuvia kiertäessä. Magurassa on säätöruuvi, josta mainoksen mukaan saa säädettyä palojen asentoa, mutta käytännössä säätövara oli niin pieni ettei sillä ollut juurikaan vaikutusta mihinkään. Jos joku haluaa rakennella, saa minulta ilmaisen "hienon" MT6 jarrun, se on muuten ehjä mutta muoviruuvin puolikkaan joutuu kiertämään irti ja varaosa on kai 10 e + postikulut saksasta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ilmauksen yhteydessä kannattaa ensi vetää ja työntää nestettä edes takas alhaalta joka usein vetää jarrusatulan sisällä olevat kuplat ulos. Kannattaa myös kokeilla painaa jarrukahva pohjaan parin vedon jälkeen ja kokeilla imeä ruiskulla alipaine satulaan koska jarrukahvan olessa pohjassa sieltä ei tule korvaavaa nestettä.
Jos kahva on edelleen todella joustava eikä jarru tahdo oikein toimia ilmaus ei ole onnistunut ja jarrusatulassa on edelleen ilmaa. Jarruletkussa olevia kuplia voi saada pois vain pompottamalla pyörää niin että pyörä on pystyssä.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 469
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

https://www.youtube.com/watch?v=H-zRxGfGgKU

Tuommoinen youtube vinkki löytyi, poistamalla levyn palojen välistä pääsee siirtämään paloja lähemmäksi levyä, painamalla kahvasta... Ei siis tarvitse edes avata öljytulppia. Jokseenkin älytöntähän tuo on, verrattuna vaijerijarruun, jossa pelkästään kiristetään vaijerin säätöruuvia.

En ole kokeillut omassa pyörässä, mutta noin kai se sitten menee, eli palat säätyvät vasta kun kahvaa on painettu jonkin matkaa, mikä ei ole mahdollista jos levy pysäyttää palojen liikkeen.

Joku shimmi ehkä olisi hyvä millä voi kokeilla onko säätö oikein...

Ja en ole varma pysyykö tuo asetus...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jarrusatulan mäntien tiivisteet on sellaiset että ne ihan itsekseen säätyvät siten että ne palauttavat jarrutuspinnan ja levyn väliin tietyn matkan. Sitä voi hetkeksi muuttaa, mutta ne palautuvat aina siihen samaan. Se on rakenteellinen asia ja sitä et pysty säätämään pysyvästi vaihtamatta osia jarrussa.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 469
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

https://cdn.sram.com/sites/default/file ... erview.pdf

Srammin sivuilla on aika hyvä kuvaus hydraulisista jarruista. Tuossa pad rollback on se jousiefekti mitä pohdin. Ja jarrukahvassa on palje, joka käsittääkseni toimii niin että jos paloja työntää esim. ruuvarilla sisäänpäin, neste menee palkeeseen.

Teoriassa voisi laittaa systeemiin ylipainetta, jolloin tiivisteiden rollback ei toimisi enää?

Palje myös selittää sen että ilmakuplia voi koittaa ottaa pois yläpäästä pumppaamalla nestettä sisään ja ulos.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti: 19 Kesä 2021, 19:37

https://cdn.sram.com/sites/default/file ... erview.pdf

Srammin sivuilla on aika hyvä kuvaus hydraulisista jarruista. Tuossa pad rollback on se jousiefekti mitä pohdin. Ja jarrukahvassa on palje, joka käsittääkseni toimii niin että jos paloja työntää esim. ruuvarilla sisäänpäin, neste menee palkeeseen.

Teoriassa voisi laittaa systeemiin ylipainetta, jolloin tiivisteiden rollback ei toimisi enää?

Palje myös selittää sen että ilmakuplia voi koittaa ottaa pois yläpäästä pumppaamalla nestettä sisään ja ulos.

Yritä nyt ymmärtää että sulla on "open system" jarru jossa on ylimääräiselle jarrunesteelle säiliö. Se säiliö ei ole ilmatiivis jotta korvaava neste menee jarruun ja korvaantuu ilmalla. Sitä ei siis voi täyttää yli koska ylimääräinen valuu ulos säiliöstä sillon. Ihan kuin juomalasiin ei voi laittaa enempää nestettä kuin siinä on tilavuutta. Se ei toimi kuin palje.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 469
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Kyllä siellä on bladder, ei ole open. Lue se pdf?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti: 20 Kesä 2021, 19:15

Kyllä siellä on bladder, ei ole open. Lue se pdf?

Puhutaanko me edelleen Tektro Gemini jarrusta? Jos puhutaan niin valmistajakin ilmoittaa että se on "Open system"
http://www.tektro.com/mobile/products.php?p=15

_20210620_200352.JPG
Vastaa Viestiin