Jarruissa öljyä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Joo ok, sen Srammin pdf:n mukaankin se on "open type", eli kahvassa olevaan säiliöön on yhteys, kun kahva on lepoasennossa.

Nyt kun alan ymmärtää miten hydraulinen jarru toimii, niin se kahvan välys on toisaalta siksi että tuo kahvan venttiili on olemassa, ja toisaalta jarrusylinterin tiivisteen heiluminen on osa tuota välystä.

Mutta periaatteessa voisi laittaa hienosäätönä sen verran ylipainetta että jarrupala melkein ottaa kiinni levyyn (tiiviste liikkuu), ja sen jälkeen kiertää mekaanisesta säätöruuvista niin paljon että kahvan venttiili on koko ajan kiinni. Tästä pitäisi seurata se että välykset minimoituvat, mutta toisaalta jarrumäntä liikkuu niin vähän että se voi jumittaa likaantumisen takia, ajan mittaan.

Yksi juttu mikä tuntuu oudolta on tuon tiivisteen heilumisen tärkeys: Käsittääkseni jarrun automaattinen säätö (kiristyminen) perustuu siihen että jarrukahvan palautuksen jälkeen tiiviste liikuttaa jarrupaloja vähän jarrulevyyn päin, ja nestesäiliöstä siirtyy vähän nestettä jarruputkeen. Tai siis on hieman hankala ymmärtää mihin jarrun toiminta perustuu...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kirjaan tähän ylös, kun korjasin tuossa illalla naapurin pojan levyjarrun, joka ei pitänyt.

Aika äkkiä selvisi, että jarrulevyyn oli pirskonut öljyä ketjuista, eikä jarrut ottaneet pitääkseen vaikka hioin jarrupalat puhtaaksi hiomanauhalla päällystettyä pöytää vasten. Paskaa niistä lähti runsaasti, mutta ei vain pitäneet jarrut, vaikka jarrulevykin pyyhittiin asetonirätillä. :(

Viimeisenä keinona pyysin poikaa pyörittämään kiekkoa ja puhaltelin pikkutoholla jarrupintaa muutaman minuutin. Ensin ei tapahtunut mitään, mutta kun levy riittävästi kuumeni, alkoi siitä irrota pieniä kipinöitä. Aikansa kun tohotteli, nuo kipinät vähenivät ja viimein loppuivat.

Toho kiinni ja pyöritystä jatkettiin, jotta jäähtyminen oli tasaista.

Kun pyörä käännettiin takaisin renkailleen oli iloinen yllätys, kun jarrut pitivät kuin uutena. Noihin jarrulevyjen kevennys-/jäähdytysreikiin jää ilmeisesti sitä öljyistä paskaa aina niin paljon, että levyn lämmettyä se leviää palan ja levyn väliin ja estää kunnon jarrutuksen.

Suosittelen kokeilemaan, jos levyjarrusta on pito kadonnut. Helppo homma, eikä maksa paljon. Sitäpaitsi tuollaisella toholla on hyvä sytytellä saunanuuneja ja takkoja ja muita tulipesiä oikeaoppisesti ylhäältä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Lämmittämällä varmaan öljy lähtee, mutta ei ehkä kannata lämmitellä "ekopaloja", ne on käsittääkseni epoksilla kasattu, ja ei kestä lämmitystä. Vai onko? Omiin jarruihin olen tilaillut sintrattuja paloja.

https://www.bikeradar.com/advice/buyers ... rake-pads/

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jarruissa öljyä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kyllä me orgaanisetkin palat kestää lämpöä hyvin eikä mene miksikään lämmittämisestä jos ei ihan hurjasti ala lämmittämään.

Vastaa Viestiin