Kinnerin ohjaus puoltaa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuusulan Lowridessä korjattiin VeloWagonerin Hillgon puoltava ohjaus. Petja oli ajanut sillä vahingossa johonkin pahaan töyssyyn ja tukivarret olivat antaneet myöten ja ohjaus alkanut puoltaa.

Operaatio käynnissä
Operaatio käynnissä

Kinnereissä on lähes poikkeuksetta ns. joustintuilla toteutettu etupyörien ripustustus. Joustintuen alapää on ripustettu kahden nivelvarren avulla runkoon siten, että toinen tangoista kantaa ajosuuntaiset voimat ja toinen poikittaisvoimat.

Vihreä tikku kuvaa ohjausakselia lokarin yläpään ja tukivarsien leikkauspisteiden kautta.
Vihreä tikku kuvaa ohjausakselia lokarin yläpään ja tukivarsien leikkauspisteiden kautta.
Joustintuen tukien risteys oikea.jpg (177.01 KiB) Katsottu 6373 kertaa

Nivelvarret mahdollistavat ohjauksen, koska ne ovat molemmista päistään nivelöidyt. Nivelvarsien kiekon puoleiset päät lähestyvät toisiaan ja (mekanismiopin mukaan) joustintuen alapää kiertyy ohjausliikkeiden aikana nivelvarsien jatkeiden leikkauspisteen ympäri.

Vasemman, eli alemman joustituen pitkittäistuki on huomattavasti vähemmän vinossa ja leikkauspiste lähempänä joustintuen  pitkittäisvarren reunaa. Tämä kuva on kuvattu vinommin kuin tuo toinen, joten ero oli todellisuudessa sevästi suurempi kuin kuvassa näyttää.
Vasemman, eli alemman joustituen pitkittäistuki on huomattavasti vähemmän vinossa ja leikkauspiste lähempänä joustintuen pitkittäisvarren reunaa. Tämä kuva on kuvattu vinommin kuin tuo toinen, joten ero oli todellisuudessa sevästi suurempi kuin kuvassa näyttää.

Tuo leikkauspiste tietenkin hieman liikkuu kääntökulman mukana, mutta kokonaisuutena niin vähän, että sen voidaan katsoa muodostavan tuohon leikkauspisteeseen virtuaalisen ohjausnivelen. Koska se on vain virtuaalinen, se voi olla myös sellaisessa paikassa esim. kiekon pinnojen välissä, jonne ei reaalista niveltä voisi sijoittaa.

Nuo kuvat ovat nivelistä ennen säätöä. Ylemmän etupyörän nivelvarsien jatkeet leikkaavat paljon lähempänä koria, joten renkaan tuottama vierintävastus sijaitsee kauempana nivelpisteestä ja tuottaa momenttia renkaan suuntaan enemmän kuin kuvassa alempana sijaitsevan kiekon nivelpisteen ja renkaan tukialueen välinen etäisyys tuottaa vastakkaista ohjausmomenttia.

Homma korjattiin kuvassa ylempänä sijaitsevan kiekon poikittaistukivartta ja yhtaikaisesti tietenkin samansuuntaisen raidetangon pituutta saman verran lisäten, jottei aurauskulma muutu.

Hillgossa nuo tangot ovat M6 kierteisiä, joten nivelpään yksi kierros pidentää tankoa yhden millimetrin. Ensin hahmotusvirheen takia kokeiltiin tangon lyhentämistä parilla kierroksella ja huononnettiin tilannetta. Puoltaminen vain paheni, ja huomasin virheeni. Tankoja piti pidentää.

Korjattiin väärä suunta takaisin ja kierrettiin muistaakseni kolme kierrosta so. kaksi milliä poikittaisvarteen lisää pituutta, niin puoltaminen lähes loppui, muttei aivan kokonaan. Kokeiltiin yhtä kierrosta lisää, joka oli jo liikaa ja puoltaminen vaihtoi puolta toiseen suuntaan. Kokonainen kierros oli siis liian suuri muutos.

Pitkittäisvarsien pituuksia säätämällä tuota olisi voinut säätää pienemmin askelin, mutta VeloWagoner oli jo saavutettuun parannukseen niin tyytyväinen, ettei sitten lähdetty säätämään enemmälti.

Korjattiin vielä aurauskulmassa ollut parin millin virhe yhdellä kierroksella raidetangon päätä pyöäyttämällä. Toivottavasti meni riittävän lähelle, sillä mittaus oli vain alkeellinen mitalla vanteen reunasta kinneri kyljellään. :oops: Oikeastihan auraus pitäisi mitata ajoneuvon seisoessa pyörillään kuormattuna. :?

Ilmeestä päätellen remontti onnistui
Ilmeestä päätellen remontti onnistui

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
VeloWagoner
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 13:06

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa (Ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja VeloWagoner »

Todellakin parani ajomukavuus kun ei enää tarvitse peukalo valkoisena kompensoida puoltoa. Kiitos Jori avusta ja neuvoista! En ole vielä aurauskulmia kuorman kanssa tarkistanut.

T. Petja

Avatar
VeloWagoner
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 13:06

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja VeloWagoner »

Puolto oikealle tulikin takaisin joten aattelin lyhentää tällä kertaa vasemman puolen etuakselia yhden kierroksen koska oikeaa puolta oli pidennetty kolme kierrosta. No siitä seurasi sitten tämä. Nivel ei kestänyt sisäpuolelta ja pomppasi ulos kokonaan. Nyt pelkään että pitää porata reikä pohjaan että pääsee käsiksi korjaushommiin.
KuvaKuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Minustakin on hyvä idea avata pohja auki ja tutkia tuon keskikiinnityksen kunto, mutta ensin kannattaa tutkia, mistä ja miten paljon pitää avata.

Ongelman toistuvuus kertoo isommasta varuiosta. Noiden näkyvillä olevien osien ei ole mahdollista muokkautua noin paljon ylikuormituksen takia ilman, että mitään näkyvää muodonmuutosta ei olisi jäänyt kertomaan vauriosta. Arvelen, että tuolla keskikiinnityksessä on nähtävissä syy siihen, että tuo ongelma toistuu.

Kannattaa varmaan lainata jostain endoskooppi tai "tarkastuskamera", jolla tuota voi kurkistaa tukitangon reiästä ennen avaamista. Tämä on hyvä tehdä, jotta voi heti avata riittävän ison reiän, jota kautta voidaan tehdä tarvittavat korjaukset ja myöhemmät huollot.

Kysele silti vielä muilta Hilgojen omistajilta ja valmistajalta kuvia ja ohjeita ennen avaamista. Jos saat materiaalia, laita kuvat myös tänne, niin mekin opimme. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ei välttämättä tarvi tehdä reikiä pohjaan. Mangossa ainakin saa pitkällä kuusiokoloavaimella kiinnityksen auki. Eli molemmilta puolilta kierretangot ja unibal nivelet irti. Sen jälkeen keskellä oleva kiinnitys auki ja niin tulee molemmat puolet yhtäaikaa pois. Sen jälkeen pääsee vaihtaamaan nivelet.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti: 10 Loka 2021, 16:29

Ei välttämättä tarvi tehdä reikiä pohjaan. Mangossa ainakin saa pitkällä kuusiokoloavaimella kiinnityksen auki. Eli molemmilta puolilta kierretangot ja unibal nivelet irti. Sen jälkeen keskellä oleva kiinnitys auki ja niin tulee molemmat puolet yhtäaikaa pois. Sen jälkeen pääsee vaihtaamaan nivelet.

Ei hahmotu minulle, mikä tuo keskellä oleva kiinnitys on ja mistä aukaistaan ja mitä sieltä tulee ulos.

Olennaisinta olisi nyt selvittää, miksi sivutuenta näyttää antavan periksi toiselta puolelta koko ajan samaan suuntaan. Minulla ei ole mitään kuvaa siitä, miten poikittaistukivarret ovat kiinni siellä keskellä ja mikä siinä voi noin vain antaa periksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Muistin väärin sisäpuolelta pitää irroittaa myös kaksi mutteria, jotka pitää runkoa ja tuota alumiinikulmaa kiinni. Hankalaa se on, mutta periaatteessa saa. Alkuperäinen ohje taitaa olla nimimerkki Tms käsialaa.

Kuva taitaa olla terpan ottama. Mango+ kinneri ketjusta.

Liitteet
AE6A3B52-9CFB-41B8-A7FC-6B512F71B6D6.jpeg
AE6A3B52-9CFB-41B8-A7FC-6B512F71B6D6.jpeg (56.11 KiB) Katsottu 5647 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos nuo sisäpuolen nivelpäät kokonaan kumia niin, ettei siellä ole palloa sisällä lainkaan, vaan pelkät kumiin vulkanoidut puslat. Jos on noin, tuohan on juuri se nivelpää, jota kinnereiden ja muiden jousitettuja pyöriä kyhäävät itserakentajat tarvitsisivat. Tästä elastisen nivelpään tekemisestähän keskusteltiin mm. Tepon 1CV-ketjussa.

AE6A3B52-9CFB-41B8-A7FC-6B512F71B6D6.jpeg
AE6A3B52-9CFB-41B8-A7FC-6B512F71B6D6.jpeg (61.93 KiB) Katsottu 5594 kertaa

Vaikuttaisi siltä, että VeloWagonerin Hilgon oikean puolen poikittaistukivarren sisemmän nivelpään tappi on taipunut, tai muuten myötänyt jossain kovassa töyssyssä, sikäli mikäli rakenne on tuo sama kuin Mangossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Veikkaan et ovat tavallisia kuulalla varustettuja, mutta kumitiivistein pölysuojattuja.
Tuskimpa noilla valmistusmäärillä on kannattanut teettää erikoisosia.. :|

Avatar
VeloWagoner
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 13:06

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja VeloWagoner »

Kiitos! Olipa hyviä ajatuksia asian tiimoilta. Pitänee katsoa Hilgoa taas tarkemmin kun viikon päästä ehdin sen kimppuun. Nyt työkiireitä. Ilmeisesti Terppa on porannut pohjaan tuon reiän mistä kuvankin ottanut?
Valaisevaa. Kännykän valolla sivuaukoista katsottuna tuo rakenne näyttäisi olevan Hilgossa ja Mangossa identtinen. Voisin yrittää ottaa jonkinmoisen kuvan siitäkin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Irtosiko siis säätäessä vai ajossa? Noissa nivelpäissä on aika rajallinen se kiertymiskapasiteetti, jos koitit kiristää ulompaa nivelpäätä asemaansa ja samalla kiersit vahingossa sisempää nivelpäätä, niin luulen että se voi aika helposti varmaan lupsahtaakin pois paikaltaan.

Kinnerivalmistajien ohjeissakin kovasti varoitellaan, että säätäessä pitää olla tarkkana ja koittaa saada molemmat nivelpäät siten, että tappi lähtee pesästään suorassa kulmassa pyörän ollessa neutraalissa asennossa. Jos jäävät paljon vinoon, niin tappi voi vedossa pullahtaa ulos helpohkosti. Tuo on hieman ärsyttävä säädettävä, kun nivelpään lukkomutteria kiristäessä helposti myös kiertää itse nivelpäätä kierretangon suhteen, jolloin käy juuri niin että tappi lähtee vinosti pesästään. Monesti joutuu ottamaan uusiksi ja hieman ennakoida kiertymistä että saa sen hyvin.

Mutta tosiaan nivelpään vaihtoon ei ole pakko tehdä reikää kinnerin pohjaan. Tuo irronnut taitaa olla siitä keskimmäisestä tangosta, se on todennäköisesti kiinni sellaisessa alumiinikulmassa, jonka saa irti kaksi mutteria avaamalla ohjaamon puolelta. Tai niin oli ainakin Stradassa aikanaan, mutta tuskin Hilgo tässä asiassa Stradasta juuri eroaa, vaikka en ole edelleenkään päässyt Hilgoa läheltä näkemään.

Uuden nivelpään varmasti tarvitset, ja vaihtaako sitten samalla vaivalla myös toisen puolen nivelpään kun kerran esillä on. Minulla on niitä muutama varastossa, jos on kiire saada.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti: 13 Loka 2021, 08:19

Uuden nivelpään varmasti tarvitset, ja vaihtaako sitten samalla vaivalla myös toisen puolen nivelpään kun kerran esillä on. Minulla on niitä muutama varastossa, jos on kiire saada.

Onko niissä sisemmissä nivelpäissä metallipallot siellä kumin sisällä. Minusta tuohon paikkaan kuuluisi pallonivelen sijaan vulkanoitu pusla, koska kulmaliike on tuolla alla niin pieni. Tämä helpottaisi tuota säätöhommaa ja vähentäisi melua ja ohjausvälyksiä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo terästapit pallopäällä, kumi/muovi siinä päällä vaan suojana. Oheinen kuva muuten oli tuolla Strada ketjussa, varmaankin Hilgossa aika samanlaiset palikat.

Täällä lisää kuvia: viewtopic.php?f=25&t=2121&start=105

Ei tuo varmaan tosiaan optimaalinen rakenne ole, mutta tietysti valmistajalle helppo ratkaisu.

Liitteet
IMG_2603_p.jpg
IMG_2603_p.jpg (64.19 KiB) Katsottu 5414 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Sisemmät nivelet ovat siis erilaiset kuin ulommat, joissa en ole kumipäällysteitä nähnyt. Puslarakenne olisi sisäholkkinsa jäykän kiinnityksen takia selvästi lujempi ja täysin välyksetön. Lisäksi se vaimentaisi runkoon tulevaa värähtelyä ja siten kinnerin runkoa kumisuttavaa ääntä.

Esimerkkikuva kumipuslanivelpäästä.jpg
Esimerkkikuva kumipuslanivelpäästä.jpg (96.59 KiB) Katsottu 5383 kertaa

Tämä huonosti sopivan rautakauppaosan käyttö, "valmistajalle helppo ratkaisu", on minusta kummallinen, kun kyseessä on tuote, jonka kymmenien tuntien työmäärästä valtaosa on käsin laminointia. Panostamalla edes vähän näihin nivelpäihin, noista saataisiin selvästi hiljaisempia ja siten ns. kuultu laatu paranisi valtavasti.

Minusta tukivarsien nivelpäät ovat molemmissa päissä vääränlaiset. Sisemmät voisivat paremmin olla kumipuslasilmukat ja ulommat läpipultilla kiinnitettävät pallonivelet noiden pallopulttinivelten sijaan. Pystysuunnan kulmaliike ei kinnerissä ole niin suuri, että läpipultattavan liikevara ei riittäisi. Nivelpäiden vaihto parantaisi ylikuomrakäytöstä ja kohtistaisi vauriot sulakkeen tapaan toimiviin tukivarsiin, jolloin vauriot olisivat helposti havaittavia ja korjattavia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kinnerin ohjaus puoltaa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Samanlaiset ne sisemmän ja ulommat nivelet on, taisin esittää asian epäselvästi.

En ollut tuollaisiin kumipuslaniveliin ennen törmännyt, vaikka tietystihän tuollaisiakin on olemassa. Vaikuttaisi erittäin järkevältä vaihtoehdolta tuohon paikkaan.

Kun kerran tuollaisia suoraan kaupasta saa, niin olen täysin samaa mieltä että se on valmistajalta vain väärä tuotevalinta. Jos paikka olisi vaatinut jotain varta vasten suunniteltua/rakennettua/kantapään kautta kokeilemalla kehitettyä rakennetta, niin vain silloin tuon tavanomaisen nivelen valintaa olisi voinut pitää helppona ratkaisuna.

Eivät ehkä ole vain tulleet ajatelleeksi tuollaisen kumipuslanivelen käyttöä?

Vastaa Viestiin