Ajatuksia sähkönojapyörästä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

On ollut mielessä hankkia uusi nojapyörä, kallistuin jo Rans Xstream LWB:hen, tämä on kai ainut pitkärunkoinen, jostain kumman syystä ihmiset haluaa hankkia lyhytrunkoisia (joissa istutaan korkealla pyörien päällä kippurassa! :-) ) Minun mielestä hyvä nojapyörä on sellainen jossa istutaan melko alhaalla ja josta saa jalat alas maahan, nousematta istuimelta. Xstream on lisäksi tosi tyylikäs nojapyörä, ainut ”puute” ettei ole takajousitusta, mutta onhan se ymmärrettävää.

Minulla on vanha BikeE FX CLWB, varsin mukava nojis, on vaan nykyään vähän hankala kun ei meinaa jalka nousta rungon yli. Jäänyt sillä ajaminen hyvin vähälle. Keväällä tänä vuonna tuli hankittua läskirengas sähköskootteri, tietyllä tapaa ihan kivakin kulkuneuvo, siinä on vaan vähän sama kun pystypyörässä että hartian seutu ja niska ei oikein tykkää sillä ajamisesta. Tykkään kyllä sen takia että on helppo lähteä ajamaan ja ei polvet kipeydy.
Viime vuonna tuli ostettua halpa avorunkoinen Raleigh, 7 vaihteinen Nexus napavaihde ja Turkissa tehty, ei runkolukkoa eikä tarakkaa mutta muuten ihan OK, mutta kun on tottunut nojapyörään ja nyt sähköskootteriin, niin suorastaan hirvitti ajaa kun istui niin korkealla!

Tuo sähköskootteri on vaan niin törkeän painava ja vähän hankala saada pyöräkellariin kun on vanha talo, ovi kapea ja vähän sokkeloinen kellari, mutta meneehän se sinne mutta voisi nojapyörä olla sähköavunkin kanssa huomattavasti kevyempi!
Lisäksi sähköskootteri on vähän kulmikas ajettava kun pyörät on niin leveät ja myös kantikkaat!

Osui silmään kun netissä surfailin, Sveitsiläinen JoystickBike, ihan mielenkiintoinen nojabike, hieman kyllä epäilen joystick-ohjausta, miten näyttää kädellä suuntamerkkiä kun kääntyy oikealle kun ohjaa oikealla kädellä? Ja vähän lyhyeltä näyttää myös mutta muuten ei hullumman tuntuinen, tässäkään ei ole takajousitusta mutta tuota saa myös leveällä läskirenkaalla ehkä voisi vähän pehmentää ajoa kuopissa? Ja tähän saa myös sähköavun – tai saahan sen nyt oikeastaan mihin kulkineeseen tahansa. Ei vaan ole erityisen halpa, no eihän ne erityispyörät koskaan ole… Ohjaus ja istuin ei oikein ole mun mieleen, tykkään enemmän että pehmustettu penkki ja selkänoja putkien väliin pingotettu verkkokangas, hengittää hyvin, BikeE:ssä on tuollainen. On myös käynyt mielessä että voisihan tehdä nojamallisen (esikuvana tuo JoystickBike) sähköisen kevytajoneuvon jossa olisi 1000W moottori ja riittävän kokoinen akku, minulle on tärkeintä että ajoasento on mukava noja-asento ja että se olisi riittävän alhaalla, sopivalla korkeudella.
Tai sitten sama polkimien kera, hmmm...

Ongelmana on etten osaa hitsata enkä metallitöitä muutenkaan, eikä ole paikkaa missä tekisi eikä työkaluja!…
Ensimmäinen nojapyöräni oli piirustusten mukaan (ainakin melkein) rakennettu Greenspeed tyylinen tadpole, eräs työkaveri sen hitsasi ja rakensi, saimme rakentaa sitä työpaikalla työajan jälkeen. Se työkaveri oli tosi hyvä kun rakensi sen ja ilman jigiä! ja siitä tuli tosi hieno kun runko hiekkapuhallettiin sekä pulverimaalattiin, oli kyllä ihan kaupasta ostetun näköinen!

Jos joku tietää jonkun joka tekisi tilauksesta pyörän runkoja, niin vihjatkaa ihmeessä!

T. Matteus

Liitteet
Joystickbike_2018_fat_blanc_1024x1024.jpg
Viimeksi muokannut Matteus, 21 Elo 2021, 14:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

BikeE FX

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Nuo Ransin pyörät on tehty hyvin kevyiksi, ei ehkä mitään kilowatin myllyä kannata niihin laittaa.
Joystickbike onkin uusi tuttavuus:
https://joystcikbike-shop.myshopify.com ... tpage[url][/url]
Kuva
Ohjausvipujen liike onkin sivusuuntaan, eikä eestaas kuten joissakin aiemmissa yritelmissä. Hurja määrä niveliä tuossa tarvitaan! Muutenkin tuohon hintaan odottaisi viimeistellympää tuotetta.
https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... =mv-google
Videolla on jonkin paikallisen Leijonan kita- tapaisen ohjelman jakso jossa raatilaiset testaa laitetta. Ajaminen ei onnistu ihan heti aloittelijalta. Laskeutumistelineet ovat hyvä idea tälläiseen, mutta eivät korvaa kolmatta pyörää. Tässä kyllä tulee selväksi miksi triket ovat lähes syrjäyttäneet kaksipyöräiset nojakit. Sellaisella pääsisi heti liikkeelle.

Tykkään nykyään itse kyllä 2-pyöräisistä enemmän, trikellä en voisi lähteä kovin vaativille reiteille.
Itse asiassa aloitin nojailun pitkärunkoisella ja sellainen pitäisi vielä joskus hankkia tai tehdä. On hankalampi saada aikaan hyvä ajettava kuin lyhyestä. Pitää vaan tehdä riittävän pitkä että etupyörälle jää tarpeeksi painoa. Normaalia kaltevammalle keulakulmalle ei valmiita haarukoita löydy. Valmistuksessa ei ole montaa mallia ja hinnat ovat pienten sarjojen ja käsityön johdosta kovat. Omaan makuun iskisi eniten Rans Phoenix,
Kuva

Itse en ole tehnyt pyöriä tilauksesta, kuin parille tuttavalle. Niissäkin sain ns. vapaat kädet jolloin rakenneratkaisut valittiin helposti valmistettaviksi eikä kalliita spesiaaliosia käytetty. Tuollainen Ransin runko olisi aika painajainen tehdä itse, tuhottamasti vinoja hitsiliitoksia. Itse tehden esim. Jviirretin Geopyörä olisi fiksumpi lähtökohta.
Kuva
viewtopic.php?f=3&t=2573


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

En viitannut Ransin tuohon malliin vaan Xstream malliin joka aika paljon eri näköinen. Tämä on ollut harkinnassa sen takia että jos ei onnistu teettää haluamani tyylistä, niin voisin harkita sitä ja muutattaa sähköavusteiseksi.

Oikeastaan olen päätynyt siihen että haluaisin enemmän kevytsähkö-noja-kulkuneuvon joka liikkuisi sähköllä ja olisi riittävän jämäkkää tekoa että kestää mun painon n.110-120kg + 1000 W sähkömoottorin ja akun joka olisi ainakin 12 Ah ja mieluummin 20Ah, (taitaa painaa 7-8 kg isompi akku)

JoystickBiken tyylinen runko voisi olla hyvä lähtökohta. Jotenkin tuo rungon nelikulmainen putki sopii JB:n sen olemukseen, muutenkin miellyttää JB:n rungon ulkonäkö. Harkitsisin kyllä akulle muuta kohtaa kuin tuo eturunkoputki. Olen myös ajatellut että runkoon voisi laittaa kiinnikkeet ketjuvaiteita ja polkimia varten jos joskus tulisi halu/tarve ne laittaa, niin olisi sitten helppoa...
Takajousitus olisi tietysti kiva juttu mutta tuleeko rungosta sitten liian pitkä? Muistelen että JB:n nettisivuilla olisi JB:n pituudeksi mainittu n. 200 cm, mutta en ole ihan varma. JB vähän näyttäisi että polkimet on vähän liian lähellä ajajaa, mutta riippuu tietysti ajajasta. Itse olen 172cm pitkä mutta vähän tavallista pitempi selkä ja jalat vähän lyhyemmät, ehkä tuo JB voisi olla minulle kohtalaisen hyväkin tämän suhteen?
Tuntuu että JB:ssä poljettavuus on vain sen varalta että voi polkea jos virta loppuu, hyvä ominaisuus toki.
Ja istuin saman tyyppinen kuimn tuossa Rans Xstream'ssä ja saman tyyppinen on mun BikeE:ssä myös, ja todennut että se on hyvä, BikeE:ssä tosin ei selkänojaa saa säädettyä, mutta se olisi tosi hyvä ominaisuus. Levyjarrujen kiinnikkeet tietenkin ja ei kai ole mitään eroa noissa että saa hydrauliset jarrut? BikeE:ssä minulla on hydrauliset vannejarrut ja ovat olleet hyvät!
On vielä harkinnassa ala- vai yläpuolinen ohjaus, siinä Greenspeed trikessä oli alapuolinen ja BikeE:ssä on yläpuolinen, joskus minulla oli vähän aikaa (ennen BikeE:tä) Optima Cheetah jossa oli yläpuolinen linkku ohjaustanko, siitä huomasin että 2-pyöräisessä ei toimi hyvin liian makaava ajoasento, ei ainakaan kaupunkiajossa sen sijaan 3-pyöräisessä se toimii jos ei nyt ihan makuuasennossa ole. Yläpuolinen ohjaustanko olisi hyvä kun taluttaa pyörää, alapuolinen ei siinä oikein toimi, varsinkin jos pyörä on matala.

Liitteet
Yksi tyylikkäimmistä LWB-nojiksista!
Yksi tyylikkäimmistä LWB-nojiksista!
Rans-XS.jpg (233.16 KiB) Katsottu 3371 kertaa
Viimeksi muokannut Matteus, 21 Elo 2021, 14:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

BikeE FX

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja PW »

En ihan ymmärrä ekan viestin vertailua, ett lyhytrunkosissa oltas korkeemmalla ku pitkärunkosissa? Enkä ymmärrä miten niin "istutaan kippurassa"? Yleensä nojakissa maataan, enemmän tai vähemmän - eikä mitenkään kippurassa :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

Nyt huomasin tai tajusin että JoystickBiken kit-kuvassa oleva, vähän kuin lapionkahva voikin olla pyörän etuosaan kiinnitettävä vetokahva jos voi taluttaa/vetää pyörää niin että etupyörä pysyy suorassa, voihan se toimia hyvinkin?

Liitteet
kit_Jystick-bike.jpg

BikeE FX

Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

Itse en ole tehnyt pyöriä tilauksesta, kuin parille tuttavalle. Niissäkin sain ns. vapaat kädet jolloin rakenneratkaisut valittiin helposti valmistettaviksi eikä kalliita spesiaaliosia käytetty. Tuollainen Ransin runko olisi aika painajainen tehdä itse, tuhottamasti vinoja hitsiliitoksia. Itse tehden esim. Jviirretin Geopyörä olisi fiksumpi lähtökohta.
Kuva
viewtopic.php?f=3&t=2573
[/quote]

Geopyörä ei tunnu sopivalta, runko taitaa olla liian korkealla ja ehkä istuinkin, kuinkahan korkealla ne ovat? Mun BikeE:ssä on just rungon korkeus ongelma, varsinkin nouseminen pois on hankalaa kun jalkaa on vaikea saada nostettua rungon yli, en nyt muista kuinka korkealla runko on. Polkusimet sais myös olla vähän alempana kuin istuin.

Liitteet
BikeE.jpg

BikeE FX

Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

PW kirjoitti: 18 Elo 2021, 18:58

En ihan ymmärrä ekan viestin vertailua, ett lyhytrunkosissa oltas korkeemmalla ku pitkärunkosissa? Enkä ymmärrä miten niin "istutaan kippurassa"? Yleensä nojakissa maataan, enemmän tai vähemmän - eikä mitenkään kippurassa :?

Kyllä se siltä ainakin käytännössä vaikuttaa, ja ihan ymmärrettäväähän se on, kaksi isoa kiekkoa lähellä toisiaan ja siinä niiden päällä ajaja on aika korkeaalla, ainakin se siltä näyttää. Ja asento on usein ei niin suora kuin LWB- tai CLWB-pyörissä. Tarkoitin kommentin huumorilla otettavaksi, olis pitänyt muistaa laittaa hymiö loppuun! :-)

BikeE FX

Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

Jarcco sanoi: "Videolla on jonkin paikallisen Leijonan kita- tapaisen ohjelman jakso jossa raatilaiset testaa laitetta. Ajaminen ei onnistu ihan heti aloittelijalta. Laskeutumistelineet ovat hyvä idea tälläiseen, mutta eivät korvaa kolmatta pyörää. Tässä kyllä tulee selväksi miksi triket ovat lähes syrjäyttäneet kaksipyöräiset nojakit. Sellaisella pääsisi heti liikkeelle."

Minullekin tuli mieleen vähän tuon tapaiset "apupyörät" lowracer tyyppiseen bikeen joskus silloin kun kaksipyöräistä mietin. Mun mielestä ne ei tietenkään korvaa triken kolmatta pyörää mutta vois olla hyvä apu kun joutuu pysähtymään risteyksissä tai syksyllä/talvella kun on joissain paikoissa liukasta. Trikehän ei kaadu liukkaalla ja on kiva ajaa kun ei tarvi pelätä kaatumista. Kyllä esim. BikeE:n tapaisella on hyvin helppo lähteä ajamaan, oppii hyvin äkkiä kun on pysty ajoasento ja saa jalat helposti ja nopeasti maahan tarvittaessa.

Triket on vaan hankalia säilytyksen kannalta, jos sen saisi helposti ja nopeasti kapeammaksi että voisi lykätä ovesta sisään, tadpolessa taitaa olla aika vaikeaa mutta deltassa voisi onnistua! Tämän takia minäkin aikoinaan luovuin omasta tadpolestani (Greenspeed). Tosi kiva oli ajaa varsinkin mutkaisilla teillä, kävi vain se kantaminen sivuttain ovesta pyöräkellariin selälle, kun iskiaskin silloin aina välillä vaivasi.

Viimeksi muokannut Matteus, 21 Elo 2021, 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

BikeE FX

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja PW »

Matteus kirjoitti: 19 Elo 2021, 05:26
PW kirjoitti: 18 Elo 2021, 18:58

En ihan ymmärrä ekan viestin vertailua, ett lyhytrunkosissa oltas korkeemmalla ku pitkärunkosissa? Enkä ymmärrä miten niin "istutaan kippurassa"? Yleensä nojakissa maataan, enemmän tai vähemmän - eikä mitenkään kippurassa :?

Kyllä se siltä ainakin käytännössä vaikuttaa, ja ihan ymmärrettäväähän se on, kaksi isoa kiekkoa lähellä toisiaan ja siinä niiden päällä ajaja on aika korkeaalla, ainakin se siltä näyttää. Ja asento on usein ei niin suora kuin LWB- tai CLWB-pyörissä. Tarkoitin kommentin huumorilla otettavaksi, olis pitänyt muistaa laittaa hymiö loppuun! :-)

Nojapyöräily on vakava asia ja varsinkin eri pyörien vertailu (huumoria).
Ei vaan ihmettelen jos pieni pyöräisen runko (bikeE fx) on liian korkealla ja kuvittelet, ett Ransin mallin runko ei olisi (559 kiekko luultavasti).
Ps. Miun silmään Geopyörän ja tuon Ransin mallin istuin korkeus on melko samalla korkeudella.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Matteus kirjoitti: 19 Elo 2021, 05:26
PW kirjoitti: 18 Elo 2021, 18:58

En ihan ymmärrä ekan viestin vertailua, ett lyhytrunkosissa oltas korkeemmalla ku pitkärunkosissa? Enkä ymmärrä miten niin "istutaan kippurassa"? Yleensä nojakissa maataan, enemmän tai vähemmän - eikä mitenkään kippurassa :?

Kyllä se siltä ainakin käytännössä vaikuttaa, ja ihan ymmärrettäväähän se on, kaksi isoa kiekkoa lähellä toisiaan ja siinä niiden päällä ajaja on aika korkeaalla, ainakin se siltä näyttää. Ja asento on usein ei niin suora kuin LWB- tai CLWB-pyörissä. Tarkoitin kommentin huumorilla otettavaksi, olis pitänyt muistaa laittaa hymiö loppuun! :-)

Kyllä noissa lyhytrunkosissakin yleensä saa asennon säädettyä varsin makaavaksi. Jostain kumman syystä niiden markkinointikuvat tupataan ottamaan penkki ihan hirveän pystyssä :roll: Ajamaan opettelu on toki hiukan helpompaa kun aloittaa penkki pystymmässä, joten kai sillä tavoitellaan ummikko-ostajia tai jotain.

Markus Heikkilä

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse en enään tykkää liian makaavasta asennosta. Varmaan sitä jokainen loppujen lopuksi valitsee sen mieleisensä , sen mukaan kun tykkää. Makaavassa asennossa kaupunkiliikenteessä, varsinkin näkyvyys oleelisesti kärsii .
Kun tulee ikää on helpompi hallita vähän pystympää ajoasentoa, itsellä on käytössä nykyisessä mbb:ssä noin 36 astetta ja
omalta kannalta todennut sopivaksi minulle. Sekä sen että jalat on selvästi alaspäin polkiessa. Jaksaa paremmin sotkee ylämäet ylös.
Mitä tulee rungon pituuteen , niin oleelinen seikka on kääntyminen kaupunkin jyrkissä mutkissa. Nykyisen akseliväli 1150mm
tuntuu sopivan piukkiinkin käänöseen , täällä ihmis vilinässä välillä .
Istuin korkeus papparan polkemisessa on oleelinen . Kunhan saa helposti jalalla maa kosketuksen pysähtyessäni .
Siinä 550-----650mm istuimen korkeus on minulle sopiva . Alempaan joutuu noustessa vähän hankalaan asentoon .
Taitaa vanhuus vaivat , täytyis varmaan sitäkin lisää reenata. Tietysti alenpana kulkeva nojis on nopeempi , mutta minne sitä kiire valmiissa mailmassa. :roll: :roll:

Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

Nojanalle kirjoitti: 19 Elo 2021, 12:16

Itse en enään tykkää liian makaavasta asennosta. Varmaan sitä jokainen loppujen lopuksi valitsee sen mieleisensä , sen mukaan kun tykkää. Makaavassa asennossa kaupunkiliikenteessä, varsinkin näkyvyys oleelisesti kärsii .
Kun tulee ikää on helpompi hallita vähän pystympää ajoasentoa, itsellä on käytössä nykyisessä mbb:ssä noin 36 astetta ja
omalta kannalta todennut sopivaksi minulle. Sekä sen että jalat on selvästi alaspäin polkiessa. Jaksaa paremmin sotkee ylämäet ylös.
Mitä tulee rungon pituuteen , niin oleelinen seikka on kääntyminen kaupunkin jyrkissä mutkissa. Nykyisen akseliväli 1150mm
tuntuu sopivan piukkiinkin käänöseen , täällä ihmis vilinässä välillä .
Istuin korkeus papparan polkemisessa on oleelinen . Kunhan saa helposti jalalla maa kosketuksen pysähtyessäni .
Siinä 550-----650mm istuimen korkeus on minulle sopiva . Alempaan joutuu noustessa vähän hankalaan asentoon .
Taitaa vanhuus vaivat , täytyis varmaan sitäkin lisää reenata. Tietysti alenpana kulkeva nojis on nopeempi , mutta minne sitä kiire valmiissa mailmassa. :roll: :roll:

Trikessä paremmin voi olla makaavampi asento, vaatii kyllä sitten niskatuen useimmilla ja minulla ainakin oli Greenspeedissä, mutta siinä Optima Cheetahissa ei makaava istuma-asento toiminut ja säätövaraa ei istuimessa kauheasti ollut. Paras jos selkänojan kaltevuutta voi säätää riittävän laajalla alueella ja portaattomasti. BikeE:ssä ei ole säädettävä mutta on sopivan pysty. Pitempirunkoinen on ajossa uskoakseni rauhallisempi ja voihan tossa pituudessa olla vaihtelua.

Viimeksi muokannut Matteus, 20 Elo 2021, 01:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

BikeE FX

Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

PW kirjoitti: 19 Elo 2021, 08:19

Ei vaan ihmettelen jos pieni pyöräisen runko (bikeE fx) on liian korkealla ja kuvittelet, ett Ransin mallin runko ei olisi (559 kiekko luultavasti).
Ps. Miun silmään Geopyörän ja tuon Ransin mallin istuin korkeus on melko samalla korkeudella.

Taitaa Rans Xstream olla nykyään 700 kokoinen kiekko, tuota rungon korkeustietoa ei näy Ransin sivuilta, enkä ole tuota vielä kysellyt kun en ole vielä tilaamassa sieltä runkoa, valmista pyörää ei kai kannatakaan tilata kuin EU-maasta kun tulee veroja ja tullimaksuja enemmän kuin jos tilaa pyörän osia mitä runko ja istuin olisivat. Mutta tosiaan ei oikein hyvin suju tuo jalan nostaminen noin ylös ja helposti voi tasapaino horjua operaatiossa, helpompi olisi kun runko olisi riittävän alhaalla ja sen takia olenkin ajatellut yrittää löytää tekijän ja hyvä olisi joka ymmärtäisi nojapyörien päälle. Olis toi sähköskootteri kiva vaihtaa nojamalliseen sähköpyörään. Toi JoystickBike vaan on varsin kallis ja sitäkin pitäisi muokata: istuin ja tavanomainen ala- tai yläpuolinen ohjaus.

BikeE FX

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 19 Elo 2021, 08:19
Matteus kirjoitti: 19 Elo 2021, 05:26
PW kirjoitti: 18 Elo 2021, 18:58

En ihan ymmärrä ekan viestin vertailua, ett lyhytrunkosissa oltas korkeemmalla ku pitkärunkosissa? Enkä ymmärrä miten niin "istutaan kippurassa"? Yleensä nojakissa maataan, enemmän tai vähemmän - eikä mitenkään kippurassa :?

Kyllä se siltä ainakin käytännössä vaikuttaa, ja ihan ymmärrettäväähän se on, kaksi isoa kiekkoa lähellä toisiaan ja siinä niiden päällä ajaja on aika korkeaalla, ainakin se siltä näyttää. Ja asento on usein ei niin suora kuin LWB- tai CLWB-pyörissä. Tarkoitin kommentin huumorilla otettavaksi, olis pitänyt muistaa laittaa hymiö loppuun! :-)

Nojapyöräily on vakava asia ja varsinkin eri pyörien vertailu (huumoria).
Ei vaan ihmettelen jos pieni pyöräisen runko (bikeE fx) on liian korkealla ja kuvittelet, ett Ransin mallin runko ei olisi (559 kiekko luultavasti).
Ps. Miun silmään Geopyörän ja tuon Ransin mallin istuin korkeus on melko samalla korkeudella.

BikeE.jpg
BikeE.jpg (244.06 KiB) Katsottu 3127 kertaa
Rans-XS.jpg
Rans-XS.jpg (218.75 KiB) Katsottu 3127 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Matteus
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Touko 2013, 17:28
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ajatuksia sähkönojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Matteus »

Hienosti tehty nuo korkeusviivat! Tänään kun lähin skootterilla käymään kaupassa niin mittasin BikeE:n rungon korkeuden, se oli istuimen etuosan edessä maasta rungon päälle 60 cm ja istuimen pinta n. 72-73 cm. Asiaan vähän vaikuttanee että runko on ontto alumiinipalkki ja siinä on vielä välirattaat. Istuin on ihan sopivalla korkeudella, itseasiassa skootterissa se on käytännössä sama eli 72 cm. Jos toi BikeE:n runko olisi vaikka 10-12 cm alempana niin auttaisi varsin paljon.

PW olet tuossa Rans Xatream:n kuvassa mitannut rungon korkeuden n. 50 cm ja BikeE:n rungon korkeus on 60 cm eli onhan siinä kymmenen sentin ero ja Rans on matalampi ja lisäksi runko on ohuempaa putkea kuin BikeE:ssä ja BikeE:ssä on vielä nuo välirattaat just siinä kohdassa josta jalkaa nostaa rungon yli! Eli Rans'n rungon yli on helpompi nostaa jalka, pitempijalkaiselle asia on tietysti helpompi, minulla on vaan lyhyehköt jalat ja suhteessa vähän pitempi selkä.

Viimeksi muokannut Matteus, 21 Elo 2021, 20:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

BikeE FX

Vastaa Viestiin