Takavaihtaja solmussa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Takavaihtaja solmussa

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Elokuun alussa meni trikestä takavaihtaja ajaessa pinnojen väliin jotenkin ihan hassuun solmuun vähän samalla tavalla kuin Saukilla oli mennyt tässä:

efb36e57b9a65dbb2ef5d7714dff3304.jpg

En ole sitä aiemmin ehtinyt katsoa, kun kinnerillä ajaminen on vienyt ison osan ajasta. Sen mittarissa on muuten jo 2636 km. Nyt tuli kuitenkin flunssa, eikä pääse ajamaan. Takavaihtaja näyttää tällä hetkellä tältä:

IMG_20210830_161050_1.jpg

Alempi takavaihtajan taittopyörä on halki ja tämän näköinen:

IMG_20210830_161126.jpg

Mitä takavaihtajalle voisi tehdä? Saako sen jotenkin korjattua vai täytyykö ostaa uusi?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Takavaihtaja solmussa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mahdollisesti, mutta noiden kuvien perusteella ei voi sanoa vielä muuta kuin että rissat täytyisi uusia. Parhaiten takavaihtajan jatko selviää kun vaihtajan korvake on oikaisti tai vaihdettu.
Aika pahalta näyttää tuo eka kuva sinun vaihtajasta kun se ei kiristä ketjua kunnolla.

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Takavaihtaja solmussa

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Korvake on tosiaan mutkalla. Jos ostaa uuden korvakkeen, millainen pitää ostaa? Sopiiko siihen mikä vain malli vai pitääkö olla joku tietty korvake? Tai saako korvakketta suoristettua ilman erikoistyökaluja? Myös moni osa vaihtajasta on vääntynyt. Luulen, että ainakin helpommalla selviää, jos ostaa myös kokonaan uuden vaihtajan. Katsoin, että sellaisia saa parilla kympilllä. Mitä takavaihtajan valinnassa pitäisi huomioida? Kannattaako ostaa halpa vai kallis?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Takavaihtaja solmussa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.google.com/search?q=takavai ... 96&bih=656 Mikään yksinkertainen ostos ei tuo korvake ole. Niitä on tuhoton määrä erillaisia. Hyvällä lykyllä paikallisesta korjaamosta voi löytyä .
Ota vanha korvake irti ja mene sen kansa sinne . Voi löytyä , tai sit tilaat valmistajan sivuilta.
Mitä tulee vaihtajaan , ei kannata halvinta ostaa . Tuskin edes kovin halpaa löytyy . Siinäkin tuon vaihtajan lehden pituus määrittää saatavuutta tällä hetkellä . Niitä on keskimäärin kolmee pituutta.
Vältämättä uudella vaihteella ja korvakkeella kaikki ei viellä toimi . Joutuu tarkistuttaan sen systeemin suoruuden , jos ei linjassaan . Niin ongelmia voi tulla siirto hommissa. Toivotaan ettei haarukan korva ole vääntynyt .
Ei maalata viellä piruja seinälle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takavaihtaja solmussa

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle käytti nimitystä "lehti", mutta yleisempi nimitys on vaihtajan häkki sille osalle, jossa ketjua ohjaavat taittopyörät ovat kiinni. Olennaisinta vaihtajassa on siis tuon häkkiosan pituus, eli taittopyörien etäisyys toisistaan. Jos tuo mitta on sama kuin rikkoutuneessa, uusi vaihtaja käy entisen tilalle.

Vaihtajan kiinnityskorvakkeen tehtävä on olla riittävän pehmeä, jotta se taipuu ennen kuin takahaarukalle aiheutuu pysyviä muodonmuutoksia. Siten korvakkeen voi myös oikaista paikoillaan. Jos se korvake siis on jo vääntynyt, voi sitä ainakin yrittää oikaista. Eipä tuossa mitään menetä, jollei onnistu.

Vaihtajan korvakkeessa on M10x1 kierre, eli sama kierre kuin tavallisen kiekon akselissa. (Joissain etupyörissä on 9 mm). Kun akselin toiseen päähän kiertää kaksi mutteria toisiaan vasten kireälle, voi tästä mutteriparista pyörittäen kiertää akselin vapaan pään vaihtajakorvakkeen reikään laakerinlukitusmutteria myöten. Kun akseli on tukevasti reiässä, on kiekon asennosta helppo nähdä onko korvake vinossa ja mihin suuntaan. Kiekon kehältä vääntämällä on helppo taivuttaa korvaketta parempaan asentoon niin, että lopputuloksena korvake on suorassa.

Jos ei onnistu, voi hakea uuden korvakkeen, jos onnistuu, ei tarvitse. :D

Myös vaihtajaa voi yrittää oikaista. Vaihtajan voi kiertää kiinni pitkään akselimutteriin, joka puristetaan ruuvipenkkiin kiinni. Sitten vaihtajan muotovirheitä voi turvallisesti korjailla. Jos menee rikki korjaamattomaan kuntoon, pitää hakea uusi, jos oikenee, vaihtaja kiinni ja eikun kovaa ajoa vaan. :D

Tästä kiekon akselin käyttämisestä vaihtajakorvakkeen oikaisuun oli täällä foorumilla jossain kuvakin, mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Takavaihtaja solmussa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Korvake kannattaa irroittaa ja oikoa vasaralla naputtelemalla oikoa. Älä yritä kerta lyönnillä oikoa, koska se ei toimi vaan hiljalleen naputtelet. Kannattaa olla joku tasainen alusta johon verrata.
Takavaihtajassa tärkeää on että se on vaihtajan vivun kanssa yhteensopiva (merkki ja se on takarattaiden lukumäärä) ja siinä on riittävän pitkä häkki. Nykyinen on pitkähäkkinen joten uuden on syytä olla kans.

Vastaa Viestiin