Sivu 1/2

Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 17 Marras 2022, 15:28
Kirjoittaja kristiansalikoski

Shimanon Steps E6100 sarjan moottorissa pettää kuvan muovinen ratas tehden moottorista käyttökelvottoman.

Shimanon mukaan moottoria ei ole tehty huollettavaksi ja näin ollen he eivät tarjoa siihen varaosia.

Lähestyn teitä kysymyksellä ehjän rattaan vahvistamisesta.

Tuo ratas kun pettää ensin sen rungosta. Isompi muovinen ratas on ilmeisesti valettu akselin ympärillä olevan metallisen rattaan ympärille. Valu on tuossa keskellä niin ohut että se murtuu herkästi.

Pohdin vahvistavani tuota sen verran kun tilan puolesta on mahdollista.

Jollain itse tasaavalla materiaalilla, mutta millä?

Muovissa lukee PA.

Seuraavaksi haluaisin ratkaista sen miten näitä rattaita voisi korjata.

Tarkat piirrokset, naarasmuotti ja valu tuon metallisen rattaan ympärille, kuten tehtaallakin on tehty, mutta paksummalla seinämällä.

Olisiko teillä ajatuksia / vinkkejä?

3E3C0151-A342-4EBF-B25B-B80B73AB4640.jpeg
7D26A3D5-7DAD-47AD-98AF-287D24797C93.jpeg

Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 17 Marras 2022, 21:15
Kirjoittaja Vilijami

PA = polyamidi = nailon = rasvainen vaikeasti liimattava muovi.


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 18 Marras 2022, 03:34
Kirjoittaja Nojanalle

Pystyskö tuon muovi hitsaamaan . Liimaaminen voipi olla haastavaa . Tietysti uusi osa olisi paras . Kestäis sit taas aikansa.
Jos ei osaa , niin voisko tuon tulostaa .


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 18 Marras 2022, 08:31
Kirjoittaja kristiansalikoski

Kiitos kommenteista.

Tuota rikkonaista ratasta ei ole tarkotus parsia kuntoon. Siitä tuskin tulisi mitään.

Olen saanut ehjiä sillon tälläin sähkövikaisista moottorireista, mutta ongelma on siinä että ratasvikaisia on paljon enemmän.

Koska tiedän alkuperäisen pettävän olisi paikallaan vahvistaa rattaan runkoa. Tekisikö sen valuttamalla pienen kerroksen epoksia tai jotain itsestään tasaavaa molemmille puolille.

Uutta rattasta itsessään tuskin voi printata vai voiko tulosteen pinnan jälki olla riittäävän tarkka toimiakseen?


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 18 Marras 2022, 18:44
Kirjoittaja tm

Haastava tapaus. Tuota epoksin valamista molemmin puolin mietin hetken itsekin, mutta kestääkö paikallaan ja ennen kaikkea tukeeko riittävästi ratasta? Voisi kestää paremmin paikallaan, jos tuon ohuen kohdan ulkolaitaan poraisi jokusen reiän, josta epoksi valuisi läpi toiselle puolelle. Reiät täyttävä epoksi lukitsisi rattaan eri puolilla olevat valut yhteen.

Mutta kestääkö ratas enää riittävästi vääntömomenttia, jos sitä heikentää rei'illä? Sen takia reiät ulkolaitaan, koska siellä pienemmät voimat kuin sisäkehällä.

Tulosteen kestoon tuollaisessa paikassa ja mittakaavassa en usko, ainakaan millään filamenttilankatulostimella. Ja mittatarkkuus ja pinnanlaatu pitää olla alkuperäisen tasolla, ettei ääni lisäänny.

Epoksin kanssa tarttumisongelmat nailoniin, eli vähintään pintojen karhennus ja putsaus ennen valua. Tuskin tarttuu sittenkään...

Sarjassa rohkeampia kokeiluita voisi sorvailla alumiinista/teräksestä molemmin puolin ratasta olevat kolot täyttävät "tukilaipat". Kiinnitys läpipulttaamalla rattaan ohuen keskikannaksen läpi. Toiseen laippaan upotukset ruuvien kannoille ja toiseen kierteet. Laippojen sisä- ja ulkokehät sopivasti kartiolle ja pintaan terävä hammastus/pyällys, joka purisi hammaspyörän muoviseen vastinpintaan, kun kiinnitysruuvit kiristää kiinni. Hammastus/pyällys sen takia, että se välittäisi osansa vääntömomentista, kun rattaan ohutta keskikannasta on jouduttu heikentämään kiinnitysruuvien rei'illä. No tämä menisi aikamoiseksi näpertelyksi ja kellosepän hommaksi: pienet osat ja vielä pienemmät kiinnitysruuvit...


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 19 Marras 2022, 10:57
Kirjoittaja TMS

Kyllä on taas harvinaisen ärsyttävää, tuohan on taas ihan tehty hajoamaan, miksi tuo keskiosa on noin ohut? Tietysti jos se on niin sanotusti sulakkeeksi tehty, niin se olisi ymmärrettävää, mutta sellaisiahan pitäisi tietysti sitten olla varaosina saatava.

Mutta ehkä epoksivalua voisi ajatella, mutta varmasti se tarvitsisi sitten myös mekaanisen varmistuksen niin että sekä ulompaan että sisempään kehään poraa pieniä koloja joihin epoksi sitten valussa tunkeutuu ja toimii kovettumisen jälkeen ikään kuin tapituksena.


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 19 Marras 2022, 11:03
Kirjoittaja jori

En tiedä tästä mitään konkreettista, mutta Nylonia, eli PA voi myös valaa ns. RIM-valumenetelmällä. Ei ole kokemusta, enkä tiedä muutakaan tästä, mutta voisin kuvitella, että reaktiovalettu (RIM) nyloni voisi jotenkin tarttua ruiskuvalettuun nyloniin. Nuo Tepon ehdottamat reiät kannattaa varmasti myös tuohon alkuperäiseen porata.


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 19 Marras 2022, 11:46
Kirjoittaja ukram2

3d printtaus ei minustakaan ole järkevä, ainakaan tavallinen muovi-filamentti, koska ne eivät ole kovin vahvoja, ja mittatarkkuus ei myöskään ole kovin hyvä. Metallin 3d tulostus voisi toimia, mutta käsittääkseni on kallista touhua. Omassa CycMotor moottorissa osat on "hardened steel", pitää ääntä jonkun verran, mutta ei ole vielä hajonnut vajaan vuoden käytön jälkeen.


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 20 Marras 2022, 01:03
Kirjoittaja janx

3D-tulostus tähän sopisi kuin nenä päähän. Filamentteja on satoja erilaisia. Jos malli löytyy, voisin tuon tulostamista kokeilla nylonilla ja metallista. Ihan mielenkiinnosta, jos ei muuten.

Mallinnusta, jos ei ole kukaan innostunut tekemään, niin myös 3D-skannaus voisi olla ratkaisu ainakin jonkinlaisen mallin saamiseksi.

Tässä hommassa on hehkulamppuhuijauksen maku. Siksi jää nämä suljetut systeemit edelleen ostamatta. :?


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 20 Marras 2022, 09:38
Kirjoittaja MM

Voisiko tuossa olla vaurion syynä radiaalikuormituksen lisäksi vinohammastuksen aiheuttama aksiaalivoima, joka kiertävän hammaskosketuksen mukaisesti murjoo ohutta välilevyä keskiökappaleen reunaa vasten?


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 20 Marras 2022, 09:53
Kirjoittaja kristiansalikoski

Miten hieno paikka tämä Foorumi onkaan. Moni vaivautuu auttamaan ja kukaan ei kirjoita asiattomuuksia.

Rattaan vahvistamisessa vaikuttaakin olevan sen verran haasteita että tähän meneillään olevaan moottorin korjaukseen en taida lopulta sitä kokeillakaan.

Tepon ehdottama tukilaippojen sorvaus olisi kenties se mitä tuohon lähtisin kokeilemaan aluksi kaavailemani epoksin sijaan.

Tulisiko kenellekään mieleen tyyppiä, jolta voisi tilata mallinnuksen?


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 20 Marras 2022, 10:11
Kirjoittaja jori
MM kirjoitti: 20 Marras 2022, 09:38

Voisiko tuossa olla vaurion syynä radiaalikuormituksen lisäksi vinohammastuksen aiheuttama aksiaalivoima, joka kiertävän hammaskosketuksen mukaisesti murjoo ohutta välilevyä keskiökappaleen reunaa vasten?

TUostahan siinä ilmiselvästi on kysymys. Aksiaalivoima taivuttaa ohutta levyä hammaskontaktin kohdalta akselin suuntaan. Taivutuksen alaisena pyöriessään uumalevy väsyy sisäreunastaan rikki. :(

Jos uutta tekee, kannattaa tuo uumalevyn ja navan välinen liitos pyöristää ja mahdollisesti tehdä uumalevystä sisäreunastaan paksumpi.

Hammaspintojen tulostaminen epäilyttää minua vielä huonon pinnanlaadun ja väkisinkin kappaleeseen jäävän huokoisuuden vuoksi. Minä varmaan lähtisin kokeilemaan vanhan osan avulla RIM-valetulla hammaskehällä ja sen keskelle sorvatuilla osilla.

Ajatuksena on siis liimata nykyinen ratas keskelle pyöreää kuppia ja kaataa monomeeri rattaan ulkopuolelle kupin reunan ja hammastuksen väliin. Rattaan saa irti valun kovetuttua, kun valuun lisää hammastuksen ja kupin väliin muutaman säteittäisen peltiliuskan jakotasoiksi. Toinen mahdollisuus on käyttää muottimateriaalina elastiseksi kovettuvaa RIM-valettavaa silikonia, josta rattaan saa irti käsin vääntelemällä. Muotin sisäosat voivat hyvin olla terästä, josta PA irtoaa mukavasti lämmittämällä koko kappale reiluun sataan asteeseen, jolloin metallin pienempi lämpölaajenemiskerroin tuottaa kappaleen ja muotin väliin raon.

Valu tehdään siis kahdessa vaiheessa. Ensin valetaan hammaskehän muotti silikonista nykyisen rikkinäisen rattaan avulla. Valun kovetuttua irrotetaan rikkinäinen ratas keskeltä ja lisätään sen tilalle navan muodot tuottavat sorvatut teräsosat ja valetaan RIM-PA materiaalista varsinaisia rattaita haluttu määrä.


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 20 Marras 2022, 10:54
Kirjoittaja Nojanalle

Yksi pieni ongelma , mitä materialia tuo ratas nyt on . Jos nylonia , niin sitä ei voi pestä puhtaaksi kovilla liuotimilla.
Sillä ne tunkeutuvat materialin sisälle ja kuivaavat sen , niin että ratas tulee halkeen .
Kokemusta tästä on omasta takaa. Toi Jorin ehdottama valu voisi olla hyväkin vaihtoehto .
Itse lähtisin kokeileen sitä , tai jopa tekisin siittä vaha mallin valua varten . Tekisin kipsistä muotin ja poistaisin vahan
lämmittämällä .
Jos ei pelkää lisä ääntä , vois sen valaa jollakin metallilla. Alumiinilla , tai messinkillä .


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 20 Marras 2022, 11:07
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti: 20 Marras 2022, 10:11

valetaan RIM-PA materiaalista varsinaisia rattaita haluttu määrä.

<huumori>
Täytyy olla tosi tarkkana ettei tule RIMpula tuosta rattaasta.
</huumori>


Re: Shimano E6100 rattaan vahvistaminen ja korjaus

Lähetetty: 20 Marras 2022, 13:27
Kirjoittaja janx
kristiansalikoski kirjoitti: 20 Marras 2022, 09:53

Tulisiko kenellekään mieleen tyyppiä, jolta voisi tilata mallinnuksen?

Mahdollisesti samasta paikasta kuin ne tulosteetkin. :)
Voin kysellä ensi viikolla asiasta.

Siemensin NX pitäs itekin opetella... Ei ole kyllä vielä taitoa tuota mallintaa. https://www.plm.automation.siemens.com/ ... esign.html

Edit: Eikä kykyä istua niin kauan paikallaan, kun se vaatisi (mallinnus ja sen opettelu). Semmonen piruilainen tuo SI-nivel...