Mielenkiintoista reittiä kartottamassa: Velomobiilillä Helsingistä Poriin ja sieltä Rantareittiä Vaasaan

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
kristiansalikoski
Viestit: 106
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Mielenkiintoista reittiä kartottamassa: Velomobiilillä Helsingistä Poriin ja sieltä Rantareittiä Vaasaan

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Tarkoitukseni oli lähteä velomobiilla Viroon mutta olin jättänyt lauttapaikkojen varaamisen viimetinkaan ja kaikki lautat olivat täynnä. Päätin lennosta lähteä polkemaan kotimaan länsirannikkoa ylöspäin. Tarkempaa suunnitelmaa ei ollut ja reitti tehtiin sään ja fiilisen mukaan päiväksi kerrallaan

Päivä 1 (210km)

Lähdin matkaan Helsingin Viikinmäestä, josta ajoin Vantaanjoen varren hiekkatietä Kehä 1:tä länteen päin seuravan kevlin liittymään.

Matka Leppävaaraan on ajettavissa kinnerillä, mutta vauhti on hyvä pitää maltillisena sillä pyörätien risteäviä kohtia on useita. Pakilassa ennen Teboilia on tavallista korkeammat ”kanttarit” suojatien kohdalla ja nuo suosittelen ylittämään jalkautuen. Ajamalla raju pohjakosketus on lähes varma.

Leppävaarasta lähtien ajoin Vanhanturuntien vierestä kevyenliikenteen väyää, jossa ajaminen oli jo huomattavasti mielettävämpää.

Bembölen Motonetin jälkeen voi halutessaan hyvillä mielin vaihtaa ajoradalle mutta viereinen pyörätie jatkuu aina Nuuksion Solvallaan kääntyvälle tielle asti.

Vanhaturuntie on pääsion aika hyvässä kunnossa. Tosin routakuoppia löytyy, joten tarkkana on syytä olla. Tien profiili on aika mäkinen, joka antaa hyvää tuntumaa länsi-uudenmaan kumpuilevaan maastoon yleisemminkin.

Tärkeä varoitus koskee Saukkolan kylään laskeuduttaessa Helsingin suunnasta.

Tie kulkee keskustan lävitse ja sinne laskeudutaan pitkän alamäen saattelemana. Vauhti kasvaa helposti suureksi ja kannattaa pitää mielessä oma näkyvyys.

Alamäen pohjalla juuri ennen keskustan liittymiä on silta, jonka kaide on kinneria korkeampi.

Itselleni kävi paha vaaratilanne samaisessa paikassa aiemmin kesällä kun Helsinkiin päin liittymistä odottanut auto lähti suoraan eteeni kun olin sillalla. Joudun väistämään vaistojen varassa sillan toiselle puolelle vastaantulevan kaistan penkereelle ja kuin ihmeen kaupalla tilanteesta selvittiin ilman vahinkoja.

Kävin myöhemmin tutustumassa paikkaan ja totesin itse että liittymässä oleva auto ei välttämättä näe kaiteen katveessa kulkevaa kinneriä.

Nykyisin jarrutan vauhtia hieman, pidän ”pitkät päällä” ja pyrin ajamaan lähempänä keskiviivaa.

Mäen viereinen pyörätie on vaihtoehto mutta sitä ajaessa kannattaa pitää mielessä ennen siltaa oleva stop merkillinen tienliittymä. Siinä oleva kasvillisuus kun peittää näkyvyyden lähes kokonaan ja kerran aiemmin kaksipyöräisellä pyörätietä ajaessani auto tuli kovaa vaihtia eteeni stop merkistä välittämättä. Tällöin selvisin tilanteessa täpärästi hyvällä tuurilla.

Vanhaturuntie Oinolan-kylän kohdalla
Vanhaturuntie Oinolan-kylän kohdalla

Leppäkorventie välillä Vanhaturuntie ja Helsingintie on kelvollisessa kunnossa ja ajettavissa. Tien 280 puolisessa päässä on pitkä loiva mäki, jonka nousuun kannattaa ottaa aikaa niin ei ole aivan hiessä risteyksessä. Helsingintiellä voi sitten halutessaan lentää ja ottaa menetettyä aikaa takaisin.

Tie 280 Somerolle ja tie 52 Somerolta Ypäjälle on hyvässä kunnossa todella mukava ajettava ollaakseen kohtuu liikennöity reitti. Mäkiä sekä mutkia löytyy ja niiden tasapainoksi pitkiä suoria.

Olin suunnittellut reittini siten, että vältän täysin 2 tiellä ajamisen. Käännyin harhaan Ypäjällä ja koska ehdin ajaa jo pidemmän matkaa ennen kuin huomasin virheeni päätin muuttaa reittiä ajaen Jokioisille ja kääntyä sieltä Humppilaan. Tie Jokioisille on hyvä ja sieltä Humppilaan juuri uusittu ja aivan priima.

Humppilasta oli sitten ajettava hetken matkaa Porintietä pitkin, jotta pääsee kääntymään Punkalaitumelle menevälle tielle.

Porintie on yksi pahimmista teistä pyöräillä. Kapea ja paljon raskasta liikennettä. Suosittelen välttämään mikäli vain mahdollista.

Punkalaitumelle menevä tie 232 on kohtalaisessa kunnossa ja mukava ajaa.

Helpotus oli suuri kun pääsi pois Porintieltä
Helpotus oli suuri kun pääsi pois Porintieltä

Punkalaitumen keskusta on surullisesti lähes autioitunut mutta risteyksessä oleva kahvila on tyylikäs ja mainio paikka tauolle.

Tie 230 Punkalaitumelta Huittisiin on todella mielyttävä. Hyvä profiili, kauniit maisemat ja olematon liikenne.

Huittinen lienee lähialueen asutuskeskuksista elinvoimaisin. Siellä on elää ja hyvät palvelut. Mikäli siellä haluaa pysähtyä niin suosittelen kartoittaamaan nähtävyydet sillä ympäristöstä löytyy aivan upeita luontokohteita (mm. Mommon kalastuspaikka ja Ripovuoren näköalapaikka). Kaupungin läpi virtaavia jokia taitaa olla viisi, joten uimaan pääsee varmasti.

Ripovuori Huittisissa
Ripovuori Huittisissa

Sain majapaikan kaupungissa asuvalta ystävältäni ja kaupanpäälliseksi ikimuistoisen kofeiinihuuruisen kaupunkikierroksen.

Päivä 2 (230km)

Huittisista lähdin kohti Poria ajajen Risteen kautta. Välttääkseni kakkostien valitsin Vankilan ohitse menevän Toivarintie ja sieltä Risteentielle vievän Ronkantien. Vankilalle asti tie oli hyvä pintainen mutta Ronkantie oli yllätyksekseni isoa sepelimurskaa oleva yksityistie.

Risteentieltä alkoi upea ja lähes pysähdyksittä ajettava reitti aina Poriin asti. Kokemäeltä lähtien tie 2440 seurasi mielyttävästi joenvartta. Matkanteko oli lennokasta ja maisemat upeat.

Kokemäellä ja Harjavallassa pääsee hyvin uimaan. Sillat ja voimalaitokset ovat vaikuttavia.

Kunnan uimaranta Harjavallassa
Kunnan uimaranta Harjavallassa

Yyteriin päästäkseni ajoin Porin keskustan kautta. Sisään keskustaan ajoin Ulvilan tietä (tie 2551).

Keskustassa ajoin Karjarannantielle, josta lähtien reitillä on hyvät opasteet aina Yyteriin asti. Reitti kulkee aluksi 2 tien vierellä kunnes lähtee kiertämään Kyläsaaren kautta päätyen Kaanaan. 2 tielle ei ole tarvetta mennä.

Yyteriin suosittelen jäämään jos vain ei ole pakottava kiire pois. On se vain niin upea paikka.

Yyteri - on se vaan niin upea paikka
Yyteri - on se vaan niin upea paikka

Kun nyt olin kerran meren rannalla pohdin että kokeilen ajaa rannikkoa seurailevia pikkuteitä ylöspäin. Toiveena oli ajaa Kalajoelle saakka mutta sai jäädä nähtäväksi miten se käytännössä onnistuu.

Halusin käydä Reposaaren kalastajakylässä. Tuon pienen kierroksen jälkeen Rannikkotien seuraamiskokeiluni sai alkaa.

Tie 272 vei takaisin manteereelle yli viiden sillan, joiden jälkeen Ämttöössä käännös kohti Ahlaisia. Ahlaisista lähti sitten tie 2680 kohti Merikarviaa.

Merikarvialta tie 6600 vei Härkmerelle asti.

Kokonaisuudessaan välillä Pori Härkmeri oli Rannikkotie todella mukava kokemus, siitäkin huolimatta ettei meri näy kovinkaan usein. Tie on hyvä, sen profiili on nopea. Meren läheisyys oli itselle jollain tavalla mielyttävää ja aina vähän välistä merelle avautui näkymä pihojen välistä.

Härkmereltä Kristiinankaupunkiin päästäkseen oli ajettava noin 15 km 8 tiellä. Se menetteli sillä liikennettä ei enää iltahämärällä ollut kovin paljoa. 8 tiellekään en suosittele menemään ellei ole aivan pakko tehdä pieni siirtymä.

Päivä 3 (130km)

Kristiinan kaupungissa yövyin leirintäalueella, joka oli siisti ja varsin edullinen.

Pukinsaaren Leirintäalueella Kristiinankaupungissa
Pukinsaaren Leirintäalueella Kristiinankaupungissa

Riippumatossa nukutun huonon unen jälkeen ajattelin pitää välipäivän mutta koska kaikki majatalot olivat täynnä päätin ottaa lyhyemmän ajopäivän ja lähteä vasta lounaan jälkeen kokeilemaan miten Rannikkotie jatkuu Vaasaan asti.

Katsoin että Kristiinankaupungista pääsee rannan läheisyydessä Skrattnesvägeniä suoraan Pjelaxiin. Ajoin kuitenkin alamäessä epähuomiossa oikean risteyksen ohitse ja laiskuuttani päätin lasketella alas 8 tielle asti ja ajaa lyhyen siirtymän Pjelaxin lähtevään risteykseen. Rannikkotie jatkuu Pjelaxista tienä 6761 Närpiöön ja Närpiöstä tienä 673 ja Närpiön jälkeen tie kulkee jälleen lähellä rantaa.

Vaasassa olisin halunnut yöpyä keskustan hotelleissa mutta yllättäen missään niistä ei näyttänyt olevan parkkihallia, jossa kinneri yöpyisi rauhassa.

Velomobiilin säilytyksen kannalta on monella tapaa helpointa leiriytyä. Akkujen lataus ei helposti onnistu puskassa joten leirintäalue kutsui jälleen.

Ennen riippumaton ripustusta nautin iltapalaksi todella hyvän pizzan Hovioikeuden puistikolla sijaitsevasta Pizzabistro Marco Polosta. Erinomainen paikka - suosittelen! Vierestä löytyy myös Urban Pasta Bar- ravintola.

Vaasassa leirintä alueelle päästäkseen on ajettava keskustan lävitse. Keskustan poikkikaduista osa on nupulakivejä ja varsinkin kinnerillä suosittelen ajamaan Vaasanpuistikon pääkatuja pitkin.

Toisenlaisella polkupyörällä keskustan ohitse voi kinneriä rennommin ajaa keskustan rantoja pitkin maisemista nauttien.

Vaasasta jatkoin matkani takaisin etelään ja siitä voi lukea omassa viestiketjussaan

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1426
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Mielenkiintoista reittiä kartottamassa: Velomobiilillä Helsingistä Poriin ja sieltä Rantareittiä Vaasaan

Viesti Kirjoittaja Härski »

Komeeta settiä.

Asustelen itte harjavallan nurkilla ja tän alueen tiet on tullu nuohottua erinäisiä kertoja. Baana on tosiaan komee kokemäeltä ulvilaan saakka ja siinä kelpaa työmatkaa veivailla.😊

Ronkantie on ainakin aiemmin ollut ihan päällystetty yleinen tie.. Jotenkin haiskahtaa että oot saattanut eksyä vahingissa ylistarontielle..🤔

Vaasassa kerran olin scandikissa hotellissa ja siinä oli ihan liki vartioitu parkkihalli.. 🤔

Takaspäin sitten ilmeisesti keskempää suomea hippasen mäkisempää reittiä?

Laalli12
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Nakkila

Re: Mielenkiintoista reittiä kartottamassa: Velomobiilillä Helsingistä Poriin ja sieltä Rantareittiä Vaasaan

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Härski kirjoitti: 26 Heinä 2022, 12:16

Ronkantie on ainakin aiemmin ollut ihan päällystetty yleinen tie.. Jotenkin haiskahtaa että oot saattanut eksyä vahingissa ylistarontielle..🤔

Siellä on kaksi Ronkantietä. Toinen niistä, Risteeltä valtatielle 2 menevä tie, vaihtaa nimeään kuntarajan kohdalla. Tie on Kokemäen puolella Ronkantie ja Huittisten puolella Risteentie. Tämä tie on päällystetty koko matkalta.

Toinen Ronkantie, joka menee Toivarintieltä Risteentielle, on soratie.

Itse yleensä ajan Huittisten suuntaan mennessäni vajaan 10km pätkän kakkostietä välttääkseni tuon soralla päällystetyn Ronkantien.

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Vastaa Viestiin