DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12286
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tuo kohta ei kanna muita, kuin aerodynaamisia voimia, joten mikä vain paikkaus riittää, mikä rauhoittaa kinnerin omistajan mielen. Kevlarhan tuohon paikkaan olisi omiaan. Ei halkeaisi uudelleen, jos samanlaisesti törmää, vaan joustaisi takaisin.

Mikä muuten on tuo pyöreä reikä tuolla keulan alla?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Siinä reiässä on töötti (ihan perus 12V automalli käsittääkseni)

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12286
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti: 21 Heinä 2021, 22:11

Siinä reiässä on töötti (ihan perus 12V automalli käsittääkseni)

Sitä vähän arvelinkin. :)
Outo juttu, mutta en ole milloinkaan kuullut kinnerin tööttiääntä. :? Paitsi jonkun vanhan Questin naruvälitteisen kellon kilinän.:D

Auton töötti antaa varmasti lisää auktoriteettiä liikennetilanteessa. Pitäisikö laittaa oikein rekkatorvet, vai laivan. Kinneriin saisi helposti sellaisen 120 Hz miehekkään torven.:mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1295
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos yhtään on vaatimuksia komposiitin mekaanisille ominaisuuksille, voi bilteman hartsin heittää suoraan menemään. Uskomattoman heikkoa ja pehmeää kun vertaa esim westsystemssiin.

Muuut tohon kohtaan lienee se ja sama.

Toni

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Biltema oli ainoa paikka missä tuota laminointiepoksia on hyllytavarana kun pikaisesti etsin. Etrassa ei ole enää valikoimassa kun kävin viime viikolla kyselemässä.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jori kirjoitti: 21 Heinä 2021, 22:14
Mahe kirjoitti: 21 Heinä 2021, 22:11

Siinä reiässä on töötti (ihan perus 12V automalli käsittääkseni)

Sitä vähän arvelinkin. :)
Outo juttu, mutta en ole milloinkaan kuullut kinnerin tööttiääntä. :? Paitsi jonkun vanhan Questin naruvälitteisen kellon kilinän.:D

Auton töötti antaa varmasti lisää auktoriteettiä liikennetilanteessa. Pitäisikö laittaa oikein rekkatorvet, vai laivan. Kinneriin saisi helposti sellaisen 120 Hz miehekkään torven.:mrgreen:

Se on aika raaka ääni, eikä kevyt liikenne tyypillisesti reagoi tööttiin mitenkään kun se on yleensä merkki autojen välissestä konfliktista siellä ajoradan puolella. Eli aika vähän tulee käytettyä.

Yleensä tuuttaan korkeintaan kinneriä tuijottaville pikkulapsille lyhyesti ohi ajaessa, ilmeistä päätellen se on heidän mielestä hauskaa :D

EDIT: Olen miettinyt jos sen töötin irrottaisi ja laittaisi ison hollantilaisen soittokellon sen tilalle narukäyttöisenä, kuuluisiko se paremmin tuolta kuin pieni ohjaustangossa oleva kello.

Markus Heikkilä

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1295
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Alan liikkeistä saa ihan suoraan hyllystä hyvää kamaa. Vaatii tietysti oman vaivansa ja aikansa niitä hommailla.

Siihen sun kysymykseen laminoitivahvuudesta.. Kyllä tosiaan aina kaksi kerrosta olis hyvä saada vähintään. Yks kerros on aika onneton. Hiot hieman vahaa kuitua pois niin ei tule liian vahvaa kerrosta sitten sille alueelle.

Jori suositteli hitek- kevlar materiaalia, mutta mun mielestä vähömmeän hitek ja helpommin saatavilla oleva lasikuitukin olisi ihan kelpo kamaa tohon. Sehän on sitkeysominaisuuksiltaan jotain hiilen ja aramidin väliltä ja olisi sikäli ihan passelia kamaa. Kyllä hiilen päälle voi lasiakin aivan hyvin laittaa.. Hartsin tyyppi siinä ratkaisee onnistuuko laminointi.

Eli tässätapauksessa epoksia olla pitää.

Toni

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3803
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

... Hiot hieman vahaa kuitua pois niin ei tule liian vahvaa kerrosta sitten sille alueelle...

Riittää kun karhennat kunnolla vanhan pinnan, ei tarvi kuituja poistaa. Kerroksen vahvuus ei sinänsä haittaa mitään tuolla alueella, ja sisäpuolellehan nuo paikkapalat tulee, ei päälle.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Eka kerros laitettu. Teippasin ulkopuolelta, pyyhkäisin (valmiiksi karheaa) sisäpintaa hiekkapaperilla ja puhdistin etanolilla. Siveltimellä epoksia alle, kangas päälle ja kostutus siveltimellä töpötellen.

Tää sais nyt jämähtää jonkun pari tuntia ja sit toinen kerros? Purkin kyljessä lukee työaika kolme varttia ja kovettuminen 7h.KuvaKuva

Markus Heikkilä

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1295
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Olisit vaan kerralla laittanu molemmat kerrokset. Nyt täytyy taas karhenta... Siis heikentää sitä ekaa kerrosta, että seuraava tarttuu.

Mut.. Hyvältä näyttää!

Toni

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Eli pitää antaa nyt kovettua kunnolla että hiekkapaperi puree?

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3803
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

Olisit vaan kerralla laittanu molemmat kerrokset. Nyt täytyy taas karhenta... Siis heikentää sitä ekaa kerrosta, että seuraava tarttuu.

Mut.. Hyvältä näyttää!

Juurikin kuten Härski sanoi, eli yleensä lätkitään kaikki kerralla paikoilleen ja annetaan kuivua vasta sitten.

Toinen vaihtoehto on käyttää karhennuskangasta, joka töpötellään kiinni märkään laminointikohdan pintaan. Kuivumisen jälkeen kangas repäistään irti, jolloin pinta jää karheaksi, ja siihen voi laminoida/liimata päälle suoraan ilman erillistä karhennusta. Karhennuskangasta saa alan liikkeistä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3803
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

Eli pitää antaa nyt kovettua kunnolla että hiekkapaperi puree?

Kokeneemmat voi kommentoida, mutta varmaan turvallisinta toimia tuon edellä mainitun "työajan" sisällä... eli jos menee kovasti yli ja epoksin pinta alkaa kuivahtaa, niin toisen kerroksen tarttuvuus suoraan päälle (ilman karhennusta) heikkenee. Varmaan tuohonkin on jotain "nyrkkisääntöjä" että missä raja kulkee...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1295
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Epoksin geeliytymisen jälkeen ei paranisi epoksia pidellä kunnes on kovettunu. Muuten siinä tavallaan rikkoo sen ensimmäisen kovettumisprosessin sidoksia.

Toni

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

OK, no sit odotellaan iltaan :oops: Koitin sitä kangasta etsiä mutta ei ollut Biltemassa.

Ei ole onneksi päivän päälle tämä proggis, kuhan nyt ajokuntoon saa ensi viikoksi :)

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin