Quest 668

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12454
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti: 20 Heinä 2021, 08:31

vau. reipasta toimintaa 14-vuotiaalta :)

siitä tulikin mieleeni: minkä ikäinen mahtaa
olla vanhin kinneristi täällä foorumilla?

Eikös tuo ole ihan selvä tapaus. Nimimerkki Irakas l. Sakari Holma kinnerillään SH18 sen täytyy olla. Sakari on syntynyt 1937. Teillä on ikäeroa 70 vuotta. :D
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17159
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 20 Heinä 2021, 08:38
wwhv kirjoitti: 20 Heinä 2021, 08:31

vau. reipasta toimintaa 14-vuotiaalta :)

siitä tulikin mieleeni: minkä ikäinen mahtaa
olla vanhin kinneristi täällä foorumilla?

Eikös tuo ole ihan selvä tapaus. Nimimerkki Irakas l. Sakari Holma kinnerillään SH18 sen täytyy olla. Sakari on syntynyt 1937. Teillä on ikäeroa 70 vuotta. :D
Kuva

Nimimerkki JEF-40 on myös kunnioitettavassa iässä, en välttämättä isosta rahasta löis vetoa kummalla enemmän vuosia. Molemmat kuitenkin rakentaneet kinnerinsä itse, tietenkin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12454
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jori »

Näin on, mutta lienee hieman Sakaria nuorempi. Olisiko tuo numero 40 syntymävuosi. :? HIenot kinnerit joka tapauksessa molemmilla. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1243
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Quest bongattu Evijärvellä Kuva
Kuva

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 655
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja yaana »

Tähän julkisuuteen saa tottua :D
Onnittelut täältäkin uudelle kinneristille. Hyvä sisäänajo on tuo noutoreissu. Ehtii tutkia ja säätää.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Zeppster
Viestit: 50
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Olispa itsekin päässy aloittamaan velomobiiliajelut noin nuorena... sinun ikäisenä ajoin kymmenvaihteisella retkipyörällä teltta tarakalla, 70 -luvun puolivälissä :)

Laalli12
Viestit: 35
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Nakkila

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Eilen illalla ajoin isovanhempien luokse Poriin yöksi. Lopullinen reitti oli tällainen: https://brouter.de/brouter-web/#map=7/6 ... il-schnell , eli poljin Kauhajoelle asti tuota VeloWagonerin ehdottamaa reittiä. Yllättävän mäkistä oli Seinäjoelle asti. Seinäjoelta Kauhajoelle oli tasaisempaa, ja loppumatka oli taas mäkistä. Tärinäraitoja oli ennen Evijärveä jonkin matkaa ja teillä 8, 19 ja 7000 koko ajan. Tiistaina ajoin 243 km Limingasta Evijärvelle. Eilen poljin 295 km.

Quest toimi hyvin koko matkan. Alamäissä kulki parhaimmillaan 70 km/h ja tasaisella matkavauhti oli melkein 40 km/h. Ylämäissä huomasi, että pyörä ja tavarat painoivat yhteensä yli 50 kg. Pyörä kulkee niin lujaa, ettei malta edes syömään oikein pysähtyä. Huomasin, että syöminen kuitenkin kannattaa, sillä nälkäisenä vauhti hyytyy.

Velomobiili kiinnostaa ihmisiä paljon. Melkein joka tauolla joku tulee ihmettelemään sitä.

Kauhajoella ajoin melkein kolarin. Ajoin pyörätietä n. 30 km/h, ja viereisellä autotiellä ajanut auto kääntyi eteeni. Kuljettaja ei kuulemma nähnyt minua. Onneksi ehdittiin molemmat kuitenkin jarruttaa juuri ja juuri ajoissa. Aloin miettimään, että olisiko turvallisempaa ajaa autotiellä? Jos olisin ajanut autotiellä, tällaista tilennetta ei olisi tullut. Ajatteko te muut pyörätiellä vai autotiellä?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-), Quest 668 (2021-)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1109
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Onnittelut täältäkin uudelle kinneristille :) Melkoista vauhtia olet pitänyt ja hurjia päivämatkoja.

Pyörätie/autotie:

Itse ajan ajoradalla jos voin valita ja liikennettä ei ole erityisen paljon. Kinnerillä nopeudet ovat sellaisia, että ajoradalla on turvallisempaa, ja usein asfalttikin on paremmassa kunnossa. Taajamissa vaihtelevasti, haen sujuvimman reitin ja optimoin liikennevaloja jos reitti on tuttu.

Ruuhka-aikoina autoilijat ärsyyntyy hitaammista tiellä liikkujista ja alkaa tulla vaarallisia ohituksia ja tööttäilyä. Silloin on itsellekin mukavampi ajaa pyörätiellä, vähemmän stressiä kaikille osapuolille.

Risteyksissä kannattaa tosiaan olla varovainen, erityisesti kääntyvien ajoneuvojen suhteen. Kinnerillä kannattaa olettaa olevansa näkymätön muille, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin.

Minulla on kinnerissä 180cm korkeuteen ulottuva valomasto, jonka asennuksen jällkeen ei ole tullut enää valituksia näkyvyydestä. Kannattaa harkita, jos ei kinnerin porailu pelota :)

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17159
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja PW »

Ajoradalla varsinkin jos on tuntemattomat reitit tai vauhdikkaat tiet.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1694
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Laalli12 kirjoitti: 22 Heinä 2021, 12:41

Tiistaina ajoin 243 km Limingasta Evijärvelle. Eilen poljin 295 km.
ja tasaisella matkavauhti oli melkein 40 km/h.
Velomobiili kiinnostaa ihmisiä paljon. Melkein joka tauolla joku tulee ihmettelemään sitä.
Ajatteko te muut pyörätiellä vai autotiellä?

Huimia päivämatkoja! Aikamoista...

Hyvää haipakkaa tasamalla - 40 km/h on erinomaista vauhtia.

Tervetuloa kinneristien joukkoon - aina saa olla selittämässä: Mikä tuo on? Onko siinä moottori? Kuinka kovaa sillä pääsee? Ja tietenkin: paljo makso?

Me kinneristit pyrimme välttämään pyöräteitä. Syitä:

  • autoilijat eivät katso pyörätielle, joten eivät havaitse siellä kulkijoita
  • autotiellä liikkuvia autoilijat tarkkailevat visusti ja tarkasti, koska tiellä voi tulla 60 tonnin painoinen tukkirekka - siinä jää bemarillakin toiseksi
  • pyöräteiden päällysteet ovat paljon huonompia kuin autoteiden, usein kymmeniä vuosia vanhoja pakkasen kahden metrin välein katkaisemia ohuita päällysteitä, mikä hakkaa hampaista paikat irti...
  • pyörätiet ovat täynnään rotvalleja ja muita pomppuja ja monttuja
  • pyörätiet kiertelevät ihme mutkia ja kiemuroita
  • pyöräteiden opasteet ovat yleisesti ottaen olemattomia tai jos niitä on, niin ne ovat huonoja
  • yleensä pyörätie on yhdistetty jalkakäytävän kanssa, jossa jalankulkijat poukkoilevat miten sattuu ja koirat suhaavat sinne tänne flekseissään

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 924
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo varsinkin kuskin ikä huomioiden on nuo melkoisia päivämatkoja kinnerilläkin ajettuna. Muista sitten levätäkin välillä, vaikka voi olla vaikea malttaa :) Levossa se kunto vasta kuitenkin kasvaa.

Ari tiivisti hyvin tuon pyörätieasian. Itsekin ajan käytännössä vain tutuilla pyöräteillä, ja niilläkin varsin vähän. Varsinkin reissussa uusilla alueilla on nähdäkseni huomattavasti turvallisempaa ajaa ajoradalla. Työmatkalla Espoon suunnalla on muutama paikka joissa ison ylämäen ja vilkkaan liikenteen takia ajan pyörätiellä etten aiheuttaisi liikaa pahennusta "oikean" liikenteen edustajille. Tosin samat paikat toiseen, eli alamäen suuntaan, ajan kyllä ajoradalla, sillä silloin ei ole mitään vaikeutta pysyä autojen mukana. Muutamassa paikassa käytän myös pyörätietä jotta välttäisin ajoradan liikennevalot, mutta sitten kyllä ajan myös aikalailla hiljempaa kuin ajoradalla ajaisin.

Laalli12
Viestit: 35
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Nakkila

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Tänään onnistuin ajamaan tällä kyljelleen. Muutama naarmu kinneriin tuli. Miten nuo saisi korjattua? Riittääkö pelkkä maalaus ja mistä sopivaa maalia saa?

Kyljen naarmut
Kyljen naarmut

On muuten tullut jo melkein 1000 km ajettua, eli Questin kilometrimäärä on lähes tuplaantunut!

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-), Quest 668 (2021-)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17159
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja PW »

Ite laittasin jonkun nätin tarran tai teippiä miks ei rumakin tarra jos tarpeeks ruma :mrgreen:
Sanon viel uudestaan: "ajelehan varovasti siellä". Nuorella iällä intoa on paljon, huomiokyky saattaa kuitenkin olla vähän rajallinen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3896
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja tm »

Vahinkoja sattuu. Quest on paljon kiikkerämpi kuin useimmat triket, kapean raideleveyden ja jousituksen takia. Väistitkö jotain, vai tuliko kiikkeryys muuten vaan yllätyksenä kovavauhtisessa mutkassa?

Toivottavasti kuski ei saanut kuin korkeintaan henkisiä kolhuja. Voidaan Räyskälässä arvioida noita korin naarmuja. Riippuu kuinka siistiä lopputulosta haluaa. Teippaus se helpoin ja nopein fiksaustapa.

Älä sure, liki kaikki kinnerit (joilla ajetaan) saavat jossain vaiheessa vähintään naarmuja kuoreensa.

Laalli12
Viestit: 35
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Nakkila

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

tm kirjoitti: 29 Heinä 2021, 13:42

Vahinkoja sattuu. Quest on paljon kiikkerämpi kuin useimmat triket, kapean raideleveyden ja jousituksen takia. Väistitkö jotain, vai tuliko kiikkeryys muuten vaan yllätyksenä kovavauhtisessa mutkassa?

Toivottavasti kuski ei saanut kuin korkeintaan henkisiä kolhuja. Voidaan Räyskälässä arvioida noita korin naarmuja. Riippuu kuinka siistiä lopputulosta haluaa. Teippaus se helpoin ja nopein fiksaustapa.

Älä sure, liki kaikki kinnerit (joilla ajetaan) saavat jossain vaiheessa vähintään naarmuja kuoreensa.

Ajoin liian jyrkkään mutkaan liian kovaa, enkä osannut arvata, että Quest on noin kiikkerä. Onneksi ensimmäinen omistaja oli jo kolaroinut tällä, niin ei harmittanut ihan niin paljoa kuin silloin, jos olisin kaatunut uudenveroisella pyörällä. Kestääkö tuo tuollaisena Räyskälän reissun, vai pitääkö ennen sitä yrittää tehdä sille jotain?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-), Quest 668 (2021-)

Vastaa Viestiin