Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Mielenkiintoinen vaiva Milanissa: takavaihtaja ei kiristä ketjua. Voi ajaa isolla ykkösellä, mutta ketju jää löysäksi, jos vaihtaa isolle kolmoselle. Huomasin sen viime lenkin lopussa, kun halusin pitkästä aikaa kokeilla pientä eturatasta, niin hah, ketju putosi pikkurattaan ylitse ja makasi löysänä kinnerin lattialla. Ei hätää, kun olin 50 m päässä kotoa, työnnellen kotiin. Tutkimaan ja oire on tosiaan se, että takavaihtaja ei kiristä ketjua. Vika tuli ihan yhtäkkiä, koska itse lenkillä aikaisemmin ei ollut mitään ongelmia. Täytyy varmaan käydä näyttämässä sitä pyörähuollossa?

Vastaanpa tähän vielä itsekin, koska syy vikaan selvisi.

Sain Fillarivelhon Kristianin paikalle katsomaan vikaa ja yhdessä äkkäsimme, että takavaihtaja on ihan kunnossa eli mitään kiristysjousia ei olekaan katki. Näin ollen vaihtajaa olisi turha vaihtaa uuteen.

Syy ongelmaa oli se, että vaihtajan häkki ja erityisesti alin rissa ketjuineen otti kiinni kinnerin pohjassa olevan huoltoluukun kannen kiinnitysklipsiin. Klipsi on juuri suurimman takarattaan kohdalla, jolloin vaihtajan häkki ei päässyt liikkumaan taaksepäin silloin, kun yritettiin vaihtaa isolta ykköseltä pienelle ykköselle. Tämä klipsi siis jumitti häkin silloin, kun eturattailta vapaitui lisää ketjua ja häkin olisi pitänyt siirtyä taaksepäin. Ja koska klipsi oli juuri vain suurimman takarattaan kohdalla, vika esiintyi vain tässä nimenomaisessa vaihdekombinaatiossa.

Korjasin sitten vian ihan itse ja mursin huoltoluukun kannesta kyseisen klipsin irti pois. Ja nyt vaihtajan häkki pääsee vapaasti liikkumaan myös silloin, kun vaihdetaan isolta ykköseltä pienelle. Huoltoluukun kansi taas pysyy nyt paikoillaan mustalla ilmastointiteipillä, johon täällä Nummelassa luotetaan kuin jumalaan...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin