Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja wwhv »

mulla on ollut pari huonoa läskipyörää (siis pystäriä)
ja niissä on (taka)akselin pää taipunut. itse vanne
kulki niissä suoraan mutta levyjarrun levystä huomasi
että akseli ei ole kestänyt kuormitusta. voisiko siis
itse akselissa olla vikaa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 22 Touko 2021, 21:54

Onko nuiden pulttien reijät soikeat? Eli voiko sitä siirtää sivullepäin?
Jos voi niin siirrä ja sitten prikkoja oikeaan laitaan.
Jos ei ole niin viilaa soikeaksi?
Kuva

Noin minä tekisin, kuten Vilijami ehdotti. Viilaisin heilurin akselitappien kiinnityskonsolien pulttien reikiä parempaan suuntaan soikeiksi. Vähemmällä pääsee, kun viilaa, paitsi niin, että koko kiekko siirtyy väljemmille vesille, myös niin, että kallistuu yläreunastaan sinne lokarikuilun keskelle päin. :?
Se kallistaminen saattaisi riittää ihan ilman viilaamistakin reikien nykyisillä välyksillä.

Kannattaa siis ensin kokeilla pelkästään löysäämällä nuo Vilijamin merkkaamat pultit, laittaa kapula renkaan ja lokasuojan väliin tekemään tilaa, ja sitten kiristää nuo ruuvit takaisin kireälle. Saattaa riittä ihan tuollainen helppo korjaus. JOs ei riitä, sitten pyöröviila käteen. :)

Arvaisin tuon akselinpäävideon perusteella, että vain tuo ulosvetokierre on osunut hieman sivuun ja vinoon ja vähän väljä kierretanko vielä korostaa sitä. Myös aluslevy on hieman väljässä reiässään sivussa korostamassa kieppumista. Hyvä se on. Ei muuta kuin kovaa ajoa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

wwhv kirjoitti: 23 Touko 2021, 11:25

mulla on ollut pari huonoa läskipyörää (siis pystäriä)
ja niissä on (taka)akselin pää taipunut. itse vanne
kulki niissä suoraan mutta levyjarrun levystä huomasi
että akseli ei ole kestänyt kuormitusta. voisiko siis
itse akselissa olla vikaa?

Vituttaa jos oli = tämähän on siis käytännössä uusi.

jori kirjoitti: 23 Touko 2021, 11:43
Vilijami kirjoitti: 22 Touko 2021, 21:54

Onko nuiden pulttien reijät soikeat? Eli voiko sitä siirtää sivullepäin?
Jos voi niin siirrä ja sitten prikkoja oikeaan laitaan.
Jos ei ole niin viilaa soikeaksi?
Kuva

Noin minä tekisin, kuten Vilijami ehdotti. Viilaisin heilurin akselitappien kiinnityskonsolien pulttien reikiä parempaan suuntaan soikeiksi. Vähemmällä pääsee, kun viilaa, paitsi niin, että koko kiekko siirtyy väljemmille vesille, myös niin, että kallistuu yläreunastaan sinne lokarikuilun keskelle päin. :?
Se kallistaminen saattaisi riittää ihan ilman viilaamistakin reikien nykyisillä välyksillä.

Kannattaa siis ensin kokeilla pelkästään löysäämällä nuo Vilijamin merkkaamat pultit, laittaa kapula renkaan ja lokasuojan väliin tekemään tilaa, ja sitten kiristää nuo ruuvit takaisin kireälle. Saattaa riittä ihan tuollainen helppo korjaus. JOs ei riitä, sitten pyöröviila käteen. :)

Arvaisin tuon akselinpäävideon perusteella, että vain tuo ulosvetokierre on osunut hieman sivuun ja vinoon ja vähän väljä kierretanko vielä korostaa sitä. Myös aluslevy on hieman väljässä reiässään sivussa korostamassa kieppumista. Hyvä se on. Ei muuta kuin kovaa ajoa. :D

Käyn savustamassa kalaa ja sit koklaan ja raportoin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tämä takalinkku onkin tälleen säädettävissä.

akseli_liike.gif
akseli_liike.gif (4.32 MiB) Katsottu 3352 kertaa

Tuolla sen saa säädettyä sinne lokarin keskelle.

Mahtaako säädöllä sitten saada takakiekon pahastikin jurnuttamaan väärään suuntaan. Pitäisköhän ihan käydä testiajolla.

Muutin ketjun nimeä että löydän tämän itse helpommin. Alkaa näitä Stradoja olla jo niin paljon :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja jori »

No nyt on säätövaraa, mutta tuo videon säätö vaikuttaa vain kulma-asentoon, ei sivusijaintiin, paitsi mitä rotaatio siirtää. Ne Vilijamin pultit siirtävät translaatiolla.

Nyt pitäisi vain huolehtia siitä, että takapyörä ampuu tasan etupyörien puoliväliin. Siksi yaw rotaatiota ei varsinaisesti voi käyttää siirtämään takakiekkoa sivusuunnassa. Roll rotaatio on mahdollinen, mutta sitäkin Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Itse taistelin saman ongelman kanssa omassa Stradassa. Itse ratkaisin ongelman seuraavasti:

Ensin lisäsin 3,5mm alumiini aluslevyjä swingin ja pakan väliin. Tuollahan sai kyllä tilaa renkaalle, mutta vaihtaja ei enää nostanut ketjua isoimmalle lehdelle. Otin säätöprikat pois ja seuraavana säädettiin vannekehää 5mm vasemmalle, pinnoja löysäämällä oikealta puolelta ja kiristämällä vasemmalta puolelta. Eli säädön jälkeen vannekehä on 5mm vasemmalla, verrattuna napaan.

Strada Carbon -2021

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

strada_05_09_2021_small.jpg

Hieno keli ja maisemat.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Pastori kirjoitti: 05 Heinä 2019, 11:26
rutunen kirjoitti:

Tuota keskiön naksetta kuului mullakin alkukesästä. Kun vaihdoin pois vanhan malliset keskiön kiinnityspalat ja laitoin tilalle ne uudenmalliset niin se nakse loppui. Uskon, että nakse kuului kun pultti hiertää kiinnityspalan kierrettä vasten. Mun pystärin satulan pultista kuuluu nimittäin samanlaista ääntä jos nostan pyörää satulasta.

No niin. Testasin lenkillä. Kun laittaa polkimille painetta kunnolla - pyörän ollessa paikallaan. Kuuluu ääni identtisenä kummallakin puolella painaessa. Olisko tällä nyt kuitattu se ettei se kuulu polkimista vaan siitä jostain keskeltä.

Mulla naksuu välillä ne uudenmman mallisetkin palat kovaa polkaistessa, molemmin puolin myös. Alumiinia kun ovat niin ei supertiukalle uskalla laittaa koska venyvät. Oon miettinyt että auttaisiko jos pistän vähän löysemmälle ne ja sinistä Loctitea. Ei ole vielä häirinnyt niin pahasti itteeni että jaksaisin tehdä sen 25-minuuttisen operaation :P

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Pastori kirjoitti: 23 Touko 2021, 18:13

Tämä takalinkku onkin tälleen säädettävissä.

akseli_liike.gif

Tuolla sen saa säädettyä sinne lokarin keskelle.

Mahtaako säädöllä sitten saada takakiekon pahastikin jurnuttamaan väärään suuntaan. Pitäisköhän ihan käydä testiajolla.

Muutin ketjun nimeä että löydän tämän itse helpommin. Alkaa näitä Stradoja olla jo niin paljon :)

Kun vaihdoin sen Pohjois-Karjalan nojapyöräkokoontumisen jälkeen omasta kinneristäni sen takapyörän swingarmin, niin mä kiristin tuon mielestäni oikealle kohdalle silleen, että kinneri oli kohtisuoraan kyljellään lattiaan nähden. Sitten pinosin sanomalehtiä yms sille renkaan alapuolelle. Pinosin niitä niin kauan, että takaripustus retkotti niin, että vanteen kyljestä oli millimetrin tarkkuudella yhtä pitkä matka koteloon molemmin puolin. Sitten laitoin pultit heppiin, otin lehdet pois ja tarkastin mitat. Täsmäsivät. Kiristin haluttuun kireyteen ja vielä yksi mittaus. Täsmäsi.

Quest Carbon -2015

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juva-Pistohiekka 57km 672m
Juva-Pistohiekka 57km 672m
juva_pistohiekka.jpg (54.14 KiB) Katsottu 1944 kertaa

Ajelen nykyään merkittävän paljon tuolla Juvan tienoolla. Verrattuna Joensuun ympäristöön on siellä näppituntumalta nousumetrejä noin kolminkertaisesti.

Tuli mieleen että pitäiskö tässä alkaa pohtia sähköapua - jos vaikka kuuskytvuotislahjaksi itelle?

Saiskohan sen kätevästi takakiekkoon - vain onko se etupään voimansiirtoon laitettava vaan kätevin?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

... Saiskohan sen kätevästi takakiekkoon - vain onko se etupään voimansiirtoon laitettava vaan kätevin?

Kätevästi tuskin, koska kinnerin toispuoleinen takapyöräripustus estää normaalin valmiin sähkökiekon käytön.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti: 15 Heinä 2022, 09:54
Pastori kirjoitti:

... Saiskohan sen kätevästi takakiekkoon - vain onko se etupään voimansiirtoon laitettava vaan kätevin?

Kätevästi tuskin, koska kinnerin toispuoleinen takapyöräripustus estää normaalin valmiin sähkökiekon käytön.

Da. Pohdin että onko edes järkevää rakennella toispuoleista sähkökiekkoo.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti: 15 Heinä 2022, 09:31

Ajelen nykyään merkittävän paljon tuolla Juvan tienoolla. Verrattuna Joensuun ympäristöön on siellä näppituntumalta nousumetrejä noin kolminkertaisesti.

Tuli mieleen että pitäiskö tässä alkaa pohtia sähköapua - jos vaikka kuuskytvuotislahjaksi itelle

Jonkun kuulin Lowridessä sanovan, ett se ikäraja on nostettu 65:een :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Jonkun kuulin Lowridessä sanovan, ett se ikäraja on nostettu 65:een :mrgreen:

Lowridessä vuosi vuodelta sähkövehkeiden määrä on lisääntynyt, eikä vain siellä vanhimpien kuskien päässä. Eli ei taida tuo "sääntö" pitää enää paikkaansa Kuva. Kukin voi siis määritellä itselleen mieluisan ikärajan, jos sellaista kaipaa. Kysehän ei ole ikä- vaan mukavuusvarusteesta...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti: 15 Heinä 2022, 10:31

Jonkun kuulin Lowridessä sanovan, ett se ikäraja on nostettu 65:een :mrgreen:

Ai. No sit ei oo kiirettä.

Vastaa Viestiin