DF

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Eipä ole päivitettävää, pulkka toimii edelleen ilman sen kummempia murheita, mutta ajot toki vähentyneet, kun ei tarvi käydä enää missään - eilen oli pesupäivä. Lupinen Rotlichtille tuli paikka tälle vuodelle tarranauhalla taakse. Tietenkin siniseksi eloksoitu versio!

414CAA7B-8563-4F97-83C4-95E76C4DFE66.jpeg
57EF73D8-0453-455D-A0F0-437F503EBE95.jpeg

DF XL

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.intercitybike.nl/orderboek/
Tämän vuoden puolella valmistunut 16 DF:ää, jonossa 36kpl. Kilpailijaan (Velomobile.nl) verrattuna hyvä vauhti kun Quatropajasta on valmistunut kuusi kinneriä. Snoekin kehitystyö ottaneet osansa.
Muok. 31.3. 30 kinneriä valmistunut vs. Velomobiel.nl 12kpl, melkonen ero.
Muok. 31.5. 54 kinnerii valmistunut vs. Velomobiel.nl 30kpl.
605 df:ää yhteensä tehty. Vauhti on edelleen kova, verrattuna viime vuosien kokonaismääriin (68kpl 2020).
Siispä Kristianinkin tilaus jo sijalla yhdeksän :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti: 04 Maalis 2021, 08:14

https://www.intercitybike.nl/orderboek/
Tämän vuoden puolella valmistunut 16 DF:ää, jonossa 36kpl. Kilpailijaan (Velomobile.nl) verrattuna hyvä vauhti kun Quatropajasta on valmistunut kuusi kinneriä. Snoekin kehitystyö ottaneet osansa.
Muok. 31.3. 30 kinneriä valmistunut vs. Velomobiel.nl 12kpl, melkonen ero.
Muok. 31.5. 54 kinnerii valmistunut vs. Velomobiel.nl 30kpl.
605 df:ää yhteensä tehty. Vauhti on edelleen kova, verrattuna viime vuosien kokonaismääriin (68kpl 2020).
Siispä Kristianinkin tilaus jo sijalla yhdeksän :mrgreen:

Kesäkuussa vain 4 df:ää, tahti vähän hidastunut.30.6. mennessä 58 pyörää valmistunut ja 19 jonossa, Kristianin kinneri oottelee viidentenä ;)
Velomobiel.nl 38 valmistunut ja 32 jonossa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Hyvää ei koskaan oottele liian kauan...
Toinen sesonki itsellä menossa, eikä DF -sukkulan kanssa ole ollut juurikaan ongelmia :)

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Latetaan tänne kuva omasta kulkupelistä, reissulta Hesaan
Latetaan tänne kuva omasta kulkupelistä, reissulta Hesaan
Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Vähän päivitystä uuteen kauteen.

DF 272 sai uudet kammet, keskiörattaat ja ohjausgeometrian. Joskus taisin sanoa, että mun velo on uutta mallia, mutta kyllä tää on vielä sitä vanhaa versiota kapeampine pyöräkoteloineen. Kuukautta myöhemmin keväällä 2020 alkoi tehtaalta tulla niitä uusia. Siksi ohjauskin oli vanhaa mallia kiinteällä tangolla.

Kammet on nyt senttiä lyhyemmät eli 150mm. Pitkäjalkaisena (koipea 95cm kropasta) tuntuu nyt kehä loksahtavan kohdalleen. Uudet keskiörattaat on 53/33, joten muutama hammas on kummassakin alkuperäiseen verrattuna vähemmän. Lopetan polkemisen muutenkin yli 65km/h:n nopeuksissa, joten harvemmille välityksille ei ollut tarvetta. Samalla tulee käytettyä pienempiä takarattaita enemmän, joilla voimalinja tuntuu herkemmältä.

Uuteen ohjausgeometriaan tuli osat ICbikestä jo talvella. Ei alkuperäinen ohjaus mitenkään huono ollut, mutta sivutuuliherkkyyttä pystyi kuulemma vähentämään uudella. Asennus sujui kuin Ikean pirttisängyn kokoaminen; eka kerta on hidas ja koko ajan pelkää mokaavansa jotain. Esim poraa uudet reijät väärään paikkaan tai muuta sellaista. Uusi, pitempi kulmalevy ja lisänivel etumaiseen tukeen menivät paikoilleen, samoin vaihdoin kaikkiin paikkoihin uudet lukkomutterit.

Onneksi aurauskulmien säätö on DF:ssä kohtuu helppoa. Uudesta etutuesta säädetään pyörä pituussuunnassa keskelle pyöräaukkoa ja takimmaisesta tuesta aurauskulma, uuden kulmalevyn johdosta niveltä kierretään neljä kierrosta ulospäin. Se on siinä. Linkistä https://sandiway.arizona.edu/df/steering/ löytyy hyvä kuvaus homman tekemiselle, samalla kopioin aurauskulmien määrityslaitteen. Sen tekeminen aluprofiilista ja kierretangosta on helppoa.

Tuntumat tuunauksen jälkeen: välitykset sopii nyt mun poljinrytmiin paremmin ja pienempi pyörityskehä vähentää koipien väsymistä kesken matkan. Vauhti tuntuu kasvaneen... Ohjaus on vähän jäykempi kuin ennen. Kyllä puuskainen sivutuuli edelleen tekee temppujaan, mutta ehkä entistä vähemmän. Kääntösäde kasvoi hieman, joten pariin otteeseen tutuissa mutkissa oli tien leveys loppua kesken. Tämä vaati lisää totuttelua. En tosin vaihtaisi entiseen ohjaukseen sillä pyöräntuenta tuntuu nyt jostain syystä myös tukevammalta.

Ehkä vielä ruokahalun kasvaessa, taittopyörät vaihtuvat Tcyclen hienoihin (kalliisiin) rulliin ja paluupuolelle myös tulee pyörä, hampaatonta mallia. Kun tähän rupeaa, niin jäljelle jäävät ketjuputket saattaavat vaihtua em, puljun tuotteisiin nekin. Mutta nyt jatkuu polkeminen ja keväästä nautiskelu 8)

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Tein säädettävän niskatuen, joka on kiinni penkissä siipimutterilla. Ei siten ole tiellä, kun penkin kääntää eteen tavaroiden lastausta tai huoltotöitä varten. Tukee niskaa niin kuin pitääkin, toisin kuin pehmusteet turtlle deckissä, jotka osuvat lähinnä takaraivoon ja saavat niskan mutkalle. Nyt on mukavampi polkea muhjuisilla teillä.

Liitteet
20220810_175406.jpg
20220810_175339.jpg
Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Jostain syystä kuvat menivät vaakaan. No, kuvaa tökkäämällä oikenee :o

Vastaa Viestiin