Kuhmoisten kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuore kuva kinneristä olis kiva saada tähän kun tuon ekan viestin linkin takaakin on kuvat hävinneet.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Havina
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2018, 22:12
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja Havina »

PW kirjoitti:

Tuore kuva kinneristä olis kiva saada tähän kun tuon ekan viestin linkin takaakin on kuvat hävinneet.

Täältä pesee, härifrån tvättas! Kuva on kesältä, kun poljin sillä parin kilometrin matkan tervehtimään isoäitiäni. :)

20200710_kinneri.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Hieno, sääli jos joutuu museoon Hän :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Havina
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2018, 22:12
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja Havina »

PW kirjoitti:

Hieno, sääli jos joutuu museoon Hän :mrgreen:

Eiku pääsee. :)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

Pengoin kuva-arkistoa: tässä nuo ekassa viestissä mainostamani valokuvat, nyt "turvaan" tänne foorumille siirrettynä.

Liitteet
PICT8075_1024.jpg
PICT8074_1024.jpg
PICT8059m_1024.jpg
PICT8053m_1024.jpg
PICT8052m_1024.jpg
PICT8047m_1024.jpg
PICT8043_1024.jpg
PICT8036m_1024.jpg
PICT8034_1024.jpg
PICT8031m_1024.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

-

Liitteet
PICT8088_1486_1024.jpg
PICT8088_1484_1024.jpg
PICT8088_1482_1024.jpg
PICT8088_1480_1024.jpg
PICT8087_1024.jpg
PICT8086_1024.jpg
PICT8085_1024.jpg
PICT8084_1024.jpg
PICT8080m_1024.jpg
PICT8079_1024.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

-

Liitteet
PICT8103_1024.jpg
PICT8093_1024.jpg
PICT8089_1024.jpg
PICT8088_1489_1024.jpg
Havina
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2018, 22:12
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja Havina »

Kiitos kuvista! Ne on maisemista päätellen otettu Länkipohjantien varrella sekä täällä nykyisen kotini pihamaalla. :)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

Niin se aika kuluu, tuosta Kuhmoisten reissusta jo 13 vuotta...
Jorin ja Markun kanssa käytiin tutustumassa tuohon hienoon ajopeliin, ja koeajamaankin pääsi, tosin olin vähän liian pitkä ohjaamoon :) .

Tuli tuon jälkeen hahmoteltua jonkun aikaa deltakinneriä, mutta niin muuttui sitten mielenkiinnon kohteet ja suunnitelmat.
Kyllä tuolla konseptilla (=pitkä delta) saisi ihan käypäisen ja monikäyttöisen kinnerin aikaiseksi. Isoilla kiekoilla (kuten tuo esikuva) ja jousituksella varustettuna toimisi myös esim. huonokuntoisilla hiekkateillä, toisin kuin nämä pikkupyöräiset kaupalliset nykykinnerit, jotka virtaviivaisina toki kulkevat sitten hyvällä asvaltilla kevyemmin isommassa vauhdissa.

Esim. kevyt kangaskatettu retkikinneri leppoisaan maaseututeillä matkailuun, kauaksi pois valtateistä...
Laitetaan pitkälle rakennetaan-sitten-kun -listalle odottamaan... :lol:

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja MM »

Ovatkohan nuo Le Mans -tyyliset kohoumat polvia vai kengänkärkiä varten! Jos tuohon laittaisi kiihdytysautomaisen kevyen etuakseliston kahdella rattaalla, näkyvyys eteen olisi mainio.
Tekstissä oli, että taka-akseli katkaistiin kääntymisen helpottamiseksi. Pitäisi tehdä rakenne, jossa yhtenäinen pyörivä taka-akseli menisi tavallisten vapaarattaallisten napojen läpi ja oikea pyörä vetäisi oikealta puolen akselin päästä vapaarattaasta.
Tm:n vaneriarkkupyörän tapaan väliakseli olisi oiva paikka napavaihteistolle.
Kunnioituksen sävyisin ajatuksin keksijälle ja tm:lle arvokkaista kuvista.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Viimeisestä sisäkuvasta päättelen, että kohoumat on jalkaterän kohdalla.
Tämä laite on taas herättänyt deltakinnerinrakentajan itsessäni, ties kuinka monenen kerran.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polvi vai varvas pohdiskeluun löytyy vastaus ajokuvia katsomalla ja hieman ihmisen rakennetta miettien.
Napavaihteisto väliakselilla aiheuttaisi tähän toisen väliakselin tarpeen. Se kun ei siirrä ketjua napaa kauemmas.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tässä kuvassa näkyy hyvin, miten ainakin hieman ylikokoisen kuljettajan polvi nousee ylös istuma-aukosta. Milanissahan nuo kuhmut näkyvät molemmat peräkkäin.

Milan.jpeg
Milan.jpeg (117.8 KiB) Katsottu 2043 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kuhmoisten kinneri

Viesti Kirjoittaja MM »

jooseha kirjoitti:

Napavaihteisto väliakselilla aiheuttaisi tähän toisen väliakselin tarpeen. Se kun ei siirrä ketjua napaa kauemmas.

Ajattelin utopistisesti napavaihteiston kiinnitysakselin jatkamista jollakin jatkomutterirakenteella kauemmaksi sivulle ja sen päällä pyörivää holkkiakselia. Käytännön elämässä ketujuvaihde on halpa, yksinkertainen ja tuossa melkein täydellisesti suojattu, joten napavaihteesta ei olisi suurta etua. Paikallaanvaihto-ominaisuus ja laaja-alaisen ketjunkiristimen poisjäänti, mutta väliakselirakenne jakaa pitkän ketjun jo muutenkin kahteen lyhyempään. Ei siis jatkoon.

Kolme vannejarrua nerokkaasti ilman ylimääräisiä rakenteita säästää pinnoja napajarruihin verrattuna.

Vastaa Viestiin