Avus streamliner

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4198
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Omg. Kyllä on hieno. Mutta mikä piilomerkitys on kuvaan jätetyllä farmariVolvolla?

Osui Volvo sopivasti kohdalle, ja mielestäni sopi hyvin taustalle :) .
Kuvaa hyvin liikkumisen nykytilaa ja tulevaisuutta :wink: .

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 562
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Koititko ajaa ?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4198
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

takakeno kirjoitti:

Koititko ajaa ?

Perjantaina vain korttelin kierto, lauantaina tunnin testilenkki. Testipaikaksi valitsin hyväasvalttisen lyhyen tienpätkän (tienviitassa lukee Leppiojantie, Google tuntee tien nimellä Luikkeentie...).

Positiiviset fiilikset, ihan siedettävä ajettavahan tuo Avus on jo tässä vaiheessa. Ohjauksessa ei moittimista, vaikka tarkoituksella hidas onkin (ohjaustankoa joutuu kääntämään enemmän kuin esim. Questissa). Koska edessä ei ole vielä jousitusta, niin rengaspaineet oli tavallista pienemmät (edes jotain joustoa). Pääosin tästä johtuen voimalla poljettaessa Avus keinui puolelta toiselle, ja kovemmassa vauhdissa takapää tuntui elävän sivussuunnassa, ehkä kallistelun seurauksena, ja ehkä kenties korin/pyöränripustuksen jouston seurauksena. Selviää kun kokeilee isommilla rengaspaineilla. Gummit on tällä hetkellä mallia Vredestein Gocycle, koko 50-406. Pitäisi olla jotakuinkin sama kuin F-lite, jota on kehuttu hyvin rullaavaksi.

Päivän huiput 63 km/h, jolloin kampikierrokset 133 rpm -> isoin välitys on vähän lyhyenpuoleinen (70/14).
Parannusta luvassa jossain vaiheessa uuden eturungon myötä, johon tulee "moderni" rataspakka (11-32) nykyisen 7-vaihteisen kierrepakan (14-28) sijaan.

Jonkinlaiset väliaikaiset sisälokarit tuohon pitää viritellä vielä ennen Nokiaa, jos vaikka sattuisi sateinen keli.
Testilenkin kääntöpaikalla toinen eturengas osui kuraan, joka sitten iloisesti lenteli kabiinin sisällä hetken aikaa... :) .

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2618
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja Premnas »

On se hieno! Testilenkillä jo menty kovaa :) .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 941
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo todella lupaavalta vaikuttaa jos sillä noin kovaa sai stabiilisti ajettuakin. Hienoa päästä näkemään tämä pyörillään vajaan viikon päästä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos ajatte maailman nopeimman Teron vauhdilla Nokialla, saatte kivan rengastestin, jos perä heijaa sivuttain. Jos nopeus on sama ja reikä ilmaantuu renkaaseen, tilanne sama. Jos hitaampi vauhti ja reikä tulee, tarvitaan vähemmän heilumista tai kestävämpi rengas. Jos vauhti on sama ja ei tule reikää, onkin hankalaa pähkiä, miksi Terolla ei kestä ja Avuksella kestää. Miten vakioida heiluminen ceteris paribus mielessä?

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1083
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tätä projektia on ollut hieno seurata :D. Varmaan hieno fiilis kun iso työ palkitaan onnistuneella koeajolla. Jo tämän takia kannattaa tulla Nokialle. Jatkakaa samaan malliin :D ...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4198
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

Tätä projektia on ollut hieno seurata :D. Varmaan hieno fiilis kun iso työ palkitaan onnistuneella koeajolla. Jo tämän takia kannattaa tulla Nokialle. Jatkakaa samaan malliin :D ...

Kuten arvata saattaa, eilinen loppupäivä testiajon jälkeen meni ilmassa leijuessa... Joo on ollut kaikkinensa pitkä projekti ja pari viime viikkoa on tullut intensiivisesti väkerrettyä Avusta ajokuntoon. Eilinen oli ensimmäinen palkinto siitä Kuva. Paljon on jatkokehittelyä edessä, mutta nautitaan nyt tästä hetkestä.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 684
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Uuden projektin koeajo on aina hieno hetki, vaikka päättyisi kumipuoli ylöspäin tai tekniikan pettämiseen :wink:
Se on jo hyvin, että mikään ei hajoa tai ääntele koeajolla, ja ajo-ominaisuudet toimivat.
Kyllä tuo varmaan vähän liukkaammin menee kuin Quest? Tuo on vielä sutjakampi kuin DF.
Onnitteluni.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Samaa mieltä edellisten onnittelijoiden kanssa ja jännää on nähdä, ovatko tulokset yhtä kovat kuin estetiikka. Harmittaa, etten pääse paikalle.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4198
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Tänään ruuvailin pyöräkatteet kiinni Avukseen. Alareunat leikkasin linjaan niin, että maavaraa jäi näissä säädöissä noin 3 cm. Sillä kaavailin selviävän myös pienestä testilenkistä, jos ajaisi pyörätien sijaan maantien laitaa, ja väistelisi muutenkin kuoppia.

Pumppasin renkaisiin 6 baaria painetta (renkaiden kyljessä lukee max. 4 baaria...) ja takaiskariinkin "riittävästi", ettei pääsisi joustamaan. Kiesus että tuntuikin epätasaisuudet kabiinissa, ja melu oli infernaalinen. Mutta kulkupuoli oli kunnossa, Avus tuntui liikkuvan aivan toiseen malliin kuin Quest. Tähän vaikutti toki osaltaan myös voimansiirto, jokainen polkaisu tuntui vievän pyörää tehokkaasti eteenpäin.

Siirtymäosuuden jälkeen testitieosuudelle päästyä kinneri ei tuntunutkaan enää kulkevan yhtä iloisesti, ja alamäkiosuudella nopeus jäi heikommaksi kuin eilen. Vastatuulta toki muttei sekään selittänyt kaikkea. No syykin selvisi, kun jarru alkoi vinkua äänekkäästi kesken kaiken. Pysäytin vikaa paikallistamaan, jarrusatula oli tulikuuma. Vasemman etupyörän kiinnitysruuvi oli päässyt tärinässä löystymään ja pyörä liikkumaan akselillaan. Jarrulevy piti kiekkoa paikoillaan, kun hinkasi jarrupalaan. Ei ollut sopivia työkaluja matkassa, joten piti lopettaa testit siihen ja ajella hissukseen takaisin kotiin.

Vaikka testilenkki päättyikin ennen aikojaan, niin alkumatka jätti hyvän fiiliksen ja uskon Avuksen suorituskykyyn.
Kunhan tulevan viikonlopun Nokian kisat on ohi, niin voisi aloitella uuden jousitetun eturungon tekemistä (ja päivittää ensin suunnitelmat tähän mennessä opitun pohjalta). Samalla pyöräkatteisiin voisi leikata lisää maavaraa, jotta niitä voi käyttää kunnolla maantieajossakin.

Sen verran tämän päivän lyhyellä lenkillä selvisi, että korkeammat rengaspaineet eivät poistaneet tunnetta liiasta takapyörän sivuttaisjoustosta. Korin kiertojäykkyys ei ole riittävä välillä takapyöränripustus - eturungon takakiinnityspiste. Korjausidea vetelyyden vähentämiseksi on jo mielessä, mutta tuskin ehdin sitä toteuttaa ennen ensi viikonloppua.

Kesäloma loppuu, huomenna töihin. Sain kuin sainkin loman aikana Avuksen jonkinlaiseen ajokuntoon. Aivan kuten loman alussa haaveilin :) .

Avus_pyöräkatteet.jpg
Avus_pyöräkatteet.jpg (73.64 KiB) Katsottu 7298 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17524
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja PW »

Mainostin Avusta facebookissa - rahaa tyrkytti yksi henkilö heti :mrgreen: tiliumero tarvittas 8) ;)
Patrik: "Hi Petri,
My name is Patrik and i am an avid trike and velo fan. Saw the Finnish velo project and it does look very interesting, despite some technical glitches.
Is this to be an "one off" project, or is there a plan to make an actual commercial product from it?.
If you have any more information, I would be very grateful for it"
Onko tuohon kysymykseen vastausta vielä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vastaukseni on, että myyntikappaleen valmistukseen heti proton lastentautien korjaamisen jälkeen :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4198
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Mainostin Avusta facebookissa - rahaa tyrkytti yksi henkilö heti :mrgreen: tiliumero tarvittas 8) ;)
Patrik: "Hi Petri,
My name is Patrik and i am an avid trike and velo fan. Saw the Finnish velo project and it does look very interesting, despite some technical glitches.
Is this to be an "one off" project, or is there a plan to make an actual commercial product from it?.
If you have any more information, I would be very grateful for it"
Onko tuohon kysymykseen vastausta vielä?

Enempi vähempi polven päällä kötöstellystä protosta on vielä piiiitkä matka kaupalliseksi tuotteeksi, eli ei tilinumeroa vielä jakoon :wink: .
Aikomus on kyllä rakentaa enemmän kuin yksi Avus, mutta oikeasti kaupalliseksi sitä ei saada vielä parilla protolla.
Kaikenlaisia suunnitelmia jatkosta on toki pyöritelty projektiryhmän sisällä, mutta katsotaan nyt kuinka homma etenee.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

mutta oikeasti kaupalliseksi sitä ei saada vielä parilla protolla.

DIY-pakkaus? Kori ja osien piirrustukset. Tai pelkkä kori, kai tuonne terve kätinen kaveri tekasee vaikka tadpolen rajoitetuilla kääntökulmilla sisälle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin