Avus streamliner

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja MM »

Eikähän kampipuomin kovin holtittomasti tarvitsisi heilua. Jos päässälaskun helpottamiseksi etäisyys ison vetorattaan etulaidasta kuviteltuun kääntöniveleen ajatellaan hieman yli puoleksi metriksi ja sen piirtämä kokoympyrä 360 cm:ksi, 2 asteen käännös olisi 2 cm puolelleen. Yhdessä samansuuruisen takaohjauksen kanssa jo yhteensä 4 astetta. Jalkatilan suhteen voisi lisäksi pyytää lyhytkampiuskovaisilta esirukousta.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

tm kirjoitti:

Videokooste Avuksen testiajosessiosta by takakeno:

On kyllä mahtavan näköinen velo! Varmasti toimii myös takavetoisena hienosti. Etupyörille saisi kääntymistilaa koppaa juurikaan muokkaamatta kallistamalla pyöriä sisäänpäin - vai osuvatko renkaat siinä tapauksessa kääntyessä reisiin?

avus.jpg
tm kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Meneekö koko koppakin uusiksi?
Eikö tuossa alkuperäinen idea ollut, etteivät kääntyvät eturenkaat vie tilaa ja koko kinneristä saadaan kapea?

Samoilla muoteilla laminoidaan tuo seuraavan yksilönkin koppa: eturenkaiden ei tarvitse kääntyä paljon, kun on enempi vähempi rata/vauhtivekotin. Eli ei mennä käytännöllisyys edellä.

Onko tarvetta laminoida uutta koppaa? Eikö takaveto-versiota saisi rakennettua purkamalla nykyiset etuveto- ja takaohjausmoduulit ja korvaamalla ne uusilla? Vai aiotko rakentaa etujousituksen tai muuta isompaa muutosta vaativaa rakennetta? Tietenkin on myös varmasti kätevää jos on kaksi veloa joita voi vertailla rinnakkain :)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Höregrö kirjoitti:

...Etupyörille saisi kääntymistilaa koppaa juurikaan muokkaamatta kallistamalla pyöriä sisäänpäin - vai osuvatko renkaat siinä tapauksessa kääntyessä reisiin?

Ahtain kohta on alhaalla, pyöräkatteiden luona. Nykyisellä muotoilulla etupyörien kallistus ei auta. Etuohjattuun laitetaan 28 mm leveät eturenkaat, ja pienennetään maavaraa -> etupyörät "nousevat" ylemmäs. Näillä toimilla pitäisi päästä juuri ja juuri siedettävälle tasolle kääntymisen kanssa.

Höregrö kirjoitti:

...Onko tarvetta laminoida uutta koppaa? Eikö takaveto-versiota saisi rakennettua purkamalla nykyiset etuveto- ja takaohjausmoduulit ja korvaamalla ne uusilla? Vai aiotko rakentaa etujousituksen tai muuta isompaa muutosta vaativaa rakennetta? Tietenkin on myös varmasti kätevää jos on kaksi veloa joita voi vertailla rinnakkain :)

Nykyisessä kopassa on niin paljon korjattavia/muutettavia kohtia, että parempaan lopputulokseen päästään tekemällä kokonaan uusi. Kyllä jousitus on tulossa sekä eteen että taakse.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?t=3762
Ligfiets.netin perjantaiuutisissa juttua myös Avuksesta. Foorumin Avusketjun olivat mm. kääntäneet hollanniksi 8)
Jaa, kääntyy näköjään automaattisesti suomeksi ku linkkasin tähän :?
https://www.ligfiets.net/news/6145/vrij ... t-464.html linkki perjantaijulkaisuun.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin