Sivu 14/27

Re: RE: Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 02 Touko 2019, 19:31
Kirjoittaja jvuotila
VeloWagon kirjoitti:

3. Tarpeeksi aikaa jotta päivämatkat voi tarvittaessa pitää lyhyinä

No eikös sen yhdellä yöpymisellä pysty ajamaan Trevemündeen? :lol: :lol: 450 km ... Siinä sitä mitattaisiin mielen lujuutta, kun huomaa millaisen palan kakkua sitä koettaa haukata.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 04 Touko 2019, 09:42
Kirjoittaja TMS

En kyllä aivan noin varauksetonta suosituista ajamalla hakemiselle antaisi jos ei nojapyörällä ole ollenkaan ajanut. Ajoasento vaatii kyllä hieman totuttelua, moni on sen täälläkin todennut. Esimerkiksi etureidet ainakin itselläni hapotti ihmeen helposti aluksi. Muutenkin on alttiina rasitusvammoille jos liikaa ahnehtii. Ensimmäisen 1000 km jälkeen ajo sujuu jo eri malliin. Jos ajamalla hakee, niin pitäisin ajopäivät hyvin lyhyinä.

Itse hain Stradan aikanaan yhdellä yöpymisellä Drontenista, mutta silloin minulla oli nojapyöräkilometrejä alla jo aika paljon, ja siltikin akilesjänne tulehtui huonon kenkävalinnan takia. Kylmiltään en suosittelisi.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 08 Touko 2019, 12:09
Kirjoittaja jvuotila
TMS kirjoitti:

En kyllä aivan noin varauksetonta suosituista ajamalla hakemiselle antaisi jos ei nojapyörällä ole ollenkaan ajanut. Ajoasento vaatii kyllä hieman totuttelua, moni on sen täälläkin todennut. Esimerkiksi etureidet ainakin itselläni hapotti ihmeen helposti aluksi. Muutenkin on alttiina rasitusvammoille jos liikaa ahnehtii. Ensimmäisen 1000 km jälkeen ajo sujuu jo eri malliin. Jos ajamalla hakee, niin pitäisin ajopäivät hyvin lyhyinä.

Kyllähän se on juurikin näin ja asia tiedossa. Vähän veikkaan että jää reissu tekemättä kun ei tiedä yhtään millaista tuo ajaminen mahtaa olla. Hyviä pointteja.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 08 Touko 2019, 12:58
Kirjoittaja jori
jvuotila kirjoitti:
TMS kirjoitti:

En kyllä aivan noin varauksetonta suosituista ajamalla hakemiselle antaisi jos ei nojapyörällä ole ollenkaan ajanut. Ajoasento vaatii kyllä hieman totuttelua, moni on sen täälläkin todennut. Esimerkiksi etureidet ainakin itselläni hapotti ihmeen helposti aluksi. Muutenkin on alttiina rasitusvammoille jos liikaa ahnehtii. Ensimmäisen 1000 km jälkeen ajo sujuu jo eri malliin. Jos ajamalla hakee, niin pitäisin ajopäivät hyvin lyhyinä.

Kyllähän se on juurikin näin ja asia tiedossa. Vähän veikkaan että jää reissu tekemättä kun ei tiedä yhtään millaista tuo ajaminen mahtaa olla. Hyviä pointteja.

Minä aina mielelläni yllytän hul... eikun kaikkia lähimmäisiäni tekemään rohkeasti asioita, joista voi sitten jälkikäteen olla ylpeä. Jos ei ole kokemusta, sitä pitää hankkia ja varautua kokemuksen puutteen mahdollisesti aiheuttamiin ongelmiin.

Nojapyöräkokemattomuuttaan voi kompensoida esim. hankkimalla kinneriinsä sähköavun. Sehän tulee joka tapauksessa hankittavaksi myöhemmin. Jos ei tule, sähkövehkeet voi siirtää reissun jälkeen toiseen pyörään. Sähkökinnerillä on kevyt ajella, vaikkei olisi yhtään nojapyöräkokemusta.

Nojapyöräkokemusta voi sitäkin hankkia edes muutamalta päivältä ennen hakureissuun lähtöä lainaamalla jonkun foorumilaisen pyörää muutamana iltana. Vähän aiemmin ennen reissua mieluusti, jotta ehtii omaksua saamansa opin.

Voi myös katsoa valmiiksi, tai jopa sopia jo etukäteen pakettiautokuljetuksen, joka soitetaan paikalle, jos kaikki menee pieleen.

Ainoa vähänkään dramaattinen asia, joka voi mennä väärin, on liian tiukan aikataulun takia missattu lautan lähtö, mikä on helppo välttää varaamalla reissulle riittävästi aikaa. Ei muuta kuin reissuun vaan ja meille jänniä tarinoita matkan varrelta. :D


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 08 Touko 2019, 13:44
Kirjoittaja PW

Liityn yllyttäjien kuoroon :mrgreen: Kuntopyörälläkin voi etsiä ja reenailla nojailuhaksia. Joku sopiva penkin tapanen kuntopyörän taakse, narulla kiinni ja eiku polkemaan.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 09 Touko 2019, 10:46
Kirjoittaja TMS

Niin ei minunkaan ollut tarkoitus hakuajatusta kokonaan torpata, vaan piti vain tuoda esille muutama huomioitava asia ihmiselle, joka ei ole metriäkään nojapyörällä ajanut. Hakureissu on varmasti hieno kokemus, mutta sen voi ahnehtimalla pilata. Kun varaa reissuun tarpeeksi aikaa, niin homma varmasti toimii, sillä voihan siihen nojapyörään totutella myös reissussa. Ekat päivät ajaa vain hyvin lyhyelti ja rauhallisesti. Kinnerit ja muut tavalliset kolmi- tai nelipyöräiset on siitä mukavia, ettei niillä ajamista ja tasapainon pitämistä tarvise varsinaisesti opetella. Hollanti on myös armelias harjoituspaikka kun ei kummoisia ylämäkiä tule vastaan, vaan on helppo ajaa hiljaa matalalla teholla.

jori kirjoitti:

Nojapyöräkokemattomuuttaan voi kompensoida esim. hankkimalla kinneriinsä sähköavun. Sehän tulee joka tapauksessa hankittavaksi myöhemmin. Jos ei tule, sähkövehkeet voi siirtää reissun jälkeen toiseen pyörään. Sähkökinnerillä on kevyt ajella, vaikkei olisi yhtään nojapyöräkokemusta.

Siis mitä, koska minun pitää hankkia sähköapu kinneriini? No jos joskus elän niin vanhaksi että tarvitsen sähköavun kinneriini, niin kinnerin pitää joka tapauksessa olla ihan erilainen että pääsen sinne sisään ja sieltä ulos. Jos nyt ajatellaan että eläkeissä noin 30 v päästä olen jo niin huonossa kunnossa, ettei ajaminen ilman sähköapua onnistu, niin on siinä silti aika pitkä aika sähkövermeillä olla hyllyssä odottamassa. Saattaa siinä akku mennä huonoon kuntoon vaikka tekisikin ylläpitolatauksia ;)


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 09 Touko 2019, 15:39
Kirjoittaja jvuotila

Nojapyöräily on tosiaan vierasta, sen sijaan pyöräilen maastossa kohtalaisia määriä. Jonkin näköinen peruskunto polkemiseen siis on olemassa, joskin se pystypyörällä ottaa osin eri lihaksiin kuin nojaillessa. Räyskälään tulen ainakin katsomaan kesällä meininkiä ja ehkä siellä on mahdollisuus nopeasti kokeillakin jotain laitetta.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 09 Touko 2019, 17:39
Kirjoittaja jori

Etkös sinä ole jostain Hämeenlinnan läheltä. Voisit ottaa yhteyttä nimimerkki eemeliin. Hän asuu Hämeenlinnassa ja on tehnyt lukuisia nojapyöriä. Käsittääkseni eivät ole ainakaan kaikki koko ajan ajossa, joten saattaisi olla mahdollista, että saisit vuokrattua nojapyörän vaikka heti. Joka tapauksessa voisit ainakin käydä katsomassa pyöriä ja tutustua vähintäänkin teoriassa.

Jannella on omatekoisia nojapyöriä useampia, joten jo pääsette sopimukseen, voisit parhaassa tapauksessa harjoitella nojapyöräilyn askel kerrallaan, pitkästä takavetoisesta aina MBB Sportiin. Eemelin, ja monen muunkin itse rakentamat, nojapyörät löydät "DIY-projektit listana" -ketjusta.

Tuollaiset löytyivät DIY-ketjun aloitusviestistä haulla "eemeli".
13 elo 2012, Eemeli1 Kallistuva deltatrike
03 loka 2012, Eemeli 2 polkuauto
17 marras 2012, Eemeli3 CF-cityfillari
27 joulu 2012, Tavarapyörä
12 syys 2013, Eemeli4 clwb24/24
25 tammi 2015, Eemeli6 läskinojakki
04 kesä 2015, Eemeli7 RetkiMBB
12 heinä 2015, Eemeli8 sportMbb
09 loka 2015, Eemeli9 läskiiiiiii


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 11 Touko 2019, 14:04
Kirjoittaja takakeno
  1. päivän video valmis.
    Vähän tuli pitkä, mutta materiaalia oli yli 2 tuntia.
    https://www.youtube.com/watch?v=y4Rvd-u7CAg

  2. päivän video myös valmis.
    Nyt tuli hyvä, mutta pudotin kuvataajuuden 24 kuvaan/s.
    Vähän nykii, joten opettelu jatkuu.
    Tätä oli kuitenkin kiva editoida.
    https://www.youtube.com/watch?v=rL0kFG2ws1Y
    T:Jere


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 11 Touko 2019, 16:39
Kirjoittaja PW

Paljon näytti olevan kaupunkiajoa, vai oliko sitä vaan paremmin valikoitunut mukaan?


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 12 Touko 2019, 03:17
Kirjoittaja ajarmala
takakeno kirjoitti:

3. päivän video valmis.
T:Jere

Kas! Ajoitte Delmenhorstissa saman City Hotellin ohitse, jossa minä yövyin muinaisella 2011 velomobiilikierroksellani. Taitaa olla keskeinen paikka velomobiilipiireissä...

Lisäksi on huomattavaa, että Bremenissä on ihan kelvolliset pyörätiet, jollaisia en tavannut aikoinani Milania hakiessani reitillä Nienburg - Walsrode - Soltau - Lüneburg - Wismar - Rostock. Kuten sanottua, matkailu avartaa...


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 12 Touko 2019, 12:31
Kirjoittaja VeloWagon

Kiitos Jere! Huikeeta matskuu! Palautuu hienosti reissun yksityiskohtia mieleen. Nuo Bremenin ja Hampurin läpiajot autokaistoilla ruuhka-aikaan varsinkin! :-D
Mun olis sittenkin pitänyt ottaa se omakin GoPro kamera mukaan. Epäreilua kun Jere ei pääse kuvaan.
Pyörätiet oli välillä huippuja ja toisinaan ihan kauheita. Pompittiin pyöräteiltä ajoradoille ja toisinpäin lennosta koko ajan.

Petja

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 12 Touko 2019, 18:27
Kirjoittaja tm

Mielenkiintoista katsella videoilta sikäläisiä liikennejärjestelyjä ja -käyttäytymistä.
Ei tainneet autoilijat harrastaa pahemmin kinnereille tööttäilyä, ja muutenkin huomioivat keskimäärin paremmin kuin täällä Suomessa, vai?


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 12 Touko 2019, 20:51
Kirjoittaja takakeno

Ei meille tööttäilty.
Saksassa pyörätiet ovat aika kapeita.
Paikalliset velomobilistit ajavat kuulemma enimmäkseen tiellä.
Vähän pelattiin kuitenkin varman päälle tiellä ajamisen suhteen.

Petrille tulee vähän maalla ajoakin seuraavaan videoon.
Tosin maallakin on paljon taloja ja kyliä.
T:Jere


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 22 Touko 2019, 21:47
Kirjoittaja takakeno
  1. päivän video valmis.
    Hyvä tuli ja sisältää uusia kuvakulmia.
    https://www.youtube.com/watch?v=UYo26nLeHFA

  2. päivän video valmis.
    Suomi jakso. :mrgreen:
    Nyt on reissu dokumentoitu muille kinnerin hakijoille malliksi.
    https://www.youtube.com/watch?v=sLNS10yQp2Q
    T:Jere