InterCityBike:n nelipyörä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kolmen viikon päästä ajossa? Ainakin tavoitteena niin.

Liitteet
442CFD61-B0BC-430C-9978-45336439574C.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... 226/page-9 Saksanfoorumilla df4:n tarina jatkuu, pyörät ainakin alla.

923202016932.jpg

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »


DF4 kulkee jo :mrgreen: pihassa pyörittelyä näyttää aika ketterältä ja vakaalta vai?

Viimeksi muokannut PW, 25 Tammi 2021, 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti: 22 Tammi 2021, 16:22

...näyttää aika ketterältä ja vakavalta vai?

Joo kyllä tuo ainakin meikäläisen Questia ketterämmin näyttäisi kääntyvän :) .
Avoimet pyörät auttavat myös lumikelillä, ei mene pyöräkotelot samalla tavalla tukkoon.
Jos tuo nyt lumikelikelpoinen edes on...

df4.jpg
df4.jpg (40.22 KiB) Katsottu 2937 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 22 Tammi 2021, 20:50
PW kirjoitti: 22 Tammi 2021, 16:22

...näyttää aika ketterältä ja vakavalta vai?

Joo kyllä tuo ainakin meikäläisen Questia ketterämmin näyttäisi kääntyvän :) .
Avoimet pyörät auttavat myös lumikelillä, ei mene pyöräkotelot samalla tavalla tukkoon.
Jos tuo nyt lumikelikelpoinen edes on...
df4.jpg

Hauskasti taas suunnitteluperinne ohjaa lopputulosta, vaikkei olisi mitään tarvetta. Perinteen rasitukseksi olen sitä nimittänyt. Nelipyörästä tehdään yhtä pitkä kuin kolmipyöräkin, kun on totuttu tiettyyn pituuteen. Hyödynnetään vain sitten ylimääräisenä tavaratilana tuo nelipyöräisyyden tuoma lisätila kuskin takana.

Jos olisi ajateltu "puhtaalta pöydältä", olisi tuon akseliväli voinut olla puolentoista metrin sijaan vain 1,2-1,3 metriä, jolloin se olisi ollut vieläkin ketterämpi ja talvikelpoisempi, vaikka etupyörien kääntökulmaakin olisi rajoitettu. Vetopito olisi ollut parempi ja talviominaisuudet näin paremmat. Tavaratila toki pienempi, mutta ei kai se kinnerissä ole koskaan ollut se niukin ominaisuus. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No. Sattui se kanootti olemaan jo valmiina. Mitä sitä turhaan uudelleen tekemään?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti: 23 Tammi 2021, 09:30

No. Sattui se kanootti olemaan jo valmiina. Mitä sitä turhaan uudelleen tekemään?

Ei ollut kanootti valmiina, vaan ainoastaan idea- ja mielikuva tietynlaisesta kanootista. Tuollaisen muotti pitää joka tapauksessa tehdä kokonaan uusi tai muokata entisen keulaosaan uusi takapää. Sen takapään modaamisenhan voi aloittaa aivan itse haluamastaan kohdasta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Muutamien pyörien kokemuksella, kolmipyörä (ja miks ei 4 ja kaksipyöräinenkin) pitäisi tehdä niin, että jokaisella pyörällä olisi sama massa. Tällöin kumit ja kiekot kestää sekä vierintävastus on pienin. Myös jarrut kuormittuvat tasaisemmin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 23 Tammi 2021, 12:05

Muutamien pyörien kokemuksella, kolmipyörä (ja miks ei 4 ja kaksipyöräinenkin) pitäisi tehdä niin, että jokaisella pyörällä olisi sama massa. Tällöin kumit ja kiekot kestää sekä vierintävastus on pienin. Myös jarrut kuormittuvat tasaisemmin.

Pätevä syy tuokin siirtää taka-akselia edemmäs. Kolmipyörässä se on myös tästä syystä taaempana.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mun mielestä kuskin kuviteltu napa on melko liki akselien välissä keskellä. Muuten on kyllä kummallisen näköinen kapine. Ainakin takaloosteri avonaisena. Ihan kuin siellä olisi anopille istuin [tyhjän päällä] , mut ei tietenkään sitä ole ajelulle otettu. :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 24 Tammi 2021, 22:00

Mun mielestä kuskin kuviteltu napa on melko liki akselien välissä keskellä.

Nenästä putoava tippa päätyisi akselien puoliväliin. Jos napa on tuolla linjalla selkä on pystysuorassa, eikä voi puhua recumbentista. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia :roll: Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja wwhv »

ja eikös se ole suuntavakaampi jos akseliväli on pidempi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti: 26 Tammi 2021, 15:55

Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia :roll: Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.

Autoissakin ensijaisesti pyritään saamaan tasainen pyöräkuorma kaikilla kuormauksilla. Etupyörät ovat niin edessä, jottei moottorin paino aivan kokonaan olisi etupyörillä ja voisi myös tyhjällä autolla jarruttaa rajustikin ilman perän nousua ilmaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tärkeä seikka on myös se, että suuremmalla akselivälillä autoon saa taiottua paremmat sisätilat. Mitä pienempi auto sen lähempänä nurkkia pyörät yleensä ovat.
ICB:n nelikko on minusta aika tasapainoisen näköinen. Ainakin jossain vaiheessa oli suunnitelmissa vain 1-pyöräveto. Se kyllä torpedoisi talvikäytön, vaikka painoa olisi takapyörillä paljon nykyistä enemmän.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin