InterCityBike:n nelipyörä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti: 26 Tammi 2021, 15:55

Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia :roll: Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.

Tykkäät ilmeisesti vain takavetoisista :wink: Vetotavan mukaan autoissa on selvä jako. Etuvetoisissa eturenkaat on juuri siinä missä etuovi loppuu eli niin takana kuin mahdollista. Takavetoisissa eturenkaita on tuotu hieman edemmäs luultavasti tasaisemman painojakauman toivossa. Jokainenhan muistaa vanhojen iki-ihanien kevytperäisten takavetoautojen loistavan etenemiskyvyn talvella :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 26 Tammi 2021, 22:19

Jokainenhan muistaa vanhojen iki-ihanien kevytperäisten takavetoautojen loistavan etenemiskyvyn talvella :mrgreen:

Haikeudella lämpimästi muistelen aikaa, kun kevytperäisiä takavetoautoja oli valita asti ja halvalla. Näissä ei ollut sitä raivostuttavaa ajonestoa (=luistonesto), niin sai pienissä vauhdeissa luisutella talvet ympäriinsä. Voi sitä ajamisen riemua!
Silloin vanhemmat säälivästi hymyilivät, että kyllä tuo leikkivaihe vielä laantuu. Vielä ei ole loppunut ja muutaman vuoden päästä täytän 50v, milloinkahan se sitten tapahtuu?
Tänä päivänä ei vaan tahdo niitä (ajamisesta fiiliksiä saavan) autoja enää saada. Suurin osa on etuvetoisia ja takavedot on pilattu ajovakauden hallinnoilla ja/tai nahkealla ohjaustuntumalla. Nykyään kun tietokoneet ajavat autoja, niin auton käsittelytaito on ihmisillä laskenut aivan surkealle tasolle, myös itselläni. Minä ainakin haluaisin koko ajan itse ajaa autoa, niin vaaratilanteissa tietäisi mihin auto pystyy ja miten siitä selvitään, mutta ei. Nyt istutaan vain matkustajana kuskin paikalla ja kauhulla katsotaan mitä tapahtuu.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 27 Tammi 2021, 10:07

Minä ainakin haluaisin koko ajan itse ajaa autoa, niin vaaratilanteissa tietäisi mihin auto pystyy ja miten siitä selvitään, mutta ei.

Minä myös. Isällä oli taannoin näitä tämän vuosituhannen folkkareita ja voi järjetön sitä ajotuntumaa. Koko ajan hyvän tuntuinen ajaa vielä silloinkin, kun pito katoaa. Ei mitään varoitusta :( Ei ihme että tarvitaan kaiken maailman tietokoneita "pelastamaan" kuljettaja, kun auto ei kerro kuljettajalle missä mennään.
Tästä samasta syystä tulee liukkailla ylitettyä pidon rajat välillä ihan tietoisesti. Tällöin syntyy ja säilyy tuntuma pitoon sekä auton käyttäytymiseen ääritilanteissa.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Vilijami kirjoitti: 27 Tammi 2021, 10:07

Haikeudella lämpimästi muistelen aikaa, kun kevytperäisiä takavetoautoja oli valita asti ja halvalla. Näissä ei ollut sitä raivostuttavaa ajonestoa (=luistonesto), niin sai pienissä vauhdeissa luisutella talvet ympäriinsä. Voi sitä ajamisen riemua! -klip -

Voi kiesus sitä ajelemista vanhalla takavetoisella Transitilla tai Taunuksella talvisin! Liikennevaloihin ei uskaltanut pysähtyä, tasamaalla piti kiertää linja-autopysäkkien kiilloittuneet raiteet, mistään ei päässyt mäen päälle, pienimmästäkään ylämäestä ei päässyt enää liikkeelle valuttamatta takaisin alas. Olipa riemua kerrakseen! Aina ei voinut pitää niitä lyijyharkkojakaan takakontissa, kun piti kuormaakin ajaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

kuparinen kirjoitti: 29 Tammi 2021, 10:06
Vilijami kirjoitti: 27 Tammi 2021, 10:07

Haikeudella lämpimästi muistelen aikaa, kun kevytperäisiä takavetoautoja oli valita asti ja halvalla. Näissä ei ollut sitä raivostuttavaa ajonestoa (=luistonesto), niin sai pienissä vauhdeissa luisutella talvet ympäriinsä. Voi sitä ajamisen riemua! -klip -

Voi kiesus sitä ajelemista vanhalla takavetoisella Transitilla tai Taunuksella talvisin! Liikennevaloihin ei uskaltanut pysähtyä, tasamaalla piti kiertää linja-autopysäkkien kiilloittuneet raiteet, mistään ei päässyt mäen päälle, pienimmästäkään ylämäestä ei päässyt enää liikkeelle valuttamatta takaisin alas. Olipa riemua kerrakseen! Aina ei voinut pitää niitä lyijyharkkojakaan takakontissa, kun piti kuormaakin ajaa.

Noilta ajoilta näyttää jääneen meille tuon kokeneille erityisiä taitoja autolla liukkaalla etenemiseen. Muistan hyvin, miten vuonna 1979 ajoimme Transitilla lumisia metsäteitä hämmästyttäviin paikkoihin laittamalla matkustajat seisomaan takapuskurin päälle ja roikkumaan avoimien takaovien varassa kaukana auton takana. Opimme kantapään kautta, että talviajoneuvossa vetävien pyörien pitää kantaa valtaosa ajoneuvon painosta muuten siitä ei ole talviajoneuvoksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 29 Tammi 2021, 11:22
kuparinen kirjoitti: 29 Tammi 2021, 10:06
Vilijami kirjoitti: 27 Tammi 2021, 10:07

Haikeudella lämpimästi muistelen aikaa, kun kevytperäisiä takavetoautoja oli valita asti ja halvalla. Näissä ei ollut sitä raivostuttavaa ajonestoa (=luistonesto), niin sai pienissä vauhdeissa luisutella talvet ympäriinsä. Voi sitä ajamisen riemua! -klip -

Voi kiesus sitä ajelemista vanhalla takavetoisella Transitilla tai Taunuksella talvisin! Liikennevaloihin ei uskaltanut pysähtyä, tasamaalla piti kiertää linja-autopysäkkien kiilloittuneet raiteet, mistään ei päässyt mäen päälle, pienimmästäkään ylämäestä ei päässyt enää liikkeelle valuttamatta takaisin alas. Olipa riemua kerrakseen! Aina ei voinut pitää niitä lyijyharkkojakaan takakontissa, kun piti kuormaakin ajaa.

Noilta ajoilta näyttää jääneen meille tuon kokeneille erityisiä taitoja autolla liukkaalla etenemiseen. Muistan hyvin, miten vuonna 1979 ajoimme Transitilla lumisia metsäteitä hämmästyttäviin paikkoihin laittamalla matkustajat seisomaan takapuskurin päälle ja roikkumaan avoimien takaovien varassa kaukana auton takana. Opimme kantapään kautta, että talviajoneuvossa vetävien pyörien pitää kantaa valtaosa ajoneuvon painosta muuten siitä ei ole talviajoneuvoksi.

Kuulostaa partioretkeltä ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin