Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.velomobileworld.com/introdu ... pha-7-mk2/
Päivitystä Alpha 7:aan joitain osia hieroneet, kevyempää ja kestävämpää ajatuksella. Tilauslistassa näillä varusteltu pyörä ilmeisesti Alpha 7.2 nimellä jos oikein tajusin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Tulossa isommille velonauteille sopiva velomobiili Alpha 9.

Takana Alpha 7.
Takana Alpha 7.

https://www.youtube.com/watch?v=GkbDgyWHWi4

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Alpha 9 ajettavassa kunnossa.

https://www.youtube.com/watch?v=BoYBdIaNG1c

Alpha 9.
Alpha 9.
Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Melkoinen puukenkä tuo Alpha 9. Nykytyyli näyttää piilottavan kaikki pyörät kopan sisään Questin tyylin. Kehä umpeutuu

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja PW »

Zeppster kirjoitti: 27 Syys 2021, 08:25

Melkoinen puukenkä tuo Alpha 9. Nykytyyli näyttää piilottavan kaikki pyörät kopan sisään Questin tyylin. Kehä umpeutuu

En tiedä voiko sanoa "nykytyyliksi" kun nyt yhden pyörän on suunnitellut suljetuilla pyöräkoteloilla? En myöskään oo seurannu Saksan foorumia, josta vois löytyä perusteet, miksi tähän on päätynyt? Silmämääräsesti näyttäs lyhyemmältä ku Quest, pitäneekö paikkansa? Kun sisälle pitää mahtua täyskokonen aikuinen ihminen ja vielä polkemaan, kinnerin muodot on aikalailla siinä :mrgreen: loppu on hifistelyä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

After Seven tais olla myös Daniel Fennin käsialaa? Aerodynamiikan puolesta ymmärrän asian, mutta huoltokohteet menevät samalla vähän hankalasti piiloon. .. Itse pidän enemmän näistä veloista näkyvällä etupyörällä, kun en enää tavoittele huippuvauhteja :)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Zeppster kirjoitti: 27 Syys 2021, 12:02

After Seven tais olla myös Daniel Fennin käsialaa? Aerodynamiikan puolesta ymmärrän asian, mutta huoltokohteet menevät samalla vähän hankalasti piiloon. .. Itse pidän enemmän näistä veloista näkyvällä etupyörällä, kun en enää tavoittele huippuvauhteja :)

Onhan näissä nykyvehkeissä sentään neljä huoltoluukkua, jotka helpottavat hieman. Tosin etupyörän irrotus on silti hankala...

Mielestäni ehkä optimaalisin kinnerirakenne olisi avoimet etupyörät, joihin voisi halutessaan teipata päntsit a la DF. Takapyörässä toispuoleinen ripustus, jotta renkaanvaihto sujuu ilman kiekon irrotusta, siis jos irrotus on hankala kuten minulla. Ja sitten on vielä kaksi koulukuntaa, pitääkö pyöriä olla kolme vai neljä... Paino toki saa olla mielellään kevyt, mutta niin, että hinta ei nouse taivaisiin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja TMS »

PW kirjoitti: 27 Syys 2021, 09:09
Zeppster kirjoitti: 27 Syys 2021, 08:25

Melkoinen puukenkä tuo Alpha 9. Nykytyyli näyttää piilottavan kaikki pyörät kopan sisään Questin tyylin. Kehä umpeutuu

En tiedä voiko sanoa "nykytyyliksi" kun nyt yhden pyörän on suunnitellut suljetuilla pyöräkoteloilla? En myöskään oo seurannu Saksan foorumia, josta vois löytyä perusteet, miksi tähän on päätynyt? Silmämääräsesti näyttäs lyhyemmältä ku Quest, pitäneekö paikkansa? Kun sisälle pitää mahtua täyskokonen aikuinen ihminen ja vielä polkemaan, kinnerin muodot on aikalailla siinä :mrgreen: loppu on hifistelyä :mrgreen:

Tosiaan niin kuin Zeppster tuossa aiemmin kertoikin, niin tämä on jo toinen Danielin Fennin pyörä jossa etupyörät kopan sisällä, Afterseven oli ensimmäinen. Nopeus varmasti se suurin motivaattori tähän ratkaisuun ja osittain myös sivutuuliherkkyyden pienentäminen jos olen oikein ymmärtänyt. Näkisin myös että tätä on paljonkin Saksan foorumilla toivottu ja siihen on kehittäjä sitten tarttunut.

ajarmala kirjoitti: 27 Syys 2021, 14:31

Onhan näissä nykyvehkeissä sentään neljä huoltoluukkua, jotka helpottavat hieman. Tosin etupyörän irrotus on silti hankala...

Mielestäni ehkä optimaalisin kinnerirakenne olisi avoimet etupyörät, joihin voisi halutessaan teipata päntsit a la DF. Takapyörässä toispuoleinen ripustus, jotta renkaanvaihto sujuu ilman kiekon irrotusta, siis jos irrotus on hankala kuten minulla. Ja sitten on vielä kaksi koulukuntaa, pitääkö pyöriä olla kolme vai neljä... Paino toki saa olla mielellään kevyt, mutta niin, että hinta ei nouse taivaisiin.

Minun mielestäni se katteiden teippailu ei ole mikään oikea ratkaisu. Irrotettavat katteet sinänsä ihan hyvä ajatus, mutta toteutus pitäisi olla toisenlainen ainakin arkikäyttöpyörässä. Ei tarvi kuin yhden eturenkaan puhkeamisen sadekelillä, niin menee säätämiseksi, teipit kun ei märässä oikein pidä jos katteen joutuu irrottamaan ja takaisin laittamaan, ei hyvä. Ja kun kate ei mahdu pyörän sisään kyytiin, niin siinähän sitä on ihmeissään tien varressa. Periaatteessa renkaan pystyy kyllä vaihtamaan katteen kanssakin DF:ssä, mutta jos on tiukka rengas ja vanne yhdistelmä, niin ei siitä tule mitään katteen kanssa.

Tästä päästäänkin siihen, että tässä Alpha 9 :ssä etukiekon pystyy irrottamaan ilman koko eturipustuksen purkamista, kiekko irrotetaan kiertämällä itse akseli irti, ja sen voi sitten huoltoluukusta vetää ulos, jonka jälkeen kiekon mahtuu vetämään jarrukenkien ohi ulos pyöräkotelosta. Toteutus on siis aika erilainen kuin Questissa ja Milanissa. Asiaa on siis mietitty ja huoltaminen pitäisi olla helpompaa.

Mutta mielenkiintoinen pyörä tuo Alpha 9, olen tässä hieman harkinnut siinä voisi olla omalle DF XL:lle seuraaja. Ei sillä ettenkö ihan hyvin tule tuon DF:kin kanssa toimeen, mutta olisi tuossa muutama asia jotka kiinnostaisi kokeilla. Daniel oli jo mittaillut tehomittarin kanssa että Alpha 9 on käytännössä yhtä nopea kuin Alpha 7 rengaskatteiden kanssa, huolimatta aika lailla isommasta koosta. Näin ollen se olisi jonkin verran nopeampi arkikäytössä itselläni kuin DF, jota ajan käytössä aina ilman rengaskatteita. Lisäksi tuohon Alpha 9:iin pitäisi mahtua leveämmät renkaat kuin tuohon omaan vanhan mallin DF:ään, jossa eturenkaille 28 mm tuntuu olevan sellainen järkevä maksimileveys. Leveämpien renkaiden käyttömahdollisuus toisi lisää rengasvalikoimaa, ja mahdollistaisi lateksi sisäkumien järkevähkön arkikäytön, sillä leveämmissä renkaissa riittäisi maltillisempi 4-5 Barin paine, jota lateksi sisäkumitkin pitää huomattavasti pidempään kuin jotain 8 Barin painetta johon nuo kapeammat äkkiä johtaa. Epäilemättä leveämmät renkaat olisivat myös mukavammat ja vähemmän täristävät ajaa. Alpha 9 olisi myös useamman kilon kevyempi kuin vanha DF, mikä ei sekään huono juttu tietysti olisi.

Sitten tuo Alpha 9 olisi merkittävästi tilavampi, varmaan tavaratila myös jonkin verran isompi. Stradasta kun DF:ään vaihtoi, niin olihan se iso ero tuossa tyköistuvuudessa, ei DF mitenkään häiritsevän pieni minulle ole, mutta en pistäisi pahakseni jos tilaa olisi ympärillä enemmänkin, aivan kuin Stradassa aikanaan. Sitten kiinnostaisi kokeilla myös tuo Alpha 9 mahdollistama panssarivaunuohjaus. Pidän tilleriohjaus sinänsä varsin toimivana ratkaisuna, mutta ei voi kiistää, että tuo jalkojen välissä oleva ohjausputki jonkin verran osuu sisäreisiin ajaessa. Ei mikään iso asia, mutta voisihan se olla mukavampi jos siellä kontaktia ei olisi. Tillerissä on kyllä paljon hyviä ominaisuuksia, joista ei välttämättä haluaisi luopua, mutta siltikin tekisi mieli kokeilla tuota panssarivaunua. Olen myös ymmärtänyt, että Alpha 9:ssä tulee aina myös optio laittaa se tilleri myös jälkeenpäin, jos panssarivaunu/alaohjus ei olekaan mieleen.

Puhtaasti järjellä ajatellen noi Alpha 9 plussa ei kuitenkaan varmaan ihan pyörän hinnaksi arvioidun 12k€ arvoisia olisi, mutta ei kai sitä harrastuksia kannatta aina niin järjellä ajatellakaan ;) Näitä pystyisi kai jo tilaamaankin, keväällä pitäisi ensimmäiset Romanian versiot liikahtaa, mutta ajattelin jäädä hieman katsomaan miltä se homma alkaa näyttää ja millaisiin ratkaisuihin tuotantopyörässä lopulta päädytään. Todennäköisesti pyörän tekniikka on hyvin samankaltainen kuin Alpha 7:ssa.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti: 27 Syys 2021, 14:31

Mielestäni ehkä optimaalisin kinnerirakenne olisi avoimet etupyörät, joihin voisi halutessaan teipata päntsit a la DF.

Niin ja sitten vielä: etupään camber. Sen pitäisi olla 0 astetta, jotta kinnereihin tulevat vyörenkaat kuluisivat tasaisesti, samalla tapaa kuin autoissa. Tämä toki edellyttää myös sitä, että etupyörille olisi tarpeeksi tilaa, jotta niissä voisi olla vaikka 40 mm leveät vyörenkaat.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Velomobiilien kehitys on aina kiinnostava juttu, ja ilmeisesti myös uusien mallien voi nykyisin odottaa tulevan myyntiin vähemmillä "lastentaudeilla", koska perustekniikka on jo isoilla valmistajilla yhtenäisistä, hyväksikatsotuista osista kasattua. Uuden mallin voi ostella luottavaisin mielin, jos vaan tili pursuaa riittävästi :)

Ehkä itse kiinnostun uudestaan, jos joku tekee voimalin jaan isomman muutoksen, vaikka siirtymisen etuvetoon, tai jotain muuta sellaista, joka isosti herkistäisi pitkien ketjujen ja taittopyörien vähän tahmeaa polkutuntumaa.

Mulla on muuten etupyörissä alla Continentalin contact urbanit, kokoa 32-406. Vähän leveämpinä (aiemmin 28 leveitä) ja 4,5 - 5 bar paineilla tuntuvat mukavilta ja edelleen hyvin rullaavilta renkailta. Suosittelen testausta, Alpha 9:n myyntiintuloa ootellessa :D

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja TMS »

Sinulla Zeppster taitaa olla sen verran uudempi DF XL että siinä on jo ne hieman suurennetut etupyöräkotelot, silloin tuo 32 mm on varmasti hyvä vaihtoehto. Schwalben Kojakkeja olen omassa kokeillut 32 leveitä, kyllä niillä periaatteessa voi ajaa, mutta kääntösäde kyllä kasvaa.

Tavallaan samaa mieltä noista lastentautien vähenemisestä olen, mutta en kyllä ole aivan vakuuttunut Alpha 7 tekniikasta vielä. Se on kuitenkin monelta osin aika erilainen verrattuna vaikka DF:ään, jota pidän varsin varmana mallina, sillä se kuitenkin perustuu monelta osin Quest/Stradan tekniikkaan jota voi jo pitää aika koeteltuna. Alpha 7:ssä jousitus poikkeaa monin osin, ja on näissä uusissa osissa sitten kyllä ongelmiakin esiintynyt mielestäni aika paljon tuolla Saksan foorumilla. Siinä mielessä on varmasti perusteltua hieman vielä odottaa uuden hankinnan kanssa.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Taitaa olla niin, että mulla on ne syvemmät pyöräkotelot. Kaksikaistaisella tiellä tämä tosin kääntyy ympäri just ja just noillakin renkailla...
Joo, DF on kyllä aika ongelmaton ja valmis kulkupeli, näin viiden ja puolen tuhannen kilometrin matkalla ei ole ollut pahemmin harmeja.
Etummaisen taittopyörän olen vaihtanut Ginkgon hampaalliseen ja ensi talvena kammet lyhenee sentillä. Hienosäätöä oman maun mukaan :)

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja takakeno »

On hyvät sisätilat.
Jopa niin iso, että luulisi hitaaksi.
Kuitenkin MM-kisoissa mitallisijoille tällä ehti.
Huoltoluukut etupyörien kohdalla olisi kivat. :D
Saisi renkaat helposti pois ja jarrutkin olisivat esillä.

Tilaa on.
Tilaa on.
Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Löytyi sittenkin jotain mittatietoja.
Pituus 260 cm
Leveys 80 cm
Paino n. 24-25 kg

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Alfa 9:stä tulee myös pienempi kokoinen M versio eli noin Alfa 7 kokoinen.
Kokoja on kohta, niin kuin vaatteissa. :D

Vastaa Viestiin