Pony4 - nelipyörä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Nelipyöräisten nojapyörien harvalukuiseen joukkoon on tulossa uusi vaihtoehto:
http://www.pony4.de/
Mukavan simppelit rakenteet, ehkä liiankin kun takajarrukin puuttuu.
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämä on nyt ostettavissa, hinnat alkaa viidestä tonnista:
https://www.pony4.bike/wp-content/uploa ... R-FORM.pdf
Keskustelua:
https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... ude.60795/
Ymmärsin että tässä Quadvelossa käytettäisiin Ponyn runkoa?:
https://quadvelo.com/

Minusta Ponyssa on järkeä, mahdollisimman kevyt rakenne, modulaarinen jatkettava runko. Hinta tuntuu kovalta, mutta ne pienet sarjat ja käsityö.
Ehkäpä tuollaiseen saisi hyödynnettyä auton romutuspalkkion:)
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/aut ... /#88fcb792


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja janx »

Harmillisesti pysty ajoasento valtaa alaa näissä suunnitteluissa. Nojapyörän yksi oleellinen pointti (minulle) on tarpeeksi makaava ajoasento, jolloin lonkkakulman saa tarpeeksi isoksi. Spektrin kanssa voi käydä niin, että se päätyy kiertoon tästä syystä. Valitettavasti, ikävä kyllä.

Pony4.JPG
Pony4.JPG (47.16 KiB) Katsottu 4685 kertaa
Pony4_2.JPG
Pony4_2.JPG (148.33 KiB) Katsottu 4681 kertaa

Edit: Kuulun siis siihen 30% vähemmistöön, jolla iskiashermo kiertää hankalampaa kauttaa lantiossa ja aiheuttaa mm. istuessa kipuja. Lonkkakulman avaaminen eli istumisen vähentäminen auttaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

janx kirjoitti:

Harmillisesti pysty ajoasento valtaa alaa näissä suunnitteluissa. Nojapyörän yksi oleellinen pointti (minulle) on tarpeeksi makaava ajoasento, jolloin lonkkakulman saa tarpeeksi isoksi. Spektrin kanssa voi käydä niin, että se päätyy kiertoon tästä syystä. Valitettavasti, ikävä kyllä.

Edit: Kuulun siis siihen 30% vähemmistöön, jolla iskiashermo kiertää hankalampaa kauttaa lantiossa ja aiheuttaa mm. istuessa kipuja. Lonkkakulman avaaminen eli istumisen vähentäminen auttaa.

Jos yrittää ajatella positiivisesti, tuossa on nojakulman säätö ja penkki on ylempänä kuin kammet. Minäkään en siedä pientä lonkkakulmaa, siksi haluan kammet mahdollisimman alas. Makaavalla asennolla tulee niskat kipeäksi. Eikä ole hyvä vilkkaassa liikenteessäkään.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tämän penkkimallin kanssa tulee kyllä huomioida se että jälkikasvu kantsii olla kylvetty, mikäli aikoo kovin paljon muutella tuota penkin kulmaa loivemmaksi.

Vai onko tässä istuin ja selkänoja irrallaan toisistaan?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja janx »

Jarcco kirjoitti:

...Jos yrittää ajatella positiivisesti, tuossa on nojakulman säätö ja penkki on ylempänä kuin kammet. Minäkään en siedä pientä lonkkakulmaa, siksi haluan kammet mahdollisimman alas. Makaavalla asennolla tulee niskat kipeäksi. Eikä ole hyvä vilkkaassa liikenteessäkään.

Tai jos yrittäisi suunnitella positiivisesti, tuohon saisi sellaisenkin säädön penkin taakse, että voisi vaikka nukkua siinä. ^_^

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja janx »

QuadVelo tullut ennakkomyyntiin. 7900e

https://quadvelo.com/?product=quadvelo& ... YF_HFKaG_k

quad-front-side-view.jpg

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kävin koeajamassa fillarivelholla pony4sta ja nyt on tulossa My little Pony4
Päädyin rakentelee vaihteiston nexus 8 napavaihteen kanssa kun valmiit vaihtoehdot on aika tyyriitä.

maxresdefault-1280x640.jpg

https://www.recumbent.news/2021/03/28/t ... available/
lisäsin kuvan ja linkin -jori

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Väkästelin Wackyn Pony4:n Nexus-napaan adapterin toisioketjupyörälle. Aihioksi valikoitui 6 mm paksu alumiinilevy, johon jyrsimellä tarvittavat reiät ja muodot. Tilaa oli rajallisesti, joten navan pinnalaippaan tarvi viilailla kolot ketjupyörän (30-hampainen, BCD 104 mm) ruuvien kannoille. Adapteri tuli kiinni pinnalaippaan M3-kokoisilla ruuveilla ja muttereilla.

Aika näyttää kuinka kestää ja toimii. Parempilaatuista alumiinia olisi saanut olla, nyt käytin Rautasoinilta aikoja sitten hankittua (ei tietoa alumiinilaadusta). Tuommoinen suht pehmeä ei ole mukavaa porattavaa/koneistettavaa, eikä jälki nättiä.

Onko ehdotuksia firmoista, jotka myisivät alumiinia pieniä määriä yksityishenkilöille?
Siis muutakin kuin ns. peruslaatua.
Tähän mennessä lupaavin silmiin osunut kotimainen sivusto lujempien alumiinilaatujen osalta:
https://www.terasrenki.com/tuote/alumiini/
Hintoja tms. en ole vielä kysellyt.

01_6mm_levyaihio_pyöröpöydässä.jpg
01_6mm_levyaihio_pyöröpöydässä.jpg (205.2 KiB) Katsottu 2540 kertaa
02_reikien_porailua.jpg
02_reikien_porailua.jpg (213.28 KiB) Katsottu 2540 kertaa
03_jyrsinnät_valmiit.jpg
03_jyrsinnät_valmiit.jpg (290.6 KiB) Katsottu 2540 kertaa
04_valmis_adapteri.jpg
04_valmis_adapteri.jpg (115.2 KiB) Katsottu 2540 kertaa
05_navan_kolot_ruuveille.jpg
05_navan_kolot_ruuveille.jpg (137.93 KiB) Katsottu 2540 kertaa
06_M3-ruuvien_kantojen_upotus.jpg
06_M3-ruuvien_kantojen_upotus.jpg (105.06 KiB) Katsottu 2540 kertaa
07_adapteri_ja_ratas_paikoillaan.jpg
07_adapteri_ja_ratas_paikoillaan.jpg (115.47 KiB) Katsottu 2540 kertaa
08_paketti_kasassa.jpg
08_paketti_kasassa.jpg (132.73 KiB) Katsottu 2540 kertaa
09_30-hampainen_ratas_104mm_BCD.jpg
09_30-hampainen_ratas_104mm_BCD.jpg (155.79 KiB) Katsottu 2540 kertaa
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Muutama vuosi sitten tein sukellusvarusteisiin kevyttä selkälevyä matkakäyttöön. Vein metallifirmaan taivutettavaksi, ei kestänyt 45 asteen taivutusta 5mm säteellä vaan halkesi. Epäilivät sen olleen duralia tai vastaavaa kovaa alumiinia. Olisko sitä vielä Soinilla?

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 21 Marras 2020, 12:26

Harmillisesti pysty ajoasento valtaa alaa näissä suunnitteluissa. Nojapyörän yksi oleellinen pointti (minulle) on tarpeeksi makaava ajoasento, jolloin lonkkakulman saa tarpeeksi isoksi. Spektrin kanssa voi käydä niin, että se päätyy kiertoon tästä syystä. Valitettavasti, ikävä kyllä.

Pysty ajoasento on helpompi myydä ihmisille, jotka eivät ole tottuneet tekemään työtä makuuasennossa. ;)

Sinänsä pystyksi suunniteltu ajoasento ei estä sylikulman avaamista. Oikeastaan pystyn ajoasennon vaatima matala kampikeskiö vain helpottaa sylikulman avaamista. Selkänojaa ei tarvitse kääntää niin alas riittävän avoimen sylin aikaansaamiseksi. :D

Käytän mieluummin käsitettä sylikulma lonkkakulman sijaan, koska lonkkakulma viittaa liikaa reisiluun ja selkärangan väliseen kulmaan, joka vaihtelee polkemisen eri vaiheissa ja siihen vaikuttaa mm. kuskin mitat ja kampien pituus. Sylikulma määriteltiin tuolla jossain aiemmin selkäruodon, perseen ja kampikeskiön väliseksi kulmaksi, joka taas on kiinteä, pelkkä pyörän ominaisuus, eikä siihen vaikuta kuskin mitat, eikä edes kampien pituus. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ihan pyörää koeajaneena ja omaa pyörää koeistuessa voin sanoo että melkein kaikissa kuvissa penkki on niin pystyssä kun sen saa ja koska kammet on selvästi penkin alapuolella lonkan kulma ei jää mitenkään erityisen pieneksi vaan sen saa suuremmaksi. Tässä pyörässä todella makaava asento tosin syö tavaratilaa pois joka voi olla ongelma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pony4 - nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti: 27 Touko 2022, 10:07

Käytän mieluummin käsitettä sylikulma lonkkakulman sijaan, koska lonkkakulma viittaa liikaa reisiluun ja selkärangan väliseen kulmaan, joka vaihtelee polkemisen eri vaiheissa ja siihen vaikuttaa mm. kuskin mitat ja kampien pituus. Sylikulma määriteltiin tuolla jossain aiemmin selkäruodon, perseen ja kampikeskiön väliseksi kulmaksi, joka taas on kiinteä, pelkkä pyörän ominaisuus, eikä siihen vaikuta kuskin mitat, eikä edes kampien pituus. :|

Nyt löysin lonkka- ja sylikulman välisen pohdinnan.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 710#p67710
Kuva

Sylikulman kulma on sama, kuin sylin kulma, kun jalka on polkimella suorana, vaikka se mitataankin ilman kuskia, kuten Jukka piirsi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin