Quest Carbon #536

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:

Joo, sisältyy molemmat etuiskarit ja vanhat jouset säilyy.

Etujoustintukien männänvarsiosan pintamateriaali pitää vaihtaa kromatuksi, jotta sen ulosvienti saadaan öljytiiviiksi. TÄmä todennäköisesti johtaa männänvarren materiaalin vaihtumiseen teräkseksi ja ulkoputken yläpäähän täytyy saada männänvarren tiivisteelle kunnollinen kiinnitys, mikä johtanee myös ulkoputken vaihtumiseen, tai sitten liimaushommiin. Muutenhan ei tarvita kuin pullo öljyä. Ehkä myös mäntään tarvitaan lautasjousikuristin ja männälle lisätiiviste.

Jouset siis säilyvät entisinä ja lähes kaikki muu muuttuu. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Joo, sisältyy molemmat etuiskarit ja vanhat jouset säilyy.

Etujoustintukien männänvarsiosan pintamateriaali pitää vaihtaa kromatuksi, jotta sen ulosvienti saadaan öljytiiviiksi. TÄmä todennäköisesti johtaa männänvarren materiaalin vaihtumiseen teräkseksi ja ulkoputken yläpäähän täytyy saada männänvarren tiivisteelle kunnollinen kiinnitys, mikä johtanee myös ulkoputken vaihtumiseen, tai sitten liimaushommiin. Muutenhan ei tarvita kuin pullo öljyä. Ehkä myös mäntään tarvitaan lautasjousikuristin ja männälle lisätiiviste.

Jouset siis säilyvät entisinä ja lähes kaikki muu muuttuu. :mrgreen:

Jotenkin veikkaan, että kyseessä on pykälää simppelimpi ratkaisu tyyliin joku valmis ”vaimenninyksikkö” (auton takaluukun kaasujousen tapainen tms), joka vain sujautetaan nykyisen joustintuen sisälle...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Uusi takaiskari saapui viimein tänään.

Alkoi jo hieman epäilyttää, että näinköhän mahtaa ilmaantua ennen kesäkuun loppua.
Ainoa sähköpostiin saapunut viesti kun oli heti tilauksen (31.5.) jälkeen tullut automaattinen tilauksen vastaanottoilmoitus, sen jälkeen ei mitään.
Tänään postilaatikkoon ilmaantui lähetyksen saapumisilmoitus, ja kävin hakemassa paketin lähipostista.

Sitä on ilmeisesti nykyään tottunut (isompien) nettikauppojen kanssa "liian hyvään" eli siihen, että ilmoitellaan joka välissä, miten tilaus etenee: tilaus vastaanotettu, tilaus käsittelyssä, tilaus lähetetty + seurantakoodi... nyt tuli ihan vanhat ajat mieleen :). No pääasia toteutui, eli tavara saapui.

Putiikki siis tämä:
https://www.velomobielonderdelen.nl

Itse iskaria en vielä hypistellyt sen enempää, tarvii ruuvata paikoilleen tässä lähipäivinä.

Paketti.jpg
Paketti.jpg (139.17 KiB) Katsottu 4047 kertaa
Risse-takaiskari.jpg
Risse-takaiskari.jpg (148.33 KiB) Katsottu 4047 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Nyt ei oo mulla kyllä hinnoittelusta mitään tietoa. Pitää kysäistä lisätietoa Velomobiel.nl:ltä. Mulle on iskari pari tulossa testiin.

Etuiskarien muunnossarja 150€.
Takaiskarin muunnossarja 100€.

Video etuiskarien päivittämisestä tulee lähiviikkoina. Paketti on vieläkin matkalla, eli en ole vielä päässyt edes hypistelemään uusia iskareita.

Jokos Saukki kohta paljastaa ensikommentit etuiskareista...?

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Saukki »

tm kirjoitti:
Saukki kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Nyt ei oo mulla kyllä hinnoittelusta mitään tietoa. Pitää kysäistä lisätietoa Velomobiel.nl:ltä. Mulle on iskari pari tulossa testiin.

Etuiskarien muunnossarja 150€.
Takaiskarin muunnossarja 100€.

Video etuiskarien päivittämisestä tulee lähiviikkoina. Paketti on vieläkin matkalla, eli en ole vielä päässyt edes hypistelemään uusia iskareita.

Jokos Saukki kohta paljastaa ensikommentit etuiskareista...?

Tiistaina putkahtaa asennusvideo etuiskarien muunnossarjasta. Reilun viikon verran oon nyt noilla ajanut ja täytyy kyllä sanoa, että eihän sitä ajossa suurta eroa huomaa. Jousi säilyi siis samana, kuin ennenkin, joten tuntuma ei hirveästi muuttunut. Mullahan siis on lyhyet ja jäykät jouset siellä, eli joustomatkaakaan ei ole paljoa. Eli hankala huomata eroavaisuuksia. Mutta on siinä kuitenkin jotain pientä eroavaisuutta. Ehkä se on ihan pikkuisen smoothimman tuntoista menoa. Mutta tarkoitushan ei ollutkaan muuttaa jousitustuntumaa vaan saada renkaat pysymään paremmin maassa. Siltäosin ei nyt ole mitään faktaa laittaa pöytään, eli en osaa yhtään sanoa kuinka paljon paremmin nämä suoriutuu renkaan maassa pitämisessä.

Pitää perustaa uusi keskusteluketju näistä öljyvaimentimista, kunhan se video ensin putkahtaa maailmalle.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

tm kirjoitti:

...Itse iskaria en vielä hypistellyt sen enempää, tarvii ruuvata paikoilleen tässä lähipäivinä.

Ensimmäiset ajelut takana, ja ero on kuin yöllä ja päivällä: vanhaa hyppykeppiä ei todellakaan tule ikävä. Takajousitus toimii nyt huomattavasti paljon paremmin kuin aikaisemmin (vaikkei tämäkään mikään täydellinen ole). Ehdottoman hyvä päivitys.

Tässä kohtaa täytyy (jälleen) muistuttaa, että aiempi takaiskari ei ollut alkuperäisillä sisuskaluilla, ja oli tuollaisenaan liki kaikkialla muualla kuin sileällä asvaltilla edellistä Questiani huonompi...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Vuosi sitten Questin takakiekko oli irti, ja nyt jo kiinnityspultti itsekseen löystynyt ja irtosi :) .
Selvästikin säännöllistä tsekkausta vaativa kohde, varsinkaan jos kierteeseen ei ole laittanut lukitetta...

Kyseessä siis takapyörän akselin vasemmassa päässä oleva M8-ruuvi. Akselin vapaa pää, toinen pää on kiinni takahaarukassa. Ruuvi pitää takanavan ja vapaarattaan "nipussa" aksiaalisuunnassa. Harmittavasti tuo ruuvi on tainnut jäädä kuvaamatta viime huollon yhteydessä, enkä nyt illan lenkillä tietenkään huomannut ottaa kuvia, kun oli tilanne päällä. Korjaan tämän epäkohdan lähipäivinä, kun otan tuon pultin vielä irti putsausta ja kierrelukitteen lisäämistä varten.

Oireilu alkoi kesken ajon Ylöjärvellä, kun ketju alkoi hyppiä takarattailla. Ensin vähän, sitten enemmän. Ensin luulin, että vaihdevaijerin kiinnitys on päässyt luistamaan. Ongelma vaan paheni, ja Tohlopin lähellä sitten loppui veto kokonaan, kun takanapa oli liukunut riittävästi vasemmalle ja kokonaan irti rataspakasta/vapaarattaasta. Tässä vaiheessa siirryin suosiolla jalankulkijaksi taluttamaan kinneriä. Takakiekko heilui ja rengas otti kiinni pyöräkoteloon. Työkalut olivat luonnollisesti jääneet kotiin... :roll:. Onneksi samuel asusteli lähistöllä, ja pienen taluttelun jälkeen pääsin "varikolle" toteamaan tapahtuneen ja ruuvaamaan irronneen pultin takaisin paikoilleen. Onneksi takakiekossa oli (kankaiset) pinnasuojat, niin pultti ei ollut päässyt putoamaan ja häviämään.

Edellisen Questin kanssa moista ei tullut vastaan, tai ei ainakaan päässyt näin pahaksi.
PW: oletko tarkistanut Questista tuota taka-akselin pultin kireyttä?
Kannattaa ehdottomasti...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja PW »

En oo tarkistanu - pitänee vilkasta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo vaikuttaisi Nordlock-aluslevyn paikalta. Estää aukeamisen kaikissa olosuhteissa, mutta on avattavissa avaimella helposti useita kertoja uudelleen ja uudelleen.

Tässä kuvassa näkyy tuon idea. Aluslevyissä on karkaistu hammastus ulkopuolella ja kiilahammastus sisäpuolella toisiaan vasten. Kunj putlin kierteen nousu jää pienemmäksi kuin kiilahammastuksen, avaamisvoima ensin kiristää pulttia, kunnes kynnyksen ylityksen jälkeen avautuu kevyesti.

1-nord-lock-picture-1.jpg
1-nord-lock-picture-1.jpg (21.29 KiB) Katsottu 2735 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Tuo vaikuttaisi Nordlock-aluslevyn paikalta...

Totta, mahdollinen vaihtoehto tuokin. Eikä tarvisi kierteitäkään puhdistaa rasvasta, toisin kuin perinteisen kierrelukitteen kanssa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

tm kirjoitti: 30 Huhti 2021, 00:18

...Kyseessä siis takapyörän akselin vasemmassa päässä oleva M8-ruuvi. Akselin vapaa pää, toinen pää on kiinni takahaarukassa. Ruuvi pitää takanavan ja vapaarattaan "nipussa" aksiaalisuunnassa. Harmittavasti tuo ruuvi on tainnut jäädä kuvaamatta viime huollon yhteydessä, enkä nyt illan lenkillä tietenkään huomannut ottaa kuvia, kun oli tilanne päällä. Korjaan tämän epäkohdan lähipäivinä...

No löytyipäs vanha kuva:

Quest_taka-akseli_ja_pultti.jpg
Quest_taka-akseli_ja_pultti.jpg (123.04 KiB) Katsottu 2630 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Tjaa, noita pitäisi näköjään ostaa koko setti.
Ulkohalkaisijakin on vähän rajoilla:

Nordlock.jpg

Taidan tyytyä perinteiseen ruuvilukitteeseen, tarvii vaan putsata kierre ensin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

tm kirjoitti: 02 Touko 2021, 20:11

Tjaa, noita pitäisi näköjään ostaa koko setti.
Ulkohalkaisijakin on vähän rajoilla:
Nordlock.jpg
Taidan tyytyä perinteiseen ruuvilukitteeseen, tarvii vaan putsata kierre ensin...

IKH myy kansa noita , enen sai pieninä erinä .

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Härski »

On kumma jos kenelläkään tutulle koneasentajalle ei oo jääny taskunpohjalle noita.
:wink:

Ja jos sattuu tuntemaan näppärän sorvarin nii äkkiäkös se niitä pienentää..

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

On kumma jos kenelläkään tutulle koneasentajalle ei oo jääny taskunpohjalle noita.
:wink:

Ja jos sattuu tuntemaan näppärän sorvarin nii äkkiäkös se niitä pienentää..

Eikun toisinpäin, saisi olla isompi: akselin halkaisija on 15 mm, ja tuo prikka 16,6 mm -> tulee vain 0,8 mm akselin nurkan yli (laakeria vasten). Käytännössä paikoin vähemmän, kun ei asetu keskeisesti (koska prikan reikä isompi kuin pultti).

Vastaa Viestiin