Quest Carbon #536

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Siitä tuli eilen päivälleen kaksi vuotta, kun myin Quest #233:n PW:lle. Pitihän kinneristä pitkään haaveilleelle miehelle saada kulkupeli alle. Yltiöoptimistisissa kuvitelmissani ajattelin tuolloin Avus-projektin tuottavan nopeastikin itselleni uuden kulkupelin tilalle. No aikaa kului eikä projekti ottanut edistyäkseen, ja pikkuhiljaa aloin epäillä koko Avus-konseptin soveltuvuutta maantiekäyttöön.

Ajan kuluessa kinneriaikoja alkoi tulla entistä enemmän ikävä, eikä kaipuuta yhtään vähentänyt takakenon ja Quattrovelonsa muutto lähialueelle. Mieleen palasi taannoinen mukava Asikkalan Lowride-reissu ja muita muistoja matkan varrelta. Lopulta tosiasiat oli pakko hyväksyä: jotta en jälleen joutuisi viettämään yhtä kesää ilman kinneriä, niin ostohattu olisi syytä vetäistä kiiruusti päähän ja alettava tutkia tarjontaa.

Budjetti oli rajallinen, joten tuoreemmat kulkupelit ja mallit joutui rajaamaan pois. Quattrovelo olisi ollut ykkösvalinta ja DF XL tai Milan kakkosena, mutta hinta/heikko saatavuus käänsi katseet lopulta tuttuun ja turvalliseen Questiin. Näitä liikkuu kohtuuhintaan käytettyjen markkinoilla.

Hintatason selvittämiseksi kahlasin läpi velomobilforum.de:n myynti-ilmoitukset noin vuoden ajalta, ja Quest/Quest Carbon -osumia tuli yhteensä 21 kpl. Jotta hinnoista saisi yhdellä silmäyksellä tolkkua, niin tein niistä vuosimalli/hinta-kuvaajan. Aikamoinen varpusparvi tuli, kaikenkuntoista kulkinetta oli listalla... :-).

quest_hintakuvaaja.jpg
quest_hintakuvaaja.jpg (21.48 KiB) Katsottu 6205 kertaa

Velomobiel.nl:n sivulla oli tarjolla pari edukasta Quest 3x20"-mallia, mutta ne paljastuivat liian pieniksi. Theo kertoi, että alkupään Questeja oli valmistettu kahta kokoa: Medium ja Large. Nämä yksilöt olivat tuota pienempää.

No eipä siinä mitään, hilasin hintarajaa ylöspäin ja tarkempaan syyniin päätyi PW:n tänne foorumille linkkaama Quest Carbon #536, jonka myynti-ilmoitus oli Ligfiets.net:ssä. Vuosimalli 2011 ja ajettu sangen vähän eli 13 000 km. Otin yhteyttä myyjään, ja lulla oli kuulemma vielä kaupan. Valokuvia pyytelin ja muitakin tietoja utelin: selvisi että nokka oli ottanut vähän osumaa jossain vaiheessa, eli pientä laittoa oli ilmeisesti tiedossa. Ei mitään ajamista haittaavaa kuitenkaan. Myyjä oli Questin kolmas omistaja, ja oli hankkinut DF:n hiljattain, joten oli tullut aika luopua Questista.

Homma alkoi vaikuttaa selvältä, mutta ennen maksamista piti vielä saada jonkinlainen varmuus kuljetuksesta ja sen hintatasosta. No siitä olikin juttua tuolla toisaalla: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 1&start=45

Tätä kirjoitettaessa tilanne on se, että kinneri on maksettu ja huomenna selviää, mahtuuko Quest loppuviikosta Englannista lähtevän muuttokuorman kyytiin. Odottavan aika on pitkä...

Myynti-ilmoituksen kuvasta poiketen kyljissä on tällä hetkellä isot tarrat (ks. kuva alla).
Ans kattoo miltä näyttävät luonnossa, eli jäävätkö vai lähtevätkö.

quest.jpg
quest.jpg (97.82 KiB) Katsottu 6205 kertaa
tarrat_kyljessä.jpg
tarrat_kyljessä.jpg (97.34 KiB) Katsottu 6205 kertaa
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja janx »

Onnea sitten vaan. Taas. (Polku)voima olkoon kanssasi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä, hyvä - toivotaan parasta rahtauksen osalta. Lisäsin kinnerirekisteriin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onnea uudesta kinneristä, tuntuu varmasti kivalta tauon jälkeen :).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja janx »

Premnas kirjoitti:

Onnea uudesta kinneristä, tuntuu varmasti kivalta tauon jälkeen :).

Onneksi kinnerin omistajalla on syytä hymyyn enemmän kun veneilijällä. Sanotaan että veneilijän onnelliset päivät ovat osto- ja myyntipäivä. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja PW »

janx kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Onnea uudesta kinneristä, tuntuu varmasti kivalta tauon jälkeen :).

Onneksi kinnerin omistajalla on syytä hymyyn enemmän kun veneilijällä. Sanotaan että veneilijän onnelliset päivät ovat osto- ja myyntipäivä. :)

Kateellisten panettelua tuo veneilijän onni :mrgreen: Miullahan se on kaksinkertanen - kinnerillä rantaan ja purjeilla Saimaalle 8) Onni nimittäin 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja janx »

PW kirjoitti:
janx kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Onnea uudesta kinneristä, tuntuu varmasti kivalta tauon jälkeen :).

Onneksi kinnerin omistajalla on syytä hymyyn enemmän kun veneilijällä. Sanotaan että veneilijän onnelliset päivät ovat osto- ja myyntipäivä. :)

Kateellisten panettelua tuo veneilijän onni :mrgreen: Miullahan se on kaksinkertanen - kinnerillä rantaan ja purjeilla Saimaalle 8) Onni nimittäin 8)

Se varmaan tarkoittaakin moottoriveneitä. :) t. Jos tulitikkupikaveneestä (45 solmua) hajoaa trimmi, sillä ei pääse nopeasti Hietalahdesta Vuosaareen.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Onnea uudesta kinneristä :) Kivan värinenkin :)

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitokset onnitteluista jo tässä vaiheessa :) .
Sain viestin, että eiköhän kinneri mahdu muuttokuorman kyytiin, nouto Hollannista olisi ilmeisesti viikonloppuna.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Sain kuvan varusteista, joita Questin mukana tulisi. Neopreeninen aukkopeite (Questin vakiovaruste), jonkin verran ajettuja ulkorenkaita, varasisurit, pistosuojanauhat ulkorenkaiden sisälle (kuvassa oranssit "pannat") ja laukut.

Eturenkaina edellinen omistaja on käyttänyt F-Litejä, jotka ovat hyvin rullaavat, mutta kuluneina kuulemma tulee herkästi rengasrikkoja. Muistaakseni TMS:n Stradassa oli tällaiset uutena, ja jo kinnerin hakureissulla tuli puhkeamisia.
Paljonkohan tuollaiset pistosuojanauhat heikentää rullausta, eli hukkuuko koko rullaavien renkaiden idea niiden kanssa? Eli onko yhdistelmä sen parempi (pistonkestoltaan ja rullaukseltaan) kuin joku paremmin pistosuojattu huonommin rullaava rengas sellaisenaan?

Toinen mikä noissa eturenkaissa arveluttaa on leveys (50 mm): leveä rengas on sisänsä hyvä asia, mutta Questissa kun on suljetut pyöräkotelot, niin eturenkaiden kääntyvyys on rajallinen. Mitä leveämpi rengas sen heikommin kääntyy. Riippuu tietysti paljon missä ajelee, mutta kyllä edellinen Questini oli 40 mm leveillä renkaillakin jo sangen kankea. No selviää kun pääsee ajamaan tuolla leveällä rengastuksella, vaatii joka tapauksessa varmasti enemmän ajolinjojen ennakointia.

Tubeless-asennusta kiinnostaisi kokeilla jossain vaiheessa, mutta toisaalta Saukin testailut aiheen parissa jättivät vähän epäilystä, ettei sisärenkaattomuus olisi parhaimmillaan kinnerissä: http://www.saukki.com/tag/kinneri/

Kinnerissä nyt kiinni oleva tuulilasi näyttää itselle liian isolta (taakse tulevalta), ei mahdu mun pitkät jalat sisään kulkuaukosta tuon ohi. Ja koska olen edellistä käyttäjää pitempi, niin tuulilasi ohjannee noin kaltevana ilmavirran liian alas, osunee päähän. No saksilla ja säätämällä voi saada ihmeitä aikaan, ja kuvassa näkyy olevan pienempikin lirpake varalla. Ja askarteluun sopivaa polykarbonaattilevyä on muistaakseni vielä itsellä jäljellä, niin voi tehdä uusia kokeiluversioita.

varusteet.jpg
varusteet.jpg (149.45 KiB) Katsottu 5757 kertaa
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo hieno juttu, Jere on onnistunut sopivasti motivoimaan :) Quest on varma valinta ja onhan niiden saatavuus ihan eri luokkaa kuin noilla uudemmilla hinnoista puhumattakaan. Mitä Saksan foorumia olen seuraillut, niin uudemmat mallit ei kauaa myynnissä keiku, vaikka hintapyynnit on yli 6t€ käytännössä aina.

Pistosuojanauhoista sanoisin että ne kannattaa unohtaa pahinta sepelikautta lukuunottamatta kenties, ja laittaa alle jotkin toiset renkaat jos F-litet ei meinaa kestää. Olen valmis väittämään että nauhat hidastaa selkeästi enemmän kuin pykälää paremmin suojatut renkaat, vaikka mitään lukuja ei nyt olekaan tähän pistää, periaatteessa sellaisiakin voisin kaivella vanhoista ajoista tehomittarin kanssa, jos jossain vaiheessa kerkeäisin.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Saukki »

tm kirjoitti:

Sain kuvan varusteista, joita Questin mukana tulisi. Neopreeninen aukkopeite (Questin vakiovaruste), jonkin verran ajettuja ulkorenkaita, varasisurit, pistosuojanauhat ulkorenkaiden sisälle (kuvassa oranssit "pannat") ja laukut.

Eturenkaina edellinen omistaja on käyttänyt F-Litejä, jotka ovat hyvin rullaavat, mutta kuluneina kuulemma tulee herkästi rengasrikkoja. Muistaakseni TMS:n Stradassa oli tällaiset uutena, ja jo kinnerin hakureissulla tuli puhkeamisia.
Paljonkohan tuollaiset pistosuojanauhat heikentää rullausta, eli hukkuuko koko rullaavien renkaiden idea niiden kanssa? Eli onko yhdistelmä sen parempi (pistonkestoltaan ja rullaukseltaan) kuin joku paremmin pistosuojattu huonommin rullaava rengas sellaisenaan?

Toinen mikä noissa eturenkaissa arveluttaa on leveys (50 mm): leveä rengas on sisänsä hyvä asia, mutta Questissa kun on suljetut pyöräkotelot, niin eturenkaiden kääntyvyys on rajallinen. Mitä leveämpi rengas sen heikommin kääntyy. Riippuu tietysti paljon missä ajelee, mutta kyllä edellinen Questini oli 40 mm leveillä renkaillakin jo sangen kankea. No selviää kun pääsee ajamaan tuolla leveällä rengastuksella, vaatii joka tapauksessa varmasti enemmän ajolinjojen ennakointia.

Tubeless-asennusta kiinnostaisi kokeilla jossain vaiheessa, mutta toisaalta Saukin testailut aiheen parissa jättivät vähän epäilystä, ettei sisärenkaattomuus olisi parhaimmillaan kinnerissä: http://www.saukki.com/tag/kinneri/

Kinnerissä nyt kiinni oleva tuulilasi näyttää itselle liian isolta (taakse tulevalta), ei mahdu mun pitkät jalat sisään kulkuaukosta tuon ohi. Ja koska olen edellistä käyttäjää pitempi, niin tuulilasi ohjannee noin kaltevana ilmavirran liian alas, osunee päähän. No saksilla ja säätämällä voi saada ihmeitä aikaan, ja kuvassa näkyy olevan pienempikin lirpake varalla. Ja askarteluun sopivaa polykarbonaattilevyä on muistaakseni vielä itsellä jäljellä, niin voi tehdä uusia kokeiluversioita.

Onnittelut hienosta Questistä!

Ite ajoin pari vuotta sitten hetken aikaa 50 mm renkailla, ja olihan se kankeaa. Mutta kyllä sitä oppi aika nopeasti työmatkan ajamaan niin, että vältteli kaikkein tiukimpia käännöksiä. Kaupunkiin ei kyllä huvittaisi niin leveillä renkailla kokeilemaan. 40 mm on kyllä mukavuuden ja kääntösäteen suhteen paras kompromissi.

Jos tubeless asennusta meinaat, niin kannattaa kyllä hankkia heti kättelyssä siihen soveltuvat renkaat. Ite kokeilin silloin Shreddoilla, jotka ei siis olleet tubeless ready. Ja siihenhän se mun kokeilu silloin kaatuikin. Renkaan sivuseiniin tuli aina vaan uusia vuotoja ja litku ei tahtonut niitä paikata. Sitten ei aina tahtonut saada kinneriä kallistettua niin paljon kyljelleen, että litku osuisi vuotokohtaan. Jos olisi ollut valmiiksi tubeless renkaat, niin näitä ongelmia ei olisi tullut.

Mutta onhan se tubeless asennus melkoista säätämistä, kun kiekon irroittaminen on sen verran hankalempaa. Mutta oikeilla tubeless renkailla asennuksen voisi ehkä tehdä irroittamatta kiekkoa.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...Pistosuojanauhoista sanoisin että ne kannattaa unohtaa pahinta sepelikautta lukuunottamatta kenties, ja laittaa alle jotkin toiset renkaat jos F-litet ei meinaa kestää. Olen valmis väittämään että nauhat hidastaa selkeästi enemmän kuin pykälää paremmin suojatut renkaat...

Ok, kiitokset kokemuksien jakamisesta! Noin vähän arvelinkin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:

... 40 mm on kyllä mukavuuden ja kääntösäteen suhteen paras kompromissi...

Allekirjoitan tuon, 40 mm leveät Shreddat oli edellisessä Questissani suosikkirenkaani. Käyttämättömätkin vielä löytyy hyllystä, joten eivätköhän ne kulkeudu ennemmin tai myöhemmin uudenkin Questin alle. Mutta kokeilen ensin noilla valmiiksi alla olevilla F-Liteillä.

Saukki kirjoitti:

...Jos tubeless asennusta meinaat, niin kannattaa kyllä hankkia heti kättelyssä siihen soveltuvat renkaat. Ite kokeilin silloin Shreddoilla, jotka ei siis olleet tubeless ready. Ja siihenhän se mun kokeilu silloin kaatuikin. Renkaan sivuseiniin tuli aina vaan uusia vuotoja ja litku ei tahtonut niitä paikata. Sitten ei aina tahtonut saada kinneriä kallistettua niin paljon kyljelleen, että litku osuisi vuotokohtaan. Jos olisi ollut valmiiksi tubeless renkaat, niin näitä ongelmia ei olisi tullut.

Mutta onhan se tubeless asennus melkoista säätämistä, kun kiekon irroittaminen on sen verran hankalempaa. Mutta oikeilla tubeless renkailla asennuksen voisi ehkä tehdä irroittamatta kiekkoa.

Noin varmasti. Itseltä löytyy irrallisina 2 kpl 406-kokoisia tubeless-vanteita, Gingkosta joskus tuli tilailtua. Sisäleveys muistaakseni 25 mm. Uudessa Questissa kun on "vain" 70 mm rumpujarrut, niin voisi hankkia 90 mm rumpujarrunavat ja sopivat pinnat, ja kasailla toiset kiekot. Näillä pääsisi sitten paremmin testailemaan sisärenkaattomuutta.

Nyt kun mainitsit tuon Shreddan, niin mullahan oli taannoin Mangossa jonkun aikaa toisessa eturenkaassa ghettotubeless-viritys, Shredda siinäkin. Muistaakseni sekin vaati normaalia enemmän pumppaamista, eli ilmat kaikkosivat normaalia vauhdikkaammin. Kannattaa siis tosiaan valita joku toinen rengas mahdollisiin tuleviin tubeless-juttuihin.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Hieno Quest, tm!

Hyvä kun otit puheeksi nuo Shreddat...tutkin omat varastoni ja löysin minäkin pari 40-406:a
Tänään laitoin alle. En muistanutkaan kuinka mukavat ne on kun pitkään olen Contin 28-406 pyöritellyt!

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Vastaa Viestiin