Quest Carbon #536

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Kirjoittelin tuolla aiemmin, että nykyistä pienempiäkin rengaspaineita voisi kokeilla. Aatokset ovat muuttuneet nyt kilometrien myötä: isommassa vauhdissa eli alamäissä Quest on nykyisellään vähän epämääräisen oloinen ohjastettava, varsinkin epätasaisuuksissa (joita kyllä riittää) ja mutkissa. Fiilis on pompahteleva ja "nuljuva", ehkä turhan kallistelevakin.

Ensiapuna tähän ajattelin säätää rengaspaineita: edessä on ollut n. 3,5 baaria, nyt siirryn renkaan maksimipaineisiin eli 4 baariin. Takarenkaan paine saa pysyä ainakin nyt aluksi samassa 4 baarissa kuin aiemminkin.

F-Lite -eturenkaat ovat 50 mm leveät, edellisessä Questissa käytin pääosan ajasta 40 mm leveitä renkaita (Shredda). Takana on nyt 55 mm leveä Allmotion, edellisessä 50 mm Kojak. Oli jotenkin jämptimmän oloinen ajettava noilla kapeammilla, ja maksimipaineilla tuli ajeltua (edessä ja takana muistaakseni 5 baaria).

Toki jousituskin vaikuttaa, enkä nykyisen Questin jousituksen sisuskaluista tiedä vielä muuta, kuin että joku hollantilais"velho" oli viritellyt takajousitusta, joka tuntuu jäykemmältä kuin orginaali. Edessä on varmaan alkuperäiset jouset, tarvii ottaa auki jossain vaiheessa ja tarkistaa. Kiinnostaisi kokeilla elastomeereja, niitä kun ovat monet kehuneet. Nestevaimenteisia iskareita ei eteen saa. Houkuttaisi hieman herätellä taannoin Mangossa kesken jääneet kokeilut aiheen parissa, mutta se on pitkä tie ja on noita muitakin projekteja vielä kesken... ja Questin kanssa puuhailu ei ole niin helppoa, kun pyöräkotelot ovat umpinaiset.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Kirjoittelin tuolla aiemmin, että nykyistä pienempiäkin rengaspaineita voisi kokeilla. Aatokset ovat muuttuneet nyt kilometrien myötä: isommassa vauhdissa eli alamäissä Quest on nykyisellään vähän epämääräisen oloinen ohjastettava, varsinkin epätasaisuuksissa (joita kyllä riittää) ja mutkissa. Fiilis on pompahteleva ja "nuljuva", ehkä turhan kallistelevakin.

Ensiapuna tähän ajattelin säätää rengaspaineita: edessä on ollut n. 3,5 baaria, nyt siirryn renkaan maksimipaineisiin eli 4 baariin. Takarenkaan paine saa pysyä ainakin nyt aluksi samassa 4 baarissa kuin aiemminkin.

F-Lite -eturenkaat ovat 50 mm leveät, edellisessä Questissa käytin pääosan ajasta 40 mm leveitä renkaita (Shredda). Takana on nyt 55 mm leveä Allmotion, edellisessä 50 mm Kojak. Oli jotenkin jämptimmän oloinen ajettava noilla kapeammilla, ja maksimipaineilla tuli ajeltua (edessä ja takana muistaakseni 5 baaria).

Toki jousituskin vaikuttaa, enkä nykyisen Questin jousituksen sisuskaluista tiedä vielä muuta, kuin että joku hollantilais"velho" oli viritellyt takajousitusta, joka tuntuu jäykemmältä kuin orginaali. Edessä on varmaan alkuperäiset jouset, tarvii ottaa auki jossain vaiheessa ja tarkistaa. Kiinnostaisi kokeilla elastomeereja, niitä kun ovat monet kehuneet. Nestevaimenteisia iskareita ei eteen saa. Houkuttaisi hieman herätellä taannoin Mangossa kesken jääneet kokeilut aiheen parissa, mutta se on pitkä tie ja on noita muitakin projekteja vielä kesken... ja Questin kanssa puuhailu ei ole niin helppoa, kun pyöräkotelot ovat umpinaiset.

Olet tämän varmaan nähnytkin, mutta katsopa uudelleen Saukin onnistunut tapa tehdä Questistään stabiili.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Saukki »

tm kirjoitti:

Nestevaimenteisia iskareita ei eteen saa.

Kohta saa. Mun YouTube kanavalle tulossa lisätietoa kesäkuun aikana.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jori kirjoitti:

Olet tämän varmaan nähnytkin, mutta katsopa uudelleen Saukin onnistunut tapa tehdä Questistään stabiili.

Sen verran korjaan tätä, että Questistä ei tullut "stabiili" vaan stabiilimpi, mitä se oli alunperin.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olet tämän varmaan nähnytkin, mutta katsopa uudelleen Saukin onnistunut tapa tehdä Questistään stabiili.

Sen verran korjaan tätä, että Questistä ei tullut "stabiili" vaan stabiilimpi, mitä se oli alunperin.

Juu on Saukin videot tullut katsottua. Hyviä ja informatiivisia, kiitos niistä! Matti Näsän sanoin ”kireemmät iskarit olla vois” :-).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:
tm kirjoitti:

Nestevaimenteisia iskareita ei eteen saa.

Kohta saa. Mun YouTube kanavalle tulossa lisätietoa kesäkuun aikana.

Löytyykös näistä jotain etukäteisvinkkiä esim. ulkomaan foorumeilta? Kiinnostaa jos toimivat, eikä hinta karkaa... Pelkään kyllä ”kermankuorintahinnoittelua” ainakin aluksi, jos oletus että kysyntä ylittää tarjonnan.

Takaiskari ainakin vaihtuu ilmaiskariksi lähiaikoina, nykyisellä setupilla takapää menettää pidon täristävissä epätasaisuuksissa jopa helpommin kuin edellisen Questin alkuperäinen...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
Saukki kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olet tämän varmaan nähnytkin, mutta katsopa uudelleen Saukin onnistunut tapa tehdä Questistään stabiili.

Sen verran korjaan tätä, että Questistä ei tullut "stabiili" vaan stabiilimpi, mitä se oli alunperin.

Juu on Saukin videot tullut katsottua. Hyviä ja informatiivisia, kiitos niistä! Matti Näsän sanoin ”kireemmät iskarit olla vois” :-).

Niin, ja matalammat, eli lyhyemmät jouset, jotta painopiste laskee alemmas. Käsitin, että tämä oli Saukin kinnerissä tärkeä muutos.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
tm kirjoitti:
Saukki kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olet tämän varmaan nähnytkin, mutta katsopa uudelleen Saukin onnistunut tapa tehdä Questistään stabiili.

Sen verran korjaan tätä, että Questistä ei tullut "stabiili" vaan stabiilimpi, mitä se oli alunperin.

Juu on Saukin videot tullut katsottua. Hyviä ja informatiivisia, kiitos niistä! Matti Näsän sanoin ”kireemmät iskarit olla vois” :-).

Niin, ja matalammat, eli lyhyemmät jouset, jotta painopiste laskee alemmas. Käsitin, että tämä oli Saukin kinnerissä tärkeä muutos.

Niin no kuskin kanssa maavara laski 10 mm -> veikkaan että etujousien jäykkyydellä oli tuossa isompi vaikutus ajettavuuteen kuin tuolla sentin painopisteen laskulla.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Saukki »

tm kirjoitti:
Saukki kirjoitti:
tm kirjoitti:

Nestevaimenteisia iskareita ei eteen saa.

Kohta saa. Mun YouTube kanavalle tulossa lisätietoa kesäkuun aikana.

Löytyykös näistä jotain etukäteisvinkkiä esim. ulkomaan foorumeilta? Kiinnostaa jos toimivat, eikä hinta karkaa... Pelkään kyllä ”kermankuorintahinnoittelua” ainakin aluksi, jos oletus että kysyntä ylittää tarjonnan.

Takaiskari ainakin vaihtuu ilmaiskariksi lähiaikoina, nykyisellä setupilla takapää menettää pidon täristävissä epätasaisuuksissa jopa helpommin kuin edellisen Questin alkuperäinen...

Nyt ei oo mulla kyllä hinnoittelusta mitään tietoa. Pitää kysäistä lisätietoa Velomobiel.nl:ltä. Mulle on iskari pari tulossa testiin.

Takaiskari tosiaan kannattaa päivittää.

Tosiaan taisi se jousien jäykkyys vaikuttaa eniten ajettavuuden parantumiseen.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:
tm kirjoitti:
Saukki kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olet tämän varmaan nähnytkin, mutta katsopa uudelleen Saukin onnistunut tapa tehdä Questistään stabiili.

Sen verran korjaan tätä, että Questistä ei tullut "stabiili" vaan stabiilimpi, mitä se oli alunperin.

Juu on Saukin videot tullut katsottua. Hyviä ja informatiivisia, kiitos niistä! Matti Näsän sanoin ”kireemmät iskarit olla vois” :-).

Niin, ja matalammat, eli lyhyemmät jouset, jotta painopiste laskee alemmas. Käsitin, että tämä oli Saukin kinnerissä tärkeä muutos.

Niin no kuskin kanssa maavara laski 10 mm -> veikkaan että etujousien jäykkyydellä oli tuossa isompi vaikutus ajettavuuteen kuin tuolla sentin painopisteen laskulla.

Tuosta ajettavuudesta en lähde väittelemään suuntaan, enkä toiseen, mutta Saukin kinneri oli useammankin videon perusteella kaatumisherkkä, mikä ongelma katosi lyhyempien ja jäykempien jousten vaihdon jälkeen. Jousitus tekee ajonoeuvosta ns. käännetyn heilurin, jolla on ominaistaajuus, kuten kaikilla rakenteilla. Tuo taajuus asettaa käytännössä rajan sille, miten nopeasti ohjausliikkeen suuntaa puolelta toiselle voi turvallisesti vaihtaa. Taajuus riippuu sekä jousten jäykkyyden, että painopisteen korkeuden neliöjuurista ja kinnerin roll-suunnan hitausmomentista.

Tästä syystä suosittelen kaikille, isommille kinnerikuskeille ainakin istuimen korkeuden madaltamista niin alas kuin vain mitenkään mahdollista. Questin vakioistuin ei mielestäni ole aivan niin alhaalla, kuin voisi olla. Tässäkin asiassa millit ratkaisevat. Matalammalla istuminen parantaa myös aerodynamiikkaa, mutta heikentää näkyvyyttä eteen. Matalalta pääsee kuitenkin nousemaan ylemmäs istumaan varsin helposti, kun pitää nähdä paremmin, eikä kovassa vauhdissa aivan keulan eteen hyödytä nähdäkään. Lisäksi matalammalla olevaan päähän saattaa mahtua se kypäräkin, vaikka ajaisi huppu päällä. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:

Nyt ei oo mulla kyllä hinnoittelusta mitään tietoa. Pitää kysäistä lisätietoa Velomobiel.nl:ltä. Mulle on iskari pari tulossa testiin.

Jään mielenkiinnolla odottamaan kommentteja :) .

Saukki kirjoitti:

Takaiskari tosiaan kannattaa päivittää.

Itse asiassa taidan laittaa tilaukseen samantien. Jos vaikka sattuisi saamaan ennen Ahvenanmaan Lowridea, niin tulisi turvallisempi retki. Itselle oudoilla teillä ei tiedä etukäteen, millaista tärinäraitaa tai hiekkatiepätkää sattuu reitille osumaan. Viime sunnuntaina ajeltiin Viitapohjassa hetken matkaa hyväkuntoista hiekkatietä, mutta sieltäkin löytyi ajourasta paikoin peräkkäisiä (pieniä) kuoppia, joissa Questin perä lähti välittömästi poukkoilemaan sivulle. Kunnon nimismiehenkiharoissa tai asvalttitien tärinäraidoissa homma menisi helposti vaaralliseksi...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...Tästä syystä suosittelen kaikille, isommille kinnerikuskeille ainakin istuimen korkeuden madaltamista niin alas kuin vain mitenkään mahdollista. Questin vakioistuin ei mielestäni ole aivan niin alhaalla, kuin voisi olla. Tässäkin asiassa millit ratkaisevat. Matalammalla istuminen parantaa myös aerodynamiikkaa, mutta heikentää näkyvyyttä eteen. Matalalta pääsee kuitenkin nousemaan ylemmäs istumaan varsin helposti, kun pitää nähdä paremmin, eikä kovassa vauhdissa aivan keulan eteen hyödytä nähdäkään. Lisäksi matalammalla olevaan päähän saattaa mahtua se kypäräkin, vaikka ajaisi huppu päällä. :wink:

Ihan aiheellinen kommentti. Itsellä penkki ei ole alimmassa asennossa: oli ensimmäisellä lenkillä alimmassa, mutta tuolloin se painoi ketjusuojaan ja ketju hinkasi siitä läpi... ongelma poistuisi, jos penkkiä siirtäisi eteenpäin. Samalla kampia pitää siirtää -> jalat alkavat kopsia helposti jalka-aukkojen etureunoihin. Tai vaihtoehtoisesti pitäisi siirtää ketjun taittopyörää taaksepäin kinnerin lattiassa, mutta se eli ole niin helppo juttu...

Tarvii vielä hakea tuo penkin kohta, jossa ketjun hinkaamista ei tapahdu, ja siirtää sitten keskiötä vastaavasti + tarvittaessa dremelöidä korin jalka-aukkojen etureunoja eteenpäin. Ongelman saisi toki varmaankin ratkaistua lyhyemmillä kammilla... :wink: . Nythän ajan pitkillä (140 mm), enkä lyhyempiin ole kinnerissä siirtymässä.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Saukki kirjoitti:

Nyt ei oo mulla kyllä hinnoittelusta mitään tietoa. Pitää kysäistä lisätietoa Velomobiel.nl:ltä. Mulle on iskari pari tulossa testiin.

Etuiskarien muunnossarja 150€.
Takaiskarin muunnossarja 100€.

Video etuiskarien päivittämisestä tulee lähiviikkoina. Paketti on vieläkin matkalla, eli en ole vielä päässyt edes hypistelemään uusia iskareita.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Nyt ei oo mulla kyllä hinnoittelusta mitään tietoa. Pitää kysäistä lisätietoa Velomobiel.nl:ltä. Mulle on iskari pari tulossa testiin.

Etuiskarien muunnossarja 150€.
Takaiskarin muunnossarja 100€.

Video etuiskarien päivittämisestä tulee lähiviikkoina. Paketti on vieläkin matkalla, eli en ole vielä päässyt edes hypistelemään uusia iskareita.

Laitoin jo Risse-takaiskarin tilaukseen, joten tarvetta enää etuiskareille. Onko tuo parihinta, eli saako tuohon rahaan uudet sisuskalut molemmille puolille? Ei taida olla ilmaiskari, eli jousina säilyy kierrejouset?

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Joo, sisältyy molemmat etuiskarit ja vanhat jouset säilyy.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin