Syy akselin ahdistukseen oli "jotain" ylimääräistä kovaa (vierekkäin olevien) urakuulalaakerien sisäkoolien välissä, akselin pintaa vasten. Tämä oli tehnyt kunnon skraidut akseliin, ei ihme ettei tahtonut liikkua. Naarmuja oli useampia, selvästi oli ahdistanut aiemminkin jollakulla edellisistä omistajista. Itsekseen tuonne väliin ei epäpuhtauksia pääse, joten jonkun aikaisemman avaamisen yhteydessä sinne on jotain ylimääräistä kulkeutunut. Se "joku" hävisi putsauksen yhteydessä, joten tarkempi analyysi jäi tekemättä. Viilailin akselista pahimmat pärsät pois ja hinkasin pinnan vielä hiomapaperilla (1200).
Laakereiden sisäkooleissakin oli vähän sanomista, niin kipaisin hakemassa B-kaupasta uudet tilalle (joo ei laadukkain vaihtoehto, mutta ainoa auki ollut liike tuohon aikaan...). Laakerimalli on 6002 (reikä 15, ulkohalk. 32 ja leveys 9 mm), eli yleinen koko. Näitä menee taka-akselin laakerointiin 3 kpl.
Lopulta akseli meni paikalleen kuin ihmisen mieli, voideltuna muovivasaralla lyöden kuten manuaalissa neuvottiin.
Takahaarukkakin oli irti operaation aikana, tästä lisää kuvia ja kommentteja lähipäivien aikana.
Huomenna uuden ketjun asennus, ja taittopyörään tarvii samalla laittaa uudet o-renkaat (toinen puuttui ja toinenkin heikossa hapessa).
Viikonloppuna toivottavasti pääsee sitten liikenteeseen uudella voimansiirrolla ja 140 mm kammilla.