DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahe kirjoitti: 22 Heinä 2022, 19:09

Ei ole oikein tilaa. Kanteen niitä ei voi laittaa muualle kuin keskelle, koska kuskin jalkojen lisäksi muuta ei mahdu. Kylkiin ne pitäisi sijoittaa pyöräkoteloiden etupuolelle, jossa nokka kapenee aika pian, ja taaskaan kovin ulkoneva ei voi olla koska ne jalat. Ja jos ei ulkone, niin sitten se pyöräkotelo on ilmavirran tiellä :)

Aivan, niin tietenkin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tänään 112km helteisessä kelissä. Uusi ilmanottorööri toimii todella hyvin. Ilmavirta pitää kropan viileämpänä kuin ennen, ja toisin kuin alkuperäinen SPAI tämä alkaa puhaltaa jo aika alhaisissa nopeuksissa joten viilennystä saa ylämäkiinkin.

Tuon röörin sijoittelu on millipeliä, tänään oikea polvi otti siihen kevyesti muutaman kerran, eli mötikän olisi voinut asentaa vielä muutaman millin edemmäs. No, reikä kannessa on missä on...

Nopeuteen tuo ei mielestäni havaittavasti vaikuta

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tänään oli vähän viileämpi päivä, ja tuli röörin säätöluukkuakin testattua. Aika pienelle saa laittaa ennen kuin vaikuttaa enemmän ilmavirtaan, eli kovin portaatonta säätöä tuossa ei ole.

No, kylmällä ilmalla voi vaihtaa tilalle tasaisen umpikannen, alkuperäisessä ilmanotossa oleva omatekoinen säätöläppä toimii hyvin.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti: 28 Heinä 2022, 20:58

Tänään oli vähän viileämpi päivä, ja tuli röörin säätöluukkuakin testattua. Aika pienelle saa laittaa ennen kuin vaikuttaa enemmän ilmavirtaan, eli kovin portaatonta säätöä tuossa ei ole.

No, kylmällä ilmalla voi vaihtaa tilalle tasaisen umpikannen, alkuperäisessä ilmanotossa oleva omatekoinen säätöläppä toimii hyvin.

Oletko sateessa ehtinyt ajamaan. Mitenkäs tuo käyttäytyy vesisateessa?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tänään vaan ripotteli pariin otteeseen. Muutama tippa tuli sisään, mutta kunnon sateella tuo varmasti roiskii kuskin munat märäksi jos sitä ei sulje.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tänään oli sopivan viileä sää kokeilla kuuppaa (racehood) uuden ilmastointiröörin kanssa.

Tuuletus toimii nyt hauskasti: kun avaa kuupan visiirin kokonaan, ilmavirta nacaductin kautta lakkaa. Kun visiiriä sulkee puhallus alkaa uudelleen ja voimistuu mitä enemmän visiiriä sulkee. Visiiriä säätämällä voi säätää suhdetta naamalle puhaltavan ja kroppaan puhaltavan ilmavirran välillä :)

EDIT: Niin ja tän kesän neljän tunnin alitus Porvoo-Hki-Porvoo tuli ajettua myös. Kuupalla saa sen 10% parannuksen keskariin.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tuli tsekattua pyörän kokonaiskilsat: 29636.

Nykyisillä renkailla (Contact Speed) on siis ajettu n. 6300 km ml. n. 700km kuluttavaa rata-ajoa (2 Alastaroa ja yhdet Räyskälän kisat). Ne alkaa olla pikkuhiljaa vaihtokunnossa ainakin edessä, pinta ei ole puhki vielä mutta ei sitä mahda olla enää paljon jäljellä, renkaissa on selvä tasainen kohta. Renkaat on myös täynnä pieniä kivien tekemiä viiltoja, mutta ihme kyllä yhtään rengasrikkoa ei tuolla matkalla ole tullut.

Hyllyssä on toiset mokomat, joten seuraaviin rengastesteihin on siis matkaa n. 6500 km, Contact Speedit on ainakin mun käytössä osoittautunut riittävän nopeiksi ja hyvin luotettaviksi.

Talveksi on kaikenlaista askaretta tiedossa kun voimalinjakin pitäisi uudistaa (uusi takapakka, ketjut ja rissat, eteen Schlumpf Mountain Drive jos keväällä tilattu paketti tulee Hollannista ennen lumien sulamista).

Markus Heikkilä

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Kulkeeko sun Helsingin -reitti vanhan Porvoontien viertä? Eilen poljin pitkästä aikaa Kehäkolmoselta Porvooseen päin. Olipa hieno baana painella, uusiksi asfaltoitua pyörätietä ainakin Söderkullaan asti, mistä käännyin menemään kohti Sipoon keskustaa, yllätysyllätys, uudelleen astaltoitua tietä pitkin :D

Tuolla pyörätiellä saattaa iskeä vauhtisokeus, niin hyvältä tuntui meno

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Joo sitä mä ajelen. Uutta tai uudistettua pyörätietä on Boxiin saakka ja Porvoon päässä Kulloosta alkaen. Söderkullassa on työmaita ja parin kilsan pätkä huonokuntoisempaa routinutta Pyörätietä mutta muuten on priimaa. Maantien laitaa ei tarvitse enää ajaa kuin muutama kilometri Boxista Kullooseen.

Yleensä siinä on sen verran vähän liikennettä että saa rauhassa päästellä :)

Markus Heikkilä

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Se tie on muuten nimeltään Uusi Porvoontie. Vanha Porvoontie menee Nikkilän kautta :wink:

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Niinpä onkin. Sanalle UUSI on nyt katetta koko rahalle :lol:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mahe kirjoitti: 25 Elo 2022, 20:20

Nykyisillä renkailla (Contact Speed) on siis ajettu n. 6300 km ml. n. 700km kuluttavaa rata-ajoa (2 Alastaroa ja yhdet Räyskälän kisat). Ne alkaa olla pikkuhiljaa vaihtokunnossa ainakin edessä, pinta ei ole puhki vielä mutta ei sitä mahda olla enää paljon jäljellä, renkaissa on selvä tasainen kohta. Renkaat on myös täynnä pieniä kivien tekemiä viiltoja, mutta ihme kyllä yhtään rengasrikkoa ei tuolla matkalla ole tullut.

Hyllyssä on toiset mokomat, joten seuraaviin rengastesteihin on siis matkaa n. 6500 km, Contact Speedit on ainakin mun käytössä osoittautunut riittävän nopeiksi ja hyvin luotettaviksi.

Talveksi on kaikenlaista askaretta tiedossa kun voimalinjakin pitäisi uudistaa (uusi takapakka, ketjut ja rissat, eteen Schlumpf Mountain Drive jos keväällä tilattu paketti tulee Hollannista ennen lumien sulamista).

Talven aikan tuli tosiaan vaihdettua kaikki rattaat ja ketju sekä eteen Schlumpf Mountain Drive. Kiitos fillarivelholle avusta ja hallin lainasta operaatioon.

Kinnerissä on nyt edessä Mountain Drive ja 70-hampainen ratas. Takana 11-36 pakka kuten ennenkin. Lisää välitysaluetta tuli siis molempiin päihin, tuo 70-hampainen + MD vastaa 28-70 eturattaita, kun aikaisemmin oli 34-52.

Takarenkaan irrotus oli helppo homma, pelkäämääni taka-akselin jämähdystä ei ollut tapahtunut ja akseli tuli ulos liukkaasti vetämällä. Takaisin laitto olikin sitten melkoinen operaatio: takanapa jakautuu takakiekkoa irrottaessa vapaarattaan kohdalta niin, että vapaarattaan puoliskoista kehä jää kiekkoon (joka on siis rangaskotelossa ja sujahtaa kinnerin pohajpuolelta ulos) ja kynnet rataspakkaan (joka on kinnerin sisällä kiinni keinuhaarukassa, siis eri puolella rengaskotelon seinämää).

Takaisin laittaessa pitää sitten ERITTÄIN ahtaassa paikassa yrittää saada vapaarattaan kynnet loksahtamaan paikoilleen JA erinäisten laakerien väliholkit kohdakkain niin että taka-akselin saa työnnettyä takaisin koko hässäkän läpi. Tuota hommaa ei huvikseen eikä varsinkaan yksinään tee, toivottavasti se on edessä seuraavan kerran 55 tkm huollossa :D

Ilmeisesti kaikki onnistui niinkuin pitää koska vaihteet oli heti kohdallaan.

Tänään oli vuorossa etuiskarien tarkistus ja eturenkaiden vaihto. Jotain kummaa iskareissa (taas) on, koska toinen "pullahtaa" ulos selvästi enemmän kuin toinen jos kinneriä nostaa niin että eturengas nousee ilmaan. Ikään kuin olisin laittanut niihin eri mittaiset elastomeerit. Asia pitää tarkistaa.

Renkaita vaihtaessa tuli selväksi että Stan'sin tubeless-litku toimii ilmeisen hyvin korkeapaineisissa kinnerin renkaissakin sisuskumin kanssa: Viime keväänä lisätty litku oli edelleen nestemuodossa ja maitomaista, ei siis erottunutta tai kuivanutta. Lisäksi molemmat etusisurit oli tiukasti liimautuneet ulkorenkaisiin, koska kumien välissä on ollut tuota paikka-ainetta jossain välissä. Eli pieniä reikiä on tullut matkan varrella mutta ei yhtään rengasrikkoa, jonka olisin huomannut. Ulkokumit oli kauttaaltaan pienillä viilloilla ja kuopilla, eli todellakin vaihtokunnossa.

Jos kelit jatkuu niin eiköhän tässä parin viikon sisään pääse testaamaan uutta voimalinjaa. Sitä ennen harkitsen vielä sähkövaihteen laittamista taakse: https://www.nxswireless.com/ Onko kellään kokemusta tästä?

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kinneri tuli laitettua ajokuntoon, ja eihän sitä malttanut olla kokeilematta :) Pyörätiet on vielä suurelta osin harjaamatta ja hiekka pölisee, joten varsinaisen lenkkeilyn aloittamista pitänee lykätä viikko-pari. Uusia renkaita ei viitsisi puhkoa heti sepeliin myöskään.

Mahe kirjoitti: 08 Huhti 2023, 18:09

Talven aikana tuli tosiaan vaihdettua kaikki rattaat ja ketju sekä eteen Schlumpf Mountain Drive. Kiitos fillarivelholle avusta ja hallin lainasta operaatioon.

Kinnerissä on nyt edessä Mountain Drive ja 70-hampainen ratas. Takana 11-36 pakka kuten ennenkin. Lisää välitysaluetta tuli siis molempiin päihin, tuo 70-hampainen + MD vastaa 28-70 eturattaita, kun aikaisemmin oli 34-52.

Ensikokeilun perusteella uudistukset tuntuis onnistuneilta. 70-36 vaihteella pääsee hyvin valoista liikkeelle, joten ihan joka pysähdyksellä ei tartte vuoristovaihdetta käyttää. pikkuvaihteella pääsee sitten pysähdyksistä lähtien ylös jyrkemmänkin nyppylän (tuli kokeiltua kun eksyin eräässä notkelmassa olemattomasti merkitylle auki kaivetulle kelville ja jouduin sutimaan pehmeässä hiekassa ja sitkuttamaan sitten jyrkän nyppylän päälle kävelyvauhtia :twisted: )

70-hampaisella vauhdin pito tuntuis olevan myöskin helppoa kun sen vauhdin saa ensin kelattua. n. 40 tasaisella pysyi melko kevyesti talvijaloillakin.

Mahe kirjoitti: 08 Huhti 2023, 18:09

Tänään oli vuorossa etuiskarien tarkistus ja eturenkaiden vaihto. Jotain kummaa iskareissa (taas) on, koska toinen "pullahtaa" ulos selvästi enemmän kuin toinen jos kinneriä nostaa niin että eturengas nousee ilmaan. Ikään kuin olisin laittanut niihin eri mittaiset elastomeerit. Asia pitää tarkistaa.

Iskarit tuli molemmat aukaistua, ei siellä mitään ollut, toisen liukuholkki vaan on vähän jähmeämpi kuin toisen. Tulipahan putsattua.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

20230622_100633.JPG

Printattu tuuletusrööri irtosi liimauksestaan. Pitää piirtää ja printata tuohon tuo kannen muotoon sovitettu sovituskappale uusiksi niin, että se noudattelee kannen muotoa vielä hiukan tarkemmin ja sen saa ruuveilla kiinni varmistukseksi. Nyt välissä oli paikoin liikaa ja paikoin liian vähän liimaa koska sovitus ei ole aiva 100%.

Aukko pelkältään tuulettaa mukavasti kesäkeleillä, joten kiirettä ei ole :)

Markus Heikkilä

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Olisko joku elastinen massa sinne välin mitään. 🤔

Vastaa Viestiin