DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti: 12 Huhti 2022, 18:22

Hyvin tarkeni ajaa merinovarvassukilla kun lämpöä oli vajaa 10 astetta.

Hassut sukat! Eikö varpailla olisi lämpimämmät oltavat, jos ne eivät olisi yksitellen sukissa? Vrt. sama sormille: sormikkaat vai lapaset?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

En mä tiedä, ainakaan jos/kun jalat on kengissä. Onhan sormikkaat ja lapaset lämpimämpi yhdistelmä kuin kahdet lapaset (tai sormikkaat) :?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tänään kesän eka Porvoo-Hki-Porvoo. 111km/4,5h. Vähän on talven jäljiltä taas lihakset hukassa mutta kyllä ne sieltä löytyy, hyvin jaksoin kuitenkin, ihan lopussa alkoi jaloissa painaa.

Pyörälle en ole tehnyt muuta kuin vahasin ketjun kun se alkoi kuulostaa kuivalta.

Uusien sandaalien SPD-klossit lonksuu polkimissa. Ne taisi olla Wellgon klossit, muistelisin että niillä on ollut ennenkin pientä yhteensopivuusongelmaa muiden kuin Wellgon polkimien kanssa. Tarttee varmaan hakea shimanot pyöräliikkeestä kunhan tässä kerkiää.

Vähän alkaa myös tuntua sen tyylisiä pikkunykäyksiä polkiessa ja kuulua ääniä että ketju/rattaat alkaa varmaan pikkuhiljaa olla vaihtokunnossa. Kunhan kelit vähän vielä lämpiää että pihalla tarkenee paskarrella pitänee tehdä pyörälle kunnon täyshuolto, uudet rattaat kauttaaltaan, uusi ketju ja rissat on jo hommattuna. Samalla ovisi vaihtaa vähän isomman (4 hammasta) eturattaan.

Renkaat alkaa olla myöskin aika kuluneet, pitää seurailla niitä. Hyllyssä on toinen rengaskerta nykyistä Contin Contact Speediä, mutta toisaalta hotsittaisi kokeilla Contin Contact Urban tai joku muu rengas (ne saksalaisten hehkuttamat halpisnutrakit kenties?)

Markus Heikkilä

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja torneol »

ajarmala kirjoitti: 13 Huhti 2022, 11:52

Hassut sukat! Eikö varpailla olisi lämpimämmät oltavat, jos ne eivät olisi yksitellen sukissa? Vrt. sama sormille: sormikkaat vai lapaset?

Noi on ihan törkeen hyviä sukkia! Ite piden tuommoisia Injinjin varvassukkia yleensä koko ajan, etenkin kesällä kun kuivalla kelillä tulee kuljettua FiveFingers kengillä.

Nazca Fuego

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

torneol kirjoitti: 19 Touko 2022, 21:48
ajarmala kirjoitti: 13 Huhti 2022, 11:52

Hassut sukat! Eikö varpailla olisi lämpimämmät oltavat, jos ne eivät olisi yksitellen sukissa? Vrt. sama sormille: sormikkaat vai lapaset?

Noi on ihan törkeen hyviä sukkia! Ite piden tuommoisia Injinjin varvassukkia yleensä koko ajan, etenkin kesällä kun kuivalla kelillä tulee kuljettua FiveFingers kengillä.

Five fingersit olisi mahtavat mutta mulla on väärän muotoinen jalka, keskimmäinen varvas on pisin eikä mahdu suorana muuten sopivan kokoisiin varvastossuihin. Viime vuodet olen lumettomana aikana tassutellut Merrelin paljasjalkakengillä.

Eilen oli varvassukat jalassa sandaalien kanssa. Noilla pyöräilysandaaleilla on sama ongelma mikä on vaivannut myös tavallisilla pyöräkengillä: Varpaat puutuu n. tunnin ajon jälkeen ja alkaa pistelemään / polttelemaan jossain vaiheessa. Sandaaleilla tätä pysyy vähän helpottamaan kun varpaita voi heilutella vapaammin, mutta vain jaloittelu auttaa kunnolla. Olen kokeillut pohjallisen alle liimattavia poikittaisholvin tukia pyöräilykengissä, ne auttaa vähän mutta ei poista ongelmaa. Tennispallolla hieroen jalkapohja on kireä, sitä pitäisi varmaan tehdä enemmän ja säännöllisemmin.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti: 20 Touko 2022, 08:15
torneol kirjoitti: 19 Touko 2022, 21:48
ajarmala kirjoitti: 13 Huhti 2022, 11:52

Hassut sukat! Eikö varpailla olisi lämpimämmät oltavat, jos ne eivät olisi yksitellen sukissa? Vrt. sama sormille: sormikkaat vai lapaset?

Noi on ihan törkeen hyviä sukkia! Ite piden tuommoisia Injinjin varvassukkia yleensä koko ajan, etenkin kesällä kun kuivalla kelillä tulee kuljettua FiveFingers kengillä.

Five fingersit olisi mahtavat mutta mulla on väärän muotoinen jalka, keskimmäinen varvas on pisin eikä mahdu suorana muuten sopivan kokoisiin varvastossuihin. Viime vuodet olen lumettomana aikana tassutellut Merrelin paljasjalkakengillä.

Eilen oli varvassukat jalassa sandaalien kanssa. Noilla pyöräilysandaaleilla on sama ongelma mikä on vaivannut myös tavallisilla pyöräkengillä: Varpaat puutuu n. tunnin ajon jälkeen ja alkaa pistelemään / polttelemaan jossain vaiheessa. Sandaaleilla tätä pysyy vähän helpottamaan kun varpaita voi heilutella vapaammin, mutta vain jaloittelu auttaa kunnolla. Olen kokeillut pohjallisen alle liimattavia poikittaisholvin tukia pyöräilykengissä, ne auttaa vähän mutta ei poista ongelmaa. Tennispallolla hieroen jalkapohja on kireä, sitä pitäisi varmaan tehdä enemmän ja säännöllisemmin.

Tuo ilmiö johtuu jalkapohjan verenkierron häiriintymisestä. Asiaa helpottaa, kun muuttaa polkemistekniikkaansa enemmän kuopaisevaksi, jolloin paine päkiän alla vaihtelee enemmän ja pumppaa verta päkiän alla samalla tekniikalla kuin vaatteiden pesussa tai pesusienen puristelussa. Välillä puristetaan kuivaksi ja välillä päästetään pullistumaan ja täyttymään. Sandaalin eturemmin löysääminen tehostaa täyttymisvaihetta.

Kuopaisu on takareidellä ja pakaralla tehty polkemisliike tavallisen työnnön jatkeena. Pitkässä kuopaisussa jalka tekee työtä kantapää edellä kengän kantakappia vasten. Kuopaisun lopulla, kun jalka ja kampi ovat lähinnä istuinta ja polven ojennusliike alkaa, päkiän paine poljinta vasten menee nollaan ja päkiä irtoaa kengän pohjan kontaktistaan.

Kuopaisu tehostaa polkemista huomattavasti ja säästää polven niveliä ja sidekudoksia vaurioilta pitämällä polven nivelpinnat paremmin kohdakkain. Kuopaisukin on sitä helpompaa, mitä lyhyemmät kammet pyörässä on. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Omien kokemusten mukaan kengät pitää olla tosi löyhällä ja klossin siirto keskemmälle jalkapohjaa vähentävät puutumista.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Luultavasti polkemistekniikassa on parannettavaa, pitänee kiinnittää siihen taas vähän enempi huomiota.

Klossit on jo takimmaisessa asennossa. Kenkiä en yleensä kiristä hirmuisesti mutta ei ne saa heiluakaan.

Kammet on 130mm, eli aika pitkät tän foorumin standardeilla :mrgreen: Sama pituus on molemmissa pyörissä ja se on tuntunut hyvältä.

Markus Heikkilä

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Jos on uskallusta ja kengän pohjan muoto antaa myöden niin poraa klossille uudet reiät lähemmäksi kantapäätä.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

3d-printtailin avattavan "nacaduct" ilmanottoaukon kinnerin kanteen. Lainausmerkit siksi kun tuo ei varmastikaan noudata ihan virallisia NACAn määrittämiä mittasuhteita mm. Tuon kannen muodon ja sen vaatiman adapterin ja upotuksen takia. Metsästin pari ilmaista mallia maailmalta ja yhdistin soveltaen.

Saksan foorumin perusteella mitään tornadoa ei tule kinnerin sisään syntymään, mutta ehkä tuosta on jotain iloa. Toimivuuden testaus jää lomareissujen takia parin viikon päähän.KuvaKuvaKuva

Sent from my XQ-BQ52 using Tapatalk

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Paikoillaan, kiinnitysmagneetit liimautumassaKuva

Sent from my XQ-BQ52 using Tapatalk

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Auki, sisältäKuvaKuva

Sent from my XQ-BQ52 using Tapatalk

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kävin tänään helteessä ajamassa muutaman kilometrin, ja kyllä tuosta aukosta ilmaa puhaltaa sisälle ihan hyvin, perstuntumalta sanoisin että puhallus on samaa luokkaa kuin keulan ilmanottoaukosta tuleva ilmavirta, mutta toisaalta tuntuis että samalla se keulasta tuleva ilmavirta on hiukan heikentynyt. Eli ei tuo ihan tuplaa ilmanvaihtoa, mutta hyvä lisä kuitenkin.

Tositestiin systeemi pääsee ensi viikon muutaman päivämatkan kinnerireissullani.

Jotain ohjausta tuolle ilmavirralle voisi kehitellä, nyt ilma puhaltaa polvien välistä suoraan tiellä olevaan ohjaustankoon, voisi olla parempi jos ilmavirran saisi käännettyä sivuille ohjaustangon ohi.

Markus Heikkilä

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahe kirjoitti: 21 Heinä 2022, 21:27

Jotain ohjausta tuolle ilmavirralle voisi kehitellä, nyt ilma puhaltaa polvien välistä suoraan tiellä olevaan ohjaustankoon, voisi olla parempi jos ilmavirran saisi käännettyä sivuille ohjaustangon ohi.

Jos noita olisikin kaksi, molemmilla laidoilla?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ei ole oikein tilaa. Kanteen niitä ei voi laittaa muualle kuin keskelle, koska kuskin jalkojen lisäksi muuta ei mahdu. Kylkiin ne pitäisi sijoittaa pyöräkoteloiden etupuolelle, jossa nokka kapenee aika pian, ja taaskaan kovin ulkoneva ei voi olla koska ne jalat. Ja jos ei ulkone, niin sitten se pyöräkotelo on ilmavirran tiellä :)

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin