DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ei se iskarin alapää toimi virtuaalinivelen pisteenä, vaan pitkittäisen- ja poikittaisvarren leikkauspiste.

Ei nyt oo valokuvamuistia rakenteesta, mut jotenkin kuvittelen alapään ulos-siirtäminen kallistaa aavistuksen rengasta sisään. Eli lisää camberia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Ei se iskarin alapää toimi virtuaalinivelen pisteenä, vaan pitkittäisen- ja poikittaisvarren leikkauspiste.

Ei nyt oo valokuvamuistia rakenteesta, mut jotenkin kuvittelen alapään ulos-siirtäminen kallistaa aavistuksen rengasta sisään. Eli lisää camberia.

Ei siirretty muuta, kuin nivelpistettä. Tukivartta vastaavasti pidennettiin siirron verran, jotta kiekko pysyy omalla paikallaan.

Eihän noista kuvista kunnolla näy, mutta arvelisin muutoksen tuottavan suuremman olkapoikkeaman varsinkin sisäkaarteen pyörälle, mikä vierintävastuksen momentilla pyrkii kääntämään ohjausta suoraan.

DFXL tuentamuutos.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pesu ja vahaus sekä muutama mainostarra kylkiin. Sisäpesu oli ulkopesua tärkeämpi, Haisuli on nyt vähemmän haisuli :D

Huomasin myös että kisareissun jälkeen oikean eturenkaan kangas pilkottaa. Pitää vissiin alkaa katsoa uusia renkaita syksyksi...KuvaKuvaKuvaKuva

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tulipas tehtyä rullauskokeita. Lopputulos: Aikalailla kohdallaan oli aurauskulmat kuten arvelinkin. Oikeanpuolimmaisen (= kuluneemman) renkaan säätö harituksen suuntaan yhdellä pykälllä (1 nivelpään kierros kierretangossa) paransi tulosta, vasemman puolen harituksen lisäys vastaavasti tämän jälkeen huononsi -> vasen puoli takaisin lähtötilanteeseen ja se oli siinä. Samalla säädin pitkittäisten tukivarsien pituutta niin etä renkaat istuvat aiempaa nätimmin keskellä rengaskotelon kaarta.

En jaksa uskoa että noin pieni liiallinen auraus olisi lisännyt oikean puolen kulumista kovin merkittävästi. Luultavasti kuse on vaan siitä että rengas ei ole suunniteltu kinnerinopeuksilla tehtävään mutkitteluun täkäläisillä karheilla asfalteilla, ja oikea puoli kuluu tienpinnan kaltevuuden takia enemmän?

Renkaat on joka tapauksessa vaihtokunnossa, rengasrikkoa en halua riskeerata. Eli uudet kojakit alle ja katselemaan verkkokaupoista seuraavia nakkeja (vararenkaat on syytä olla valmiina hyllyssä).

Continentalin Contact Urban vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Sen saisi välikoossa 32-406, renkaassa on pieni kuvio mutta muuten ominaisuuksiltaan paperilla lähellä noeaksi kehuttua Contact Speediä. Saatavuus on vaan vähän huono, tuo on vissiin vasta tulossa kauppoihin eikä tuota "eksoottista" kokoa varmaan joka kauppaa edes tule.

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos renkaat kuluu eri nopeutta tien pinnan kaltevuuden vuoksi niin nehän voisi heittää elinkaaren puolivälissä puolelta toiselle, vanteineen?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Hmm, totta. Pitäisi olla nopeusmittarin magneetti molemmissa vanteissa. Kertaalleen laitoin iskarirenmpan jälkeen renkaat väärin päin ja lenkille lähtiessä ihmettelin kun mittari ei toimi :oops: Renkaiden vaihto puolelta toiselle on parin minuutin operaatio onneksi, mutta vähän hävetti tehdä sitä kelvin varressa kun ohikulkijat tuijotti (tai siltä se ainakin tuntui 8) ) Pitäis etsiä se magneetti jostain nettikaupasta.

Oikean puoleinen rengas oli tosiaan lopussa, kuidut pilkotti useasta kohtaa ja muuallakin kumia oli häviävän ohut kerros. Myöskin sisäpuolen kyljessä oli kuidut näkyvissä, kun se ottaa rengaskoteloon kiinni äärimmäisen tiukoissa käännnöksissä. Kyljissä ei kumia paljon ole, se hankautuu varmaan läpi aika nopeasti.

Vasemman puoleisella olisi varmaan vielä muutaman sata kilsaa ajanut mutta oli sekin jo aika kulunut. Jätin sen vararenkaaksi hätätilanteen varalle nyt kuitenkin ja laitoin uudet Kojakit alle. Kivasti kulki.

En tiedä miten paljon edelinen omistaja oli noilla ajanut, mutta kyllä ne aika uusilta näytti kun vehkeen ostin, tosin ihan tuliterät ne ei ollut nyt kun muistelen miltä ne näytti verrattuna nyt alle laitettuihin, noissahan on jonkunlainen sauma keskellä joka kuluu pois kiometrien myötä. Jos pitäisi arvata niin muutaman tonnin ajaa yhdellä rengaskerralla, eli renkaat / kesä.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

En jaksa uskoa että noin pieni liiallinen auraus olisi lisännyt oikean puolen kulumista kovin merkittävästi. Luultavasti kuse on vaan siitä että rengas ei ole suunniteltu kinnerinopeuksilla tehtävään mutkitteluun täkäläisillä karheilla asfalteilla, ja oikea puoli kuluu tienpinnan kaltevuuden takia enemmän?

Kyllä se nimenomaa niin on, että pyörien geometrinen auraus kuluttaa maantiellä oikeaa eturengasta ja haritus vasenta. Kalteva tie kun joka tapauksessa vaatii hieman ohjaamista ylämäen suuntaan (vasemmalle). Auraavien pyörien takia oikeanpuoleisen pyörän pitää tuottaa sivuvoimaa vielä paljon enemmän, koska keskiviivan puoleinen vasen (myös auraava) pyörä työntää aurauksen ja alamäen takia entistä enemmän kohti piennarta ja oikea pyörä raukka joutuu kompensoimaan molemmat voimat, jotta pysytään edes suoralla tiellä. :shock:

Aivan sama harituksen kanssa. Vain sillä erolla, että tiellä pitämisen vastuu sälyttyy keskiviivanpuoleiselle, vasemmalle etupyörälle.

Kokonainen kierros M8 kierretangossa on 1,25 mm. Raidetangon etäisyys ohjausakselista on vajaat puolet kiekon säteestä, eli neljännes kiekon halkaisijasta, josta auraus mitataan. 4 x 1,25 = 5 mm. Ei siis ollenkaan vähän. En tiedä noiden tarkkaa rakennetta, mutta joissain käytetään silmälaakereita, joita voi kiertää myös vain puoli kierrosta. :?

PS. Aurauksen säätö vaikuttaa aina molempien pyörien aurauskulmiin. Eri puolten säädöllä vaikutetaan vain "ratin" asentoon, eli siihen, onko ratti suorassa, kun pyörät ohjaavat suoraan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tangot taitaa olla M6 millin kierteellä. Ja nivelpäät on yksipuoliset eli kierros kerrallaan onnistuu säätö -> n. 4mm per säätökierros.

Ajattelin ensin että toi kuluminen olis johtunut kisa-ajosta, mutta eihän sitä ajettu kuin tunti, ja lisäksi radan kiertosuunta oli sellanen, että isoin rasitus on vasemmalla eturenkaalla.

Pitää tosiaan harkita tuota ajoittaista renkaiden puolelta toiselle vaihtamista, kun Kojakeissa ei ole määrättyä pyörimissuuntaakaan mikä estäisi. Jos muistan etsiä sen mittarin magneetin toiseenkin pyörään :)

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Rengasasia tulikin sitten ajankohtaiseksi nopeammin kuin olisn toivonut. Eilen Helsingistä Porvooseen ajaessa kuului 170-tien vartta ylämäkeen punnertaessa oikealta puolelta suhahdus.

Pyörä parkkiin bussipysäkille ja tutkimaan. Ulkorenkaan kyljessä oli n. 10 mm mittainen renkaan säteen suuntainen viilto. Sisärenkaassa oli pienempi muutaman millin viilto, ilmat tuli pihalle vauhdilla.

Onneksi olin jättänyt vähemmän kuluneen vanhoista Kojakeista vararenkaaksi, koska ulkorenagas oli sen näköinen että en olisi sil äarvannut lähteä enää ajamaan. Vaihdoin renkaan ja sisurin ja olin juuri saanut renkaan pumpattua täyteen kun kuului toinen suhahdus. Pitkään pyörälaukussa maannut varasisuri repesi saumastaan venttiilin läheltä ulkorenkaan puolelta. Mitään syytä rikolle ei löytynyt ulkorenkaan sisältä joten oletan että kyseessä oli vaan hapertunut tai alunperinkin heikko sisuri. Onneksi mukana oli vielä yksi sisäkumi, jonka vaihdetuani pääsin ajamaan kotiin ilman lisätapahtumia.

Nyt pitäis sitten keksiä Kojakeille korvaajat.

32mm renkaat kuulostaisi ajatuksena hyvältä verrattuna yleiseen 28mm:iin tai Kojakkiin. Saisi vähän lisää kääntösädettä, mutta ei olisi ihan niin kivikova. Niitä ei vaan kasva puussa. Pari löytyy kun googlettelee: Panaracer Minits Lite on arvosteltu pikahaulla Bentriderissa nopeahkoksi mutta myöskin nopeasti kuluvaksi. Continentalin Urban Contact on paperilla lupaavan oloinen mutta sitä ei saa (vielä?) eurooppalaisista kaupoista. Siinä ne sitten onkin...

28mm löytyy sitten mm. Contin Contact Speed joilla voitettiin tän vuotinen suomenmestaruus, ei voi olla huonot :)

Ehkä kokeilen noita kapeita ja jos tuntuu liian kovilta, tilaan vaikka uuden kojakin noita contin renkaita odotellessa...

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

What.

Onko sulla siis mukana:
406 sisuri x2
406 ulkokumi

ja öh:

559 sisuri? x N
559 ulkokumia ei kai sentään enää?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

On mulla se 559 ulkokumikin, taittuva malli ei paljon tilaa vie :D

Kinneri kun ei mee helpolla auton perään niin oon koittanut varautua ettei tarttis huoltoautoa kutsua. Tai vaihtaa bussiin ja jättää kinneriä jonnekin tien varteen.

Jos tuo hirvittää niin älä kysy mitä kaikkia työkaluja on matkassa :roll: :oops:

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mahe kirjoitti:

Jos tuo hirvittää niin älä kysy mitä kaikkia työkaluja on matkassa :roll: :oops:

Öh.. Mitä kaikkia työkaluja sulla on?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Katotaas... Ulkomuistista tulee

  • Iskaripumppu
  • Minijalkapumppu
  • Pieni jakoavain
  • Ohutleukaisia kiintoavaimia 2x13mm, 10mm, 8mm (Nää kaikki tarttee kinnerin eturipustuksen kanssa puljatessa)
  • Fillarin monitoimityökalu
  • Ketjunaukaisupihdit
  • Lukkoleukapihdit
  • Pitkä (yli 20cm) 5mm kuusiokoloavain (tällä ja lukkoleukapihdeillä pitäisi saada kinnerin taka-akseli vedettyä ulos tarpeen tullen)
  • Ainakin yhdet rengasraudat (näitä lojuu useampi setti ympäriinsä, toivon mukaan ainakin yhdet olis aina mukanakin :D)
  • Varavaihdevaijeri
  • Paketti ketjua
  • Pieni puteli Squirt lubea
  • Pieni puteli Stan's litkua (en ole vielä tosin saanut aikaiseksi litkuttaa renkaita...)
  • Vanha t-paita räteiksi
  • Hanskat
  • Taiteltava telttapatja (tää toimii moneen: istuinalustana, kinnerin alla tunkkina rengasta vaihtaessa, suojana jos tarttee kipata kippo kyljelleen jne.)

Kaikki on ihan EHDOTTOMAN tarpeellisia :D Tai sitten ei...

Epoksi ja hiilikuitukangas puuttuu? :!: :mrgreen:

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jori kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Ei se iskarin alapää toimi virtuaalinivelen pisteenä, vaan pitkittäisen- ja poikittaisvarren leikkauspiste.

Ei nyt oo valokuvamuistia rakenteesta, mut jotenkin kuvittelen alapään ulos-siirtäminen kallistaa aavistuksen rengasta sisään. Eli lisää camberia.

Ei siirretty muuta, kuin nivelpistettä. Tukivartta vastaavasti pidennettiin siirron verran, jotta kiekko pysyy omalla paikallaan.

Eihän noista kuvista kunnolla näy, mutta arvelisin muutoksen tuottavan suuremman olkapoikkeaman varsinkin sisäkaarteen pyörälle, mikä vierintävastuksen momentilla pyrkii kääntämään ohjausta suoraan.
DFXL tuentamuutos.jpg

Kyselin tänään Intercitybikesilta uutta penkin kannatinta, kun kisoissa TMS huomasi, että nykyinen on jo murtunut yhdestä hitsisaumasta, eli varmaan hajoaa lisää jossain vaiheessa.

Samalla kysäisin tuossa yläpuolella ruodittujen uusien ohjausosien saatavuutta. Lopputulos: Nyt on penkin kannattimen lisäksi ohjauslevyt tulossa postissa, samoin M6 nivelet jos haluaa ne laittaa nykyisen läpireiän ja kumiprikkojen tilalle. Lähiaikoina "pääsee" kokeilemaan noiden muutosten vaikutusta käytännössä siis.

Oletan, että sieltä tulee kokonaiset levyt eikä vaan noita aiemmissa kuvissa näkyviä jatkokappaleita, laskussa lukee "steering plates new 2020 set"

Tää muillekin DFXL omistajille tiedoksi, että nyt niitä ilmeisesti saa. Hinta 40€ / setti + nivelpäät 7,5€ kappale.

Markus Heikkilä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mahe kirjoitti:

Tää muillekin DFXL omistajille tiedoksi, että nyt niitä ilmeisesti saa. Hinta 40€ / setti + nivelpäät 7,5€ kappale.

Hyvä tietää, täytyy laittaa tilaukseen nuo kokonaan uudet kulmat. 40 € hintaan on varmasti kyseessä koko palikka, jatkopalat sai vitosella :)

Vastaa Viestiin