DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Möbiusketju oli selvästi hiljaisempi, ilmeisesti sen takia että paluuketju oli kierteen ansiosta jäykempi. Tai sitten se ehti kuluttaa rihlat ketjuputkeen ja rahisee nyt niitä vasten :?

Kinnerin ohjauskulmien säätö on muuten herkkää hommaa. Vaihdoin siis renkaat 35mm->28mm ja nostin samalla jousitusta sen 10-15 mm. Tuon yhteisvaikutuksesta haritusta tuli sen verran että eturenkaiden kuluminen on silmin nähtävää jo reilun 200 km ajolla (päättelin harituksen siitä että nyt molemmat renkaat kului kun aikasemmin oikea kului selvästi enemmän). Tosin sitä haritusta oli nyt niin paljon, että sen näki jo silmällään kun katsoi eturenkaita ylhäältä ohjauksen suorassa ollessa. Säädin silmämääräisesti suoraan eli kierros palloniveliä ulospäin molemmilta puolilta. Pitänee taas rullailla joku päivä kun kerkiää.

Eturenkaat piti vaihdon jälkeen myös kovempaa ääntä mutta laitoin sen erilaisen renkaa (sliksi vs pieni salmiakkikarhennus) piikkiin. En ehtinyt eilen kokeilemaan vaikuttiko tuo kulmien säätö ääneen.

Contact Speedit on kyllä huonoilla kulmillakin mitattavasti nopeammat kuin Kojakit.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Se, kumpaan suuntaan aurauskulma muuttuu, kun jousituksen korkeus muuttuu, riippuu poikittaistukivarren asennosta. Jos tukivarren asento on kuormattuna ollut ulos päin laskeva, jousituksen nosto lisää vinoutta ja siten lisää aurausta. Jos nouseva, jousituksen nosto lisää haritusta, koska poikittaisvarsi noston myötä kääntyy enemmän vaakaan ja raideleveys kapenee.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Oikean puolen etupyörästä rupesi keskiviikkona lenkillä kuulumaan viserrystä. Hämäävästi kuulosti ensin ihan joltain pikkulinnun ääntelyltä, mutta kyllä se sitten paikallistui ajaessa. Äsken pihassa tutkiessa oikea pyörä pitää melkoista jurinaa pyöräyttäessä, vaikka pyöriikin vielä ihan OK. Irrotin renkaan ja tunnustelin laakereita, ulommainen laakeri tuntuu hyvin karkealta. Aika selvä tapaus siis, laakeri on vaihtokunnossa.

Vähän arveluttaa tuolla ajella uusia laakereita odotellessa, joten taisi tulla tauko kinneröinteihin :evil:

Vinkkejä laakerien irrotukseen alumiininavasta otetaan vastaan. Yhden laakerinvaihto-operaation olen vastaavalle navalle tehnyt, ja silloin ainakin laakerien irrotus oli työn ja tuskan takana ja koko ajan pelotti että murjonko samalla pesät käyttökelvottomiksi.

LAitoin Gingkolle kyselyn oikeasta laakerityypistä, heidän verkkokaupastaan ei ihan selviä mikä laakeri on varmasti yhteensopiva DF:n akselien kanssa.

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Luotettavimmin saat selville mikä laakeri siellä on katsomalla sen kyljestä numeron. Ei aiheuta edes lisätyötä purkaa ennen laakerin ostamista, kun et kerran laakerivikaista aja.
Itse olen todennut itse katsomisen luotettavimmaksi tavaksi hankkia varaosia. Sen verran monta hutiostosta on tullut tehtyä varaosaluetteloiden takia :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=405 Tuolla ihmetelin Questin etupyörien laakereita ja vaihdoin uudetkin (toiseen kiekkoon). Laakeri 6001 malli ostin jostain halpakaupasta. En tiedä ovatko kinnerikaupassa sen kummemmat? Luulis, ett df:ssä olis saman kokoset kiekot ja laakeritkin - tosin tää nyt on vaan luulo :roll:
Toinen pyörä pyörinyt vähän heikosti varmaan vuoden verran mut laiskana en oo viittiny vaihtaa - eli en tiedä onko mitään varaa ajella hieman viottuneella laakerillakaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Vinkkejä laakerien irrotukseen alumiininavasta otetaan vastaan. Yhden laakerinvaihto-operaation olen vastaavalle navalle tehnyt, ja silloin ainakin laakerien irrotus oli työn ja tuskan takana ja koko ajan pelotti että murjonko samalla pesät käyttökelvottomiksi.

Naputtelet jollakin tuurnalla tms. sisältäpäin milli kerrallaan eri reunoista, samalla seuraten että lyö aina syvimmällä olevaan kohtaan. Ei haittaa vaikka hakkaa sisäkoolista kun laakeri on jokatapauksessa rikki. Noin ne ainakin pojan temppupotkulaudasta irtoaa. Alumiini pesä ja 608 laakeri niissä.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

PW kirjoitti:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=405 Tuolla ihmetelin Questin etupyörien laakereita ja vaihdoin uudetkin (toiseen kiekkoon). Laakeri 6001 malli ostin jostain halpakaupasta. En tiedä ovatko kinnerikaupassa sen kummemmat? Luulis, ett df:ssä olis saman kokoset kiekot ja laakeritkin - tosin tää nyt on vaan luulo :roll:

Joo näin mäkin luulisin, mutta parempi kuitenkin tarkistaa asia spesialistilta, mulla on nyt jo varastossa monta eri kokosta laakeria kun olen onnistunut niitä vuosien varrella ostamaan väärillä mitoilla :D

Joosen vinkki on tietysti myös hyvä, eipä tullut itellä mieleen :roll:

Halpakauppa on ihan hyvä vaihtoehto, mutta tuolta tarttis ehkä tilata samaan syssyyn muutakin talven huolto-ohjelmaa varten (jarrupalat alkaa olla aika kulahtaneet yms.) niin sama tilata ne laakeritkin sitten jos hintaero ei ole ihan mahdoton.

PW kirjoitti:

Toinen pyörä pyörinyt vähän heikosti varmaan vuoden verran mut laiskana en oo viittiny vaihtaa - eli en tiedä onko mitään varaa ajella hieman viottuneella laakerillakaan?

Eipä tuota ajaessa huomaa muuten mutta ääni ärsyttää. Kattoo nyt jos vielä yhden helsinginreissun saisi ajettua ennen aamuliukkaita.

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos niitä laakereita tarvii usein vaihdella niin voihan siihen tehdä työkalun:
Tuon "pöytähökötyksen" voi korvata isolla hylsyllä ja pultin yläpäähän kierteetön ja littana osa josta voi pitää vaikka jakoavaimella kiinni.
Toisaalta, saa kai noita valmiinakin...

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mulla on itseasiassa ulosvetäjä, mutta ongelmana tuon navan kanssa on se, että siellä on laakerien sisäkoolien välissä se holkki, joka estää ulosvetäjän kynsiä tarttumasta.

Ehkä mä nyt ajelen tän kauden loppuun tuolla rohisevalla renkaalla jos se nyt ei vallan porsi kuulia pihalle :D Talvella on sitten hyvää aikaa huoltotouhuille.

Kantsisko tuonne suihkaista jotain öljyntapaista?

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja PW »

Sen holkin voi työntää toisen laakerin sisäreijän kautta sivuun jolloin mahtuu napauttamaan toisen laakerin ulos.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Juuri tuota tarkoitin. Mutta semmonen kolmikyntinen ulosvedin ei sen holkin takia toimi, eli naputteluhommiksi menee.

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Juuri tuota tarkoitin. Mutta semmonen kolmikyntinen ulosvedin ei sen holkin takia toimi, eli naputteluhommiksi menee.

Niitä ulosvetäjiä on myös "paisuvia", eli ei tule kynsiä vaan laajenee sisäkoolia vasten. Tuossa tehdään kiila ankkurista sellainen:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Heh. Kaivoin tuon 6001:n mitat netistä ja alkoi yhtäkkiä kuulostaa tutulta. Miljoonalaatikoiden kaivelu tuotti tulokseksi 4 kpl ko. kokoisia käyttämättömiä laakereita :roll:

Joskus ostin nuo vaihtaakseni ne vanhoihin Sachsin rumpujarrunapoihin joista piti tulla nelipyörän etunavat, mutta niissä vanhoissa on joku eksoottisemmalla ulkomitalla oleva laakeri ja nää jäi varastoon :)

Pitää irrotella huomenna renkaat ja katsoa vielä mitä niissä lukee, mutta hyvällä todennäköisyydellä saan siis laakerit vaihdettua jo tänä viikonloppuna :mrgreen:

Jotain merkittömiä puolalaisia laakereita joissa on tiiviste molemmin puolin, eiköhän niillä taas jonkun tonnin aja.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Juuri tuota tarkoitin. Mutta semmonen kolmikyntinen ulosvedin ei sen holkin takia toimi, eli naputteluhommiksi menee.

Niitä ulosvetäjiä on myös "paisuvia", eli ei tule kynsiä vaan laajenee sisäkoolia vasten. Tuossa tehdään kiila ankkurista sellainen:

Tän videon kun olis nähnyt sillon kun tappelin niiden sachsin napojen laakereita ulos :D Niissä on 10mm sisäkoolit ja just sen kokonen kiila-ankkuri olis siellä miljoonalaatikossa ollut mutta eipä tullut sillon mieleen :) Pitää hakee huomenna IKH:lta 12-millinen jos ei ala kinnerin laakerit naputtelemalla irrota.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Laakerit lähti parilla napautuksella ja uudet meni paikalleen sopivan kokoisella hylsyavaimella naputtelemalla. Huomenna näkee paljonko tuo vaikuttaa kinnerin äänimaailmaan, kaikki noista vanhoista laaakereista piti jo jonkun verran ääntä, vaikka vain yhdessä oli kunnon pykälää. Uudet tuntuis äänettömiltä.

Note to self: Seuraavalla kerralla osta mustaa sikaflexia vaalean sijaan etupyörien aerolevyjen kiinnitykseen. Vaalea sikaflex + mustat levyt ja renkaat = törkeä sotku :D

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin