Sivu 15/18

Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 22 Heinä 2021, 19:30
Kirjoittaja TMS

https://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/

Tämä on siis Vantaan Ylästöllä sijaitsevan Kevra:n nettikauppa. Parhaimmillaan on jo seuraavana päivänä ollut paketti kotona kun olen edeltävän aamu laittanut tilauksen. Voin suositella vaikka ei varmaan halvimmasta päästä kylläkään ole.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 10:17
Kirjoittaja Mahe

Ihan siisti ja jämäkän tuntuinen tuli. Myöhemmin pitää vähän kitata ja hioa + maalata päälle mutta teippi saa riittää tässä vaiheessa, kun ajaa pitää :)KuvaKuva


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 10:21
Kirjoittaja jori

Onpa sopivan väristä teippiä. :D


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 23:23
Kirjoittaja ajarmala
Mahe kirjoitti: 21 Heinä 2021, 15:58

Kinneri otti vähän osumaa Lowridessa.

Ensimmäisessä kuvassa näkyy, että DF:si etutassuissa on jotain mustaa materiaalia ilmeisesti suoja-aineena? Mitä ainetta se on? Onko siitä hyötyä?

Minä kun olen käyttänyt Milaninissa 0,6 mm:n peltisuikaleita, jotka olen teipannut mustalla ilmastointiteipillä paikalleen. Mutta onko siis muitakin vaihtoehtoja?


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 24 Heinä 2021, 09:34
Kirjoittaja Mahe

Se on juurikin mustaa ilmastointiteippiä, 3-4 kerrosta. Mun ajoissa noi tassut ottaa maahan vaan satunnaisesti niin tuo riittää.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 24 Heinä 2021, 09:52
Kirjoittaja Mahe

Tuli paskarreltua magneettikiinnitys konepeltiin. Kanteen kartionmuotoiset magneetit, alle kiekot, liimaus epoksilla ja alapuolisten varmistus universaaliväline jeesusteipillä (jos liimaus pettää ei putoa kinnerin sisään kun kannen avaa)

Napsahtaa paikalleen vakuuttavan oloisesti, mutta irtoaa kuitenkin suht helposti. Pitää myöhemmin tehdä vastaava viritys takaluukkuunkin.

Nyt kun tuo kansi on helppo aukaista, voisi tehdä etupyöräkoteloiden eteen säilytyslokerot esim. varakumeille yms.Kuva


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 25 Elo 2021, 08:04
Kirjoittaja Mahe

Azub Ibexin myytyäni tarvitsin Specbikeen uuden ventisitin vanhan lähdettyä Ibexin matkaan (käytin samaa pehmustetta molemmissa). Samalla tilasin uuden pehmusteen myös kinneriin.

Kinnerissä oli alunperin yksinkertainen ventisit-pehmuste. Ohuuden ja kangaspäällysteen takia se imee kosteutta niin että kovasti hikoillessa tuntuu kuin istuisi lammikossa vaikka penkissä on reilu reikä matalimmassa kohdassa. Ilmeisesti penkin pintaa pitkin valuva vesi pääsee kosketuksiin vaatteiden kanssa, ja kasaan painunut yksinkertainen ventisit ei päästä sitä valumaan tarpeeksi nopeasti alas vuotoreikään.

Uusi ventisit on kaksinkertainen eikä siinä ole kangaspäällistä. Nyt muutamna lenkin kokemuksella hyvä hankinta, perberi ei enää kastu ja paksumpi pehmuste suodattaa tärinöitäkin enemmän.

Olen miettinyt myös tuuletusreikien poraamista penkkiin reikässahalla, nämä hiilaripenkit ilmeisesti kantaa pääasiassa reunoiltaan ja kestää aika runsastakin keventämistä. Kysyin Intercityltä uuden penkin hintaa siltä varalta että ryssin homman, 175 euroa :shock: Jäänee tekemättä.

Paksummasta pehmusteesta huolimatta en ole kokenut tarvetta muuttaa poljinten etäisyyttä.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 25 Elo 2021, 08:40
Kirjoittaja Mahe

Se unohtui tuosta edellisestä, että uusi paksumpi pehmuste nostaa istuinkorkeutta juuri sen verran että päälaki ottaa kattoon aurinkokatosta / kuuppaa käyttäessä isommissa töyssyissä.

Huoltolistaa talvelle:

  • Penkki hitusen makaavampaan asentoon ym. ongelman takia. Tietää poraushommia, nykyiset kiinnitysreiät on sellaisessa kohdassa että jos penkkiä laskee yhtään se ottaa kinnerin lattiaan.
  • Uudet ketjut, uudet rattaat kauttaaltaan. Penkkioperaatio edellyttää polkimien siirtoa, ja olen jonkun aikaa kaivannut pykälää isompaa eturatasta -> ketjua pitää pidentää ja rattaita uusiessa se kannattaa uusia joka tapauksessa. Nykyisellä ketjulla on ajettu n. 15Mm joten se lienee jonkin verran venynyt vaikkei välttämättä vielä talvella olekaan ehdottomasti vaihtokunnossa.
  • Mahdollisesti sähkövaihteet taakse (XShifter, ei vielä tilattu)
  • Etuiskarien tarkastus, jokin kolisee välillä.
  • Renkaiden vaihto
  • Jos jaksan, vauriopaikkausten paklailu ja maalaus.

Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 25 Elo 2021, 11:22
Kirjoittaja jori

Miksei istuin saa osua lattiaan. Eikös painopisteen kannata olla niin alhaalla kuin suinkin, kunhan kuski näkee kunnolla ulos.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 25 Elo 2021, 12:12
Kirjoittaja Mahe

Istuimen alas taivutettu reuna on terävä ja syö tiensä lattian läpi. Se oli mulla aikaisemmin niin alhaalla että kuskin paino painoi sen kontaktiin lattian kanssa, ja lattiassa on urat sen jäljiltä.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 25 Elo 2021, 12:33
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti: 25 Elo 2021, 12:12

Istuimen alas taivutettu reuna on terävä ja syö tiensä lattian läpi. Se oli mulla aikaisemmin niin alhaalla että kuskin paino painoi sen kontaktiin lattian kanssa, ja lattiassa on urat sen jäljiltä.

Kumimattotarrat alle ja istuin niiden päälle. Tai reunanauhaa istuimen taitoksen reunaan.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 30 Elo 2021, 18:36
Kirjoittaja Mahe

DFn mökki sai ajoluiskat vanhoista kattosilloista, ja minä sain rälläkän :D Enää ei tarvitse nostella pyöriä tuon 20 cm kynn6ksen yli.Kuva


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 30 Elo 2021, 19:34
Kirjoittaja tm

Alkaa olla hyvin varusteltu kinneriyksiö .


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 31 Elo 2021, 20:33
Kirjoittaja yaana
tm kirjoitti: 30 Elo 2021, 19:34

Alkaa olla hyvin varusteltu kinneriyksiö Kuva.

Yksi huone ehkä, mutta parhaimmillaan oli viisi nojakkia ja ruohonleikkurikin (perinteinen työnnettävä) mahtuisi :D


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 12 Huhti 2022, 18:22
Kirjoittaja Mahe

DFXL pääsi ekan kerran tänä keväänä ulkoilemaan. Ilmaa renkaisiin, sähköjen tarkistus (kaikki toimii), kuupan visiirin putsaus ja menoksi. Kaikkia reittejä ei ole vielä siivottu sepelistä, ja uusia routavaurioita on viljalti väisteltäväksi, mutta kyllä oli hymy herkässä :)

Kinnerijalat on vielä hukassa, tarvitaan muutama vähän hillitympi lenkki ennen kuin voi aloittaa työmatka-ajot Porvoo-Hki.

Porvoolaiset ei ole vieläkään tottuneet, pääsin ainakin 4 kännykkävideolle ja pari nuorta pysähtyi kyselemään kun pidin fotopaussin.

Samalla tuli testattua uudet pyöräilysandaalit. Hyvin tarkeni ajaa merinovarvassukilla kun lämpöä oli vajaa 10 astetta. Släbärit tuntui mukavilta, kesää odotellessa että pääsee ajamaan ilman sukkia :)

Talven huoltolistasta ei ole tehty mitään :D

20220412_155625.jpg
20220412_155552.jpg