Canyon suunnittelee kinneriä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Aika jännä nähdä tällaisen mainstream polkupyörävalmistajan suunnittelevan tällaista sähköavusteista kinneriä.Tosin tämä on vasta konsepti ja epäilen suuresti että päätyy koskaan kaupaliseksi tuotteeksi asti. Mutta silti jännä nähdä :lol:

https://www.canyon.com/en-fi/e-bikes/fu ... y-concept/

future-mobility-concept-02a-2.jpg

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Trendi tuntuu olevan näissä visioissa että laitetaan sähköt niin voi rauhassa unohtaa ilmanvastuksen eikä painostakaan tartte välittää :)

Tainnut suunnittelija tulla autopuolelta tai sitten ylhäältä tullut tarkat reunaehdot miltä pitää näyttää...

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Trendi tuntuu olevan näissä visioissa että laitetaan sähköt niin voi rauhassa unohtaa ilmanvastuksen eikä painostakaan tartte välittää :)

Mä taas olen todennut että trendi näissä visoissa tuntuu olevan että jäävät visioiksi :roll:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja wwhv »

jotenkin omituinen ajatus tehdä pienoismalli (tai pikkuveli) jostakin
muka-futuristisesta citymaasturin oloisesta muodosta? minusta aika
köyhä ajatus tai sitten suunnittelijalle on annettu liian tiukat raamit.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Kinneriin kannattaisi mielestäni suhtautua heti alusta omana ajoneuvotyyppinään, eikä miniautona. Auton joidenkin piirteiden kanssa voi flirttailla, mutta suora kopiointi ei ole hyvä. Ymmärrän kyllä että suurelle kuluttajien massalle idea miniautosta lienee helpompi myydä. Suurin osa noista on aivan liian korkeita, yritetään hakea auton näkyvyyttä.Tässä puolalaisessa Aventybikessä idea on mielestäni lähempänä:

Aventybike.PNG
Aventybike.PNG (151.45 KiB) Katsottu 3994 kertaa

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Jotenkin ymmärrän tuon muotokielen sillä valtaväestöllä on suuri kynnys alkaa ajamaan aikuisten polkuautolla joksi kinnerit tunnutaan mieltävän. Melkoinen on se vittuilun määrä jota saa itse kuulla päivästä toiseen kinneristä työ- ja seurakavereilta. Tuntuu että sille jaksetaan nauraa vieläkin vaikka omistanut sellaisen jo 1,5 vuotta. Joka kerta ne samat kuluneet vitsit pitää kertoa. Kai se ostokynnys tuollaiselle olisi sitten pienempi. Eikä hävetä niin paljoa ajaa sitten sillä. Ja onhan tuonne kömpiminen helpompaa. :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja PW »

jvuotila kirjoitti:

Jotenkin ymmärrän tuon muotokielen sillä valtaväestöllä on suuri kynnys alkaa ajamaan aikuisten polkuautolla joksi kinnerit tunnutaan mieltävän. Melkoinen on se vittuilun määrä jota saa itse kuulla päivästä toiseen kinneristä työ- ja seurakavereilta. Tuntuu että sille jaksetaan nauraa vieläkin vaikka omistanut sellaisen jo 1,5 vuotta. Joka kerta ne samat kuluneet vitsit pitää kertoa. Kai se ostokynnys tuollaiselle olisi sitten pienempi. Eikä hävetä niin paljoa ajaa sitten sillä. Ja onhan tuonne kömpiminen helpompaa. :D

Jos on auton näköinen poljettava kulkuneuvo, eikö sitä helpommin kutsuta/haukuta polkuautoksi :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

PW kirjoitti:

Jos on auton näköinen poljettava kulkuneuvo, eikö sitä helpommin kutsuta/haukuta polkuautoksi :?

Niin, ihmismieli on sellainen että se ilkkuminen loppuu siinä kohtaa kun joku tuote alkaa houkuttaa muitakin kuin pientä joukkoa edelläkävijöitä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja PW »

jvuotila kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos on auton näköinen poljettava kulkuneuvo, eikö sitä helpommin kutsuta/haukuta polkuautoksi :?

Niin, ihmismieli on sellainen että se ilkkuminen loppuu siinä kohtaa kun joku tuote alkaa houkuttaa muitakin kuin pientä joukkoa edelläkävijöitä.

Niinhän se voipi olla, itselle ei juuri ole tullut vastaan negatiivista haukkumista mutta miulla ei olekaan työ- eikä seurakavereita ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

PW kirjoitti:

Niinhän se voipi olla, itselle ei juuri ole tullut vastaan negatiivista haukkumista mutta miulla ei olekaan työ- eikä seurakavereita ;)

Sen verran voin lisätä tähän että toki tämä "ongelma" on vain muutamalla heistä. Ei koko porukalla (onneksi).

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Hienoksi on lähinnä haukuttu velogattia töissä ja vapaalla. En oo huomannu et se suhtautuminen olis koskaan ollu ongelma. Lähinnä joillain se erilaisuuden pelko.

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jori »

Velogatti ratsastaa ulkomuodollaan wanhojen autojen muotokielellä, joka nostaa sympatiapisteitä. Tässä Canyonin konseptissa muotokieli on lainattu suoraan amerikkalaisesta citymaasturista, joka ainakin eurooppalaisille kinneriaktivisteille edustaa liikenteessä sitä risteyksessä suojatielle pysäyttävää vastapuolta.

Ei tässä Canyonin projektissa kuitenkaan olla tekemässä kinneriä, vaan uutta liikkumiskonseptia kaupunkiolosuhteisiin. Tämä on enemmänkin uuden sähköajoneuvoboomin perillinen kuin luomukinnerien. MInä sanoisin asiaa nähneenä, että kyse on samasta ideasta kuin Scoutterissa.

Tuon speksejä ollaan venyttämässä lainsäädännön rajojen yli siinä mielessä, että katuverkolla sähköllä ajaen tuon nopeudeksi kaavaillaan 60 km/h sen lisäksi, että olisi muka myös kelvikelpoinen. Hieno homma ajatuksena, mutta väärinkäytön vaarat ovat ilmeiset.

Konsepti on aivan kesken vielä, eikä rakenteita ole vielä suunniteltu -suunnitteluspeksaus vasta. On aivan selvä, että tuon ilmanvastuskerroin tulee olemaan kinnerimaailman suurimpia, muttei sekään ulotu pystypyörän tai varsinkaan kilpailevan kulkineen moposkootterin tasolle. Pääasiassa sähköenergialla tuo siis liikkuu hyvin tuon tavoitellun 60 km/h.

Nelipyöräisyys tekee kuskin taakse runsaan tavaratilan ja lisää laitteen ulkomitat nykyisten kinnerien kokoluokkaan, mikä noilla rakenteilla tekee laitteesta yli satakiloisen möykyn. Tällaisen ajelu turvallisesti kevyen liikenteen väylillä on mielestäni kyseenalaista. Hyvä, että noinkin suuret resurssit omaava firma tällaista suunnittelee.

Tuulilasin suhteen nämä joutuvat vielä peruuttelemaan paljonkin, kuten kaikki kinnerifirmat ovat tehneet, kun ovat yrittäneet suurta automaisen avaraa tuulilasia.

Canyon concept.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Kinneriin kannattaisi mielestäni suhtautua heti alusta omana ajoneuvotyyppinään, eikä miniautona. Auton joidenkin piirteiden kanssa voi flirttailla, mutta suora kopiointi ei ole hyvä. Ymmärrän kyllä että suurelle kuluttajien massalle idea miniautosta lienee helpompi myydä. Suurin osa noista on aivan liian korkeita, yritetään hakea auton näkyvyyttä.Tässä puolalaisessa Aventybikessä idea on mielestäni lähempänä

Eikö tuo nyt ole 1:1 kopio Lamborghini Gallardosta:

vertailu.png
vertailu.png (297.49 KiB) Katsottu 3870 kertaa

Toki kolmasosaan kavennettuna :roll:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuon speksejä ollaan venyttämässä lainsäädännön rajojen yli siinä mielessä, että katuverkolla sähköllä ajaen tuon nopeudeksi kaavaillaan 60 km/h sen lisäksi, että olisi muka myös kelvikelpoinen. Hieno homma ajatuksena, mutta väärinkäytön vaarat ovat ilmeiset.

45km/h rajoitettuna kaikki tuo olisi mahdollista. KLV:t taajamien ulkopuolella ja autojen sekaan taajamissa niinkuin nämä "gomotot":
https://skand.fi/tuote/gomoto-3-3-katet ... skootteri/

Jos tämä Canyon malli joskus pääsee tuotantoon asti niin eiköhän siitä tule edullisempi, polkimeton mallikin myyntiin :roll:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jviirret kirjoitti:

Eikö tuo nyt ole 1:1 kopio Lamborghini Gallardosta:
Toki kolmasosaan kavennettuna :roll:

Kolmasosaan kavennetussa keulassa on paljon samaa, perässä ei juuri mitään.
Eli se tekee juuri sen mistä kirjoitin, eli flirttailee auton muotokielen kanssa.
On siinä myös eri lukumäärä pyöriä :) Mikä muuttaa sen ajoneuvoluokan.
Velogattihan on lähinnä versio niistä 30-luvun kinnereistä. Toki niissä oli paljon autovaikutteita.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Vastaa Viestiin