Canyon suunnittelee kinneriä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:

Velogatti ratsastaa ulkomuodollaan wanhojen autojen muotokielellä, joka nostaa sympatiapisteitä.

No, tavallaan. 40-luvun kinnereiden muotokielellä joissa oli toki paljon autovaikutteita.
Eihän se nimikään aivan polkupyörämaailmasta tule :mrgreen: Jos se niin lukee.
Sen voi myös lukea Kissaksi. Mun ajatus taisi ensimmäiseksi lähteä siihen lumikissasta, polkukissa.
Se Bugattihan porukoilla siitä ensimmäiseksi yleensä mieleen tulee toki, ei sekään huono mielipide ole.
Sympatiaa riitti juu. Harmi vaan, ettei isännöitsijällä pysäköinnin suhteen.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Onko tässä joku ongelma jos se näyttää autolta? Ainakin itse ajattelen niin että aivan sama miltä se näyttää jos se vain näyttää hyvältä (= myyvältä). Se kai se on tavoite jos tuotantoon päättyy että on asiakkaita houkutteleva.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Voisi näyttä myös autolta, mutta silti pitäisi kaikki kulkuvastukset minimoida.
Hinta tietysti ratkaisee myös paljon.

Tuolla on lisää kuvia:
https://bikerumor.com/2020/09/01/canyon ... e-options/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

takakeno kirjoitti:

Voisi näyttä myös autolta, mutta silti pitäisi kaikki kulkuvastukset minimoida.

Ei tarvi kun laitetaan moottori. Ei henkilöautoissakaan kaiken suunnittelun lähtökohta ole kulkuvastuksien minimointi. Eikä se ole kyllä polkupyörissäkään ja kinnereissäkin vain näissä "battle mountain" vehkeissä se on ykköstavoite.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja ajou »

Arcus on toiminut minulla niin hyvin nämä 5 vuotta. Kesät ja talvet sillä in työmatkoja ajetu. Ei ole todellakaan naureskeltu, ei edes Liikenneturvassa, jossa olin vuoden verran hommissa.
Enemmänkin olen saanut kiitosta siitä, että uskallan olla oman tieni kulkija.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Canyon on saanut ilmeisesti muhkean noin 800-miljoonan euron rahoituksen ja electrec spekuloi osan siitä käytettävän kinnerikonseptin saattamiseksi tuotantoon. Linkin takana lisäkuvia ja tarkempaa selostusta.

https://electrek.co/2020/12/24/canyons- ... _X4gAPygk0

Näyttökuva 2020-12-24 kello 19.11.36.png

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja janx »

Onko kinneri lowtech auto vai hightech polkupyörä. Siinäpä vasta kysymys. ::skull::

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Onko kinneri lowtech auto vai hightech polkupyörä. Siinäpä vasta kysymys. ::skull::

Kyllä tuo minun mielestäni on ilman muuta sekä että. Kinnerissä käytetään varsin tavanomaista ja yksinkertaista, vanhaa teknologiaa, mutta kuitenkin melko edistyksellistä varsinkin tavanomaisiin polkupyöriin verrattuna. Hieno kysymys silti; ja panee miettimään mikä on high- ja mikä lowtechiä. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämä rajanveto vaihtelee. Esim. Podride on mielestäni paljon lähempänä lowtech autoa. Vastaavasti vaikka kaupalliset kinnerit Hollannista (Mango jne.) lähempänä hightech polkupyörää.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Canyonin tapauksessa tuotteen pitää olla halvempi kuin halvimmat autot, mikäli niitä halutaan myydä. Tämä rajaa pois kalliit teknisesti edistyneet materiaalit. Jokainen komponentti pitää olla tyyliin halvin mahdollinen, mutta silti kinnerin on oltava kelvollinen ominaisuuksiltaan ja kestävyydeltään. Pitää myös olla kevytrakenteinen, toisin kuin autot joissa painonsäästö ei ole ollut kovin tärkeässä roolissa. Tälläisen suunnittelu ei ole helppoa! Saman probleeman kanssa autofirmatkin painiskelee, halvan auton kehittäminen maksaa paljon. Joten haitekkiä käytetään ennemmin suunnittelussa ja valmistuksessa, sitä ei niinkään löydy itse tuotteesta.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Viesti Kirjoittaja janx »

Jarcco kirjoitti:

... Pitää myös olla kevytrakenteinen, toisin kuin autot joissa painonsäästö ei ole ollut kovin tärkeässä roolissa...

Ei se painonsäästö sähköpyörissäkään ole niin isossa roolissa. Ajamisen (sähköllä) kannalta ei ole merkitystä painaako sähköpyörä 20 vai 40 kiloa. Moottori ja akku valitaan halutun toimintamatkan mukaan.

How is this different from an electric car?
While the concept may look more like a car, it still functions largely as a bicycle. To move the vehicle forward, riders need to be pedalling and the steering is located at the rider’s hips, similar to the under seat steering of some recumbent bicycles.

https://www.canyon.com/en-gb/e-bikes/fu ... ncept.html

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin