Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
brotkin
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Syys 2020, 14:15
Paikkakunta: Mikkeli

Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja brotkin »

Hei,

Pari vuotta sitten "törmäsin" kinnereihin ensimmäistä kertaa netissä ja kiinnostuin hiukan. Sitten ajatus jäi taka-alalla. Tänä kesänä tuli taas hyvin tavallisella pyörällä poljettua tavaroiden kanssa pidempiä matkoja ja aloin pohtia löytyisikö tähän matkailuun joku helpompi tapa. Auto ei ole vielä vaihtoehto. Kaksi pyöräisenkin voisi päivittää 1990 luvulta parempaan. mutta nyt päädyin taas kinnereiden pariin ja Quattrovelo malli alkoi erityisesti kiinnostaa. Tilausajat ovat pitkiä, mutta kaikista löytämistäni videoista päätellen odotus palkitaan.

Katsellessani varusteluetteloa minua jäivät mietityttämään erityisesti jarrut. Muistelen, että laissa sanottiin joskus, että pyörässä pitää olla kaksi tehokasta erillistä jarrulaitetta jos siinä on enemmän kuin kaksi vaihdetta. Jäin miettimään, että kattaako perus konfiguraatio tuon vaatimuksen. Ymmärsin, että Quattorovelossa on edessä kaksi erillistä jarrua, mutta niitä käytetään yhdellä "jarrukahvalla". Foorumilla lienee asiantuntevia tai jopa Quattrovelon omistajia, joten olisi mukava kuulla kommentteja sekä saada tietoa jarruista joita Suomessa ajelevat käyttävät. Ja laki on oikeastaan toissijainen asia. Turvallisuus on oleellisempi asia. Omat pyöräreissut ovat suuntautuneet yleensä Mikkelin seudulta pohjoiseen ja jokunen yllättävän jyrkkä mäkikin on satunnaisesti tullut vastaan.

Olen kiinnostunut myös muista kommenteista Quattroveloon / kinnereihin liittyen. Itse harkitsen vahvasti Mountain drive lisävaihteiden hankkimista. Puoleen väliin mäkeä en haluaisi jäädä. Mutta pitänee vielä vertailla Quattrovelon ja nykyisen pyörän välityksiä ja miettiä tuntemuksia hiukan sitä kautta.

T:Heikki

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Lakiin en osaa ottaa kantaa, mutta itsellä edessä 90mm rumpujarrut joita tosiaan käytetään yhdestä ja samasta vivusta. Jarruteho on minusta riittävä kotimaisiin olosuhteisiin. Takajarrujen kanssa voisin kuvitella tulevan ongelmia jos jarrubalanssi ei ole kohdallaan. Eli jos jarrutehoa on jostain syytä enemmän takana niin voi aiheuttaa tilanteita, tai äärimmillään koko laitteen pyörimisen ympäri kun perä alkaa pyrkiä rinnalle.

Mountain drive on aika ehdoton lisä. Kyllä minulta jäisi kaikki vähänkään isommat lähimäet kiipeämättä muutoin. Toinen mitä harkitsisin vakavasti on ne tehokkaammat valot mikäli on haluja ajaa myös pimeällä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kahden toisistaan riippumattoman jarrulaitteen vaatimus tulenee siitä, että on edes yksi jarru jos toinen hajoaa.

Mitä mä oon trikeissä noita yhdestä kahvasta toimivia tuplajarruja nähnyt niin esim. toisen vaijerin katkeaminen aiheuttaa molempien jarrujen toimimattomuuden :(

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Kahden toisistaan riippumattoman jarrulaitteen vaatimus tulenee siitä, että on edes yksi jarru jos toinen hajoaa.

Mitä mä oon trikeissä noita yhdestä kahvasta toimivia tuplajarruja nähnyt niin esim. toisen vaijerin katkeaminen aiheuttaa molempien jarrujen toimimattomuuden :(

Ei se miusta kinnerissä aiheuta. Jos jarruvivun akseli katkeaa, sitten voi olla vaikea jarruttaa.

8420201699.jpg

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ok, tuossa ei aiheuta. Oon nähnyt vaan niitä systeemejä joissa kahvasta menee tanko tai vaijeri poikkipalikkaan jonka päistä vaijerit jarruihin.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja PW »

En tiedä onko Quatrossa tuo sama systeemi mutt monissa muissa kinnereissä oon nähny.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mulla on yhdessä kahvassa kolmen renkaan jarrutus. Eturenkaat vaijerilla ja takarengas sähköisesti jarrutunnistimella.

Huom. Ei quattrovelo

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Veikkaan ettei ennakkotapausta ole joten varma ei voi olla, mutta puhutaan jarrutuslaitteista niin kahdessa eri pyörässä olevat rumpujarrut laskettaisiin kahdeksi jarrutuslaitteeksi. Onhan autossakin neljä jarrutuslaitetta yhden polkimen takana varsinkin uudemmissa autoissa kun on sähköinen parkkijarru jota ei voi käyttää ajaessa niin ei ole kuin se poljin. Eli kinnerin kaksi etujarrua täyttäisi vaatimukset.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

PW kirjoitti:

En tiedä onko Quatrossa tuo sama systeemi mutt monissa muissa kinnereissä oon nähny.

On sama systeemi kuin tässä kuvassa. Ja ainahan voi tökätä töppöset ulos pohjan aukoista ja jarruttaa niillä jos oikea hätätilanne tulee. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jvuotila kirjoitti:

Ja ainahan voi tökätä töppöset ulos pohjan aukoista ja jarruttaa niillä jos oikea hätätilanne tulee. :mrgreen:

Nuin kun teet niin normaali sunnuntaiajelusta tulee hätätilanne :shock:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin