QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:

Mikähän on Quattron painojakauma etu- ja taka-akselin kesken? Onko renkaiden kantokyky lähellä maksimia?
Aika kapeita renkaita tuossa kai käytetään?
Omissa rakennelmissa olen todennut vierintävastuksen olevan pienempi, jos kaikilla renkailla on yhtä suuri massa. Renkaan halkaisijalla on hyvin pieni vaikutus asfaltilla ajellessa. Soralla ja lumessa ero on sitten selvempi.

Quatrossa on muistaakseen n. 35mm renkaat vakiona ja käytetään usein 40mm. Se ei siis ole lähellääkään kantokyvyn rajaa.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Vilijami kirjoitti:

Aika kapeita renkaita tuossa kai käytetään?
Omissa rakennelmissa olen todennut vierintävastuksen olevan pienempi, jos kaikilla renkailla on yhtä suuri massa. Renkaan halkaisijalla on hyvin pieni vaikutus asfaltilla ajellessa. Soralla ja lumessa ero on sitten selvempi.

42mm Shreddat on alla. Kapeampia ainakin eteen olen jo alkanut harkitsemaan jos kääntösäde niille pienenisi edes hieman.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Shreddat taitaa olla parhaimmistoa noista pienille kiekoille saatavista kumeista, joten tuskin vaihtamalla paljoa paranee. Minkälaiset navat noissa on? Konelaakeriversiot ovat ainakin selkeästi tahmeammat pakkasella kuin irtokuulat.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Pentti M Reku kirjoitti:

Shreddat taitaa olla parhaimmistoa noista pienille kiekoille saatavista kumeista, joten tuskin vaihtamalla paljoa paranee. Minkälaiset navat noissa on? Konelaakeriversiot ovat ainakin selkeästi tahmeammat pakkasella kuin irtokuulat.

Ei muuta kuin 2RS kumilevysuojatut laakerit ja notkeata öljyä sisään. Esim. Mikroautoissa taidettiin laittaa tippa tai kaksi ompelukoneöljyä. Sitte tietysti uudet laakerit seuraavaan kisaan.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Toi laakerien hiplaaminen on kyl melko turhaa nysväämistä, eikö nyt jorikin sen just sanonu.

Otetaan vertauskuvaksi sit vaikka perinteinen napakelkka.. Paljonko muka keskitapin laakerointi puutapin sijaan antaa lapsille lisää vauhtia jos ulkokehällä kelkan jalakset menee sohjossa. No, sen prosentin pari nyt sit ehkä.

Ennemmin kannattaa odotella parempia kelkkailukelejä mennä vaikka pilkille.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Tuli vaan mieleen, kun noissa takanavoissa saattaa olla 5 laakeria ja tuossa on ilmeisesti 2 takanapaa. Mahtaako taka-akselissa olla vielä ylimääräisiä laakereita?

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Pentti M Reku kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, kun noissa takanavoissa saattaa olla 5 laakeria ja tuossa on ilmeisesti 2 takanapaa. Mahtaako taka-akselissa olla vielä ylimääräisiä laakereita?

En tiedä tarkkaa määrää, mutta onhan siellä nyt minimissään 2 per napa ja taka-akselilla ja pakalla lienee minimissään 5 laakeria yhteensä. Eli jossain siellä 10 laakerin molemmin puolin takana lienee.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Joo ei ollutkaan takanapoja kuvasta katsellen, vähän jäi pikaisella selauksella toimintaperiaate hämäräksi, mutta kyllähän siinä akselilla aika monta laakeria näyttää olevan.

Vastaa Viestiin