Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja janx »

Krooninen jahkailija, tuumailija ja speksailija osaa arvostaa näin nopeita liikkeitä. Tauti on näemmä paha. Se tuo vielä joku vuosi porukan Rovaniemelle kuten uumoilin. Onnea uudesta ajoneuvosta. Turvallisia kilometrejä. :D

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kemppes kirjoitti: 31 Maalis 2021, 18:08

Oma lyhytkampikokeiluni päättyi huonosti, ei ne sovi kaikille. Voi sitä opetella pyörittämän oikein pidemmilläkin kammeilla. Sitten kyllä uskon kun kilpapyöräilijät alkavat lyhennellä kampiaan ja voittoja alkaa sataa. Tokihan se on aivan sama jos harrastaa sunnuntaikruisailua, vaikka kammit olisi negatiivisen puolella.

Kuinka lyhyillä kammilla kokeilit ja kuinka pitkän matkan? Muistelen, että toisessa ketjussa kerroit, ettet pidä korkeasta kadenssista? Nämä kummatkin seikat vaativat harjoittelua. Vähintään sen 1000km ja mielummin enemmän, ennen lopullisen mielipiteen lukitsemista.

Kilpaurheilusta mallin ottaminen, on suuri taakka kaiken kehitykselle. Silloin painotetaan vääriä asioita ja business määrää tahdin. Esimerkiksi nojapyörän kehitys pysähtyi 70-vuodeksi kyseisestä syystä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti: 01 Huhti 2021, 09:24
kemppes kirjoitti: 31 Maalis 2021, 18:08

Oma lyhytkampikokeiluni päättyi huonosti, ei ne sovi kaikille. Voi sitä opetella pyörittämän oikein pidemmilläkin kammeilla. Sitten kyllä uskon kun kilpapyöräilijät alkavat lyhennellä kampiaan ja voittoja alkaa sataa. Tokihan se on aivan sama jos harrastaa sunnuntaikruisailua, vaikka kammit olisi negatiivisen puolella.

Kuinka lyhyillä kammilla kokeilit ja kuinka pitkän matkan? Muistelen, että toisessa ketjussa kerroit, ettet pidä korkeasta kadenssista? Nämä kummatkin seikat vaativat harjoittelua. Vähintään sen 1000km ja mielummin enemmän, ennen lopullisen mielipiteen lukitsemista.

Kilpaurheilusta mallin ottaminen, on suuri taakka kaiken kehitykselle. Silloin painotetaan vääriä asioita ja business määrää tahdin. Esimerkiksi nojapyörän kehitys pysähtyi 70-vuodeksi kyseisestä syystä.

Muistanko oikein, ett tunnin ennätys nojakilla tehty 120mm kammilla. En muista onko vielä voimassa oleva enkka.
Mutta eihän kaikki ja totuttelua vaatii, toisilta enemmän toisilta vähemmän.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Onko siis niin, että jalkojen pituudella ei ole väliä kampien valinnassa, vaan lyhyemmät on aina paremmat? Itse olen 190cm pitkä ja sellaisenakin olen vielä pitkäjalkainen. Jossain olen muistaakseni lukenut ohjeita jalkojen ja kampien pituuden välisestä suhteesta...

Aiemmin en tarkoittanut väännön loppumisella sellaisia ylämäkiä, jotka voi polkea kadenssilla, vaan noin 4km/h pienimmällä vaihteella jurnuttaen mentäviä mäkiä. Ainakin pienempi keskiöratas voisi kaivata siinä tapauksessa vähemmän hampaita, jos kammet lyhenee usealla sentillä. Vääntö vaan loppuu kesken.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

140mm on hyvä lähtökohta nojapyörän kammiksi polkijan pituudesta riippumatta. Näillä kannattaa aloittaa lyhytkampikokeilu, ei varmasti mene paljon pieleen. Sitten makustelee tunnelmaa riittävän pitkän matkan ja ajan.

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Stradassa oli etuvaihtaja säädetty korvakuulolla. Ei vaihtanut isolle rattaalle huonostikkaan ja kampi otti kiini vaihtajan ketjuohjaimeen.
Säädin alusta asti uudestaan, nyt nostaa isolle rattaalle, mutta vieläkin kampi ottaa kiinni ohjaimeen. Pitäisi saada säädettyä vielä ohjainta lisää ulospäin, jotta nostaisi paremmin (H-säätö). Vaihtaja on Shimanon 105 https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RAFD001-05-ENG.pdf.
Melko tekemätön paikka...
Onko nuo kammet niin suorat, ettei se anna vaihtajalle tarpeeksi tilaa?

Liitteet
SSC_6334.JPG

Strada Carbon -2021

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja tm »

Jalli kirjoitti: 02 Huhti 2021, 21:35

...Onko nuo kammet niin suorat, ettei se anna vaihtajalle tarpeeksi tilaa?

Q-Factor näyttää aika pieneltä...
Mittaatko paljonko?
Ohjekuva alla.

Esim. Shimanon maantiekammissa näkyy nettisivujensa mukaan olevan n. 146-147 mm.

Q-Factor.jpg
MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Mikä kohta vaihtajasta osuu kampeen? Usein kuvailemasi ongelma esiintyy jos vaihtaja on väärässä kulmassa suheessa kampiin. Onko vaihtajan kiinnikettä varaa kääntää asteen tai parin verran?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja jori »

Kierrä vaihtajaa muutama aste vastapäivään ja siirrä ulompaa liikerajaa sisemmäs, niin alkaa toimia, eikä kolise kampeen. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti: 03 Huhti 2021, 14:40

Kierrä vaihtajaa muutama aste vastapäivään ja siirrä ulompaa liikerajaa sisemmäs, niin alkaa toimia, eikä kolise kampeen. :)

Kuvan kulmasta erittäin vaikea sanoa varmasti, mutta tuo ohje taitaa tehdä ongelmasta vain pahemman. Muistakaa et on hyvin tärkeetä et missä kohtaa etuvaihtajaa se osuu kampeen ja se voi olla tuolla ala-osassa joka siirtyisi vain enemmän ulos kampea kohti varsinkin kun kuvana kohdassa näyttäisi kajastavan vaaleampaa taustaa kammen ja vaihtajan välistä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joo, ei ole kaikki tykästyneet lyhkäisiin kampiin. Itse kokeilin, tykästyin ja sitten kyllästyin niihin. Nyttemmin näen että ylivoimaisesti suurin ilo lyhyistä kammista on se ettei maha ole jalkojen tiellä - jos sellaisen omistaa :wink:

ps Kovin on vähissä ne jotka ajaa lyhyillä kammilla kovaa. Toi entinen ME taitaa olla säännön vahvistava poikkeus.

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Q-Factor näyttää aika pieneltä...
Mittaatko paljonko?

Q-Factor 128mm

Mikä kohta vaihtajasta osuu kampeen? Usein kuvailemasi ongelma esiintyy jos vaihtaja on väärässä kulmassa suheessa kampiin. Onko vaihtajan kiinnikettä varaa kääntää asteen tai parin verran?

Vaihtaja on säädetty ohjeen mukaisesti samaan linjaan ison rattaan kanssa ja kampi ottaa ketjuohjaimen ulkopintaan tasaisesti koko matkalta. Eli tuo kampi rajoittaa vaihtajan säätämistä siten, että ketju nousisi hyvin isolle rattaalle. Eikä ole ensimmäinen kerta kun säädän etuvaihtajaa. Koskaan en ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan.

Jotta ketju nousisi kunnolla isolle rattaalle, pitäisi vaihtajaa säätää ulospäin, siten että ohjaimen ja ketjun välissä on kuvan mukainen välys.
Kuvaan piirsin myös kammen. Jotta säädön saisi kohdalleen, täytyisi kampea saada ulospäin...

Liitteet
Etuvaihtaja.png
Etuvaihtaja.png (51.66 KiB) Katsottu 4346 kertaa

Strada Carbon -2021

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja jori »

Ketjun nostaa isolle rattaalle häkin kapea takaosa. Kiertämällä vaihtajaa häntä siirtyy ulommas, jolloin etuosa saa jäädä sisemmäs.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jos sulla on yhtään taipumusta polvivaivoihin = niin vaihda noi maantiepolkimet > SPD polkimiin. Itselläni ei siis kestä polvet sitä että maantiepolkimien liike ei anna riittävästi elävyyttä polvien liikkeelle. SPD tai Speedplayn polkimet antavat enemmän armoa liikeradassa.

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Ketjun nostaa isolle rattaalle häkin kapea takaosa. Kiertämällä vaihtajaa häntä siirtyy ulommas, jolloin etuosa saa jäädä sisemmäs.

Jos vaihtajaa kääntää niin paljon, että se nostaa ketjua kunnolla, osuu kampi ohjaimen takaosaan ja vie sen mennessään...

Strada Carbon -2021

Vastaa Viestiin