Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5110
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jalli kirjoitti: 13 Touko 2021, 18:55

Hauskaa on ollut se palaute, mitä olen saanut, kun Stradalla liikun. Täällä velomobiili on vielä suurempi ihmettelyn aihe. Ihmiset vilkuttelevat ja näyttävät peukkua.

Olen tämän sanonut ennenkin. Kinnerillä saa suuremman huomioarvon kuin miljoonan euron urheiluautolla ja mikä parasta, ilman kateutta. Ihmiset ovat oikeasti ilahtuneita tai positiivisen hämmästyneitä kinnerin nähdessään. Ja jututtajia riittää :wink:

Jalli
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Nyt on Stradassa kilometrejä 1200 mittarissa. Kyllä se vaan vauhti kasvaa kun kilsoja tulee lisää, aluksi tosiaan tuntu, että vauhti on samaa kuin pystypyörällä aiemmin. Nyt keskinopeudet pitkilläkin, yli sadan kilometrin lenkeillä on yli 30 km/h, vaikka ei edes yritä mitään rataennätystä.
Tänäänkin ajelin omaa vauhtia rauhallisesti ja lenkin (70 km)jälkeen huomasin, että yhdellä Strava segmentille oli sijoitus 8. en edes tiennyt, että siinä kohtaa oli segmentti. Lenkin lopussa oli tuttu 5 km:n segmentti ja siihen painoin kaikkeni, sijoitus 2. (43 km/h, 2 sekunttia kärjestä). Vastatuulta oli 8 m/s .
Aluksi oli jonkin verran ennakkoluuloja kinneriä kohtaan, lähinnä nopeuden suhteen, mutta nyt ei meinaa saada lenkkikaveria kenestäkään, kun ajattelevat, etteivät matkassa pysy.
Yksi paikallinen pyöräliike järjestää viikonloppuisin porukkalenkkejä ja kysäisin, että pääseekö Stradalla mukaan ajamaan. Kaveri sanoi, että on se aika hankalaa... en sitten kysynyt tarkemmin syytä. Myöhemmin minun yksi kaveri oli jutellut tämän samaisen pyöräkauppiaan kanssa ja tämä kauppias oli ihmetellyt, että kuinka semmoisella (kinnerillä) pystyy ajamaan, että on varmasti aika hankala ajoasento. Epäili että sillä ei kummoisiin vauhteihin varmaankaan pysty. Kaveri oli sitten kertonut, että minkälaisia nopuksia lenkeillä ajelen. Sen jälkeen oli kauppias sanonut, että eiköhän sinne porukkalenkille voisi lähteä kokeilemaan... Vauhdit näillä porukkalenkeillä on selkeästi alle kolmenkympin.
Kuvastaa vain ihmisten ennakkoluuloja ja tietämättömyyttä.
Ajattelin, että pitäisi paikallislehteen ehkä tehdä juttu Stradasta.
Hankin äskettäin "köyhän miehen racing hoodin", eli Giro Vanguish kypärän visiirillä. Onpas vain huikean hyvä kypärä. Varsinkin tuo visiiri (Zeiss) on huippu. Tuon jälkeen ei ajolaseja kaipaa.

Liitteet
IMG_20210603_194438.jpg
IMG_20210603_194134.jpg

Strada Carbon -2021

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17024
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja PW »

Pystäri porukan mukana ajamisen itse koin rasittavaksi jopa avonojakilla, saati kinnerillä. Ajamisen rytmi on nojakilla niin erilainen ja nopeusskaala samoin. Alamäkeen ei viitsis jarruttaa ja ylämäkeen pitäs ottaa vauhtia :? Jos on kovakuntoinen kilpaporukka, ne ajaa ryhmässä - siihenkään ei nojakki oikein sovellu, edellä mainituista syistä. Mutta ei muuta ku kokeilemaan ja raporttia tänne, miten sujuu :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 710
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja wwhv »

täältäkin peukkua visiirikypärälle (vaikken kinnerillä ajakaan).
ennen käytin minäkin ajolaseja, mutta visiirin kanssa ei ole
"rajauksia" näkökentässä ;)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5110
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jalli kirjoitti: 03 Kesä 2021, 23:38

Nyt on Stradassa kilometrejä 1200 mittarissa. Kyllä se vaan vauhti kasvaa kun kilsoja tulee lisää, aluksi tosiaan tuntu, että vauhti on samaa kuin pystypyörällä aiemmin.

Hyvä, että on ollut malttia ajella tarpeeksi.
Aina yritän tätä kertoa, että uuden pyörän tai vähänkään suuremman muutoksen jälkeen pitää ainakin 1000km ajella, ennen kuin voi olla jotain suht pysyvää mieltä ratkaisun onnistumisesta/epäonnistumisesta.

Vastaa Viestiin