Kokemuksia Cab Bike kinnerista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Kokemuksia Cab Bike kinnerista

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Olen nyt iltapuhteina laitellut tuota nopeasti hankittua Cab Bikea. Vaikka se onkin ikäänsä nähden verrattain hyvässä kunnossa niin laitettavaa löytyy.

Kysynkin toisessa ketjussa mistä löytäisin korvaavan jarrukahvan. Osoittautuikin, että tuo kahva koostuukin kahdesta retro-mallisesta suoralle tangolle tarkotettua vannejarrukahvasta, jotka on vain hitsattu yhteen pyöreään tankoon. Eli vaikka en olisi halunnut hitsaushommiin niin niihin joutui kuitenkin.

Toinen silmiini osunut asia on välys ohjaustangon varren ja pyörille liikkeen välittävän varren yhtymä- / nivelkohdassa.

Eli ohjauksessa on keskivaiheilla selkeästi tyhjää, aika reilustikin. Tuo voisi kaiketi olla tarkoituksellista. Epäilen että tuohon kohtaan tulee ajan kanssa kulumaa ja klappi olisi hyvä ottaa pois.

Tietäisikö joku kertoa miten asia on esim. Questissä tai allewederissä?

Viimeksi muokannut kristiansalikoski, 06 Huhti 2021, 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Lienee samanlainen kaikissa tilleritangollisissa: Siinä kardaaninivelessä on keskellä nylon-palikka johon alumiiniset haarukat kiinnittyvät läpilpulteilla. Tuo sitten kuluu väljäksi ajan mittaan ja sitä voi kiristellä vain tiettyyn rajaan asti.

Ko. palikan sahailee varmaan itsekin nylonpalikasta tai sitten sen voinee tilata melkein miltä tahansa kinnerivalmistajalta (velomobileworld, intercitybikes, velomobiel.nl)

Niistä pulteista: niissä kardaanin haarukoissa on toisessa haarassa läpireikä ja toisessa kierre. Kiristääkseen pitää löysätä mutteria, sen jälkeen kiristää pulttia ja sitten kiristää se mutteri. mutteri on siis vain lukitusmutteri, se ei itsessään kiristä mitään.

Saikohan tuosta selvää... Mun DF-ketjussa on tuosta myös puhetta mutta ei sielläkään kuvaa ole...

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Jotkut taitaa olla sitä mieltä, että se ohjaus on parempi jos nivelessä on ihan hivenen verran klappia. Itse olen kyllä totuttelun jälkeen tykännyt mahdollisimman välyksettömästä ohjauksesta, vaikka se tuntuikin alkuun liian äkkinäiseltä.

Markus Heikkilä

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Parempi vain avata ja katsoa. Edessä se on joka tapauksessa.

Tässä on metallinen nivelöinti ja selkeästi tarkoituksellinen välys.

Ohjausputki on alumiinia ja kaipaa laittoa tuon läpipultin reiän kohdalta. Siitä on pultti syönyt reiän muodottomaksi.

5D80B2F3-C102-4D7C-84C7-859DB4DB739A.jpeg
4DB16606-C08A-4D2E-B98E-87454E09A169.jpeg
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangosta

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Ohjaustanko ja jarrukahvat

3281222E-3B5A-4F88-B48E-FCFB81E75E1B.jpeg
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

OK, no tuo on sitten erilainen kuin hollannikkaissa. Lienee pöllitty kaupan hyllystä johonkin muuhun tarkoitukseen tarkoitettu novel ja sovellettu.

Markus Heikkilä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ihan kuin olisin tänään vilaukselta nähnyt tämän liikkeellä Lapinkyläntiellä, kai se Kristianin täytyi olla kun täälläkin päin vaikuttaa?

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Minä se olin luultavammin olin. Ajoin tänään ensimmäisen testilenkin Veikkolasta Mankin Nesteelle ja takaisin.

Keskivauhti tuolla varsin mäkiselle matkalla oli 30km/h. Huippunopeus vain 38 km/h.

Ei ole kevyt raketti. Kätevä se sen sijaan on.

Kääntösäde on pieni ja maavara korkeahko. Kuljetuskapasiteettia on paljon.

Ajamisessa on kyllä todellinen tekemisen
meininki ja laite on jotenkin sympaattinen mun silmissäni

4E8C49A2-D46A-43D0-B910-A4DB8F40BABA.jpeg
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

kristiansalikoski kirjoitti: 04 Huhti 2021, 21:36

Kätevä se sen sijaan on.

Nätti. Ja hyvän värinen.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja Härski »

On kyllä symppiksen näköinen!

Mutta, eikö ole kikkkerä noin korkeana? Oma kinnerini oli aika korkea alunperin ja tahtoi kallistella ennen masallusssarjan asentamista. :D

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Kysymys kinnerin ohjaustangon nivelistä

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tuo on hyvin saman korkuinen ja oloinen kuin Arcus (120 cm). Ei siinä ainakaan ole mitään kallistusongelmia ole, vaikka onkin jousitus myös edessä.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin