DF XLn varusteista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Terve taas!

Osaisitteko tämmöisen kuskit kertoa millä kokoonpanolla ja varusteilla uusi DF kannattaisi kokemuksenne mukaan tilata? Tai mitä ei kannata jättää ottamatta

Näyttäisi siltä että otan firmalle df:n edustuksen ja tilaan samalla kulkupelin.

Saadaan sitten pk-seudullekin paikka joka tulee ja edistää velomobismia :wink:

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja ajou »

Mahtavaa Kristian!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep, peukku uudelle edustajalle. En osaa varustuksesta kyllä neuvoo, kai se on aika henkilökohtaista mutua, mitä kukakin pitää tarpeellisena.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
trike76
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Toivotan onnea.
Varusteista kuvittelisin että ihan perusmalli ilman mitään erikoisvarusteita on esittely- ja koeajokäyttöön yleensä riittävä.

Toki on hyvä olla esite ja lisäksi pystyä tarkasti kertomaan mitä kaikkia varusteita kulkineeseen on saatavana ja mihin hintaan.
Kokemukseni mukaan suurin osa koeajolle tulevista ja laitteeseen tutustuvista on niin ymmällään koko laitteesta etteivät välttämättä edes osaa kaivata jotain tiettyä varustetta.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Kiitos kannustuksesta. Mä suhtaudun itse pyörien myyntiin harrastuksena, joka menee korjaamotoiminnan sivussa tuoden omaan ja toivottavasti jonkun muunkin elämään vähän lisämaustetta. Eli jalat on kyllä hyvin syvällä mullassa erikoispyöräkaupan odotusten suhteen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja PW »

Racehoodi kannattaa varmaan ottaa, saahan sillä katu-uskottavuutta roimasti lisää vaik ei muuten tartteiskaan ;)
Valkkauslista tuossa.
https://www.intercitybike.nl/en/bestel/ ... riant_id=1
Nopeesti katsottuna, tuosta valitsisin pehmusteet (penkin, niskan, kyynärpäiden ym.), kaks peiliä, tuulilasi (tai mikä se suomeksi olisi). Ja tietysti lyhyet kammet :mrgreen: vaikkei niitä listassa ollutkaan, keskimittasia vaan :mrgreen:
Rattaat ja renkaat ym tekniikka omien mieltymysten ja kokemusten mukaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Hieno homma!

Tän jälkeen kinnerin hommaaminen työsuhdepyöräksi vois helpottua!

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja PW »

kristiansalikoski kirjoitti: 24 Huhti 2021, 23:17

Kiitos kannustuksesta. Mä suhtaudun itse pyörien myyntiin harrastuksena, joka menee korjaamotoiminnan sivussa tuoden omaan ja toivottavasti jonkun muunkin elämään vähän lisämaustetta. Eli jalat on kyllä hyvin syvällä mullassa erikoispyöräkaupan odotusten suhteen.

Ja onhan se kätevä mainosteline varsinaiselle toiminnalle - kinneri.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

52T iso eturatas jos kaksi eturatasta ja joku normaali 11-3x takapakka. Isompaa ei koeajolla varmasti uudenmaan maastoissa kaipaa. 1x12 vaihteistoista en tiedä mitään. Ylipäätään välitykset sillä lailla, että varmasti vaihtaa luotettavasti kaikille vaihteille, kukaan ei osta kinneriä joka tiputtaa ketjut tai jonka vaihteet takeltelee koeajolla :)

90mm rumpujarrut.

Taustapeilit on makuasia että ottaako sommat vai pienemmät, kunhan ottaa 2kpl (molemmille puolille).

Lisäksi kannattanee tilata satsi eri paksuisia olkatoppauksia ja kyynärtuet. Molemmilla on suuri merkitys sille miten mukava kinnerillä on ajaa. Jos kinneri ei istu kuin hansikas ja käsiä joutuu kannattelemaan / pitämään itseäään paikoillaan sivuseinistä tukien kyynärpäillä, meno on holtitonta. Esittelypyörään tarpeeksi velcroa sivuseiniin että noi mainitut saa aseteltua asiakkaan mukaan sopiville paikoille.

Racehood ja Sunroof kannattanee olla molemmat, samoin minivisor(tuulilasi). Voi sitten kokeilla mikä tuntuu parhaalta. Nostokahva takana helpottaa lukitsemista ja pyörän siirtelyä.

Ketjun pituuden säätämisen helpottamiseen esittelypyörässä kannattanee uhrata pari ajatusta, tyyliin ketjuun keskelle pieni pätkä, jonka voi vaihtaa sopivan mittaiseksi tms. Samaten ehkä porailla penkkiin jokunen reikä valmiiksi, että pyörä on helppo säätää eri mittaisille kuskeille.

Lyhyet kammet helpottaa myös erikokoisten ihmisten sovittamista, kun isompikaan kenkä ei ota kinni kanteen / pohjaan niin helposti. Intercitylta taisi saada 150mm ja tm:ltä lyhyempiäkin :)

En tiedä saako nykyään DF:n etukannen ja takaosan huoltoluukut magneetti + velcrokiinnityksellä kuten alpha7:ssä. Helpottaisi taaskin säätöjä jos saa. Tosin äkkiä ne ruuvit aukasee kun muutaman kerran opettelee :D

Nykyisten DF:ien rengastuksesta en tiedä mitään (vanhoihin ei mene kovin leveät renkaat, 35mm kojak on maksimi edessä).

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahe kirjoitti: 25 Huhti 2021, 11:43

Taustapeilit on makuasia että ottaako sommat vai pienemmät, kunhan ottaa 2kpl (molemmille puolille).

Esittelymalliin voisi isommat olla mielekkäämmät. Mitä parempi näkyvyys on, sen vähemmän kokeilijat pelästyvät eihän täältä näe mihinkään. Vika on tietysti kulkuneuvossa eikä käyttäjässä, jos ei itse osaa/älyä liikuttaa päätään :roll:

Mahe kirjoitti: 25 Huhti 2021, 11:43

Lyhyet kammet helpottaa myös erikokoisten ihmisten sovittamista, kun isompikaan kenkä ei ota kinni kanteen / pohjaan niin helposti. Intercitylta taisi saada 150mm ja tm:ltä lyhyempiäkin :)

Itse en esittelymalliin liioitellun lyhyitä laittaisi. Suurin osa on kuitenkin tottunut täydellisiin kampiin :wink:

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Kiitos huomioista!

Mahen vinkki pehmusteista on hyvä. Tuo ei olisi tullut itselleni mieleen.

Kammiksi 155mm

Kysyn vielä Intercitybiken miesten mielipiteitä voimansiirrosta.

Kallistuisin itse 1x12 systeemiin 11-46 pakkalla

Eturattaaksi 56 tai 61

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Aika raskaat välitykset meinaat. Itse en hyväksyisi jos pienin välitys on raskaampi kuin 1:1 koska pyörä on kuitenkin kohtuu painava ja koeajajan lihakset tuskin kykenee tuottamaan älyttömiä vääntöjä varsinkin kun kammet on tavallista lyhyemmät.

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Totta Wacky. Ehkäpä 2 ratasta edessä on kuitenkin järkevin ratkaisu.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mulla on edessä 34-52 ja takana 11-36. Keveimmällä on kaikki mäet noustu, pari kertaa olen toivonut vielä keveämpää välitystä, eli sen verran harvoin että ei sille ole oikeaa käyttöä. Mutta tuota 34-36 raskaampaakaan mummovaihdetta en toivoisi, ja mulla kuitenkin on jonkunlaiset kinnerilihakset jo olemassa.

Isompi eturatas olis tarkotus vaihtaa 56-hampaiseen sitten, kun tulee ajankohtaiseksi vaihtaa ketjut. Tuolla yhdistelmällä pitäisi saada takavaihtajan koko kapasiteetti käyttöön jos oikein laskin.

61-34 edessä ei toiminut, ketju ei enää kiristynyt muutamalla pienimmällä takarattaalla jos edestä oli pieni valittuna. Toki sitä voi opetella omalla kinnerillään muistamaan mitä vaihteita ei pidä käyttää, mutta koeajopyörässä huono idea jos haluaa kauppoja tehdä.

Mun kinnerissä on siis 10v takapakka, 11- tai 12-vaihteisilla takavaihtajilla on omat skaalansa joista mä en tiedä mitään.

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pitkähäkkinen takavaihtaja pystyy kiristää n. 45 hammasta. 11-36 takapakkaan uppoaa 25 hammasta kiristystä joten eteen jää 20 hammasta, eli 56 piikkinen isompi ratas voi olla jo liikaa sille. Enkä ihmettele yhtään ettei 61 piikkinen toimi millään kunnolla kun se on jo niin reilusti yli sen 20 hammasta joka jää eturattaiden eroksi.
45 hammasta ei toki ole ihan se todellinen maksimaalinen luku, mutta hyvin lähellä joten 56 piikkinen voi juuri ja juuri mennä vielä.

Vastaa Viestiin