DF XLn varusteista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Mitenhän vannekoko takana?

584 vanteella näyttäisi olevan tarjolla 40 leveää rengasta
622 levein tarjolla oleva on puolestaan 28

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja tm »

kristiansalikoski kirjoitti: 25 Huhti 2021, 20:46

Mitenhän vannekoko takana?

584 vanteella näyttäisi olevan tarjolla 40 leveää rengasta
622 levein tarjolla oleva on puolestaan 28

584 voisi olla parempi, juurikin tuon leveämmän rengasvaihtoehdon takia.

Hieno homma, että olet tähän ryhtymässä :) .

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja TMS »

On kyllä hieno homma saada kinneriedustusta tänne eteläänkin jälleen. Tai onhan ajoun kauttakin tietysti päässyt Arcus kinneriin tutustumaan, mutta nyt sitten näille ns. Hollannin kinnereillekin tulee edustusta tätä kautta.

Mutta voimansiirrosta sanoisin että vain yksi eturatas ja mahdollisimman iso takapakka, nimittäin ainakin minun kinnereiden etuvaihtajat on aina olleet hieman sellaisia epäluotettavia ja aika tarkkoja siitä miten vaihtaa ettei ketju pääse vaikka tipumaan tai jää hankaamaan jne. Sellainen sählääminen on sitten koeajolla ikävää kun tottumaton pudottaa ketjun ja sitten saa ruuvata luukun auki ja niin pois päin, ei jää hyvä kuva pyörästä. 1x12 on tässä mielessä paljon varmempi vaihtoehto, mutta silloin pitää kyllä olla se ison välityksen pakka. Entä sitten se mountain drive, olisiko ideaa, en tiedä kun ei ole kokemuksia. Sinänsä kyllä pitäisi 11-46 pakan välitystä aika riittävänä, vaikka sitä tuossa toiset hieman epäilikin, tietysti ei kannata liiaksi hurjastella eturattaan kanssa, varmaan joku max 56 hyvä? Kyllähän nyt 56-46 täytyy riittää, ei se nyt niin painava pyörä ole.

Takakiekko minusta ehdottomasti 584, sillä sen kanssa mahtuu eri levyisiä renkaitakin, ymmärtääkseni 622:n kanssa ei mene kuin aika kapeita, joka sitten luonnostaan hieman ohjaa sellaisiin kisarenkaisiin vain.

Kampia en lähtisi liiaksi lyhentämään, mahdolliset ostajat kuitenkin todennäköisemmin ovat tottuneet niihin luokkaa 175 mm kampiin, jolloin lyhyet kammet ovat oudot ja saavat sitten ehkä koko pyöränkin tuntumaan oudolta ajaa. Tietysti lyhyempien kampien kanssa saa helpommin mahdutettua koeajajia sisään. Ehkä itse valkkaisin 160 mm kammet tuohon tarkoitukseen?

Peileistä sanoisin että ne pienet Zefalit riittää hyvin, ei niittenkään kanssa kovasti tarvi päätä käännellä. Mutta molemmilla puolilla ne saa kyllä olla.

Kate on sitten hieman kaksipiippuinen asia, ei se oikein koeajokäyttöön sovi mielestäni. Ehkä se sunroof olisi vielä ok, mutta koko kate kuitenkin rajaa näkymää ulos ja on sellainen vähän ärsyttävä käsiteltävä ja paikalleen laitettava. Ei ole ollut puhetta että mistä pyörällä sitten koeajolle pääasiassa lähdettäisiin? Jos pääkallopaikka on Helsingin niemellä, niin sitten varsinkin katteen voi unohtaa kokonaan. Asia vaikuttaa mielestäni hieman myös eturengasvalintaan, ei kannata kaupunkiin kaikista leveimpiä renkaita laittaa, että kääntösäde ei kasva liiaksi ja pyörä mene liian kömpelöksi.

Niin ja 90 mm jarrut ehdottomasti. Ja sitten Ventisit penkkipehmusteen ottaisin mukaan, eri paksuisilla pehmusteilla voisi varmaan hieman tehdä sellaista hieno/pikasäätöä myös erikokoisille kuskeille?

Sinänsä olen tavallaan hieman yllättynyt, että haluat juuri DF:n, sillä onhan se tavallaan jo hieman vanhentunut malli Alpha 7 myötä. Tosin onhan sille myös hyvät perusteet valita DF, onhan se kypsempi tuote. On nimittäin viime aikoina saksan foorummilla tullut aikalailla moitettakin Alpha 7:lle, lähinnä liittyen jousitukseen, joka onkin ns. uutta tekniikkaa setä etu- että takapäässä ja nyt kun useampi on kerinnyt ajamaan 10tkm niin on vikoja tullut esille.

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Kiitos TMS pointeista tekniikan valinnassa.

Totta. Sörnäisistä on lähes mahdotonta lähteä mihinkään.

Eiköhän tuo ole tulossa Veikkolaan. Siitä voi lähteä paremmin ajamaan ja kyläläiset ovat tottuneet kummallisiin kulkupeleihin.

Palvelua saa joka tapauksessa vain ajanvarauksella.

A7 vaikuttaisi olevan vielä nykyisellään sen verran kehityskaaren alkupäässä oleva tuote, että pikkuvikaa tuntuu riittävään.

DF puolestaan on kypsä ja saanut osakseen paljon parannuksia vuosien myötä.

Hintaeroakin on noin 2000e

Toki hienoahan se olisi ottaa tuohon A7 vierelle, vielä Quatro toiselle puolelle.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

TMS kirjoitti: 25 Huhti 2021, 23:29

Kate on sitten hieman kaksipiippuinen asia, ei se oikein koeajokäyttöön sovi mielestäni. Ehkä se sunroof olisi vielä ok, mutta koko kate kuitenkin rajaa näkymää ulos ja on sellainen vähän ärsyttävä käsiteltävä ja paikalleen laitettava. Ei ole ollut puhetta että mistä pyörällä sitten koeajolle pääasiassa lähdettäisiin? Jos pääkallopaikka on Helsingin niemellä, niin sitten varsinkin katteen voi unohtaa kokonaan. Asia vaikuttaa mielestäni hieman myös eturengasvalintaan, ei kannata kaupunkiin kaikista leveimpiä renkaita laittaa, että kääntösäde ei kasva liiaksi ja pyörä mene liian kömpelöksi.

Sanoisin että eri kattovaihtoehdot kannattaa kuitenkin olla edes esimerkin vuoksi näytillä koeajopyörässä, että voi vaikka vaan paikallaan ollen kokeilla millaista niiden kanssa puljaaminen on.

Itse esimerkiksi olin positiivisesti yllättynyt siitä miten hyvin sen kuupan alta näkee ympärilleen, etukäteen käsitys oli, että ei tiekäyttöön kun sen alla istutaan sillipurkissa ja tihrustetaan avaimenreiästä ulos. Jos sen pääsee näkemään ja hypistelemään niin sittenpä tietää tilatessa mitä on tilaamassa eikä tule yllätyksenä.

Hintaahan noista tosin tulee reilusti lisää jos molemmat tilaa...

Markus Heikkilä

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja ajou »

Minusta sen katteen (race hood) testaaminen on ihan ehdoton vaatimus. Itselläni koko Arcus-projekti alkoi siitä, että tunsin todella pahaa ahtaan paikan kammoa, kun sellaista ahdasta katetta testasin. Ei ollut mitään mahdollisuutta siihen, että olisin voinut kuvitella tottuvani sellaiseen.
Olisin ollut todella pettynyt, jos olisin jonkun hollantilaiskinnerin ostanut ja sitten myöhemmin tilannut siihen hoodin ja todennut, että en voisi sen kanssa ajaa!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Kannattaa tosiaan tarjota eri katteita, sillä ajotuntuma muuttuu katteen vaihtuessa. Omassa, vuoden vanhassa Dfxl:ssä on sunroof ja aukon peittävä kate, joista tykästyin juuri tuohon sunroofiin. Ei aiheuta ahtaanpaikan ahdistusta ja antaa sopivasti tuuletusta. Sunroof on myös siitä kätevä, että siihen voi näppärästi leikata erilaisia visiirejä sade- ja poutailmoille. Esim. Puuilosta löytyy samaa kirkasta muovilevyä neliötavarana, josta on helppo saksilla leikellä mieleisiä visiirejä.

Mun kinnerissä on 584 ja 406 -vanteilla Contin contact urbanit, takana 40 ja edessä 32 leveinä. 28mm renkaista luovuin, koska mielestäni ne ovat nykyisillä surkeilla teillä melkoiset täryttimet. Makuasioita..

Varusteet ovat muuten makuasioita, mutta vetokahva takana on ehdoton verme. Ja se tehokkaampi etuvalo korkeudensäädöllä myös, ja sen myötä se powerikkaampi akkukin.

Ei Df edelleenkään mikään vanhentunut sukkula ole, aerodynamiikkakin on yhtä hyvässä kuosissa kuin Alphassa. Dallascyclistin tekemä rullaustesti näyttää senkin käytännössä toteen.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo jos raha ei ole este niin sitten tietysti kaikki katteet mukaan pakettiin, onhan se tietysti hyvä pystyä kaikkia kokeilemaan.

Kirjoitin ihan tarkoituksella että DF on tavallaan vanhentunut, nimittäin tuon Alpha 7 aerodynamiikka ei tosiaan vaikuta olevan ainakaan merkittävästi DF parempi, joten siinä mielessä DF ei ole vanhentunut. Tosin ne Dallascyclistin testit on aikalailla lytätty toteutuksensa ja tarkkuutensa puolesta saksan foorumilla (en kyllä ole seurannut onko hän tehnyt uusia), mutta silti myös muiden tekemät testaamiset tuntuisivat osoittavan samaa suuntausta, isoa eroa ei ainakaan ole.

Alpha 7 on kuitenkin useamman kilon kevyempi, ja lisäksi kehuvat jäykemmäksi ja myös sen takia paremmin kiihtyväksi. Erityisesti ylämäissä on eri Alphalla kuskit tehneet omia ennätyksiään, joten ehkä tässä jäykkyydessä sen tuomassa hyötysuhteen paranemisessa on myös perää. Tosin isoin painonsäästö taitaa tosiaan olla uusien jousituskomponenttien ansiota ja juuri näistä on lastentauteja nyt löytynyt.

Tuo valo asia oli ihan hyvä huomio, vaikkei tietysti koeajopyörässä valoilla ehkä niin väliä ole, tuskin sitä paljoa pimeässä kokeillaan. Mutta kuitenkin IQ-X on kyllä selkeästi parempi, itsekin sen olen päivittänyt, mutta vie se kyllä myös sähköä ihan eri malliin, isompi akku on sen kanssa paikallaan.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF XLn varusteista

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Alpha 7 on hieno menopeli. Ja keveämmän kulun varmaan huomaa mäkisessä maastossa, samaa mieltä.

Vastaa Viestiin