Quest 668

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Laalli12 kirjoitti: 07 Loka 2022, 20:28

Korvake on alumiinia, mutta ruuvin jengat ovat silti hajonneet. Jos ostaisin uuden vaihtajan ja korvakkeen, pitääkö niiden olla samanlaisia kuin nyt?

Korvake on pyörän mallikohtainen joten sitä pitää kysellä pyöränvalmistajalta, mutta voi olla jostain muualtakin saatavissa
Takavaihtajan pitää olla yhteensopiva sun vaihtajakahvan kanssa. Vaihtoehtoina on joko sram 9-vaihteinen tai shimanon 10-vaihteiset takavaihtajat joista shimanon 10v vaihtajista löytyy malleja joissa on heidän kytkin joka voisi olla hyödyllinen kinnerin pitkän ketjun kanssa. Shimano kutsuu sitä shadow+ mallistossaan joka pitää erottaa shadow malleista jotka eivät sisällä kytkintä. Jos päädyt shimanon mallin hankkimaan se tarvitsee mielellään tähtiprikan vaijerin alle kiinnityspisteeseen joka lisää vähän korkeutta koska vetosuhde ei ole laatikosta ihan täysin yhteensopiva, mutta tuolla pikku muutoksella toimii hyvin.
Molemmista merkeistä sä haluat pitkähäkkisen version joka on maastopyörämalli.
Esim. SRAM X5 tai Shimano Deore Shadow+

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuvan perusteella taitaa tuo ruuvikin olla alumiinia.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Tilasin tuollaisen Sram X5 -vaihtajan. Se tuli tänään perille, ja laitoin sen pyörään kiinni. Tilasin sellaisen pitkähäkkisen version, mutta huomasin, että uuden vaihtajan häkki on huomattavasti vanhaa pidempi. Uusi vaihtaja näyttäisi kuitenkin mahtuvan kopan sisään. Uutta korvaketta en tilannut, mutta rupesin miettimään, onko korvake vääntynyt, kun takavaihtajan häkki on ihan vinossa ja ottaa kinnerin koppaan kiinni eikä vaihtaja vaihda isoille rattaille.

Korvake
Korvake
Vaihtajan häkki ottaa koppaan kiinni
Vaihtajan häkki ottaa koppaan kiinni

Täällä muuten on jo lunta maassa. Taitaa paras ajokausi olla jo ohi ennen kuin kinnerillä pääsee taas ajelemaan.

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jori »

Näkeehän sen jo tuosta kuvastakin, että korvake on vääntynyt. Isolla jakoavaimella kiinni korvasta ja väännä suoraan. Se näkyy olevan ruuvikiinnitteinen, joten voi yrittää säätää, jos ruuvinrei'issä on riittävästi väljää.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kristiansalikoski
Viestit: 138
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Korvakkeen tulisi siis olla samassa linjassa rattaiden kanssa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

kristiansalikoski kirjoitti: 23 Loka 2022, 20:41

Korvakkeen tulisi siis olla samassa linjassa rattaiden kanssa.

Tarkalleen ottaen pitäs olla samalla janalla , niin pysty kuin vaakasuunassa . Mutta tässä tapauksessa sitä ei pysty suuntimaan vanteen mukaan , niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuo ratas.
Muuten voisi käyttää siihen tarkoitukseen olevaan suuntaustyökalua. Taitaa tuo Jorin esittämä jakoavain yksi vaihtoehto .
Ilmeisesti nuo kaksi ruuvia pitää korvan kiini . Onko niihin tehty jokin säätö , jos ei niin helpolla siihen sellaisen pystys tekeen . Viila vaan heilumaan ja tehdä siihen säätö . Oikeanpuoleinen ruuvi säädöltään kiinteäksi ja vasempaan tehdä säätö kolo.

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Väänsin tänään korvakkeen suoraksi. Samalla huomasin, että ei tuo uusi takavaihtaja mahdukaan korin sisään. Minulla on nyt siis yksi ylimääräinen pitkähäkkinen Sram X5, jos joku sattuu tarvitsemaan. Aloin miettimään, että onko tuo vanha X9 sittenkään rikkinäinen muuten kuin ruuvin osalta. Onhan sen häkkiä toki väännelty, mutta mielestäni se näyttäisi silti ihan ehjältä. Eli voisiko siihen vaihtaa uuden ruuvin ja laittaa vanhan vaihtajan takaisin pyörään? Oliko Polkumiehellä tähän sopiva ruuvi?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Minulta puuttuu kinneristä takavalo. Se on tipahtanut paikaltaan ja joku piuha on katkennut, eikä se pala. Mitähän tuolle voisi tehdä?

Takavalo puuttuu
Takavalo puuttuu
Puuttuva valo roikkuu kinnerin takaosassa
Puuttuva valo roikkuu kinnerin takaosassa

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tuossa ei auta kuin ottaa kansi auki ja korjailla valo. Kannattaa kyl valmistautua vaihtamaan tarvittaessa kaikki osat, vaikka tuo luultavasti ei kaipaa kovin montaa varaosaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja tm »

Questin alkuperäiset takavalot nyt ei paljoa valaise/erotu päivännäöllä, joten helpompi ja tehokkaampi vaihtoehto olisi jättää kori avaamatta ja värkkäillä kinnerin perään teline ihan tavalliselle erilliselle fillarin takavalolle. Siis sellaiselle paristo/akkukäyttöiselle, joka pystärissä kiinnitetään satulatolppaan tai tarakalle.

Tällöin tosin pitäisi erikseen muistaa huolehtia sähkön riittävyydestä, kun takavalo ei olisi kiinni kinnerin omassa akussa...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mulla hajos joskus Questistä taka vilkun ledi. Sen pystyi vaihtamaan purkamatta koko pyörää. Takavaihtajan huoltoluukusta ylettyi käsi just ja just riittävän pitkälle, että sai ledin vaihdettua. Kun työnsi piuhan päät ledin reiästä ulos, niin pystyi juottamaan liitokset kinnerin ulkopuolella. Takavalon voinee ehkä samalla tavalla korjata, niin ei tarvi koko pyörää purkaa tuollaisen pikku vian takia.

Tein aikanaan korjauksesta videon: https://youtu.be/8tSaM09FVoY

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Questin akun laturi ei ole toiminut vähään aikaan. Olen akkua kuitenkin jollakin auton akun laiturista tehdyllä viritelmällä kuitenkin pystynyt lataamaan. Velomobiel.nl:n verkkosivuilla myydään laturia tuohon akkuun. Mietin kuitenkin, kannattaisiko Hollannista tilata laturin sijaan kokonaan uusi litiumioniakku nykyisen vanhan NiMH-akun tilalle. Niitäkin velomobiel.nl myy, mutta niissä on erilainen liitin kuin nykyisessä akussa. Sopiiko sellainen kuitenkin pyörääni?

Nykyinen akku
Nykyinen akku
Litiumioniakku, jota velomobiel.nl myy
Litiumioniakku, jota velomobiel.nl myy

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Tänään päätin sitten halkaista Questin. Ei se ihan helppo homma ollut, mutta Saukin videoista oli iso apu. Takavalo oli sen jälkeen helppo korjata, ja nyt se toimii taas.

24EDF95A-E8AD-44E0-8611-5F0B127268A5.jpeg

Tilasin myös laturin ja uudet Continental Contact Speed -eturenkaat, kun vanhat Schwalbe Kojakit alkavat jo olla loppuun ajetut. Nykyiset Kojakit ovat kestäneet vasta noin 8000 kilometriä, kun edelliset kestivät 13000. Lisäksi toinen renkaista on merkittävästi toista kuluneempi. Mistäköhän tämä johtuu? Kuvista näkyy renkaiden kuluneisuuserot.

image.jpg
image.jpg

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Härski »

Taitaapi olla haritusta sulla eturenkaissa jos tienpuoleinen rengas kuluu sisäpinnalta. Haritushan meinaa sitä, että renkaan etureunat on kauempana toisistaan kuin takareunat. 🙂

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 01 Elo 2023, 22:31

Taitaapi olla haritusta sulla eturenkaissa jos tienpuoleinen rengas kuluu sisäpinnalta. Haritushan meinaa sitä, että renkaan etureunat on kauempana toisistaan kuin takareunat. 🙂

Välttämättä ei ole tuosta kyse. Käsitin, että noissa kuvissa näkyy vain vasen rengas, joka on kyllä kauttaaltaan kulunut. Jos vain vasen eturengas on näin kulunut ja oikea, yhtä paljon ajettu, eturengas ei ole yhtä kulunut, on merkki harituksesta ja vaatii siis raidetangon pidentämistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin